نقد و بررسی 3ds Max 2016

در تاریخ جمعه, 25 اردیبهشت 1394 در بخش نقد و بررسی - مقالات توسط مصطفی رضایی

مرور کامل ویژگی ها و قابلیت های جدید نرم افزار 3ds Max 2016

نقد و بررسی 3ds Max 2016
بازهم با یک مطلب نقد و بررسی دیگه در خدمت شما عزیزان رسیدم و خیلی خوشحالم که میتونم با افتخار اعلام کنم این وبسایت اولین مطلب نقد و بررسی نرم افزار 3ds Max 2016 رو داره به زبان فارسی و بصورت کاملا اختصاصی ارائه میکنه و شاید براتون جالب باشه که بدونید تا این لحظه حتی وبسایت های انگلیسی زبان مطرح دنیا در زمینه CG هم هنوز مطلبی رو به نقد و بررسی این نسخه از محصولات Autodesk اختصاص ندادن. پس بازهم بعنوان اولین ها شروع میکنیم به نقد و بررسی دقیق و کامل نرم افزار Autodesk 3ds Max 2016؛ با ما همراه باشید.
 
خب دوستان بگذارید قبل از اینکه بخوایم وارد ریز موضوعات مختلف مکس 2016 بشیم ابتدا یک نگاه خیلی کلی رو داشته باشیم به انتشار این نسخه. امسال رفتار اتودسک درباره انتشار نسخه جدید محصولاتش کمی متفاوت با سالهای قبل بود؛ خیلی ها منتظر بودن تا در ماه March اطلاعاتی درباره ویژگی های جدید ارائه بشه مثل انتشار ویدئوی Sneak Peek و ... اما چنین اتفاقی نیوفتاد و هیچ اطلاعاتی درباره این نسخه منتشر نشد. ماه April رسید و چیزی که مسلم بود انتشار حتمی نسخه 2016 محصولات اتودسک در اواسط این ماهه و خب بالاخره مشخص شد که این کمپانی قراره در رویداد NAB 2015 حضور پررنگی رو داشته باشه و خودش هم بلافاصله برنامه دقیق رونمایی و انتشار نسخه 2016 محصولاتش رو منتشر کرد.
 
مرور کامل ویژگی ها و قابلیت های جدید نرم افزار 3ds Max 2016
 
در 13 April بود که بالاخره بصورت رسمی ویژگی های جدید نرم افزارهای 3ds Max 2016 و Maya 2016 اعلام شد ولی پیش از اون موضوع جالبی اتفاق افتاده بود که فکر میکنم در جریان اون ماجرا قرار دارید. قبل از این تاریخ لینک های دانلود نسخه 2016 محصولات اتودسک در فضای مجازی درحال انتشار بود و این سوال رو به وجود می آورد که چطور ممکنه وقتی که حتی خود کمپانی اتودسک هنوز این نسخه رو بصورت رسمی ارائه نکرده لینک های اون در فضای مجازی منتشر بشه ؟! خب به هرحال فعالان فضای مجازی با پیداکردن لینک های Trial (با کمک لینک های نسخه قبلی) تونستن اونها رو از خود سایت اتودسک دانلود و در اینترنت منتشر کنن. برخی معتقد بودن که این لینک ها غیرواقعی و Fake هستن ولی باید بهتون بگم که اصلا اینطور نبود و اون نسخه ها درواقع همون نسخه های اصلی نرم افزارهای Autodesk بودن که قبل از موعد منتشر شدن.
 
مرور کامل ویژگی ها و قابلیت های جدید نرم افزار 3ds Max 2016
 
در این بین من هم در تالار گفتگو سعی کردم نگاه کوتاهی رو به ویژگی های جدید مکس 2016 داشته باشم. از همین رو تاپیک جدیدی شکل گرفت با عنوان (ویژگی های جدید 3ds Max 2016 از زبان شاهدان عینی) که در اون به بررسی کلی این نسخه از مکس پرداختم و اون دسته از ویژگی های جدیدی که به چشم میخوردن رو مورد بررسی قرار دادم. البته این نکته رو هم یادآور بشم که این تاپیک قبل از اعلام رسمی ویژگی های جدید مکس 2016 ایجاد شده بود و تمامی اطلاعات رد و بدل شده در اون بر اساس مشاهدات عینی بوده.
 
اگه موافق باشید دیگه مقدمه رو کوتاه کنم و به قابلیت های اصلی و ویژگی های جدید این نسخه از نرم افزار 3ds Max بپردازیم. پس همچنان با ما همراه باشید.
 

هر دو نسخه 3ds Max و 3ds Max Design در یک نسخه واحد

خب فکر میکنم از عنوان این بخش متوجه موضوع شده باشید که از این پس نرم افزار 3ds Max نسخه Design ـی نخواهد داشت و از نسخه 2016 به بعد مکس فقط در یک نسخه واحد با نام Autodesk 3ds Max منتشر خواهد شد که در ادامه بیشتر توضیح میدم.
 
مرور کامل ویژگی ها و قابلیت های جدید نرم افزار 3ds Max 2016
 
از چند سال پیش کمپانی Autodesk تصمیم گرفت که نرم افزار مکس رو در 2 نسخه کاملا مجزا با نام های 3ds Max و 3ds Max Design منتشر کنه. خب نسخه دیزاین برای اهداف مهندسی و معماری ساخته شد و با تفاوت های بسیار جزئی نسبت به نسخه 3ds Max در اختیار کاربران قرار گرفت. البته این موضوع 2 نسخه ای شدن نرم افزار مکس از ابتدا هم منتقدانی رو به همراه داشت که اساسا دلیل منطقی جهت جدا شدن مسیر این نسخه ها نمیدیدند. خب میشه گفت که تا حدی هم حق داشتن و شاید شاخه شاخه شدن این نرم افزار کار عاقلانه ای نباشه.
 
اما شاید براتون جالب باشه که بدونید در سال 2011 ادی پلبرگ که در اون زمان با سمت Design Visualization Specialist در کمپانی اتودسک حضور داشت، یکی از طراحان این نسخه از مکس بود و حالا با سمت Product Manager نرم افزار 3ds Max این دو نسخه رو باهم ترکیب کرده و در 3ds Max 2016 ما میتونیم فقط شاهد یک 3ds Max واحد باشیم. البته به گفته پلبرگ، هر دو نسخه شابهتی 99.9% رو داشتن که میشه گفت بیشترین تفاوتشون در نوع کاربری و البته بخشی به نام Lighting Simulation & Analysis بوده که از این پس در نسخه اصلی شاهد این ویژگی ها نیز خواهیم بود.
 

Max Creation Graph - اسکریپت نویسی بدون نیاز به کدنویسی !

اگر برای اولین بار نرم افزار 3ds Max 2016 رو روی سیستمتون نصب و اونو اجراش کنید، پس از باز شدن نرم افزار اولین تغییری که به چشم میاد حذف یک منو و اضافه شدن یک منوی جدید خواهد بود. در این نسخه از مکس منوی MaxScript حذف شده و جای خودش رو به یک منوی جدید بنام Scripting داده که میشه گفت عنوانش خیلی بی ربط با محتواش نیست. اما مهمترین اتفاق صرفا یک تغییر نام ساده نبوده و با بازکردن این منو متوجه وجود چند گزینه جدید با نام های Max Creation Graph خواهید شد که خبر از یک ویژگی جدید در بخش اسکریپت نویسی این نرم افزار میدن.
 
مرور کامل ویژگی ها و قابلیت های جدید نرم افزار 3ds Max 2016
 
در نگاه اول حدس و گمان های جالبی درباره این ویژگی جدید یعنی Max Creation Graph زده شد. برخی اون رو با سیستم VEX هودینی مقایسه میکردن و برخی دیگه هم میگفتن این ویژگی درواقع همون سیستم ICE سافت ایمیج مرحوم ـه و بر اساس قولی که اتودسک داده بود، حالا بر روی مکس 2016 اضافه شده. اما فارق از تمامی این نقطه نظرات این MCG رو میشه بعنوان یک سیستم اسکریپت نویسی کاملا پویا و بر پایه Node-Base بحساب آورد که ساخت هرگونه ابزار در نرم افزار 3ds Max رو برای شما ممکن میکنه.
 
مرور کامل ویژگی ها و قابلیت های جدید نرم افزار 3ds Max 2016
 
بگذارید درباره این ویژگی جدید (MCG) بیشتر توضیح بدم. قابلیت Max Creation Graph  یک متد کاملا منحصر به فرد برای اسکریپت نویسی و درواقع یک زبان برنامه نویسی کاملا پویا در نرم افزار 3ds Max 2016 هست که بعنوان یک Visual Programing عمل میکنه و این امکان رو در اختیار شما قرار میده که با کمک اون بتونید هرگونه ابزاری که مدنظرتون هست رو بسازید. ابزارهای کاربردی در زمینه های مختلف مثل Mesh Tools، Modifiers  و Utility Tools که هریک از این بخش ها میتونه زیر مجموعه های بسیار گسترده ای رو داشته باشه. درضمن به این موضوع هم توجه داشته باشید عنوانی که برای این بخش درنظر گرفته شده همچنان پابرجاست یعنی تمامی این فرآیند ها بدون حتی 1 خط کدنویسی انجام میشه. در تمام پروسه شما فقط با متصل کردن Node ها (گره ها) فرمان ها، دستورات و توابع اسکریپت خودتون رو تکمیل میکنید و بسادگی امکان اجرا کردن اون در داخل خود نرم افزار 3ds Max میسر خواهد بود.
 
مرور کامل ویژگی ها و قابلیت های جدید نرم افزار 3ds Max 2016
 
اما اگه موافق باشید بازهم نگاه دقیق تری به MCG داشته باشیم. در تصویر بالا پنجره Max Creation Graph Editor رو مشاهده میکنید که درواقع بخش اصلی MCG بحاب میاد و من اونو به 5 قسمت تقسیم کردم و قصد دارم  بشکل خیلی ساده محیطش رو شرح بدم.
 
  1. در اولین بخش منوهای MCG رو مشاهده میکنید که تنظیمات و دستورات مهم در اونها قرار داده شده. همچنین ناگفته نماند که امکان ذخیره سازی داده های MCG در غالب یک پکیج و امکان اشتراک گذاری اونها نیز وجود داره که همین مساله باعث محبوبیت و منحصر به فرد شدن این بخش خواهد شد.
  2. در این قسمت میتونیم تمامی نودها که قراره بعنوان دستورات و توابع در اسکریپت نویسی مورد استفاده قرار بگیرند رو مشاهده و فراخوانی کنیم. امکان فراخوانی بسیار سادست و اینکار فقط با یک کلیک درگ انجام میشه.
  3. بخش سوم رو میشه به عنوان پنجره اصلی MCG Editor بحساب آورد چرا که در این قسمت تمامی نودها و درواقع تمام اسکریپت نویسی شما صورت میگیره. شیوه کارکردن با این بخش درست همانند بقیه قسمت های نودبیس مکس مثل پارتیکل سیستم، متریال ادیتور، ShaderFX و ... هست و از اونجایی که حتما با اونها آشنایی خوبی دارید، طبعا کارکردن با MCG نیز براتون کار سختی نخواهد بود.
  4. بخش Operator Description رو میشه بعنوان یک راهنمای هوشمند و جامع در محیط MCG بحساب آورد و پاسخگوی هرگونه سوال درباره هریک از نودها خواهد بود. محتویات آموزشی در این بخش بصورت خودکار نمایش داده میشه و بسادگی میتونید اطلاعات مفیدی رو بدست بیارید. فقط کافیه بر روی node مورد نظر کلیک کنید تا توضیحات اون در این بخش به نمایش دربیاد.
  5. و آخرین بخش هم به گزارشات اختصاص داره که MCG نیز از این بخش بی بهره نبوده و شما میتونید تمامی اتفاقات رو در این بخش بصورت یک Massage Log مشاهده کنید.
مرور کامل ویژگی ها و قابلیت های جدید نرم افزار 3ds Max 2016
 
دوستان تصور کنید که اگر قصد داشتید یک ابزار ساده ای رو بعنوان یک Modifier برای خودتون طراحی کنید تا قبل از این چه روش هایی برای شما وجود داشت ؟ شاید کدنویسی به زبانهای C++ و یا شاید هم اسکریپت نویسی به زبان MaxScript یکی از بهترین گزینه ها بودن. اما بدون تردید هر کدوم از اینها یعنی صدها و هزاران خط کد و البته پیش نیاز تمامی اونها تخصص و تسلط کامل به زبانهای برنامه نویسی و اسکریپت نویسی بود. اما اکنون به ساده ترین و جذاب ترین روش (Visual Programing) شما میتونید ابزارهای مورد نیاز خودتون رو طراحی و حتی اونها رو با دوستانون به اشتراک بگذارید. در انتهای این بخش فقط میتونم همون جمله اتودسک بسنده کنم که میگفت "MCG فقط یک ابزار جدید نیست، MCG ابزاریست که با اون ابزارهای جدیدی ساخته خواهد شد" و این بدون تردید انقلابی رو در نرم افزار 3ds Max بوجود میاره. امیدوارم که شما هم بتونید بخوبی ازش استفاده کنید.
 

XRef Renovations - بازسازی کامل XRef

توسعه بخش XRef یکی درخواست های مهم کاربران به اتودسک بوده که پس از کسب رتبه مورد نیاز در سایت این شرکت، اتودسک بالاخره دست بکار شد و در 3ds Max 2016 میتونیم شاهد تحولات و توسعه های بسیار خوبی در این بخش باشیم.
 
مرور کامل ویژگی ها و قابلیت های جدید نرم افزار 3ds Max 2016
 
از این پس شما میتونید انیمیشن های خودتون رو با کمترین میزان تخریب در XRef اعمال کنید و از اونها در دیگر نسخه های 3ds Max استفاده کنید. تا قبل از این تغییراتی که در صحنه اصلی بوجود می اومد، بنوعی دائمی بودن و امکان ویرایش و تغییرات در XRef objects وجود نداشت و خب در موارد زیادی این موضوع باعث تخریب انیمیشن و درنهایت غیرقابل استفاده شدن اونها بود. اما در نسخه 2016 امکان ذخیره سازی انواع داده ها مثل Preset ها و متریال ها بوجود اومده و شما بسادگی میتونید تغییراتی اساسی و بدون تخریبی رو بر روی انیمیشن های خودتون ایجاد کنید.
 

OpenSubDiv - تکنولوژی پیکسار در مکس 2016

اطمینان دارم که با تکنولوژی فوق العاده OpenSubDiv پیکسار آشنایی دارید. البته نام OpenSubDiv در کنار نام 3ds Max چندان تازگی هم نداره و اگه یادتون باشه سال پیش در پکیج Extension 1 مکس 2015 اتفاقاتی در اینباره افتاد.
 
مرور کامل ویژگی ها و قابلیت های جدید نرم افزار 3ds Max 2016
 
بگذارید کمی به عقب برگردیم. تکنولوژی OpenSubDiv برای اولین بار در SIGGRAPH 2012 توسط پیکسار بعنوان یک متد Subdivision Surface جدید با کارایی و سرعت بالا بر پایه CPU و GPU رونمایی شد. یک تکنولوژی فوق العاده و البته OpenSource (متن باز) که خیلی سریع تونست جایگاه ویژه ای رو در این عرصه پیدا کنه. البته ناگفته نماند که ساخت OpenSubDiv از خیلی وقت پیش آغاز شده بود اما در نهایت اولین نسخه OpenSubDiv در سال 2013 منتشر شد. درحال حاضر کمپانی پیکسار در تدارک انتشار نسخه 3.0 این تکنولوژی هست (البته نسخه 3.0 بتا منتشر شده) و به احتمال زیاد در سیگراف 2015 نسخه 3.0 نهایی نیز ارائه خواهد شد.
 
مرور کامل ویژگی ها و قابلیت های جدید نرم افزار 3ds Max 2016
 
اما در GTC 2014 پیکسار در یک Presentation فوق العاده، گوشه ای در این تکنولوژی رو به نمایش گذاشت که اتفاقا در همون زمان ویدئوی این کنفرانس توی سایت در مطلب (استودیو پیکسار در کنفرانس GTC 2014) در اختیارتون قرار گرفت. این تکنولوژی میتونست صدها، هزاران و میلیونها Subdivision رو با سرعتی باورنکردنی پردازش کنه که حتی کوچکترین وقفه ای در کار شما ایجاد نشه. حدود 2 ماه پس از اون رویداد بسته Extension 1 نرم افزار 3ds Max 2015 ارائه شد که یک سورپرایز جالبی رو برای کاربران این نرم افزار به همراه داشت و اونم چیزی نبود جز پشتیبانی از تکنولوژی OpenSubDiv پیکسار !
 
مرور کامل ویژگی ها و قابلیت های جدید نرم افزار 3ds Max 2016
 
میشه گفت OpenSubDiv که بر روی مکس 2015 در بسته Extension 1 ارائه شد کامل نبود و از اونجایی که در هر نسخه جدید مکس باید منتظر ارائه تمامی ویژگی های جدید Extension های قبل نیز باشیم، در مکس 2016 تکنولوژی OpenSubDiv پیکسار بصورت کامل بر روی نرم افزار اضافه شده و شما میتونید به تمامی ویژگی های اون دسترسی داشته باشید. فکر میکنم این تکنولوژی دیگه خیلی نیازی به توضیح و توصیف نداره و همتون بخوبی با اون آشنا هستید. کار کردن با این ابزار بسیار سادست و برای ایجاد Subdivision Surface  برای مدل خودتون فقط کافیه از منوی Modifiers گزینه OpenSubDiv رو انتخاب کنید.
 

Alembic Support - پشتیبانی کامل از فرمت Alembic

اما حالا که صحبت از بسته های Extension نسخه قبل و بهبود عملکرد و سرعت نرم افزار 3ds Max شده، شاید بد نباشه نگاه کوتاهی هم به فرمت Alembic داشته باشیم که این فرمت در نسخه 2016 مکس بصورت کامل پشتیبانی میشه.
 
مرور کامل ویژگی ها و قابلیت های جدید نرم افزار 3ds Max 2016
 
بله پشتیبانی از فرمت Alembic یکی دیگه از ویژگی هایی بود که در بسته Extension 1 مکس 2015 ارائه شد. اما ویژگی ها و قابلیت های جدیدی در نسخه 2016 بر روی اون بوجود اومده که اطمینان دارم برای ما کاربران ایرانی که معمولا مشکل کمبود سخت افزار و سرعت رو داریم، میتونه خیلی خیلی کاربردی باشه. این ویژگی چیزی نیست جز امکان GPU Caching که در ادامه بیشتر به اون میپردازم.
 
مرور کامل ویژگی ها و قابلیت های جدید نرم افزار 3ds Max 2016
 
حتما برای شما هم پیش اومده که با مدلهای High poly قصد دارید انیمیشنی رو کار کنید اما بخاطر بالا بودن تعداد پولیگان ها سرعت ویوپرت بشدت افت میکنه و FPS شما بقدری پایین میاد که عملا امکان playback انیمیشن وجود نداره. در این زمان شاید ساخت یک ویدئو از Viewport یکی از گزینه های مفید باشه اما تا حالا به این فکر کردید که اگه امکانی بود که میتونست مدل Geometry شما رو کش کنه و اونو با سرعت مناسب توی ویوپرت نمایش بده، چی میشد ؟ چقدر میتونست به بر روی کیفیت کار شما تاثیر بگذاره ؟ خب بله این ویژگی بر روی فرمت Alembic در 3ds Max 2016 بوجود اومده و شما میتونید مدل خودتون رو بر روی پردازنده GPU کش کنید و امکان اجرای انیمیشن با FPS مناسب در این فرمت میسر خواهد بود.
 
اما ویژگی های فرمت Alembic به همینجا ختم نمیشه و در بخش دیگری قابلیت Retiming رو میبینیم که امکان ریتایم کردن انیمیشن در این فرمت نیز فراهم شده که اطمینان دارم بشدت میتونه مورد استفاده قرار بگیره. همچنین پشتیبانی از Passes های Velocity و Vorticity، پشتیبانی از OpenSubDiv و امکان تغییر توپولوژی از دیگر ویژگی های جدید فرمت Alembic در 3ds Max 2016 خواهد بود که تمامی این قابلیت ها فقط در همین بخش گنجانده شده.
 

Physical Camera - اولین دوربین فیزیکال 3ds Max

بالاخره نرم افزار 3ds Max هم تونست صاحب یک دوربین کاملا فیزیکال بشه که این موضوع به خودی خود میتونه باعث پیشرفت های چشمگیری در رندرهای گرفته شده با موتورهای رندرینگ این نرم افزار یعنی Mental Ray و iray بشه.
 
مرور کامل ویژگی ها و قابلیت های جدید نرم افزار 3ds Max 2016
 
اولین نکته ای که میخوام در این بخش بهش اشاره داشته باشم اینه که Physical Camera مکس 2016 توسط کمپانی Chaos Group طراحی و ساخته شده. قطعا این کمپانی رو با موتور رندر محبوب و قدرتمندش یعنی V-Ray میشناسید و حالا این شرکت یک دوربین فیزیکال رو برای مکس طراحی کرده که بدون تردید یک قطعه ارزشمند در 3ds Max خواهد بود.
 
مرور کامل ویژگی ها و قابلیت های جدید نرم افزار 3ds Max 2016
 
اما فکر میکنم با کاربرد اصلی دوربین های فیزیکال در نرم افزارهای 3D آشنایی دارید. دوربین های فیزیکال درواقع یک شبیه سازی از دوربین های واقعی در محیط نرم افزارهای سه بعدی هستن که با ارائه پارامترهای پایه و اصلی یک دوربین، این امکان رو در اختیار شما قرار میدن تا بتونید به یک تصویر رندر شده کاملا واقعگرایانه دست پیدا کنید. نرم افزار 3ds Max تاکنون از وجود یک چنین دوربینی در خودش محروم بود و بصورت کلی میتونم بگم که کاربران موتورهای رندرینگ این نرم افزار (Mental Ray و iray) امکان استفاده از یک دوربین فیزیکال رو نداشتن که از این پس در نسخه مکس 2016 این خلا نیز به کمک کمپانی Chaos Group برطرف شد و قطعا از این پس میتونیم شاهد تغییرات چشمگیری در این زمینه باشیم.
 

Pre Selection Highlighting - صرفه جویی در کلیک ها !

یکی از تغییراتی که اطمینان دارم در همون نگاه اول متوجه اون شدید، حالت هایلایتی هست که با عبور موس و انتخاب آبجکت ها در Viewport تری دی مکس بوجود اومده. برخی معتقد هستند که این ویژگی مشابه کاری هست که کمپانی Maxon بر روی نرم افزار Cinema 4D انجام داده ! البته همونطوری که در تاپیک هم گفتم در اینباره اطلاعات درستی ندارم ولی مطمئنم دوستان C4D کار بهتر میتونن در اینباره نظر بدن.
 
مرور کامل ویژگی ها و قابلیت های جدید نرم افزار 3ds Max 2016
 
اما جدای از تمامی گفته ها و حاشیه ها، این ویژگی بشدت میتونه کاربردی باشه و قدرت شما رو در کار کردن توی فضای Viewport های نرم افزار بالا ببره. شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسه که این هایلایت شدن اطراف آبجکت ها کمی اعصاب خردکن هستن و در همون ابتدا سریعا به دنبال گزینه ای برای غیر فعال کردنشون بگردیم (چون تجربه اول خودم همینطور بود) اما با کمی کار کردن متوجه این موضوع خواهیم شد که با این ویژگی در انتخاب و کار کردن در ویوپرت نرم افزار حتی 1 کلیک شما هم دیگه به خطا نمیره و تاثیر بسزایی در سرعت عمل و دقت شما خواهد داشت. در محیط های خلوت شاید این ویژگی چندان کاربردی نباشه ولی وقتی شما با صحنه ای دارای چندصد آبجکت سروکار داشته باشید در اون زمان هست که میتونید بخوبی به ارزش واقعی این قابلیت پی ببرید. مورد دیگری که تجربه شخصی خود من بود مربوط میشه به بخش ریگینگ که حتما توجه دارید در هنگام ریگینگ در نرم افزار 3ds Max شما باید دائما آبجکت ها و Bone ها رو به همدیگه لینک کنید و حتما براتون پیش اومده که بعضا بخاطر شلوغی مدل گاهی آبجکتی اشتباهی لینک بشه و ... که از این پس با کمک این ویژگی به جرات میتونم بگم که درصد خطای شما به صفر میرسه !
 
مرور کامل ویژگی ها و قابلیت های جدید نرم افزار 3ds Max 2016
 
درحال حاضر این ویژگی بصورت پیشفرض در دو مرحله Hover موس و Select شدن آبجکت تنظیم شده که البته امکان تغییر در تنظیمات و حتی غیرفعال کردن اون در مکس نیز وجود داره. برای دسترسی به تنظیمات این بخش میتونید به منوی Customize بخش Preferences مراجعه و سپس به تب Viewport رفته و در اونجا به گزینه های بخش Selection/Preview Highlights دسترسی خواهید داشت.
 

 ویژگی های کوچک اما بی نهایت کاربردی !

در این بخش قصد دارم به چند ویژگی کوچک که در 3ds Max 2016 اضافه شده اشاره ای داشته باشم. این ویژگی ها شاید در یک نگاه کلی خیلی بزرگ دیده نشن اما اگه کمی دقیقتر به اونها نگاه کنیم میتونیم گستردگی کاربرد اونها رو در این نرم افزار بخوبی درک کنیم.
 
  • حذف لینک ها در Missing External Files
حذف Link ها بصورت یکجا در پنجره Missing External Files یکی دیگه از درخواست های مهم کاربران به شرکت اتودسک بحساب میومد که در نهایت این کمپانی جوابش به این درخواست مثبت و بود و شاهد افزوده شدن این ویژگی در 3ds Max 2016 هستیم.
 
مرور کامل ویژگی ها و قابلیت های جدید نرم افزار 3ds Max 2016
 
حتما برای شما هم پیش اومده که یک پروژه قدیمی و یا یک پروژه ای که بر روی سیستم دیگری ساخته شده رو باز کنید و در ابتدای کار با پنجره Missing External Files مواجه بشید که مشکل از گم شدن لینک Map ها و تکسچرهاست ! خب این پنجره در پروسه کاری ممکنه مشکلاتی رو برای شما بوجود بیاره و تا قبل از این تنها راه حل برطرف کردن اون اصلاح و یا حذف تک تک لینک های گم شده بود. اما تصور کنید قابلیتی وجود داشته باشه که بتونه تمامی لینک های گم شده رو فقط با یک کلیک حذف کنه ! خب این ویژگی با طراحی  یک دکمه به نام Remove All در پنجره Missing External Files در 3ds Max 2016 اضافه شده که امیدوارم براتون مفید باشه.
 
  • امکان Pause کردن رندر در انجین Mental Ray
اگه بازهم بخوایم به یکی دیگه از درخواست های مهم کاربران نگاهی داشته باشیم، میتونم به امکان متوقف (Pause) کردن رندر در موتور رندرینگ Mental Ray اشاره داشته باشم.
 
مرور کامل ویژگی ها و قابلیت های جدید نرم افزار 3ds Max 2016
 
امکان Pause کردن رندر و شروع دوباره تا قبل از این فقط بر روی موتور پیشفرض 3ds Max یعنی Scanline وجود داشت. یعنی شما میتونستید وسط رندر کار رو متوقف کنید و دوباره از همونجا رندر رو ادامه بدید. خب این ویژگی برای انجین منتال ری میسر نبود و باعث شد بسیاری از کاربران درخواست امکان پشتیبانی از Pause در موتور منتال ری رو داشته باشن و در نهایت این درخواست نیز در مکس 2016 به سرانجام رسید و هم اکنون شما میتونید از این ویژگی در موتور رندر Mental Ray نیز استفاده کنید.
 
  • پشتیبانی از اکثر پلاگین های نسخه 2015
بدون شک این موضوع برای ما کاربران ایرانی که باید همیشه منتظر کرک شدن تک تک پلاگین ها و افزونه ها باشیم، یکی از نکات بسیار برجسته خواهد بود. در 3ds Max 2016 امکان نصب و استفاده از اکثر پلاگین های نسخه قبل وجود داره. در تاپیک بحث و بررسی این نسخه مکس من تعدادی از این پلاگین ها رو تست کردم که در همونجا میتونید نتایج رو ببینید.
 

کلام آخر و جمع بندی

به نظر من میشه این نسخه 3ds Max رو یک جهش خیلی خوب و یک گام بلند برای این نرم افزار بحساب آورد. البته این تئوری هم مطرحه که شاید کمپانی اتودسک با حرکت آرومی که داشته سطح انتظارات رو در این چند سال پایین آورده ولی در هر صورت افزوده شدن ویژگی هایی نظر همین MCG چیزی نیست که بشه به سادگی از اون عبور کرد.
 
اطمینان دارم این ویژگی ها و توسعه هایی که بر روی نرم افزار 3ds Max 2016 صورت گرفته جذابیت های خاص خودش رو داره. ولی اینکه آیا این نسخه تونسته انتظارات شما رو برآورده کنه یا خیر دیگه این چیزی هست که شما باید به ما بگید. پس بی صبرانه منتظر شنیدن نظرات ارزشمندتون هستم. درضمن این رو بدونید که دیدگاهها و نظرات شما تکمیل کننده تمامی مطالب سایت خواهند بود ...
 
امکان استفاده و کپی برداری از مطالب سایت فقط با ذکر کامل منبع (با لینک فعال) امکانپذیره. پس بدون ذکر کامل منبع مطالب سایت رو کپی نکنید !
 
امیدوارم که این مطلب مورد توجهتون قرار گرفته باشه.
 
یاحق
 
مصطفی رضایی

مصطفی رضایی

در زمینه گرافیک سه بعدی، انیمیشن سازی و جلوه های ویژه بصری فعالیت میکنم و با نرم افزار هایی مثل تری دی مکس، افتر افکت، فتوشاپ، ریل فلو، یونیتی و ... آشنایی دارم. این وبسایت از سال 1390 راه اندازی شد تا مرجعی باشه برای تمامی هنرمندان صنعت CG در ایران ...

نظرات (90)

  • علی

    علی

    25 اردیبهشت 1394 ساعت 18:49 |
    با سلام
    چند نکته هست در مکس این سیستم کد نویسی واقعا پیشرفته است و به حدی گزینه داره که اگه بخوای کامل یادش بگیری از کل گزینه های مکس بیشتره واقعا نمیشه رفت سمتش
    در مورد مکس این برنامه دو بخش داره با پلاگین بدون پلاگین
    که چند بخشه
    اگر بخوایم واقعا با پلاگینه این برنامه رو در نظر بگیریم کسی نمیتونه بگه این برنامه کمبودی داره البته چندین برنامه مکمل که اکثرا در همه کارها نقش داره مثل ماری زیبراش موتیون بولدر همیشه در کنار مکس باقی میمونند در نهایت نیاز مکس به موتور وری و همین طور خود این موتور که یک سالی هست جهشهای را برداشه و پیش میره نیاز مکس رو از رفتن به سمت موترهای دیگه کم کرده
    ولی مکس بدون پلاگین رو وقتی نگاه کنیم یعنی خطی بزرگیرو در زمینه VFX بکشید و این خودش یعنی فاجعه این سیاست اتودسک همیشه منو غافل گیر کرده وقتی عملکرد هوینی رو میبینم و قیمت کل برنامرو همیشه این سوال برام بوده همون نیاز رو اگر بخوای با مکس پیش بری باید چند هزار دلار پول بدی تا تازه برسی به هودینی خصوصا با رایگان شدن برنامه و پیشرفتهای برنامه دیگه موندم کی این سیاست اتودسک تکونی میخوره
    واقعا یکی از ارزوهام اینه که مکس بدون پلاگین رو داشته باشیم و فکرم نکنم این ارزو براورده بشه خصوصا که هکرهای این برنامه ها هم دیگه مثل قبل نیستند دقیقا در لحظه اخر چند پلاگین از مکس هک شد و هنوز اصلیترین برنامه های مکس هک نشده با این دلار و روند بیکاری بازار هم نمیشه رفت سمت خرید برنامه خرید سیستم خوب هم که واقعا شده ارزو برای هر کسی
    • حمید.معمار

      حمید.معمار

      25 اردیبهشت 1394 ساعت 19:28 |
      موتیون بولدر
      اور موتون
      موتیون بلر
      موتیون کپچر :))))))))))))))

      ملتی مدیا بولدر
      بولدینگ سیتی
      دیستراکشن بولدر


      خدایا سایه این کاربر رو از سایت برندار ، خستگی ادم رو از تن در میاره با حرف هاش :)))
      اللهی آمین !
    • محمد

      محمد

      25 اردیبهشت 1394 ساعت 19:36 |
      آقا این مکس بدون پلاگین رو خوب اومدی..منم موافقم..من می رم آموزشای مثلا تخریب و انفجار و پارتیکل ها رو می بینم...تقریبا نود درصدش آموزشا با پلاگین کار شده....در حالی که در مقابل مایا ابدا اینگونه نیست...و همین طور هودینی....مثلا شما حرفه ای ترین آموزشای پارتیکل و تخریبو انفجار و دود و شبیه سازی مایا رو نگاه کنی...شاید در ده درصدشون از پلاگین استفاده شده...اونم احتمالا با هدف آموزش پلاگین بوده...مثلا یک کمپانی مثل بلور...می گن مثلا اشتباه نکنم بیش از 300 پلاگین برای مکس نوشتن...خب دیگه....
      • حمید.معمار

        حمید.معمار

        25 اردیبهشت 1394 ساعت 19:45 |
        یک سوال محمد جان ،چرا در کار های حرفه ای مایا میان از پلاگین های shave and haircut که همون hair مکسه استفاده میکنند ؟ و چرا بجای سیستم مایا میان از Fume FX ـه مکس برای شبیه سازی استفاده میکنند ؟ و چرا
        ویری هم یکی از اصلی ترین موتور های Maya ـس ؟

        پلاگین یک قضیه تجاریه ربطی هم به نرم افزار نداره ... متسفانه تا این درک ها جا بیوفته کار داریم .
      • علی

        علی

        25 اردیبهشت 1394 ساعت 20:22 |
        اقا حمید شما اینجا رو کلا با جاهای دیگه اشتباه گرفتین
        نمیدونم مشکل شما با دیگران چی چه در تالار گفتگو و چه اینجا مدام در حال گیر دادن با همه این طور هستین اگر یک نفر یا دونفر بود یک چیزی الان جمله کودکانه شما در زیر مطلب بنده چه چیزیرو برای شما داشت و فکر میکنید دیگران به شما چی میگند بارها دیدم این حرکات را ازشما حتی طرف سوالی در تالار گفتگو کرده شما بجای یک خط جواب دادن چندین خط نوشتین و گوشزد کردین برام همیشه سوال بوده هر جای بحثی بوده شما کاملا بی مربوط با حرفهای بی محتوا و بی اساس خود نمای کردین
        ایا قرا به چیزی برسین جایزه ای گزاشته شده در این مربوط که قرار به شما بدهند
        فکر کنم بیشترین وقت شما صرف همین کارها میشه به هر حال
        اینجا هر نظری میزارید بگزارید منم هم مثل دیگران.. دیگر جوابی برای شما ندارم هر مطلبی که جنبه توهین و نقد منفی از شما دیدم با یک لبخند ردش میکنم
        در مورد مطلب ؟
        پلاگین یک قضیه تجاریه ربطی هم به نرم افزار نداره ..
        گویا میبینم درک درستی از برنامه ندارین از کجا فهمیدین تجاریه کسی به شما گفته؟؟؟
        وقتی کسی درک درست از مکس نداشته باشه وقتی بخواهین صحنه ای از انفجاروغیره بسازند
        چه طور باید بدون پلاگین پیش برند شما که کاملا درک درستی دارین و این حرف یعنی بدون پلاگین هم میشه
        تمامی افراد و کمپانیهای بزرگ با این درک که مکس بر پایه پلاگینه پیش رفتند و از دید شما درک درستی ندارند و شما تازه فهمیدین بدون پلاگین میشه حتی خود پارتیکل فلو مکس تا یک حد قوی و امکانات به شما میده و تا یک حد میتونید پیش برین
        تمامی مکس بر پایه پلاگین ساخته شده
        حتی همین مو و پارچه اونم قبلا پلاگین بوده شما چه طور مثالی از مو زدین که قبلا در مکس پلاگین بوده

        من نمیدونم حداقل کمی درکتو به نرم افزار ببر بالا و بجای بحث کردن با دیگران اول یاد بگیر بعد بیا نظر بده اون موقع طرفت اگر دید چیزی بلد هستین صد نفر دیگه هم میان زیر نظر شما ادامه مطالب مفید شما رو تعیید میکنه و ما هم بسیار خشنود میشیم که کسی میفهمه و حرف میزنه
      • حمید.معمار

        حمید.معمار

        25 اردیبهشت 1394 ساعت 21:36 |
        علی جان ، بقیه رو مثل خودتون فرض نکنید .

        همه میدونند شما چه کسی هستید و دائما در حال خنده به پست های جناب عالی هستند !

        من با چند نفر بحث نمیکنم فقط شما دوست عزیز که 10 تا نام داری :)
      • عرشیا

        عرشیا

        25 اردیبهشت 1394 ساعت 23:17 |
        آقا من خیلی با فرمایشات شما و نظرات جالبتون کاری ندارم ، راجبه نظری که در مورد سطح پیشرفت و درک و مهارت حمید در نرم افزار ها و مکس دارید هم نطری ندارم و فقط به شما پیشنهاد میکنم در این مورد تجدید نظر کنید !!!!
        ===========
        و حرف خودم :
        شما یه تاپیک ایجاد کن توش هرکاری که به نظرت نمیشه با خود مکس انجام داد رو بنویس ت ببینی که میشه .
      • محمد

        محمد

        25 اردیبهشت 1394 ساعت 23:51 |
        علی جان خودتو اذیت نکن.....
        پدربزرگم یک حرف خوبی می زد...با سرتق* جماعت صحبت نکن...حالا اینو گفتم که گفته باشم ...حواسمون باشه با کی صحبت می کنیم....:))
        خوشم میاد بعضی ها هم در پاچه خواری ید طولانی دارن...و خسته نمی شن از این کار...:))
        آقای رضای دست شما درد نکنه....منتظر معرفی ویژگی های مایا هم هستیم....

        پی نوشت:سرتق کیست:لجوج، لجباز، احترام و محترام و اینا حالیش نیست و مهمتر اینکه دوبل بی حیاست...:))
      • عرشیا

        عرشیا

        26 اردیبهشت 1394 ساعت 00:00 |
        ممنون که محترم برخورد کردید و احترام محترام حالیتون میشه !!!
        اتفاقا من همین الان از حمید دلخورم :)) .ولی باشه من پاچه خوار ! شما که میگید این بیسواده و درک درستی نداره و منم که هیچی !
        شما که درک درستی از نرم افزارا دارید بیاید کارامونو بزاریم ببینیم کی بیشتر فهمیده با نرم افزارا چیکار میشه کرد !!
        حرف و دعوام بسه خواهشا ادامه ندید .
        بیاید با کار حرف بزنیم تا بالاخره بفهمیم کی درک کامل تر و درست تری از نرم افزار داره !!! بسم الله . . .
      • علی

        علی

        26 اردیبهشت 1394 ساعت 00:20 |
        شما دو نفر گویا خیلی فکر میکنید که میفهمید بهتر به جای کل کل یک معمای ساده از مکس بگم به حدی ساده
        که نتونید حل کننید اون موقع متوجه میشید برنامه های جایگزین یعنی چه
        یک FBX یا یک پسوند حرکتیرو رو از خود برنامه CAT بیارید که ادم شما با اون فایل حرکت کنه بعد پلانیرو بیارید حالا کاری کنید که با همون پسوند حرکتی که اورده اید کارکتر شما بر روی پلان حرکت کنه و تشخیص بده پلان رو ( این عمل در صورتی که شما حرکتو با خود کت بسازید )
        بی صبرانه منتظرم ببینم نظرتون و در رابطه با حرف خودتون که میشه من 1000 ران مساعل دارم که مکس توشو ضعف دارند ولی شماها گویا از خود کمپانی بالاتر رفتین
        تو مساعل پارتکلی تو MASS تو شبیح سازی مکس پر از ایراده
        و دقیقا شرکت اتودسک جوری این برنامه رو طراحی کرده که شما در لحظه اخر متوجه میشین باید از برنامه پلاگین یا برنامه های جانبی خودش کار کننید ولی گویا اینجا جریان فرق میکنه



        در ظمن بنده هم برای دو موضوع هم عضو شدم و هم پیگیر هستم
        یکی مشکلی که برام پیش اومده بود و اینجا اگهی کردم
        دوم برای گرفتن فیلم Allan McKay
        که تو سایتش به خاطر فیلتر نشد و با جستجوی که کردم از این سایت پیدا کردم و الان که چند باریم که اومدم به خاطر فیلم نسخه هفتم اون بوده و منتظر هستم تو لینک دانلود گزاشته بشه
        حال معنی حرف شما که با چند اسم میام واقعا بی معنی الان بخشهای دیگه ای رو دیدم
        اکثر افرادی که پیغام گزاشتند هم اسمشون مشخصه و هم تعداد افرادی که پیغام میگزارند پس اینکه فرمودین با اسمهای مختلف میام نمیدونم بر چه مبنای اینو فهمیدین
        نکته دوم شما چرا بی خودو بی جهت بحث میکنید الان مشکل شما چی هست
        کسی به علم نداشته شما توهین کرده یا کسی حرف بی مربوطی زده
      • محمد

        محمد

        26 اردیبهشت 1394 ساعت 00:42 |
        عرشیا برادر...چرا حرف تو دهن ملت می زاری....من کی به کسی گفتم بی سواد و درک درستی نداره؟؟می شه اون حرف بنده رو نقل قول کنید...
        دادا...ما احترام خوب حالیمونه ولی والا احترام آدم جلوی بعضیا چندشش راست وایسه....منم بیکار نیستم بیام برای شما ثابت کنم که درکم از نرم افزار بیشتر هست یا نه...شما حواست باشه این پاچه خواری به پاچه گیری هم مبدل نشه....که تا حدی شده...سعی کنید بیشتر نشه...موفق باشید
      • عرشیا

        عرشیا

        26 اردیبهشت 1394 ساعت 13:34 |
        یکی حرف های اینو واسه من ترجمه کنه :)) من 1000 ران مساعل دارم که مکس توشو ضعف دارند :)))
        داداش اون پارتیکله نه پارتکل :) . شبیه درسته نه شبیح :)) .
        حالا ولش کن عب نداره .
        من درست متوجه منظور شما نشدم ولی اینو فهمیدم شما میگید ما یک حرکتی با کت بسازیم بعد ازش به نحوی استفاده کنیم که یک سطح رو بشناسه و روش راه بره درسته ؟؟
        خب اگه هدف اینه ، مگه مریضم لقمه رو بپیچونم دور سرم ؟؟؟ به جز موشن میکسر و کراود خود مکس میشه با PF یک جمعیت بسیار زیادی رو شبیه سازی کرد که سطح رو هم میشناسن و باهاش تعامل دارن .
        هم سطح پلن رو تشخیص میده ، هم سریعه ، هم قابل انتقاله ، هم چون سیستم ذره ای محسوب میشه با کنترل مقدار نمایش ویوپرت میشه صحنه رو سبک کرد .
        ==========
        سوال بعدی :) .
      • عرشیا

        عرشیا

        26 اردیبهشت 1394 ساعت 13:47 |
        محمد جان ، رفیق .
        چرا توهین میکنی ؟؟؟
        واقعا چرا ؟؟ فرض من واقعا در اشتباهم و دارم حرف غلط میزنم ، شما باید بهم توهین کنی ؟؟؟ پاچه گیری چیه ؟؟ یعنی من سگم ؟؟ الان شما اینو گفتی فک میکنی همه میگن بابا دمه این پسره گرم به اون گفت سگ حالشو گرفت . ایول بابا . نه به خدا اینطوری نیست . همه بلدن توهین کنن دیگه . . .
        من هیچ خواهشا به خاطر فضای سایت از این ادبیات استفاده نکن . من ممنون میشم ازت . خواستی بیا خصوصی هرچی خواستی بهم بگو ولی اینجا به خدا زشته . خواهشا نکن این کارو .
      • علی

        علی

        26 اردیبهشت 1394 ساعت 14:56 |
        گویا سوالو با سوال جواب میدن من چه کار دارم به سیستم پارتیکلی
        گفتم در cat استفاده از حرکات اماده حال با هر پسوند حرکتی پلان رو کاری کنید که cat تشخیص بده
        مثلا اسم پارتیکلو اوردی که بگی اره بلدم
        اکثر شماها با جمله بندی و چند حرف استاد هستین
        اقا حمید لزومی نداره اسمتو عوض کنی جواب منو بدی چرا که 24 ساعت on هستی و مدام هم یک چیزو بیان میکنی غلط املاعی؟؟؟؟/ اونم بگم غلط املاعی نیست بنده با گوشی تایپ میکنم به خاطر همین جابجا بودن کلمه رخ بده حالا خواستی بگی بلد هستی غلط املاعیی بگیری و بحث رو منحرف کنی
        به هر حال شما دو تا یا همون یکی .استاد هستین کسی که فرق مثال حرکتی رو با پارتیکل تشریح کنه جای برای بحث نیست
        بعدش کی حرف از جمعیت سازی اورد واقعا کار عملی به کنار تو صحبت معمولی و مثال زدن هم مشکل داری حالا دلت خوش کن که قرار بهت جایزه بدند میدونی چرا
        1 بحث رو کلا به انحراف کشوندی
        2 باعث شدی جنبه اکثر افراد نوع دیگری بشه
        3 بحثی رو پیش اوردی که بی نهایت بچه گانه بود
        4 الان از شما بپرسن مشکلت چی هست برای خودتم نمیتونی جوابی بیاری
        5 خواهشن تجدید در رفتارت کن من چند روز اینجا بودم تشنج در رفتارت چه با بنده و دیگران و چه تالار گفتگو کاملا از شما مشخصه اینجا اگر به عنوان سایت سیجی هست فکر نمیکنم این رفتارها درست باشه قرار نیست داشته های نداشته خودتونو به دیگران اثبات کننید
        شما درکل هیچی نمیشین چرا که در کار گروهی بعدها همه شمارو پس میزند و تکی هم مشخصه در همون حد گزاشتن چنتا ماشین و خونه پیشرفت میکنی البته منظورم سمپل اماده است

        بنده دیگه پیغامی نمیزارم چون نه وقت دارم و نه اعصاب فقط دلم میسوزه که جامعه داره به ما میزنه
        کلا این عرصه داره به نابودی میره به خاطر مساعل اقتصادی از همه بدتر خودمونم به خودمون میزینم و افتادیم به جون هم الان یک نفر مطالب رو بخونه شک نکنید که هیچی نمیفهمه و اینجا رو با با مجادله بچگانه سیجی اشتباه میگره کمی شعور اخلاقی رو چاشنی کارت کن
        من وقتی پیغام مینویسم سندش میکنم شما غلط املاعی که همون جابجای کلمات و تایپ نشده کلماته بگیرین تا بلکن تخصص شما شکوفا بشه
        از اقا رضا هم به خاطر فعالیتهای که انجام میدهند ممنون هستم خصوصا با جمع اوری و مستقیم کردن لینکهای Allan McKay ممنون و سپاس گزارم کاری بجز این از دسم بر نمیاد میدوارم موفق باشید
      • مصطفی رضایی

        مصطفی رضایی

        26 اردیبهشت 1394 ساعت 15:07 |
        محمد و علی دیگه کافیه

        اولین نکته ای که باید بهش اشاره داشته باشم اینه که سعی نکنید با یکسری تهمت های بی پایه و اساس چهره کسی رو تخریب کنید. هریک از دوستانی که در این بخش با شما گفتگو کردن یعنی عرشیا و حمید از چهره های شناخته شده سایت هستن. شما خودتون عنوان میکنید که چند روزه که با اینجا آشنا شدید، خب پس حق ندارید کاربران رو قضاوت کنید، زیر سوال ببرید و یا به کسی تهمت بزنید !

        دیگه این بحث مکس و مایا واقعا قدیمی شده. این نرم افزارها نیازی به اثبات من و شما ندارن. فقط کمی تحقیق کنید. اینکه با هریک از این نرم افزارها نمیتونید کاری رو انجام بدید، شک نکنید که این ضعف از طرف شماست !

        درضمن این کل کل دیگه ادامه پیدا نکنه !
        موفق و پیروز باشید
      • محمد

        محمد

        26 اردیبهشت 1394 ساعت 15:24 |
        والا آقا رضایی ابتدا حمید بودن که به آقا علی تهمت زدن و گفتن با ده اسم وارد سایت می شن و مورد تمسخر کاربرای دیگه واقع می شن....و پستاشون خنده داره....
      • علی

        علی

        26 اردیبهشت 1394 ساعت 19:40 |
        اق مصطفی بنده متاسفم که این سایت به بی راه رفت
        ولی ختم کلام شنیدین بجای اینکه دزدو بگیرند شاکیرو میگرند اینجا هم شده حکایت بنده
        مطلب بنده نه تو هین بود نه چیزی که خود نمایی باشه و نه غیره
        ایشون اومدند و شما تعیید کردین حرفشونو که نباید میکردین ولی گویا کاربر سابقه داری هست
        حالا جالبیش اینه بنده چیزی نگفتم و حالا خودشون با یک اسم و یه یک نفر دیگر بازم اومده به جمله هیچ بنده گیر داده
        واقعا موندم که چرا هر با تعیید شدند
        قوانین سایت شما مگر نمیگه توهین کلامات نادرست و بی ربط
        به نظر شما ایشون که کاربر قدیمی هستند اخلاقن درست حرکت کردند
        این برام مهم که حرفی نبوده که بگین کی راست میگه کی دروغ تمامی نوشتهای بنده هست چرا بجای بحث علمی و درست حرفهای بی مربوط ایشون رو اول تعیید کردین و دوم چرا بنده به کسی گیر دادم
        چون ایشون قدیمی هستند درست نیست حق به جانب پیش برین
        واقعا حرفهای ایشون رو یک بار بخونید واقعا چیزی اگر فهمیدین ؟؟؟؟؟ حتی مثالی هم که زدن ایشون یا دوستشون حرفهای بی مربوط و مثال انیمیت رو با پارتیکل جواب داد
        اگر ایشون کاربر قدیمی هستند هنوز نمیدونند crowd برای cat نیست و سیستم پارتیکل اون بیشتر برای حشرات مورد استفاده میشه ایشون چه کاربر قدیمی هستند که الف رو از به نمیتونند تشخیص بدند
      • محمد

        محمد

        27 اردیبهشت 1394 ساعت 11:17 |
        آقا علی عرشیا با این پاسخون علاوه بر اینکه ضعف نرم افزاری و درکشون از نرم افزار رو رو کردن..صعف استدلالی و عقلی خودش رو هم نمایان کردن...واقعا چه ربطی به پارتیکل و اینا داره....علی جان یک سوال و یک معما رو پرسیدن که آیا بلد هستید و یا نه...بعد می آد می گه...این چه کاری نمی دونم از پارتیکل استفاده می کنم :)))))
        عجب داستانی داریم....
  • علی

    علی

    25 اردیبهشت 1394 ساعت 18:51 |
    بسیار جامع و کامل. مرسی!!!!!!!!!
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      26 اردیبهشت 1394 ساعت 15:09 |
      خواهش میکنم علی جان
      ممنون از حضور شما
  • houdinian

    houdinian

    25 اردیبهشت 1394 ساعت 19:03 |
    ممنون و متشکر
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      26 اردیبهشت 1394 ساعت 15:09 |
      موفق باشی دوست عزیز
  • hamed

    hamed

    25 اردیبهشت 1394 ساعت 19:14 |
    واقعا عالیه همین قابلیت MCG کافیه تا با ساده ترین عملیات خودمون مکس رو گسترش بدیم.
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      26 اردیبهشت 1394 ساعت 15:12 |
      بله حامد جان.
      این ویژگی MCG آینده روشنی رو برای مکس رقم میزنه
  • MH Behzadi

    MH Behzadi

    25 اردیبهشت 1394 ساعت 22:48 |
    فوق العاده بود آقای رضایی. خداییش هم مکس فوق العاده بود و هم شما.:-)
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      26 اردیبهشت 1394 ساعت 15:12 |
      ممنونم محمد جان. لطف داری
      خوشحالم که مطلب مورد توجهتون قرار گرفته
  • محمد جواد کسایی

    محمد جواد کسایی

    25 اردیبهشت 1394 ساعت 23:07 |
    خیلی عالی بود خسته نباشید
    ممنون بابت این نقد و بررسی
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      26 اردیبهشت 1394 ساعت 15:13 |
      درود بر محمد جواد عزیز
      ممنون از حضورت ...
  • عرشیا

    عرشیا

    25 اردیبهشت 1394 ساعت 23:50 |
    درود بر مصطفی عزیز . که مث همیشه تو همه چی اوله :)) .
    دمت گرم رفیق واقعا لذت بردم . جدا خسته نباشی که خیلی زحمت کشیدی .
    منکه نظرم تکراریه !!! والا هرچی میخوام بترکونم و کار شاخی میزنم میبینم با همون مکس 10 هم امکان پذیره :)))) . ایشالا به جایی برسیم که مثلا یه کاری بخوایم بکنیم که نرم افزار نتونه ، بعد بیایم با MCG براش ایزار بسازیم !!!! فک کن !!!
    ازت ممنونم رفیق . بازم ممنونم :) . موفق باشی :) .
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      26 اردیبهشت 1394 ساعت 15:18 |
      درود بر عرشیای گل
      مرسی رفیق. لطف داری :)

      بله خب مکس اینقدر خوب هست که ما حالا حالا ها نمیتونیم بهش برسیم. چه برسه به اینکه بخوایم نقدش کنیم ! البته گاهی اوقات جای نقد فقط و فقط برای یک بروزرسانی وجود داره. مثلا ممکنه اتودسک در یک نسخه ضعیف عمل کنه و خب طبیعیه که نسبت به این موضوع میشه انتقاد کرد ولی کل نرم افزار رو زیر سوال بردن دیگه .... :)

      این MCG هم که دیگه حرف نداره. یخورده باهاش کار کنی عاشقش میشی. اصن یه زبان برنامه نویسی ـه برای خودش.

      ممنون از حضورت عرشیا جان
  • حمید.معمار

    حمید.معمار

    25 اردیبهشت 1394 ساعت 23:54 |
    خیلی ممنون مصطفی جان، تمامش رو خوندم و از رسایی و قدرت بیانت بسیار لذت بردم.
    تشکر از زحماتت و ارزوی موفقیت برای دوست خوبم @};-
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      26 اردیبهشت 1394 ساعت 15:18 |
      ممنونم حمید جان. لطف داری عزیز
      خوشحالم که مطلب مورد توجهت قرار گرفته :)
  • سعید ابراهیمی

    سعید ابراهیمی

    26 اردیبهشت 1394 ساعت 00:18 |
    خدا قوت مصطفی جان و ممنون، خیلی جامع و خوب بود.

    در مورد Visual Scripting همینو بگم که واقعا داره جای خودش رو باز می کنه توی نرم افزارهای 3D و همین فاصله گرفتن از خطوط کد خسته کننده خودش می تونه عامل جذب کاربرای زیادی به این مبحث بشه.
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      26 اردیبهشت 1394 ساعت 15:59 |
      درود بر شما سعید جان

      دقیقا همینطوره. الان میشه گفت دیگه دوره سیستم های نودبیس ـه و حیلی از نرم افزارها دارن به این سمت میرن. مثلا یه نمونش همین ریل فلو که نرم افزار تخصصی شماست. به نظرم این سیستم های Visual Programing هم خیلی جذابن و هم اعتیاد آور :) وقتی باهاشون کار کنی دیگه به سادگی نمیتونی فراموشش کنی ...
  • سعید ابراهیمی

    سعید ابراهیمی

    26 اردیبهشت 1394 ساعت 00:20 |
    خدا قوت مصطفی جان و ممنون، خیلی جامع و خوب بود.

    در مورد Visual Scripting همینو بگم که واقعا داره جای خودش رو باز می کنه توی نرم افزارهای 3D و همین فاصله گرفتن از خطوط کد خسته کننده خودش می تونه عامل جذب کاربرای زیادی به این مبحث بشه.
  • عبدالجلیل سلطانی

    عبدالجلیل سلطانی

    26 اردیبهشت 1394 ساعت 10:20 |
    درود خدمت جناب رضایی عزیز .
    ممنون از گذارش هم جانبه همراه با تجربیات خودتون
    دوستان من از مکس بعنوان نرم افزار محلل استفاده میکنم و سطح کار یم متوسط به پایین است و در اصل مکس واسطه بین چند نرم افزار در کارهای معماری بنده .
    اگر به صورت تصادفی کسی به این صفحه و مطلب و اظهار نضر بعضی از از دوستان ناشکیبا و تند روی های بی مناسبت نگاه کنه فکر میکنه اینجا آش نظری میدن .
    این بعضی دوستان مطلب اصلی که همان معرفی نرم افزار مکس است فراموش و .......
    دوستان اینجا نه لابی مکس است و نه لابی مایا
    مصطفی عزیز خیلی عالی و ممنون از گذاشتن انرژی خودت برای خیل زیاد کاربران .
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      27 اردیبهشت 1394 ساعت 22:40 |
      درود بر شما عبدالجلیل عزیز

      بله خب گاهی نگاه ها و دیدگاهها نسب به نرم افزارها نادرست و بعضا احساسی میشه.

      امیدوارم که مطلب مفید بوده باشه

      با آرزوی موفقیت برای شما دوست عزیز
  • احمد برمکی

    احمد برمکی

    26 اردیبهشت 1394 ساعت 11:01 |
    احسنت آقای رضایی بسیار عالی بریم کیف کنیم با مکس چی شده لامصب حالا واقعا این با ایس سافتیمیج مشابه انگار قراره این سافت ایمیج بیچاره رو تیکه تیکه کنن هی به مکس و مایا اضافه کنن راستی این تکنولوژی پیکسار توی مایا هم هست .
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      27 اردیبهشت 1394 ساعت 22:43 |
      درود بر شما احمد جان
      البته شاید زود باشه که این ویژگی رو به ICE سافت ایمیج ربطش بدیم ولی خب قطعا بی ربط هم نیست.
      درهر صورت چیزی که مسلمه اینه که قراره ویژگی های سافت ایمیج بر روی نرم افزارها 3ds Max و Maya اضافه بشه و طبعا باید هرسال منتظر یک اتفاق جدیدی در این نرم افزارها باشیم ...

      بله تکنولوژی OpenSubdiv پیکسار سال پیش بر روی مایا اضافه شد.
      موفق باشید
  • علی لبافی

    علی لبافی

    26 اردیبهشت 1394 ساعت 11:19 |
    تشکر از نوشته کامل اقای رضایی ,مثل همیشه خوب و کامل ,خسته نباشید.
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      27 اردیبهشت 1394 ساعت 22:44 |
      ممنون از لطف شما علی جان
  • نبی سروی

    نبی سروی

    26 اردیبهشت 1394 ساعت 11:58 |
    سلام مصطفی جان ممنون بابت زحمت هایی که میکشین

    خوب مثل اینکه مکس یه خونه تکونی اساسی کرده امسال . خیلی از دوستان هم نظرشون در مورد این تغییرات مثبت بود . البته نه دوست هایی که همیشه مثبت بافی میکنن ! دوستانی که تا چند سال پیش میگفتن مکس درج میزنه ... و این برای من گواه پیشرفت این ابزار ه ...

    جدا از اینکه 80 درصدش اصلا در دامنه ی کارایی من نیست و به قول عرشیا ما با مکس 10 ام از سر کارامون زیاده ولی باز کردن پیشرفت هایی که مکس کرده من رو متوجه بعضی از دلایل محبوبت این روز ها ی سی 4 دی کرد . مکس در بعضی مراحل چیزهایی رو نداره که واقعا یه کاربر آماتور خیلی بهش نیاز داره ! مثل همون کش شدن حرکات انیمیشن ...

    در مجموع بسیار مقاله آموزنده و عالی بود و میشد گفت جدا از پیشرفت های مکس چند مبحث علمی خوب رو هم باز کرد ...
    مصطفی جان در پایان دو تا سوال هم داشتم :

    OpenSubDiv در رندرینگ و حجم پردازش رندر که تاثیری نمیذاره ؟

    عملکرد OpenSubDiv دقیقا چجوریه ؟ مگه سیستم های قبلی پردازش پلیگان ها و مش ها و... چجوری بوده که یه تکنولوژی اینقدر اعجاب آور کار میکنه ؟ به طر مثال ما توی ساختار نرم افزارهای مهندسی ساختار CAD رو داریم و از اون سمت برای 3 دی اپلیکشن ها ساختار mesh رو داریم الان OpenSubDiv یه ساختار جدید محسوب میشه یا صرفا یه استاندارد اوپتیمایز شدست که بر پایه ی همون mesh کار میکنه ؟
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      27 اردیبهشت 1394 ساعت 23:22 |
      درود نبی جان

      راستش نبی جان بصورت کلی میشه گفت که مکس امسال پیشرفتش نسبت به سالهای پیش خیلی خوب بوده. البته همونطوری که توی مطلب هم گفتم اتودسک دیگه یجورایی سطح انتظارات رو پایین اورده ولی درکل همین ویژگی MCG خیلی میتونه برای مکس کاربردی باشه.

      درباره سوالت خب ببین OpenSubDiv درواقع یک متد جدید در زمینه Subdivision Surface ـه. اصلا ارتباطی با موضوع اصلی مدلسازی، مدلینگ و مش نداره و یک سیستم Subdivision Surface ـه که و تفاوت عمدش با ابزارهای مشابه اینه که این سیستم میتونه هم بر پایه CPU و هم بر پایه GPU عمل کنه. یعنی تا الان تمامی ابزارهای Subdivision Surface بر پایه CPU عمل میکردن. فرض کن شما اگه میخواستی یک مدلی رو با 10 میلیون پولیگان بسازی، تمامی اونها روی سی پی یو سوار میشدن و این باعث کند شدن و افت سرعت میشه. حالا این تکنولوژی OpenSubDiv میاد تمامی سابدیویژن ها رو توی GPU کش میکنه و باعث افزایش سرعت میشه. یعنی اگه شما یک کاراکتر ریگ شده داشته باشی و در زمان انیمیتش بخاطر اسکین، افت FPS پیدا کنی، با این تکنولوژی OpenSubDiv این افت سرعت به حداقل میرسه.

      حالا پیکسار کارش روی OpenSubDiv به همین موضوع ختم نشد و سال پیش توی GTC 2014 یه ویژگی جدیدی رو نشون داد که الان توی مکس 2016 با عنوان Adaptive اضافه شده و اونم اینکه میزان Subdivision متغیره بر اساس نمای آبجکتی که OpenSubDiv روش اعمال شده میزان Subdivision رو تنظیم میکنه.
      خب سیستم های Subdivision Surface معمولی بالاخره بر اساس اون level ـی که براش درنظر میگیرید Subdivision روی مدل اعمال میکنن که با زوم کردن روی آبجکت در نهایت میتونید پولیگان های اونو مشاهده کنید. اما این OpenSubDiv یک متدی رو پیاده کرده که وابسته به نمای دید شما از اون مدل Geometry ـه و میزان Subdivision شما ثابت میمونه. (امیدوارم تونسته باشیم منظورم رو برسونم)

      توی تاپیک بررسی ویژگی های مکس 2016 یه ویدئو گذاشتم که همین موضوع رو خودم تستش کردم. اگه اونو ببینی بهتر متوجه میشی.
      • نبی سروی

        نبی سروی

        28 اردیبهشت 1394 ساعت 09:07 |
        مصطفی جان ممنون از توضیحاتت کامل متوجه شدم ...

        یه مثال تقریبی از این حالت هم در نرم افزار لومیون دیدم که با دور شدن از آجت ها کم کم برگ هاشون دیده نمیشه و در نهایت دور دور که میشی دیگه هیچی ش معلوم نیست !

        البته این OpenSubDiv طوری که من درک کردم بسیار مشتمل تر و جون دار تر و پرکاربرتر ه ولی خوب اون حرکت توی لومیون مثالی بود که کمک کرد موضوع رو بگیرم .

        ممنون مصطفی جان .
      • حمید.معمار

        حمید.معمار

        28 اردیبهشت 1394 ساعت 16:50 |
        نبی جان اونی که تو Lumion ـه بهش میگن LOD
        توی مکس هم داشت ... اما فرق این دو در اینه

        اونی که شما میبینی شخصی میاد براش Level Of Detail یا همون LOD تعریف میکنه که از این فاصله دوربین تا فلان این باشه ...

        یعنی مثلا خودت 4 تا LOD باید تعریف کنی ...

        اما توی Open Subdiv خودش به صورت خودکار این کارو انجام میده و با Adaptive کردن ساب دیویژن تاثیر بیشتری میگذاره در سبک تر شدن کار ها .
      • نبی سروی

        نبی سروی

        28 اردیبهشت 1394 ساعت 23:25 |
        سلام حمید چه قد خوبه سرت خلوت شده و حضور داری ...

        من هم که گفتم این دو تا فرق دارن زیاد و صرفا بحث شباهت سبک شدن از فاصله بود ...


        البته level of detail در لومیون دستی نیست حمید . خودش به صورت هوشمند شروع به حذف و سبک کردن میکنه وهیچ چیز بر عهده ی کاربر و در اختیار اون نیست .
  • حیدری

    حیدری

    26 اردیبهشت 1394 ساعت 12:12 |
    باسلام.دیگه ادم چی میتونه بگه.واقعا از رضایی تشکر میکنم که وقتشون رو سر جمع اوری این مطالب میذارند.من اوایل خوندن این مطالب برام جذاب بود وهم چنین الان.وچیزی که جدیدا برام عجیب وجذاب شده همین کل کل های دوستان هست.فکر کنم این کل کل ها توی سایت داره به دشمنی تبدیل میشه .چون با انتشار هر مطلبی سریع باهم جنگ و دعوا میکنند.باتشکر از اقای رضایی
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      28 اردیبهشت 1394 ساعت 22:18 |
      درود بر شما دوست عزیز

      ممنو از اینکه دیدگاهتون رو نوشتید

      براتون آرزوی موفقیت دارم
  • HGBCreator

    HGBCreator

    26 اردیبهشت 1394 ساعت 12:44 |
    سلام بنظرم بحث در مورد مکس و مایا و پلاگین این حرفا اصلان مهم نیست ! مهم نتیجه کاره که بدست میاد حالا با مکس یا با مایا و یا هرچیزی دیگه ای باشه پلاگین هم اومده که کار رو راحتر کنه پس اگه میتونی به نتیجه دلخواه برسی باهاش کار کن اگه هم نه روش دیگه رو در پیش بگیر ! مهم نتیجه هستش ! البته این بیشتر در مورد یک پروسه شخصی که پایپ لاین خاصی نداره بیشتر صدق میکنه ! بستگی به خود گروه داره که چطور بخاد به نتیجه برسه ! این حرفا دیگه برای یک کاربر حرفه ای زیاد جالب نیست !
    • محمد مهدی

      محمد مهدی

      26 اردیبهشت 1394 ساعت 14:18 |
      موافقم !
      استودیو های بزرگی رو میشناسیم که فقط با مایا کار میکنن ( digic picture ) بعضی ها هم با مکس کار میکنن ( Platige Image) بعضب ها با هودینی ، بعضی ها با سینما فوردی و ...
      و کار همشون هم فوق العاده است . به نظر اینطور میاد که ابزار اونقدر را هم مهم نیست . مهم کاربره که چه اثری خلق میکنه

      آرزوی سعادت برای همه دوستان
      • میلاد مطهری

        میلاد مطهری

        26 اردیبهشت 1394 ساعت 21:12 |
        بله من هم موافقم اگه راست میگین خروجی خوب تولید کنین جه با مکس یا مایا چه با جفتشون
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      28 اردیبهشت 1394 ساعت 22:19 |
      بله همینطوره. در نهایت این نتیجه کار و آثار هستن که میتونن به قدرت نرم افزارها معنی بدن
      ممنون از حضور شما دوست عزیز
  • احسان شمسی

    احسان شمسی

    26 اردیبهشت 1394 ساعت 14:14 |
    مصطفی جان مثل همیشه عالی و فوق العاده بود. مرسی
    -------------
    یه دو سه تا از دوستان هم اومدن یه سری صحبت هایی کردن در مورد اینکه مایا فلانه...مکس به درد نخوره!
    خداییش دیگه خسته شدم بس که توضیح واضحات دادم....ینی نمیشه اون پلن زیر رو برای کاراکتر کت تعریف کرد؟ پس اون گزینه ground که تیکشو میزنی و سه سوته همه ی حرکات کاراکتر رو مچ میکنه رو اون پلن عایا نوعی خورشته؟ یا شایدم یه گونه ی خاصی از جانواران موجود در ماداگاسکار باشه...نمیدونم.....احتمالا من این گزینه و ها و ابزار ها رو توهم میزنم.....
    -----------
    اقا اصلا خر ما از دوران طفولیت فاقد دم بود!!!! شما راست میگی....مایا ته نرم افزار...مکس هم بو میده.
    فقط نمیدونم چی شد یهو یاد این بیت شعر افتادم:

    پرتو نیکان نگیرد آنکــــــه بنیادش بد است
    تربیت نااهل را چون گردکان بر گنبد است
    • عرشیا

      عرشیا

      26 اردیبهشت 1394 ساعت 22:16 |
      والا به خدا قسم منم هی گفتم بابا این دوتا هرکدوم یه غول قدرتمندن تو این صنعت ، هرکدومشون کلی آثار فاخر و جهانی تو کارنامشون دارن ، حتی یه تاپیک هم زدم توش کارای مکس و مایا رو گذاشتم گفتم ببینید که با هردو میشه شاهکار ساخت انقد دعوای بیخود نکنید ولی انگار نه انگار . . . .
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      28 اردیبهشت 1394 ساعت 22:21 |
      درود بر شما احسان عزیز
      خوشحالم که دوباره شاهد حضورت در بخش نظرات هستم :)

      ممنون که دیدگاهت رو نوشتی
  • omidasady

    omidasady

    26 اردیبهشت 1394 ساعت 14:57 |
    سلام
    دوست عزیز ممنون از زحمات بی وقفه تون.
    خسته نباشید و موفق باشید.
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      28 اردیبهشت 1394 ساعت 22:23 |
      خواهش میکنم امید جان
      براتون آرزوی موفقیت دارم
  • Abed

    Abed

    26 اردیبهشت 1394 ساعت 18:48 |
    به نظر من 3DMAX نرم افزار نمیشه !!
    چند سال دیگه می گن تمام ویژگی های طراحی (معماری ) تو اتوکد هست. و بقیه مسائل هم تو مایا ، خب دیگه نیازی به 3DMAX نداریم.
    از ما گفتن ، از شما نشنیدن.
    • نبی سروی

      نبی سروی

      26 اردیبهشت 1394 ساعت 21:01 |
      سلام

      از طرف بنده یه مشت بزن توی دهن اونیکه میخواست اینجوری شما رو به استفاده از اتوکد متقاعد کنه !

      هر کس به ساختار اتوکد و 3 دی مکس آشنا باشه میدونه که این قضیه یه شوخی ه ! اتوکد نرم افزار بر پایه cad هست . خطوط تماما دراتوکد اسکن میشن و در اسنپ ها به کار میرن و ... . اما نرم افزارهایی مثل مکس اصلا با اسکن خطوط و ترسیم مهندسی کاری ندارن و ساختارشون بر پایه ی mesh هست ...

      شما ابتدایی ترین نکات در مورد نرم افزارها رو ندارین بعد به راحتی میان فرافکنی میکنین و تز میدین ؟!
      اتوکد قابلیت های مکس رو میاره توی خودش ؟!!!

      بعد اونوقت رویت هم مودباکس رو نمیاره توی خودش احیانا !؟

      مرد مومن شما یه پلان دو خط ه با دیتیل رو میبری توی مکس نمیشه دورش چرخید ! یه آبجکت سابدیواید شده رو ببری توی اتوکد ؛ روح القدوس اتوکد میاد گردنت رو میگیره خفت میکنه ! اونقت از ترکیب این دو تا حرف میزنین ؟!!

      مصطفی جان هر نظری رو که دیگه نباید تایید کرد آخه ! یه نفر هم پست ایشون رو بخونه تا ابد الدهر از راه به در میشه که !
      البته ببخشید من قصدم دخالت در امر مدریتی سایت نبود ...
      • Abed

        Abed

        27 اردیبهشت 1394 ساعت 10:52 |
        منظورم اتوکد 3d بود نه اتوکد 2007 !!! در حقیقت شما تازه وارد هستید . من هنوز اونجای که هستید وارد نشدم و نمی شم.
        این مسله غیر قابل انکاره که autodesk در حال یک پارچه سازی نرم افزارهای خودش هست. ایده بسیار ساده ما برای از میان برداشتنه نرم افزارها. شاید روزی به حقیقت تبدیل بشه. همانطور که برای softimage اتفاق افتاد.
    • عرشیا

      عرشیا

      27 اردیبهشت 1394 ساعت 09:47 |
      آقا یادتونه یه بنده خدایی اومد گفت :
      بچه ها ما باید خودمون دست به کار شیم ، بیاین از الان کار کنیم زیبراش رو واسه اندروید بنویسیم :))))) .
      بعذ از اون این بهترین نظری بود که خوندم :)))))) .
      • نبی سروی

        نبی سروی

        27 اردیبهشت 1394 ساعت 21:35 |
        جناب Abed عزیز دل ... مگه اتوکد نسخه 2d و 3d ش جداست ؟!! خوب منظور من هم همین اتوکد 2016 شما بود !

        قربون اون ایده های ماست و خربزه قاطی کنت برم عزیز یخورده مطالعه داشته باش ... آدم صبح زیر پتو در میاد که نباید فکر و خیالش رو هر جایی بنویسه که !

        بنده به صورت علمی برای شما توضیح دادم که اتوکد همونطور که اسمش مشخص ه یه نرم افزار مبتنی بر CAD هست . مکس مایا هودینی بلندر و ... هیچ کدوم CAD نیستن و نخواهند بود و نخواهند شد !

        ببین شما میگتی پسرخالت هالولنز مایکروسافت رو توی زیرزمینشون ساخته قابل باور بود . میدونی چرا ؟ چون امکانش هست ... حالاشاید یه اپسیلم درصد ...
        ولی امکان ترکیب CAD و MESH وجود نداره ! آقا من به چه زبونی بگن نمیشه برادر من نمیشه ! محال ه !

        اونوقت شما که ناسترداموس سی جی هستین میشه بگین هودینی در کدوم نرم افزار قراه حل شه ؟! کتیا و سالید ورکس و تکلا ؟!!!

        عزشیا من رو هم بذار توی اون گروه کد نویسی واسه اندروید ! سعی میکنم برنامه نویس یاد بگیرم ! به همون برکت قسم !
  • sina

    sina

    27 اردیبهشت 1394 ساعت 07:32 |
    ممنون،بسیار جامع و مفید بود
    به نظرم اتودسک بشدت داره سعی میکنه هرسال به نحوی مکس و مایا به هم نزدیک بشن تا اگر قرار باشه در deadline که واسه خودش تعریف کرده یکی از این دو نرم افزارو حذف کنه کاربرهای اون نرم افزار تغییر آنچنانی در پرش به نرم افزار دیگه حس نکنن
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      28 اردیبهشت 1394 ساعت 22:25 |
      درود سینا جان
      کم پیدایی ؟

      راستش درباره این deadline ـی که گفتی من چیزی نشنیدم ! یکی از این نرم افزارها رو حذف کنه ؟! فکر نکنم اینطوری باشه. دست کم هربار که این تئوری مطرح میشه اتودسک کلا تکذیبش میکنه.
      • sina

        sina

        05 خرداد 1394 ساعت 12:26 |
        سلام،یکم درگیر درسو امتحانم اما با این حال مطالب خوب سایتو همیشه دنبال میکنم
        قاعدتا مصطفی این مسایل تو سند visionشرکت ها ترسیم میشه که البته تا بشه مخفی نگه داشته میشه و زمانی که مشخص میشه همه غافلگیر میشن،این که من گفتم پیش بینی خودم بود، هیچ مدرکی واسش فلن ندارم،اما چیزی که الان مشخصه به این زودی اتفاق نمی افته چون تفاوت زیادی که در حال حاضر در workflow این دو نرم افزار هست،باعث میشه اگر یکی از این دوتا حذف بشه کاربرایی که ازش ریزش میکنن به نرم افزاری غیر از نرم افزار اتودسک رو بیارن که کاملا طبیعیه ؛)
  • رحمن رضیی

    رحمن رضیی

    27 اردیبهشت 1394 ساعت 12:54 |
    آقا زحمت کشیدید . استفاده کافی و وافی بردیم
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      28 اردیبهشت 1394 ساعت 22:25 |
      خوشحالم که مفید بوده
      ممنون که دیدگاهتون رو نوشتید
  • محمد بودات

    محمد بودات

    27 اردیبهشت 1394 ساعت 14:37 |
    ممنون از این مطلب عای که گذاشتید. درکل رضایت من رو به عنوان یه نسخه جدید براورده نکرده. اگه به جای انتشار نسخه های هر ساله و عجولانه هر دو سه سال یه نسخه بده بیرون ولی با امکانات بیشتر و کامل و با کمترین باگ بهتره.
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      28 اردیبهشت 1394 ساعت 22:32 |
      درود بر شما محمد بودات عزیز

      دیدگاهتون بعنوان یکی از کاربران ناراضی از این نسخه کاملا محترمه. راستش توی مطلب هم گفتم که فکر کنم اتودسک حداقل توی این چندسال سطح انتظارات از بروزرسانی نرم افزارهاش رو پایین اورده تا حدی هم همین اندازه بروزرسانی یک اتفاق خوب محسوب میشه.

      از طرف دیگه اگه بخوایم منصفانه هم نگاه کنیم، ویژگی MCG اتفاق کمی نیست. الان هرروز دارم یه پلاگین جدیدی رو میبینم که بر پایه همین زبان برنامه نویسی جدید برای مکس ایجاد ساخته و در فضای مجازی منتشر میشه. تا همین چند وقت پیش ساخته شدن کوچیکترین پلاگین برای مکس یه اتفاق بزرگ محسوب میشد اما الان با همین ابزار MCG داری روزی چندتا از همین پلاگین ها توسط کاربران ساخته میشه که فکر کنم رفته رفته این باعث پیشرفت مکس میشه.

      به هرحال اگه مثبت نگاه کنیم این ویژگی Max Creation Graph برای مکس یک اتفاق خوبه.

      ممنون که دیدگاهتون رو به اشتراک گذاشتید ...
      • محمد بودات

        محمد بودات

        29 اردیبهشت 1394 ساعت 10:30 |
        تشکر مصطفی جان . توی نسخه جدید فک کنم این بهترین امکان باشه. اینم یه سیاسته که هر ساله یه نسخه جدید بیرون داده بشه . ولی منصفانه نگاه کنیم می بینیم که مکس یه جعبه ابزار تر دی هستن نه صرفا یه ابزار انیمیشن سازی یا گیم سازی یا ویژوال افکت و یا ارشیتکت و ... . واسه این هر کسی تو حیطه کار خودش ازش انتظار بیشتری داره. و این کار رو واسه اتودسک سخت کرده
  • حیدری

    حیدری

    27 اردیبهشت 1394 ساعت 17:07 |
    سلام.والا بعضی حرف ها خیلی خنده داره.فکر کن 3dsmax بره توی اتوکد.وااااااااااااای.به قول حرف دوستمون به نظر من میبینی فردا تمام ویژگی های اتوکد توی 3dsmax بعد اونوقت دیگه نیازی به اتوکد نیست.فرداش میبینی که تمام ویژگی های مکس ومایا توی زیبراش هست پس اونوقت مایا ومکس دیگه بدرد نمیخوره.والا بعضی ها حرفای عجیب غریبه.اونطوری باشه که دیگه نباید هیچ نرم افزاری رو یاد گرفت.
    • حمید.معمار

      حمید.معمار

      28 اردیبهشت 1394 ساعت 00:49 |
      :))))))))))
  • دولت آبادی

    دولت آبادی

    27 اردیبهشت 1394 ساعت 19:28 |
    سلام.نقد خوبی بود خسته نباشید منتظر آموزشهای جدید هم هستیم.
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      28 اردیبهشت 1394 ساعت 22:33 |
      درود بر شما دوست عزیز
      بله بزودی آموزشهای جدیدی برای این نرم افزار منتشر خواهد شد.
      مطالب سایت رو دنبال کنید ...
  • وحيد

    وحيد

    28 اردیبهشت 1394 ساعت 00:49 |
    تشكر از آقاي رضايي بابت اطلاع رساني شون و تبريك به كسايي كه با مكس كار مي كنند براي امكانات بيشتر من چند سالي هست با مكس كار مي كنم.من مطالب آقاي رضايي را دنبال مي كنم ولي كم نظر مي دهم.صحبت هاي بچه ها رو در بالا ديدم يكم تعجب آور بود دليل نداره سر نرم افزار كل كل كنيم راستش خيلي واسم تعجب آور بود هر كسي توي اين صنعت كار كرده باشه مي دونه اين نرم افزار همه و همه مكمل هم ديگه هستند و در خيلي از موارد بنا به نياز پروژه و كسي كه داره كار مي كنه بايد از يكي به ديگري سويچ كرد ! مهم خروجي كار هست كه بايد مطلوب باشه !
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      28 اردیبهشت 1394 ساعت 22:35 |
      درود بر شما وحید جان

      خوشحالم که به جمع حاضرین در بخش نظرات پیوستی و امیدوارم که از این پس بیش از پیش شاهد حضور گرم شما باشیم.

      موفق و پیروز باشید
  • پژمان رجبی

    پژمان رجبی

    28 اردیبهشت 1394 ساعت 20:03 |
    عالی، جامع، کامل
    واقعا خسته نباشی
    ممنون
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      28 اردیبهشت 1394 ساعت 22:38 |
      درود پژمان جان
      ممنونم. لطف داری عزیز

      پژمان جان بی صبرانه منتظر مقاله شما درباره نرم افزار Maya 2016 هستم :)
      با آرزوی موفقیت برای شما ...
  • بابک

    بابک

    03 خرداد 1394 ساعت 03:10 |
    جناب رضایی نهایت سپاس و قدردانی را ازتون دارم بخاطر اینکه شما کاملترین و بهترین نقدها همیشه قبل از دیگران منتشر میکنید و طی این دو سال که با وبسایت شما آشنا شدم همیشه از سطح حرفه ای مطالب شما استفاده کردم و مفتخر بودم
  • محمد جواد

    محمد جواد

    10 مرداد 1394 ساعت 15:27 |
    مثل همیشه پر بار و فوق العاده. درود بر شما
  • moein

    moein

    02 اسفند 1394 ساعت 12:47 |
    سلام ببخشید در مکس 2016 وقتی میخوام چند موضوع رو با هم در پنجره select from scene انتخاب کنم نمیتونم فقط یک موضوع انتخاب میشه چه باید بکنم؟
  • محسن

    محسن

    05 فروردین 1395 ساعت 11:48 |
    سلام؛
    در ورژن های جدیدتر مکس تنظیمات adaptive defragment تغییر کرده و adapt object display by priority حذف شده
  • رحمانیان

    رحمانیان

    12 فروردین 1395 ساعت 07:29 |
    با سلام خدمت دوستان. مشکل من اینه که وقتی مکس رو با بعضی دیگر از نرم افزارها ( cad, civil 3d) لینک میکنم، مشکلی پیش نمیاد تا کار رو ذخیره کنم، همین که خارج شدم و دوباره سیستم رو روشن کردم کل کارهایی رو که انجام داده بودم از بین میرن، در ضمن من ویرژن های قبلی مشکلی ندارم لطفا راهنمایی بفرمایید. در ضمن یک توصیه دوستانه مطالب سایت جهت آموزش و رفع مشکلات و تجربیات دوستان بوده، حالا اگه چند تایی هم موقع تایپ کردن پیش اومده فکر نکنم ارزش ناراحت کردن دوستان رو داشته باشه
  • خشایار

    خشایار

    17 فروردین 1395 ساعت 19:14 |
    سلام ببخشید چرا ابجکیت نمتونم در تردی مکس وارد کنم؟مراحلش رو میرم اما جیی نمباد
  • رضا

    رضا

    18 فروردین 1395 ساعت 21:21 |
    دمت گرم او هایلایت خیلی رو مخ بود
  • زهرا

    زهرا

    28 فروردین 1395 ساعت 18:06 |
    سلام و خسته نباشید من منوی اصلی 3D که شامل FILE و EDITE ,..رو ندارم چطوری باید منو رو برگردونم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید
  • فرهاد

    فرهاد

    13 خرداد 1395 ساعت 03:06 |
    آیا مشکل نصب پلاگین maxtoc4d در ورژن 2016 قابل حل میباشد؟
    کسی تونسته این پلاگین رو در ورژن 2016 max نصب بکنه؟
  • k

    k

    19 شهریور 1395 ساعت 14:26 |
    سلام
    من وقتی بلوپرینتی را روی یک پلان در مکس ۲۰۱۶ میندازم خیلی کیفیتش پایین میاد.لطفا راهنماییم کنید.
    آیا مشکل از کارت گرافیکه؟
  • saeed

    saeed

    28 آبان 1395 ساعت 22:24 |
    سلام ببخشید چطوری میشه یه فایل که قبلا توی مکس2017سیو کردیم رو توی مکس2016 باز کنیم؟
  • هلیا

    هلیا

    20 فروردین 1396 ساعت 15:13 |
    سلام
    ممنون از توضیحاتتون . من تازه 2016 نصب کردم و برای گرفتن رندر به مشکل برخوردم
    با حذف Physical Camera الان برای گرفتن رندر vray از چه دوربینی استفاده کنم ؟ ( اون کد ()vrayCreateVRayPhysicalCamera خم copy -paste ;vnl ولی دوربینی که میاره به درد نمیخوره و کار کردن باهاش سخته )
    اگر لطف کنید منو راهنمایی کنید که از چه دوربین دیگه ایی برای vray میتئنم استفاده کنم

    ممنونم

نظرتان را بنویسید :

اظهار نظر به عنوان مهمان .

جدیدترین نظرات ثبت شده در بخش بلاگ

سلام از کجا باید دانلود کنم ؟
مکس 2016 رو دارم این ویری مکس 2016 رو پشتیبانی میکنه نصب کنم؟

پرویز پرویز 30. تیر, 1397 |

سلام
واقعا خیلی خوب بود. دست شما دردنکنه
درسته در این رشته سختی زیادی تو...

مهدی لطیفی مهدی لطیفی 30. تیر, 1397 |

سلام جناب رضایی عزیز ،خسته نباشی
آموزشهای خوب شما باعث شده در حیطه کاری...

محمود عسگری محمود عسگری 30. تیر, 1397 |

سلام . واقعا خوشحالم که آموزش ها رو ادامه میدید .
و واقعا ممنونم ازتون ....

علیرضا رضوی علیرضا رضوی 30. تیر, 1397 |