میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
animation-controls-like-pixar
شنبه 17 خرداد 1393
در
آموزشها

کنترل انیمیشن به سبک پیکسار

شنبه 17 خرداد 1393
در این مطلب قصد دارم 2 آموزش ویدئویی که چندی پیش توسط فردی به نام Harry Houghton منتشر شد رو در اختیار شما دوستان قرار بدم. اما قبل از اون لازم هست تا یکسری توضیحاتی رو درباره این ویدئوها و اتفاقاتی که پیرامون این موضوع شکل گرفت رو خدمت شما ارائه کنم.
 
هر وقت صحبت از ریگینگ کاراکتر میشه ناخودآگاه به یاد کاراکترهایی می‌افتیم که اطرافش پر شده از انواع کنترلرهای مختلف جهت ایجاد حرکت ها و سرانجام ساخت یک انیمیشن و شاید برای بعضی ها این کنترلرها گیج کننده باشه و مثلا بفکر ساخت ابزاری می افتند مثل AnimSchool Picker و ابزارهای مشابه ای که اتفاقا نمونه ای از اون رو در پشت صحنه انیمیشن Rio 2 دیدیم.
 
اما اگه یادتون باشه چندی پیش کنفرانسی برگزار شد به نام GTC یا همون GPU Technology Conference 2014 که در پادکست شماره 2 هم بهش اشاره داشتیم و در این رویداد اعضای کمپانی پیکسار پرزنتی رو داشتن و درباره تکنولوژی هایی که در زمینه GPU بدست اوردن صحبت کردن ولی در این معرفی که اعضای پیکسار ارائه دادن یک نکته ای خیلی قابل توجه و جالب بود و اونهم ریگینگ منحصر به فرد و جالب کاراکترهاشون بود. خب البته اونها داشتن درباره کاراکتر سالیوان در انیمیشن دانشگاه هیولاها و درواقع درباره سرعت حرکت در صحنه و Interactive بودن محیط و موهای این کاراکتر صحبت میکردن ولی خیلی ها پیچش مو رو دیدن :) و اینجا بود که این سوال مطرح شده که پیکسار برای ریگینگ به اینصورت از چه شیوه ای استفاده میکنه. ابتدا پیشنهاد میکنم ویدئویی که مربوط میشه به بخشی از این کنفرانس رو تماشا کنید:
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 46 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 14 مگابایت
 
جالب بود اینطور نیست ؟ درباره این ویدئو یه چیزی بگم و اونم اینکه این ویدئوی کنفرانس که فقط مربوط به پیکسار میشه چیزی حدود 1 ساعت زمانش بود و در همون پادکست هم اشاره کردم که اگه دوست داشته باشید بگید تا ویدئو رو در سایت براتون قرار بدم ولی مثل اینکه کسی نسبت به تماشای اون علاقه ای نداشت و از اونجایی که کسی تمایلی به تماشای اون نداشت دیگه در سایت منتشر هم نخواهد شد ولی به صراحت بهتون بگم که من از ثانیه به ثانیه تماشای اون لذت بردم و واقعا مفید بود.
 
خب برگردیم به بحث اصلی و واقعا این استودیو کارشون فوق العادست و حالا این شیوه ریگینگ یعنی انتخاب بخشی از بدن کاراکتر و شروع کردن به حرکت دادن اون اونهم بدون نیاز به هیچگونه کنترلر اضافی بعنوان یک سوال بزرگ و اساسی در ذهن بسیاری از Rigger ها شکل گرفت تا اینکه چندی پیش شخصی به نام Harry Houghton ویدئویی رو منتشر کرد که نیازی به توضیح نداره و پیشنهاد میکنم که اون رو خودتون ببینید :
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 7 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 3 مگابایت
 
خب میشه گفت که انتشار این ویدئو تقریبا سروصدای زیادی به راه انداخت و پس از اون شاهد انتشار ویدئوهای آموزش این تکنیک نیز بودیم که انتشار این آموزشها توسط Harry Houghton این کار فوق العاده رو تکمیل کرد. البته در ویدئوی بالا اینکار در نرم افزار 3ds Max انجام شده بود و اینجا میتونیم این خبر خوب رو به کاربران مایا هم بدم که آموزش این تکنیک برای نرم افزار Maya نیز منتشر شده که در ادامه تقدیمتون خواهد شد.
 

 
ابتدا میریم به سراغ ایجاد این شیوه ریگینگ در یک مثال ساده در نرم افزار 3ds Max :
 
مشخصات
مدت زمان : 10 دقیقه و 38 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 29 مگابایت

 
و حالا نوبت به آموزش این تکنیک برای نرم افزار Maya میرسه :
 
مشخصات
مدت زمان : 15 دقیقه و 14 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 37 مگابایت

 
امیدوارم که تماشای این ویدئوها براتون مفید بوده باشه
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 43 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید