میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
autodesk-stingray-overview
یکشنبه 1 شهریور 1394
در
مقالات

ورود کمپانی Autodesk به دنیای بازی سازی

یکشنبه 1 شهریور 1394
نهایتا کمپانی Autodesk رسما گیم انجین اختصاصی خودش یعنی Stingray رو منتشر کرد. این نرم افزار بعنوان اولین گام کمپانی اتودسک در دنیای Game Design بحساب میاد و بدون تردید توجه فعالان دنیای بازی سازی رو به خودش جلب خواهد کرد. پس شاید بد نباشه اگه نگاهی به رویکرد و ویژگی های این موتور بازی سازی نوپا داشته باشیم. در این مطلب قصد داریم بشکل کامل و دقیق به بررسی ویژگی ها و قابلیت های انجین Stingray بپردازیم و با عملکرد این موتور بازی سازی بیشتر آشنا بشیم.
 

تاریخچه Stingray

داستان از خرداد ماه سال پیش و یک خرید عجیب توسط کمپانی Autodesk شروع میشه. زمانی که این شرکت یک نرم افزار گمنام رو خرید تا باعث بشه نام این کمپانی با خریدهای معروفش دوباره بر سر زبانها بیوفته. بعد از این خرید گفته ها و گمانه زنی های زیادی شکل گرفت. اینکه بازهم کمپانی Autodesk به سمت نابود کردن یک نرم افزار دیگه پیش رفته. اما اینبار صحبت از یک گیم انجین بعنوان قربانی احتمالی بود.
 
01-autodesk-acquires-bitsquid
 
گم انجین خریداری شده توسط اتودسک چیزی نبود جز Bitsquid که بعضا ازش بعنوان بیسکویت (Biscuit) هم یاد میشد. اگه یادتون باشه در همون زمان مطلبی رو با عنوان (گیم انجین Bitsquid توسط Autodesk خریداری شد) در سایت داشتیم. همونطور که گفته شد این انجین کاملا گمنام و ناشناخته بود که تا قبل از این فقط نام بازی هایی مثل War of the Roses رو میشد در کارنامه این موتور بازی سازی دید. اما پس از این خرید خیلی ها تونستن با نام این موتور بازی سازی آشنا بشن. حالا نوبت اتودسک بود تا خودش رو در عرصه Game Design هم نشون بده. اما این شرکت پس از خرید Bitsquid خیلی نامی از توسعه یک Game Engine نمیبرد و در اکثر مطالب خبری رسمی خودش بیشتر از واژه 3D Visualization استفاده می کرد.
 
02-stingray
 
چند ماه گذشت و به رویداد Game Developers Conference 2015 رسیدیم و اولین خبر رسمی و رونمایی از نام موتور بازی سازی اتودسک صورت گرفت. برای اولین بار در اسفند ماه سال پیش اتودسک اعلام کرد که قصد داره در آینده ای نزدیک انجین خودش با عنوان Stingray رو به بازار عرضه کنه. این Stingray چیزی نبود جز همون Bitsquid قدیم که حالا شکل و شمایل جدیدی به خودش گرفته بود. این اولین باری بود که اتودسک با اطمینان از Stingray بعنوان یک موتور بازی سازی نام میبرد. دیگه کم کم واژه 3D Visualization از مطالب خبری این شرکت محو و جای خودش رو به Game Engine داده بود. گویا توسعه دهندگان این موتور خیلی فراتر از انتظار اتودسک عمل کرده بودن. اما به هرحال در GDC 2015 هم اطلاعات زیادی درباره این موتور ارائه نشد. به جز یک ویدئویی که بیشتر کنجکاوی فعالان این عرصه رو بیشتر میکرد.
 
نهایتا چندی پیش کمپانی Autodesk رسما Stingray رو منتشر کرد و نشون داد که انجین های موجود باید منتظر یک رقیب جدی و سرسخت باشن. رقیبی که پشتیبان قدرتمندی مثل Autodesk رو داره و این قطعا کار رو برای بقیه کمی سخت و دشوار میکنه. اما اگه موافق باشید در ادامه نگاهی به ویژگی های اصلی موتور بازی سازی Stingray داشته باشیم.
 

گرافیک در Stingray

بخش گرافیک گیم انجین Stingray در همین ابتدای راه بسیار موفق و قابل قبول عمل کرده و بقول بعضی از دوستان یک شبه ره صد ساله رو طی کرده. شاید در اولین ویژگی که توی بخش گرافیک میشه بهش اشاره داشت فیزیکال بودن تمامی شیدرها باشه. چیزی که امروزه با نام Physically Base Shading توی خیلی از موتورهای بازی سازی به چشم میخوره و بشدت روی گرافیک بازی ها تاثیر گذاره.
 
03-stingray-gi-effects
 
وقتی از گرافیک یک موتور بازی سازی صحبت میشه طبعا باید انتظار شنیدن ویژگی های اون در بخش نورپردازی هم باشیم که Stingray در این بخش هم بسیار خوب عمل کرده. ابزاری با نام Beast برای نورپردازی بصورت فوق العاده واقع گرایانه و همینطور ویژگی GI بصورت ریل تایم و امکان Baking Light & Shadow و البته امکان تنظیم Post Effect های مختلف همچون DOF، MB، AO، Lens Distortion، Bloom و ... از دیگر ویژگی های شاخص و اصلی بخش گرافیک انجین Stingray بحساب میان که در ادامه ویدئویی تقدیمتون میشه که در اون میتونید بخوبی این ویژگی ها رو ببینید.
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 19 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 18 مگابایت

بازی سازی بدون نیاز به کدنویسی در Stingray

بدون شک شاید یکی از مهمترین و اساسی ترین بخش یک موتور بازی سازی زبان کدنویسی در اون خواهد بود. از اونجایی که کمپانی Autodesk در این چند سال اخیر نشون داده که علاقه خاصی به سیستم های Graph و Node Base داره، میشه گفت که خیلی دور از ذهن و دور از انتظار نیست که برای بخش کدنویسی و برنامه نویسی این انجین هم باید منتظر یک سیستم کاملا ویژوال و نودبیس باشیم.
 
04-stingray-develop
 
اتودسک با همون سبک ویژه و خاص خودش بازهم یک گام در جهت پیشرفت تکنولوژی Visual Programming برداشته و سیستم کدنویسی این موتور بازی سازی رو بر اساس یک تکنولوژی کاملا پویا و یکپارچه با عنوان Node Based Scripting در هسته انجین قرار داده. البته قطعا کدنویسی بصورت دستی و کلاسیک هیچوقت جایگاهش رو به این سادگی ها از دست نمیده و اتودسک برای اسکریپت نویسی بصورت دستی هم زبان Lua Scripting رو برای این انجین درنظر گرفته.
 
ویدئویی در این زمینه منتشر شده که پیشنهاد میکنم اون رو هم از دست ندید.
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 16 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 11 مگابایت

ابزارهای اصلی Stingray

05-stingray-middleware
 
ابزارهای ویژه و اصلی این موتور بازی سازی رو میشه به 6 قسمت تقسیم کرد که اتودسک اونها رو به این صورت دسته بندی کرده.
  • Beast
  • HumanIK
  • Navigation
  • Scaleform Studio
  • Wwise
  • NVIDIA PhysX
خب فکر میکنم با نام بعضی از این ابزارها بخوبی آشنایی داشته باشید. ابزار Beast که در بخش نورپردازی بهش اشاره شد. با ابزار HumanIK هم حتما آشنایی دارید. ابزاری که از موشن بیلدر به کمپانی اتودسک ارث رسید و امروز توسته خودش رو در بسیاری از نرم افزارهای این کمپانی جای بده. ابزار Wwise که در بخش صداگذاری کاربرد داره و البته انویدیا فیزیک که حتما همگی اونو میشناسید و از قدرتش در شبیه سازی های داینامیکی مطلع هستید.
 
خب پس وقتی گفته میشه که این انجین یک شبه ره صد ساله رو طی کرده، میشه گفت که این گفته خیلی هم بی راه نیست چراکه بسیاری از این تکنولوژی ها طی سالیان سال تونستن به این جایگاه برسن و حالا Stingray داستان ما میتونه بسادگی از اونها بهرمند باشه.
 
و در این بخش هم پیشنهاد میکنم ویدئوی فوق العاده بخش ابزارهای این موتور رو نیز تماشا کنید.
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 44 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 18 مگابایت

یکپارچگی با سایر نرم افزارهای Autodesk

در این بخش به جرات میتونم بگم که به مهمترین و شاید نقطه قوت اصلی این موتور بازی سازی رسیدیم. احتمالا تا الان به این موضوع فکر کردید که این موتور بازی سازی چه نقطه قوتی با سایر انجین ها موجود داره. فراموش نکنید که رقبای این انجین رو نباید دست کم گرفت. رقبایی مثل Unity و Unreal که الان هرکدوم در دنیای Game Design بعنوان یک قطب شناخته میشن. اما این موتور نوپای ما یک ویژگی منحصر به فرد و خاص داره و اونم چیزی نیست جز کمپانی Autodesk که سازنده اون هست.
 
06-stingray-workflows
 
از چندی پیش بخوبی میشد حس کرد که اتودسک داره تغییراتی در جهت تعامل نرم افزارهای خودش با گیم انجین ها ایجاد میکنه. نرم افزارهایی که بصورت مشخص میشه از 3 تا از اصلی ترین نرم افزارهای بخش entertainment یعنی Maya، MayaLT و 3ds Max نام برد. خب پس از انتشار Stingray مشخص شد که این انجین بخوبی میتونه با این 3 نرم افزار ارتباط و تعامل داشته باشه. ارتباطی کاملا مستقیم و Interactive هست و میتونه نگاه شما رو به ساخت بازی های رایانه ای کاملا تغییر بده.
 
07-stingray-workflows
 
شاید توصیف این ارتباط در کلمات نگنجه اما شما بصورت کاملا زنده و Live میتونید تمامی تغییراتی که در نرم افزار 3D خودتون اعمال میکنید رو در موتور Stingray نیز بصورت همزمان و آنی مشاهده کنید. حتی امکان لینک هردو Viewport نرم افزارها نیز میسر شده تا تجربه جالب و شگفت انگیزی از ساخت یک بازی رو تجربه کنید. بدون شک اینها ویژگی هایی هستن که غول های بازی سازی امروز یعنی یونیتی و آنریل نمیتونن ازشون بهرمند باشن. فراموش نکنید که این تعامل صرفا به جا به جا کردن مدلها و نمای ویوپرت ها خلاصه نمیشه. بخش ShaderFX نرم افزارهای کمپانی اتودسک رو فراموش نکنید که این بخش هم از این ویژگی بخوبی تونسته بهرمند بشه و تمامی شیدرهایی که با این بخش طراحی شده باشن بخوبی در Stingray قابل شناسایی خواهند بود.
 
اما همونطوری که گفتم توصیف و توضیح این ویژگی در کلمات نمیگنجه و بازهم ازتون دعوت میکنم که ویدئوی دیدنی این بخش رو هم تماشا کنید.
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 40 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 19 مگابایت
 
دوستان یادتون هست که در ابتدای مطلب بخش تاریخچه اشاره ای به موضوع Visualization شد. اینکه اتودسک در ابتدا بیشتر به توسعه Bitsquid قدیم بعنوان یک Visualization نگاه میکرد اما در ادامه این دیدگاه و نگاه تغییر کرد و جای خودش رو به یک گیم انجین تمام عیار داد. اما موضوع Visualization سرجای خودش باقیست. یعنی اتودسک همچنان ادعا میکنه که Stingray میتونه نسل جدیدی در دنیای 3D Visualization باشه. هنوز چیزی مشخص نیست ولی شاید این انجین کار رو برای نرم افزارهایی مثل Lumion و LumenRT نیز سخت کنه.
 
پس شاید بد نباشه ویدئویی که در اینباره منتشر شده رو هم تماشا کنید. در این ویدئو بصورت مستقیم به ارتباط Stingray با نرم افزار 3ds Max هم اشاره شده که تماشای اون خالی از لطف نیست.
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 33 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 21 مگابایت

جمع بندی

خب میشه گفت کمپانی Autodesk گام بلندی برای ورود به دنیای Game Design برداشته. انجین Stingray خیلی فراتر از تصویر و انتظارات ظاهر شد. شاید کمتر کسی در این حوزه فکرش رو میکرد که اتودسک با این سرعت و جدیت وارد این عرصه بشه اما از این Stingray میشه بعنوان یک شروع طوفانی یاد کرد.
 
البته اگه بخوام نظر شخصی خودم رو بگم شاید هنوز کمی زود باشه که Stingray رو با غول هایی مثل Unity و یا UE مقایسه کنیم. فراموش نکنید که این انجین ها راه خیلی طولانی رو طی کردن تا به اینجا برسند و میشه گفت فعلا جای پاشون کاملا محکمه. اما نباید این موضوع رو هم فراموش کنیم که توسعه دهنده Stingray یک کمپانی معمولی نیست. کمپانی های Epic Games و Unity Technology باید خیلی تلاش کنن تا چند سال دیگه جایگاهشون متزلزل نشه.
 
البته باید به این موضوع هم اشاره داشت که درحال حاضر یونیتی و آنریل رایگان عرضه میشن اما کمپانی Autodesk انجین Stingray رو در بستر Subscription داره ماهیانه حدود 30 تا 50 دلار عرضه میکنه و همین رایگان نبودن هم میتونه کار اتودسک رو کمی سخت کنه. اما در یک نتیجه گیری کلی میشه از Stingray بعنوان نسخه ی 1.0 براش یک شروع فوق العاده طوفانی رو توصیف کرد و اگر اتودسک در توسعه اون جدیت داشته باشه و آینده ای همچون SI در انتظارش نباشه، قطعا تا چند سال دیگه بعنوان یکی از اصلی ترین گیم انجین های دنیا خواهد بود.
 
در انتها ازتون دعوت میکنم ویدئوی Introducing انجین Stingray تماشا کنید. این ویدئو در یک بررسی کلی تمامی ویژگی ها و نقاط قوت این موتور بازی سازی رو مورد بررسی قرار میده که پیشنهاد میکنم این ویدئو رو هم از دست ندید.
 
مشخصات
مدت زمان : 2 دقیقه و 1 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 20 مگابایت

 
مثل همیشه در انتهای هر مطلبی نوبت به ارائه لینک دانلود اون محصول میرسه. حتما شما هم خیلی خیلی مشتاق هستید تا خودتون از نزدیک با این موتور بازی سازی قدرتمند آشنا بشید و اونو امتحان کنید. لینک دانلود این موتور در سرور مدیافایر در تالار گفتگو قرار گرفته که در لینک زیر میتونید برای دانلودش اقدام کنید.
 
 
امیدوارم که به بهترین شکل ممکن بتونید از این انجین استفاده کنید و این مطلب هم براتون مفید بوده باشه.
 
حتما دیدگاه و یا اگه تجربه ای در این زمینه دارید در بخش نظرات برامون بنویسید و اونو با بقیه به اشتراک بگذارید. بی صبرانه منتظر شما هستیم ...
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 72 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید