میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
bulletfx-for-3ds-max-released
جمعه 5 تیر 1394
در
اخبار دنیای CG

تولد یک Physics Engine جدید در نرم افزار 3ds Max

جمعه 5 تیر 1394
دیروز بازهم شاهد یک رخداد و اتفاق مهم در حوزه نرم افزار 3ds Max بودیم. اتفاقی که بصورت مستقیم به مبحث داینامیک در این نرم افزار مربوط میشه و مورد توجه بسیاری از کاربران 3ds Max قرار گرفته. روز گذشته پلاگین BulletFX توسط یک گروه developer به نام AlphaVFX منتشر شد. بیس و پایه سورس کدهای این پلاگین برگرفته از همون فیزیک انجین اوپن سورس معروف یعنی Bullet Physics هست اما با کمی تغییرات ساختاری که برای آشنایی بیشتر پیشنهاد میکنم در ادامه باما همراه باشید.
 

نگاهی به تاریخچه Physics Engine ها در نرم افزار 3ds Max

انتشار پلاگین BulletFX ابزاری جهت شبیه سازی های داینامیکی در تری دی مکس
 
شاید خیلی از شما دوستان بخاطر داشته باشید که نرم افزار 3ds Max از نسخه 6 دارای یک سیستم داینامیکی شد بنام Reactor که بعنوان یک سیستم داینامیکی عمل شبیه سازی هایی همچون Rigid Body رو انجام میداد. در هسته این ریکتور چیزی نبود جز فیزیک انجین Havok که این موتور در اون زمان از محبوبیت ویژه ای برخوردار بود.
 
انتشار پلاگین BulletFX ابزاری جهت شبیه سازی های داینامیکی در تری دی مکس
 
انتشار پلاگین BulletFX ابزاری جهت شبیه سازی های داینامیکی در تری دی مکسسیستم قدرتمند Reactor تا 3ds Max 2011 تونست دوام بیاره و بعنوان اولین انتخاب کاربران این نرم افزار باشه اما این انتظار میرفت که این انجین هم عمر مشخصی رو داشته باشه. اما Havok شاید فکرش رو نمیکرد که حضورش بعنوان Dynamic سیستم تری دی مکس با خودنمایی های کمپانی NVIDIA به پایان برسه. بله در اون سالها کمپانی NVIDIA از یک انجین قدرتمند رونمایی کرد بنام Nvidia PhysX که پلاگین های مخصوصی از این انجین قدرتمند رو برای نرم افزارهای 3ds Max و Maya نیز عرضه کرد و بسرعت تونست جایگاه خودش رو در این نرم افزارها (خصوصا در نرم افزار 3ds Max) تثبیت کنه.
 
انتشار پلاگین BulletFX ابزاری جهت شبیه سازی های داینامیکی در تری دی مکس
 
حالا در این بین Autodesk باید تصمیم مهمی رو میگرفت. اینکه همچنان بر اساس انجین مورد نظر شرکت Discreet یعنی Reactor کارش رو ادامه بده و یا با قبول یک ریسک Nvidia PhysX رو وارد تری دی مکس کنه و یک گام بلند به سمت جلو برداره. خب در اون مقطع بسیاری از توسعه دهندگان افزونه های 3ds Max نیز به سمت PhysX رفته بودن. بعنوان مثال میتونم به RayFire و یا BOX#2 و BOX#3 اشاره داشته باشم. پس در نتیجه اتودسک این ریسک رو پذیرفت و حذف Reactor از نرم افزار 3ds Max کلید خورد.
 
اولین نشانه های حذف Reactor در مکس 2011 با انتشار پکیج Subscription Advantage Pack مشاهده میشد و سرانجام در 3ds Max 2012 بصورت کامل Reactor حذف شد و جای خودش رو به ابزار جدیدی داد بنام MassFX که هسته Physics Engine اون درواقع همون Nvidia PhysX بود.
 
انتشار پلاگین BulletFX ابزاری جهت شبیه سازی های داینامیکی در تری دی مکس
 
اما در بین همون بحبوحه ها و کشمکش هایی که در بین این انجین ها وجود داشت، یک Physics Engine رایگان بسرعت تونست جایگاه ویژه ای رو در این عرصه پیدا کنه و اونم چیزی نبود جز انجین اوپن سورس (متن باز) Bullet Physics که برای اولینبار در سال 2003 ساخته شد و تاکنون درحال توسعه و پیشرفته. این فیزیک انجین برای شبیه سازی های داینامیکی مثل Rigid body و همینطور soft body طراحی و ساخته شده و تا این لحظه ازش در بسیاری از آثار سینمایی، بازی های رایانه ای و انیمیشن های کارتونی استفاده شده.
 
انتشار پلاگین BulletFX ابزاری جهت شبیه سازی های داینامیکی در تری دی مکس
 
پلاگین های انجین Bullet درحال حاضر برای نرم افزارهایی مثل LightWave 3D ، Cinema 4D ، Houdini ، Softimage ، Maya و Blender عرضه شده. اما اولین چیزی که در این بین بشدت جلب توجه میکنه عدم وجود نام نرم افزار 3ds Max هست و همین موضوع بعنوان یکی از درخواست های بسیار زیاد کاربران این نرم افزار از کمپانی Autodesk بوده. بخوبی یادمه که سال گذشته بسیاری از کاربران امیدوار بودن که Autodesk در 3ds Max 2016 قصد داره Bullet رو در این نرم افزار اضافه کنه اما این اتفاق نیوفتاد و گویا این کمپانی حالا حالاها خیال نداره از ابزاری که شاید چند سال بیشتر نیست در این نرم افزار اضافه شده یعنی MassFX (همون Nvidia PhysX) دست بکشه.
 

مروری بر پلاگین جدید BulletFX

انتشار پلاگین BulletFX ابزاری جهت شبیه سازی های داینامیکی در تری دی مکس
 
خب پس در بالا بصورت کلی تونستیم یک آشنایی کلی رو در رابطه با فیزیک انجین های مختلف در نرم افزار 3ds Max داشته باشیم. حالا اگه نوبتی هم باشه نوبت به Bullet Physics میرسه. انجینی اوپن سورس و قدرتمند که خیلی خوب تونسته خودش رو در راس تمامی Physics Engine های اوپن سورس موجود قرار بده. اما در بالا هم گفتم که متاسفانه کاربران نرم افزار 3ds Max از وجود این انجین محروم هستن و عدم توجه کمپانی Autodesk به این موضوع باعث شد تا یک Developer مستقل یعنی AlphaVFX شروع به ساخت یک پلاگین برای شبیه سازی های داینامیکی بکنه که سورس انجین این پلاگین درواقع همین Bullet هست و به همین خاطر نامش رو BulletFX گذاشت.
 
انتشار پلاگین BulletFX ابزاری جهت شبیه سازی های داینامیکی در تری دی مکس
 
اما قبل از هرگونه توضیح درباره کلیات این انجین جدید یک موضوعی رو بگم و اونم اینکه وجود انجین Bullet در نرم افزار 3ds Max چندان تازگی هم نداره. قبلا از طریق افزونه های مختلفی امکان استفاده از این انجین برای ما کاربران 3ds Max نیز میسر شده بود. پلاگین های قدرتمندی مثل thinkingParticles و یا RayFire این موتور قدرتمند فیزیکی رو در خودشون جای داده بودن و حتی پلاگین رایگان و اوپن سورسی با نام Bullet4Max نیز برای همین انجین در نرم افزار 3ds Max ارائه شده بود که همگی در اختیار کاربران این نرم افزار قرار دارن اما BulletFX چیز دیگریست ! با ما همراه باشید تا با این ابزار جدید بیشتر آشنا بشیم.
 
انتشار پلاگین BulletFX ابزاری جهت شبیه سازی های داینامیکی در تری دی مکس
 
این Physics Engine جدید بعنوان نسل جدید سیستم شبیه سازی های داینامیکی در نرم افزار 3ds Max ازش یاد میشه و شاید بعنوان اصلی ترین ویژگی اون بشه به پردازش محاسبات با پردازنده گرافیکی یعنی GPU اشاره داشته که این پلاگین با عنوان Full GPU accelerated physics engine ارائه شده.
 
در قسمت زیر میتونید یک لیست کاملی از ویژگی های کلیدی BulletFX رو مشاهده کنید :
  • Bullet Physics dynamics engine
  • GPU-accelerated mesh generation
  • Stickiness solver
  • Rigid body glue
  • Maxscript API for custom tool creation
  • Realtime solver
  • Aerodynamic velocity solver
  • Bullet forces
  • Bullet constraints
  • Deep Bullet properties exposed
البته متاسفانه AlphaVFX هنوز بصورت دقیق و کامل درباره ویژگی های کلیدی این نرم افزار توضیحات و مطالب جامع و کاملی و منتشر نکرده اما ازتون دعوت میکنم ویدئویی که بعنوان Preview این انجین در فضای مجازی منتشر شده رو مشاهده کنید.
 
مشخصات
مدت زمان : 5 دقیقه و 16 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 24 مگابایت

 
جالبه اگه دقت کرده باشید در بخشی از ویدئو همون شبیه سازی افتادن تکه های بریده شده گوشت هم بود. یعنی همون مثالی که در ویدئوی ویژگی های جدید Houdini 14 وجود داشت و مثل اینکه این بخش برای خیلی ها جدابیت داشته.
 
اما جدای از این موضوعات شاید یکی از مهمترین ویژگی که خیلی ها انتظارش رو از این پلاگین های جدید در زمینه شبیه سازی های داینامیکی داشته باشن، افزایش سرعت باشه. به هرحال وقتی صحبت از GPU accelerated میشه باید هم منتظر یک انقلاب در سرعت شبیه سازی باشیم. خب AlphaVFX هم به این موضوع کاملا آگاه بوده و در پلاگین BulletFX میتونیم افزایش سرعت چشمگیری رو شاهد باشیم که من صحبتم رو در اینباره ادامه نمیدم و فقط ازتون دعوت میکنم ویدئوی زیر رو تماشا کنید.
 
مشخصات
مدت زمان : 4 دقیقه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 8 مگابایت

 
خب دوستان در انتها فقط لازم میدونم این رو بگم که درحال حاضر این پلاگین عرضه شده ولی هنوز لینک دانلودی که ماهم بتونیم ازش استفاده بکنیم منتشر نشده. این پلاگین BulletFX حدود 260 دلار قیمت گذاری شده که علاقمندانش میتونن با مراجعه به وبسایت سازنده نسبت به خرید اون اقدام کنند.
 
درضمن درصورتی که ازش لینک دانلودی منتشر بشه درصورت درخواست حتما لینک دانلودش در تالار گفتگو قرار خواهد گرفت.
 
بی صبرانه منتظر نظرات شما هستم. حتما دیدگاهتون رو با ما به اشتراک بگذارید ...
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 40 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید