میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
cg-weekly-news-aban95-02
چهارشنبه 12 آبان 1395
در
اخبار دنیای CG

گلچین هفتگی (بهبودهای بلندر، رندر GPU در C4D و ...)

چهارشنبه 12 آبان 1395
در مطلب گلچین هفتگی اینبار نگاهی میندازیم به جدیدترین و البته مهمترین خبرهای منتشر شده در هفته دوم آبان 95 و در ابتدا مرور کوتاهی بر توسعه ها صورت گرفته بر روی نرم افزار بلندر خواهیم داشت و پس از اون نوبت به بررسی انجین جدید Unbiased نرم افزار Cinema 4D میرسه و سپس مجله هفتگی خودمون رو با سرفیس استودیو کمپانی مایکروسافت به پایان میرسونیم.
 

نسخه ی جدید بلندر و بهبود های بیشتر

کنفرانس امسال بلندر یکشنبه ی این هفته به اتمام رسید و اخبار هیجان انگیزی را در خود داشت که از بین آنها می توان به توسعه های پیش روی موتور رندر Cycles و بهبود در ویوپرت اشاره کرد که در ورژن 2.8 شاهد آن خواهیم بود. همچنین در این کنفرانس اشاره شد که کمپانی هایی همچون Nimble, AMD, Tangent و Lulzbot به صورت تمام وقت توسعه دهندگانی را برای بلندر مهیا می کنند. برای مثال شرکت Tangent که یک شرکت انیمیشن سازی کانادایی می باشد توضیح می دهد که روند رو به جلوی آنها چقدر زیاد به توسعه و بهبود بلندر بستگی دارد. همانطور که می دانیم بلندر یک نرم افزار رایگان و متن باز است و این متن باز بودن به این معناست که هر کسی توان مشارکت در توسعه ی این نرم افزار را دارد. حال که می شنویم شرکت های بزرگی همچون AMD برای توسعه ی بلندر توسعه دهندگانی را پشتیبانی می کند می تواند نوید پیشرفت های بیشتری را در این نرم افزار بدهد.
 
در دو عکس زیر می توانید تمام بهبود ها و ویژگی هایی که قرار است در آینده به بلندر افزوده شود را مشاهده کنید.
 
01
 
02-cycles-roadmap
 

رندر بر پایه‌ی GPU به سینمافوردی می آید

03
 
خبر دیگری که این هفته در بین علاقمندان نرم افزار سینمافوردی سر و صدا کرد، همکاری Maxon، شرکت سازنده ی سینمافوردی با AMD برای آوردن یک موتور رندر GPU Based به سینمافوردی بود. موتور رندر ProRender که بر پایه ی کتابخانه ی OpenCL نوشته شده است از هر دو قابلیت رندر CPU/GPU پشتیبانی می کند. ProRender متن باز، رایگان و برای تمام پلتفرم ها در دسترس است. اما این اتفاق در عمل به چه معناست؟
 
مکسون در مقاله ای که در سایت خود برای اعلام این خبر منتشر کرده بار ها به جمله ی "آینده ی رندر در سینمافوردی" اشاره کرده است. پس می توان نتیجه گرفت که رندر GPU در دستور کار این شرکت قرار دارد. اما شاید برای شما هم عجیب باشد که چرا آنها به سراغ AMD رفته رفته اند؟ دلیل آن این است که موتور ProRender آنها بر پایه ی OpenCl نوشته شده است، بنابراین نه تنها در کامپیوتر هایی که از کارت های گرافیک Radeon استفاده می کنند قابل استفاده است، بلکه به طور کامل از کارت های گرافیک Nvidia نیز پشتیبانی به عمل می آورد و این یعنی قابل استفاده بودن در تمام کامپیوترها.
 
04
 
ProRender یک موتور رندر Unbiased و Path-tracing می باشد و مکسون اعلام کرده است که مهندسانش به سختی در حال همکاری با تیم AMD برای اضافه کردن ویژگی های کلیدی به این پلاگین می باشند.
 
مکسون در ادامه یادآوری می کند که همچنان به توسعه ی دو موتور رندر پیشفرض نرم افزار خود یعنی Standard و Physical ادامه می دهد تا نه تنها در سینمافوردی بلکه در نرم افزار هایی مانند After Effects، Vectorworks، ARCHICAD و Allplan نیز بهترین بازدهی را داشته باشند. در ادامه یادآور می شوند که رندر بر اساس Gpu هدف بزرگ آنها می باشد اما همچنان به این باور دارند که در مواقعی نیاز به رندر بر پایه ی Cpu وجود خواهد داشت.
 

epaper، صفحه ی نمایشی که برای چشم شما ضرر ندارد

05
 
اگر از علاقمندان به تکنولوژی باشید حتما باید با ورقه های E-Ink آشنایی داشته باشید. این صفحات نمایش که به طور عمده در کتابخان های الکترونیکی استفاده می شدند به دلیل تکنولوژی خاصی که در آنها به کار رفته بود به هیچ وجه برای چشم انسان ضرر نداشتند. در واقع جوهری الکترونیکی در تکنولوژی این صفحات به کار رفته است که مطابق با دستور کامپیوتر تغییر وضعیت می دهند و باعث می شوند چیز ها در داخل صفحه ی نمایش پدیدار شوند. این روش علاوه بر این که بسیار کمتر باعث خسته شدن چشم انسان می شود، در مصرف باتری نیز بسیار برتر از صفحات LED و LCD عمل می کند. اما جوهر الکترونیک یک عیب بزرگ داشت: آن هم این بود که جوهر الکترونیک سیاه و سفید بود. حالا به لطف تحقیقات جدید دانشگاه Chalmer، این مشکل نیز حل شده است و در حال حاضر به کمک این فناوری صفحات الکترونیکی ساخته شده است که کمتر از یک میکرومتر ضخامت دارند، انعطاف پذیر هستند و همان رنگ هایی را تولید می کنند که یک صفحه ی LED معمولی قادر به تولید آن است.
 

سرفیس استودیو یک ورک استیشن کامل

06
 
خبر دیگری که از حوزه ی تکنولوژی و نرم افزار برای شما آورده ام در مورد رویداد هفته ی اخیر مایکروسافت است. یکی از بزرگترین اتفاقات این رویداد معرفی دستگاه سرفس استادیو بود که شاید بتوان گفت رقیبی است برای آیمک اپل. این دستگاه که صفحه ی نمایشی 28 اینچی و لمسی دارد، از یک قلم استایلوس نیز بهره می برد و تکنولوژی جدیدی به نام سرفس دایل نیز به آن اضافه شده است که به نظر بسیار کاربردی می رسد. کار سرفس دایل بر اساس نرم افزاری که از آن استفاده می کنید متغیر است اما به طور کلی در بهبود سرعت انجام کار ها به شما کمک می کند.
 
مشخصات
مدت زمان : 2 دقیقه و 14 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 17 مگابایت
 
اما خبر دیگری که چندان به آن پرداخته نشد، خبری جالب است. نرم افزار Paint ویندوز 3d می شود. و از ویژگی های آن می توان به قایبلیت ویرایش لایه های سه بعدی، ایمپورت کردن مدل ها و از همه مهم تر قابلیت اسکن یک شیء واقعی به کمک دوربین گوشی هوشمند و وارد کردن آن به نرم افزار است. شاید برای همه ی ما که به طور حرفه ای با نرم افزار های سه بعدی کار می کنیم این خبر هیجان چندانی نداشته باشد. اما از این خبر به خوبی میتوان نگاه ویژه ی ای که شرکت بزرگی همچون مایکروسافت به آینده ای عجین شده با هولوگرام های سه بعدی دارد پی برد. دنیا در حال ورود به مرحله ای تازه به نام واقعیت مجازی است و در این دنیای واقعیت مجازی این هولوگرام های سه بعدی هستند که نقش اصلی را ایفا می کننند.
 
مشخصات
مدت زمان : 2 دقیقه و 11 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 14 مگابایت

 
برای مطلب طولانی آخر سورپرایز ویژه ای برای شما داریم که به دلیل اهمیت بالای آن ترجیح دادیم تا در یک مطلب جداگانه آن را منتشر کنیم. پس روز های آینده با ما همراه باشید تا این مطلب را هم از دست ندهید.
 

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 15 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید