میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
cg-weekly-news-dey95-01
یکشنبه 5 دی 1395
در
اخبار دنیای CG

گلچین هفتگی (توقف 123D، انجین ProRender در بلندر و...)

یکشنبه 5 دی 1395
این هفته با توجه به اینکه نزدیک سال نوی میلادی هستیم اخبار مرتبط با CG بسیار کم بوده اند. بنابراین فرصت را مناسب دیدم تا مقاله ای که مدت ها بود می خواستم برای شما بیاورم را منتشر کنم. در این مقاله که در سایت انویدیا منتشر شده می بینیم که  CG و هوش مصنوعی به کمک می آیند تا کتیبه های مخروب شده ی یونان رمز گشایی شوند. خبری از پایان عمر یکی دیگر از محصولات اتودسک داریم که البته همانند discontinue شدن نرم افزار Softimage دردناک نخواهد بود.
 

اپلیکیشن های 123D apps اتودسک به انتهای عمرشان می رسند

01-autodesk-discontinues-123d-apps
 
اتودسک اعلام کرده است که تا سه ماه دیگر روند توسعه ی خانواده ی اپلیکیشن های 123D را متوقف خواهد کرد. این اپلیکیشن ها که شامل برنامه ی 123D Catch که برای ساخت مدل های سه بعدی از روی عکس  استفاده می شد، 123D Make که برای دستکاری مدل های سه بعدی، 123D Design و 123D Sculpt+ بودند و برای ویندوز، Ios و اندروید عرضه شده بودند در تاریخ 31 مارس 2017 دیگر در دسترس نخواهند بود. تکنولوژی این برنامه ها به برنامه های وابسطه به مرورگر اتودسک افزوده خواهد شد.
 
در طول پنج سال گذشته، اتودسک به طور پیوسته خانواده ی اپلیکیشن های 123D را گسترش داده است و این برنامه ها را برای سرگرمی و ابزاری برای 3دی آرتیست های متوسط منتشر کرده است. خانواده ی 123D حالا علاوه بر ابزار های مدلینگ و photogrammetry (ساخت مدل سه بعدی از عکس ها) شامل ابزار طراحی مدار های الکتریکی و پلتفرم آنلاینی برای طراحی و پرینت آثار سه بعدی با نام Tinkercad می باشد.
 
دانلود ها از 31 مارس 2017 متوقف می شوند
اتودسک هیچ دلیل برای این تصمیمش ارائه نکرده است اما می شود این طور حدس زد که یکی از دلایل "ساده کردن فرایند ارائه ی محصولات به مشتری ها" و دیگر هم تلاش های در دست اقدام اتودسک برای منتقل کردن نرم افزار هایش به سرویس ابری خودش می باشد. اتودسک در بیاناتش اشاره کرده است که "همچنان به فراهم آوردن ابزار های رایگان برای کودکان، علاقمندان هنر، هکر ها و افراد خلاق سراسر جهان متعهد خواهد ماند."
 
اتودسک همچنین در تاریخ 31 مارس 2017 سایت 123Dapp.com را هم از دسترس خارج می کند و دیگر نمیتوان به هیچگونه مدل یا پروژه ای که از قبل در این سایت ذخیره شده است دسترسی داشت.
 

AMD نسخه ی جدید موتور رندر ProRender خود را برای بلندر عرضه میکند

مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 39 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 15 مگابایت
 
AMD اعلام کرده است که نسخه ی جدید موتورد رندر ProRender، موتور رندر رایگان و GPU-based خود را که از نظر فیزیکی کاملا دقیق است را برای نرم افزار محبوب مدلینگ و انیمیشن سازی بلندر عرضه خواهد کرد. هنوز تاریخ دقیق برای زمان عرضه ی پلاگین جدید مشخص نشده است.
 
یک موتور رندر متن باز، آنبیاسد، Path tracing و OpenCL-base
نام اصلی این موتور رندر FireRender است. موتور رندری آنبیاسد با یک سری ویژگی استاندارد. این موتور رندر از قدرت GPU در کنار CPU استفاده می کند تا سرعت محاسباتش را بالا ببرد و برای ارتباط با GPU از رابط OpenCL استفاده می کند و به همین دلیل با هر نوع سخت افزاری سازگار است. پلاگین های این موتور رندر در حالت بتا در حال حاضر برای نرم افزار های 3ds Max، Maya و SolidWorks در دسترس است. این موتور در آینده با نسخه ی جدید Rhino 6  نیز ترکیب خواهد شد و "در طی چندین عرضه" برای سینمافوردی نیز منتشر خواهد شد.
 
آیا Radeon ProRender خواهد توانست بهتر از موتور رندر بومی بلندر، Cycles باشد؟
AMD در پست وبلاگی که منتشر کرده است چندان وارد جزئیات نشده است و تنها می دانیم که با پلاگینی طرف هستیم که با ویوپورت بلندر ادغام خواهد شد و با مجموعه ی متریال های خودش عرضه خواهد شد. با این وجود با توجه به اینکه با با موتور رندری متن باز طرف هستیم که بر اساس استاندارد های عرضه ی نرم افزار های آزاد منتشر شده است به نظر می رسد با گزینه ی بسیار مناسبی برای بلندر مواجه هستیم.
 

وقتی CG و هوش مصنوعی به کمک می آیند تا کتیبه های مخروب شده ی یونان رمز گشایی شوند

02-herculaneum-wall-art
 
وقتی بیش از 2000 سال پیش کوه آتشفشانی Mount Vesuvius شهر Pompeii را در خاکستر های آتشفشانی خود محو خاک کرد، به همراهش کتابخانه ای از کتیبه های باستانی شهر Herculaneum را که در نزدیکی آنجا قرار داشت نیز خاک کرد. از 250 سال پیش تا کنون دانشمندان در تلاش بوده اند تا این کتیبه ها را به شیوه ای بخوانند.
 
اما شاید به زودی، تنها کتیبه های باقی مانده از دنیای کلاسیک بتوانند  راز درون خود را فاش کنند. به لطف تحقیقاتی که در دانشگاه Kentucky صورت گرفته است، با استفاده از هوش مصنوعی، GPU ها و یک برنامه ی تصویر برداری کامپیوتری که "Virtual Unwrapping" (از هم تنیدن به صورت مجازی) نامیده می شود، دانشمندان می خواهند صفحات کتیبه ها را که بسیار سخت به یکدیگر گره خورده اند به صورت دیجیتالی از هم باز کنند تا قابل خواندن شوند.
 
کتیبه ها شهر Herculaneum  که به واسطه ی گرمای شدید لاوا به شدت سوخته اند ممکن است به آسانی با یک سیگار برگ به اشتباه گرفته شوند.
 
03-herculaneum-scroll
 
کتیبه های Herculaneum، بیش از صد جای خوردگی دارند و به وسیله ی گرمای مواد مذاب مهر و موم شده اند
 
چگونه یک کتیبه را باز نکنیم
این کتیبه های ظریف که از پاپیروس درست شده اند را نمیتوان به صورت فیزیکی از هم باز کرد زیرا دچار آسیب های شدیدی خواهند شد. این کتیبه های حدود 6 تا 10 متر طول دارند و بیش از 100 بار به دور خود پیچیده شده اند. این کتیبه ها شکننده اند و چین و چروک های فراوان دارند. در هر کتیبه، صفحات پاپیروس به یکدیگر چسبیده اند.
 
جدا کردن یک لایه از لایه ی دیگر در این کتیبه ها مانند جدا کردن لایه های شیرینی بعد از پخته شدن آن می باشد. تلاش های اولیه برای باز کردن این صفحات فاجعه بار بود، به فاصله ی اندکی پس از کشف این کتیبه ها،  یک مخترع واتیکانی ماشینی را اختراع کرد که برخی از این کتیبه ها را با موفقیت از یکدیگر باز کرد، اما با قیمت بالایی که این ماشین داشت - یک سمت از هر کتیبه را کاملا غیر قابل خواندن تحویل می داد. تلاش های بعدی که شامل استفاده از جیوه یا آب گل سرخ می شدند به صفحات آسیب وارد کرد و در نتیجه نوشته ها محو شدند. در باقی موارد صحفات به یک دیگر چسبیده می ماندند و صفحات مخفی و محتوای ارزش مندشان هرگز قابل مشاهده نبودند.
 
آخرین تلاش ها به سال 1985 باز می گردد که در آن دانشمندان تلاش کردند تا با اسفاده از مخلوطی از اتانول، گلیسیرین و آب گرم صفحات را از هم باز کنند. در نتیجه یک کتیبه به قطعات بسیار زیادی پوست پوست شد. دیگری خشک شد و به بیش از 300 قسمت تقسیم شد.
 
استفاده از CG و قدرت هوش مصنوعی
دانشمندان دانشگاه کنتاکی روشی را برای باز کردن کتیبه ها به صورت مجازی توسعه داده اند که به کمک پرتونگاری مقطعی (tomography)- چیزی مانند پرتو های X-ray که تصاویر دیجیتالی از بافت های بیولوژیکی تولید می کند. آنها عملیات CT scan را به قسمت های عمودی تقسیم کرده اند تا بتوانند ساختار داخلی کتیبه ها را مشاهده کنند. سپس، نرم افزار توسعه داده شده توسط تیم به صورت دیجیتالی این صفحات را مسطح می کند و به یکدیگر می چسباند تا محققان بتوانند محتوای آنها را بخوانند.
 
دو ماه پیش، این تیم از همین تکنیک "Virtual Unwrapping" استفاده کرد تا محتوای داخل یک کتیبه ی آسیب دیده که در یک پرستشگاه قدیمی یهودیان در اسرائیل پیدا شده بود را قابل مشاهده نماید.
 
خواندن کتیبه ها: سیاه بر روی سیاه
اما کتیبه ی اسرائیلی یک کتیبه ی کوچک و 5 صفحه ای بود. کتابخانه ی Herculaneum بیش از صد کتیبه با صفجات بسیار زخیم دارد.
 
04-ct-scan-herculaneum-scroll
 
تصویر CT scan گرفته شده از کتیبه های Herculaneum که ساختار درونی آنها را فاش می سازد
 
در مورد این کتیبه های پیچیده تر، قبل از اینکه آنها را به صورت دیجیتالی از هم باز کنند، محققان مجبور بودند تا صفحات مجزا را از یکدیگر تشخیص دهند و جدا کنند. برای اینکار محققان نیاز به هوش مصنوعی پیدا کردند که به کمک توان GPU بتواند این عملیات را به انجام برساند. اگرچه این متود همچننان در حال کامل شدن است، هدف نهایی در این پروژه این است که به کامپیوتر آموخته شود تا به صورت اتوماتیک یک لایه را تشخیص دهد و سپس به طور دقیق نقاط لایه را دنبال کند تا سرانجام به یک صفحه ی کامل ختم شود. اگر لایه ها با یکدیگر ترکیب شده باشند ممکن است نوشته ها درهم دیده شوند.
 
حتی اگر این عملیات با موفقیت به پایان برسد، مشکل باقیمانده خواندن نوشته ها است. جوهر های قدیمی از رنگ های گیاهی یا، از چوب سوخته شده و روغن و غیره تشکیل شده بودند. CT scan توان تمییز دادن میان پاپیروس های سوخته و جوهر را ندارد. اگرچه محققان در این پروژه از یادگیری ماشینی استفاده کرده اند، حالا مشغول آزمایش یادگیری عمیق (deep learning) هستند تا نوشته های روی صفحات را بخوانند و به طور موثر تری صفحات کتیبه ها را از یکدیگر جدا نمایند.
 
بزرگترین اکتشاف ؟
بر طبق گفته ی این محققان، "چالش های تکنیکی بسیاز بزرگ بودند. ما حالا به نقطه ای رسیده ایم که کمپانی هایی همچون انویدیا سخت افزار هایی می سازند که به ما در حل این مسائل محاسباتی شدید یاری می رساند. این سخت افزار ها قبل از اینکه ما شروع به کار کنیم وجود خارجی نداشتند."
 
در این مورد سخت افزار مورد بحث GPU هایGeForce GTX 1070 است. برای تست های مرتبط با یادگیری عمیق، این تیم از فریم ورک یادگیری عمیق TensorFlow استفاده می کند، که توسط cuDNN و پلتفرم محاسبات موازی انویدیا با نام CUDA پیکربندی شده اند. این محققان هم اکنون بر روی 250 کتیبه کار میکنند. اگر هوش مصنوعی بتواند راز های کتیبه های Herculaneum را در هم شکند، محققان می توانند این امید را داشته باشند تا باقی ادبیات یونانیان را کشف کنند.
 
در پایان محققان می گویند که، "اگر بتوانیم این روش را برای خواند کتیبه ها و دیگر چیز های باستانی که هم اکنون در حال کشف هستند تکمیل کنیم، این بزرگترین اکتشاف در 500 سال اخیر خواهد بود."
 

ویدئوی هفته

ویدئوی این هفته که توسط یک هنرمند کانادایی برای تبلیغات یک بازی شوتر موبایلی ساخته شده است شامل صحنه های VFX/3D و انیمیشن می باشد که توسط نرم افزار 3DS Max، Phoenix FD و موتور رندر وی ری انجام شده است. در اینجا می تواندی این ویدئو را تماشا کنید.
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 27 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 19 مگابایت
 

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 16 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید