میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
citytraffic-overview
یکشنبه 16 تیر 1392
در
مقالات

ترافیک شهری در دنیای 3ds Max

یکشنبه 16 تیر 1392
خب امروز با معرفی یه پلاگین جدید اومدم که فکر میکنم این ابزار برای خیلی ها میتونه مفید باشه .
نمیدونم تاحالا دقت کردید یا نه ولی تعداد زیادی از سکانس های انیمیشن های روز دنیا در نماهای خارجی است و عمدتا هم در داخل خیابان . مساله مهمی که اینجا وجود داره اینه که همیشه در خیابانها ترافیکی از وسایل نقلیه وجود داره مثل اتومبیل هایی که درحال عبور هستن ، تاکسی ها ، اتوبوس ها ، کامیونها و... ولی اگه قرار باشه در این سکانس ها تک تک این وسایل نقلیه بصورت دستی انیمیت بشن میشه گفت اینکار تقریبا غیر ممکنه !
 
مطلب قبلی ما در زمینه ریگینگ اتومبیل دو پلاگین به شما معرفی شد که با کمک اونها قادر بودید وسایل نقلیه خودتون رو بصورت انفرادی ریگ و انیمیت کنید  ولی در یک ترافیک شهری همیشه وسایل نقلیه روی همدیگه اثرگذار هستند . به عنوان مثال ترمز گرفتن یک اتومبیل باید باعث بشه که بقیه وسایل نقیله پشت سرش هم بایستند . همینطور در چهار راه ها و چراغ قرمز ها و... که ریگینگ و انیمیت انفرادی دیگه در اینجا جوابگوی کار شما نیست !
 
پلاگین امروز ما CityTraffic نام داره و کاری است از شرکت R&D Group سازنده پلاگین MadCar که قبلا در مطلب ( رانندگی در 3ds Max ) به معرفی اون پرداختیم .
 
شما با کمک پلاگین CityTraffic قادر هستید که یک ترافیک شهری با وسایل نقلیه همچون سواری ، اتوبوس و کامیون رو بصورت کاملا هوشمند شبیه سازی کنید و با ابزارهایی که در اختیار شما قرار میده کار شبیه سازی رو بسیار ساده و لذت بخش میکنه . درواقع کل فرآیند شبیه سازی در این پلاگین در سه مرحله انجام میشه .
 
در مرحله اول شهر موردنظر خودتون رو بسازید ( شاید اسکریپت ghostTown گزینه مناسبی برای اینکار باشه ) سپس جاده ها رو به کمک Spline ها مشخص کنید و همینطور میادین و چهار راه ها ، در ادامه CityTraffic ابزارهایی رو داره که بتونید قسمت هایی مثل پارکینگ ها ، چراغ های راهنمایی ، ایستگاه های اتوبوس ، سرعت گیر و... رو باهاش مشخص کنید .
 
معرفی پلاگین CityTraffic ابزاری جهت شبیه سازی ترافیک های شهری در نرم افزار 3ds Max
 
در مرحله دوم میرسیم به ریگینگ و تکثیر وسایل نقلیه . CityTraffic در این زمینه هم بسیار قدرتمند ظاهر شده ، شما میتونید سه دسته از وسایل نقلیه شهری شامل سواری ، اتوبوس و کامیون رو با چند کلیک ساده ریگ و تکثیر کنید . این نکته رو هم توجه داشته باشید اینکه من میگم ریگ منظور همون تنظیم و Setup اتومبیل برای فرآیند شبیه سازی صرفا در پلاگین CityTraffic است . این ریگ اتومبیل در خارج از پلاگین CityTraffic بی استفاده خواهد بود و کاراییش با ریگینگ انفرادی کاملا متفاوته !
 
معرفی پلاگین CityTraffic ابزاری جهت شبیه سازی ترافیک های شهری در نرم افزار 3ds Max
 
و در مرحله سوم هم میرسیم به شبیه سازی و کاری که شما باید انجام بدید تنظیم مقدار فریم ها و فشردن یک دکمه است . تمام فرآیند بصورت خودکار و در عرض چند ثانیه انجام خواهد شد .
 
در قسمت زیر یک ویدئو از نمونه کار انجام شده با پلاگین CityTraffic رو براتون میذارم که دیدنش خالی از لطف نیست :
 
 
از این پلاگین به عنوان یک سیستم هوشمند ( Intelligent System ) نام برده میشه و به نظرم واقعا هم همینطوره . در مطلب قبلی اسکریپتی در این زمینه معرفی شد به نام Ant Traffic Simulator که به عنوان یک اسکریپت کارش خوبه ولی اگه کمی با CityTraffic کار کنید متوجه قدرت فوق العاده این پلاگین خواهید شد و فکر میکنم برای یه چنین شبیه سازی در 3ds Max پلاگین CityTraffic بهترین گزینه است .
 
مثل همیشه لینک دانلود این پلاگین رو هم براتون میذارم ولی این رو فراموش نکنید که هدف اصلی ما معرفی این ابزارها به شماست ، لینک دانلود هرجایی پیدا میشه این امر باعث نشه که وبسایت رویکرد دانلود سنتر رو پیدا کنه !
 
 
یکی از نقاط ضعف شرکت R&D Group عدم وجود آموزشهای منسجم و اصولی برای ابزارهاشونه . البته پلاگین MultiScatter به سبب محبوبیتی که بین تمام هنرمندان CG پیدا کرده ، آموزشهای خوبی هم براش منتشر شده ولی برای بقیه پلاگینهای R&D آموزشهای خوبی وجود نداره .
به هر حال سعی میکنم اگه آموزشی در اینباره پیدا کردم حتما توی مطالب بعدی قرار بدم
 
امیدوارم که این مطلب براتون مفید بوده باشه
راستی از انتشار آموزشهای dDo و nDo2 تاکنون آموزش برای dDo رو منتشر کردیم و فقط nDo2 مونده که اون هم تا چند روز آینده منتشر خواهد شد . ( اینو گفتم که بدونید آموزش پلاگین nDo2 رو یادم نرفته )
 
مثل همیشه هم در قسمت نظرات منتظر گفتگو ، نظرات ، پیشنهادات ، انتقادات و بحث های شما در این زمینه هستم
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 48 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید