میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
destruction-in-3ds-max
شنبه 28 اردیبهشت 1392
در
مقالات

ابزارهای تخریب در 3ds Max

شنبه 28 اردیبهشت 1392
سلام
 
امروز با معرفی چند ابزار در خدمتتون هستم و اگر مطالب قبلی سایت رو دنبال کرده باشید ، قول انتشار این مقاله رو داده بودم .
 
یکی از مباحثی که امروزه خیلی مورد توجه هنرمندان CG در سراسر دنیا قرار میگیره ابزارهایی است که در جهت شبیه سازی تخریب و یا همون Destruction Simulation مورد استفاده قرار میگیره و در هر سایتی وقتی صحبت از شبیه سازی تخریب یا شکستن ، خرد کردن و ... میشه، همیشه مورد استقبال قرار میگیره و توجه همه رو به خودش جلب میکنه .

هر نرم افزار مستقل در زمینه سه بعدی سازی یک جایگاه خاصی رو در این مبحث به خودش اختصاص داده . اما در Destruction مهمترین مساله برای نرم افزارها داشتن یک سیستم داینامیک قدرتمنده . به این دلیل که در بحث تخریب فقط خرد کردن یک آبجکت نیست بلکه نکته اساسی بعد از Fragment فیزیکه. به عنوان مثال نرم افزار RealFlow با داشتن یک سیستم داینامیک قدرتمند در هسته درونی خودش به یکی از نرم افزارهای موفق در این زمینه تبدیل شده. شاید تا کنون با شنیدن نام RealFlow به یاد شبیه سازی مایعات میوفتادید ولی جالبه که بدونید همین نرم افزار ریل فلو در مبحث داینامیک برای Destruction نیز خیلی خوب ظاهر شده .
 
اما در این مطلب ما قصد داریم نگاهی داشته باشیم به ابزار هایی که تا کنون برای نرم افزار 3ds Max در بحث Destruction منتشر شده .
در قسمت زیر به تعدادی از این ابزار ها اشاره میکنم :
  1. RayFire
  2. VolumeBreaker
  3. Pulldownit
  4. Demolition Master
 

 
RayFire
 
معرفی 4 ابزار در زمینه شبیه سازی تخریب و شکستن در نرم افزار 3ds Max
 
همونطوری که میدونید معروفترین ابزار در این مبحث RayFire نام داره . این پلاگین بقدری تونسته در این زمینه قدرتمند ظاهر بشه که دیگه هیچ ابزار دیگه توان رقابت باهاش رو نداره . RayFire در ابتدا فقط یک اسکریپت بود که توسط جوان روسی به نام Mir Vadim  نوشته شد ( البته نمیدونم این نام واقعی شه یا مستعار ) . سپس بسرعت گسترش پیدا کرد تا اینکه امروزه شاهد ساخته شدن فیلمهایی نظیر 2012 و The Avengers  با این پلاگین هستیم .

در لیست زیر نام تعدادی از فیلمهایی که با این پلاگین ساخته شده رو براتون آماده کردم :
  • The Avengers
  • Diablo 3
  • Transformers: Dark of the Moon
  • The Elder Scrolls Online - The Alliances
  • 2012
  • Batman: Arkham City
  • و...
( جلوه های ویژه هرکدوم از این فیلمهای واقعا یه شاهکار در صنایع CG محسوب میشه که به نوعی هم در برخی از موارد قدرت این پلاگین رو به نمایش میذاره )

ری فایر یک پلاگین مستقل نیست و برای سیستم داینامیک خودش از پلاگین NVIDIA PhysX بهره میبره . در واقع شما اگه از مکس 2012 و یا نسخه های پایین تر استفاده میکنید ، برای استفاده از ری فایر حتما باید پلاگین NVIDIA PhysX روی تری دی مکستون نصب باشه که این یک نقطه ضعف برای این پلاگین محسوب میشد و مشکلاتی رو هم به همراه داشت مثل عدم هماهنگی نسخه PhysX با نسخه RayFire و... !
 
در نسخه های قبلی تری دی مکس یک سیستم داینامیک وجود داشت به نام Reactor که خب خیلی قدرتمند نبود و تا مکس نسخه 2011 ادامه داشت و در کنار این سیستم پلاگین PhysX نیز بصورت رایگان توسط کمپانی NVIDIA به کاربران ارائه میشد ، تا اینکه شرکت اتودسک بسته ای رو برای مکس 2011 منتشر کرد به نام Subscription Advantage Pack که بعد از نصب اون بجای Reactor ابزاری نصب میشه به نام MassFX که در واقع همون پلاگین معروف NVIDIA PhysX بود ، البته نسخه کوچکتر و محدود تر که بعضی ها MassFX رو به عنوان نسخه Lite پلاگین NVIDIA PhysX میدونستن و همونطوری هم که انتظارش میرفت MassFX بسرعت گسترده شد تا اینکه در تری دی مکس 2013 و 2014 شاهد توسعه کامل این ابزار بودیم بطوری که در نسخه مکس 2013 و 2014 برای استفاده از ری فایر نیازی به نصب NVIDIA PhysX نیست !
 
معرفی 4 ابزار در زمینه شبیه سازی تخریب و شکستن در نرم افزار 3ds Max
 
در نسخه های جدید RayFire شاهد اضافه شدن قابلیتهایی بودیم مثل : RF Cash  / RF Trace / Shooting و همچنین در بخش اصلاحگرها هم گزینه هایی مثل RayFire Fragmenter و RayFire Cracks نیز اضافه شده که کمک خیلی زیادی به کاربران خودش برای خلق شبیه سازی های فوق العاده میکنه .
توضیح تک تک این قابلیت ها هر کدوم یه مطلب کامل و مجزا رو میطلبه که در آینده درباره این پلاگین باز هم صحبت خواهیم کرد . در ضمن این رو هم بگم که تا کنون در بخش آموزشها 2 آموزش به این پلاگین اختصاص داشته :
 
 
 
 
VolumeBreaker
 
معرفی 4 ابزار در زمینه شبیه سازی تخریب و شکستن در نرم افزار 3ds Max
 
پلاگین VolumeBreaker محصول کمپانی Cebas که درحال حاضر داره به عنوان یک Geometry Fracturing در دنیای CG خودنمایی میکنه . Geometry Fracturing به این معنی که صرفا پلاگین بخش خرد کردن جسم رو انجام میده و بخش داینامیک و فیزیک اون رو به خودتون میسپاره و کمپانی Cebas بر این باوره که باز گذاشتن دست کاربران برای اینکه خودشون سیستم داینامیک مورد نظر برای شبیه سازی رو انتخاب کنن ، یک امتیاز برای این پلاگین محسوب میشه.
 
کمپانی Cebas ادعا میکنه که در فیلم 2012 برای خرد کردن یکسری از ساختمان ها از این پلاگین استفاده شده ولی حقیقتا به صراحت بگم که VolumeBreaker در مقابل RayFire حرفی برای گفتن نداره !
 
معرفی 4 ابزار در زمینه شبیه سازی تخریب و شکستن در نرم افزار 3ds Max
 
به هر حال اگه RayFire با فیزیکش شما رو اذیت میکنه و اون شبیه سازی مورد نظر رو نمیتونید باهاش بسازید ، پیشنهاد میکنم یکبار VolumeBreaker رو امتحان کنید . ضرر نداره ;)
 

 
Pulldownit
 
معرفی 4 ابزار در زمینه شبیه سازی تخریب و شکستن در نرم افزار 3ds Max
 
ابتدا توضیح مختصر و کلی خود شرکت Thinkinetic سازنده پلاگین Pulldownit رو براتون نقل قول میکنم :
Pulldownit نام پلاگین جدیدی است برای شبیه سازی صحنه های شکستن در محیط های وسیع و بزرگ بصورت داینامیک .
با این تکنولوژی طراحان قادر خواهند بود با ساده ترین روش ها و در کمترین زمان ممکن صحنه هایی رو خلق کنند که شاید در ابتدا ساخت اونها بسیار سخت به نظر برسه مثل تخریب یک ساختمان ، ترک خوردن سطوح ، خرد شدن اشیا و...
 

اما این پلاگین هم مثل پلاگینهایی که قبلا دربارشون صحبت کردیم کارکردش در زمینه تخریب و شکستن اجسام در محیط تری دی مکسه .
 
از ویژگی های اون میشه به پشتیبانی از متریالهای مختلف برای حالت های شکستن اشاره کرد مثل چوب ، شیشه ، سنگ و...
 
معرفی 4 ابزار در زمینه شبیه سازی تخریب و شکستن در نرم افزار 3ds Max
 
در این پلاگین یکی از ویژگی هایی که خیلی به چشم میخوره Jaggines نام داره . شاید در خیلی از کارهای ویژال افکت دیده باشید وقتی تخریب یک ساختمان یا مثلا یه محیط سنگی رو که شبیه سازی میکنن ، ذرات خیلی حالت شارپ و تمیزی دارن ( مثل تیکه های خرد شده یخ ) که این مساله ویژوال شما رو از حالت طبیعی و رئال خارج میکنه و بسرعت حالت تصنعی Fake بهش میده ، اما این پلاگین برای این مشکل چاره ای اندیشیده و این مساله رو با PDI Jaggy برطرف کرده . ( به تصویر زیر توجه کنید )
 
معرفی 4 ابزار در زمینه شبیه سازی تخریب و شکستن در نرم افزار 3ds Max
 
و در آخر هم لازمه که بدونید Pulldownit فقط به تری دی مکس اختصاص نداره و شرکت سازنده این پلاگین رو برای مایا نیز منتشر میکنه .
 

 
Demolition Master
 
معرفی 4 ابزار در زمینه شبیه سازی تخریب و شکستن در نرم افزار 3ds Max
 
درآخر هم میرسیم به ابزار Demolition Master
وبسایت andvfx متعلق به شخصی به نام Eloi Andaluz از یه ابزاری رونمایی کرد که طی چند وقت اخیر تونسته جایگاه خیلی خوبی رو در بین ابزارهای Destruction پیدا کنه .
شاید براتون جالب باشه که یه موضوعی رو درباره این ابزار بدونید و اونم اینکه Demolition Master نه پلاگینه و نه اسکریپت !!! بلکه یک Presets بیشتر نیست که بر پایه پلاگین Thinking Particles کار میکنه ( جالبه نه ؟ ) و جالبتر اینکه برای تمامی شبیه سازی ها و سیستم داینامیک از Thinking Particles استفاده میکنه و نیاز به نصب هیچگونه پلاگین خاص و مجزایی نداره .
 
از ویژگی های برجسته این ابزار میشه به تعامل بسیار خوب با FumeFX اشاره کرد .
 
معرفی 4 ابزار در زمینه شبیه سازی تخریب و شکستن در نرم افزار 3ds Max

این ابزار در دو نسخه Demolition Master و همینطور Demolition Master Lite منتشر شده که نسخه Lite رایگان و نسخه اصلی 35 یورو قیمتشه !
 
پس اگه شما یکی از کاربران پلاگین  Thinking Particles هستید ، بدنیست برای یکبار هم که شده این ابزار رو تست کنید ، شاید شما رو از نصب هرگونه پلاگین دیگه ای در این زمینه بی نیاز کنه !
 

 
خب دوستان مثل همیشه لینک دانلود ابزارهایی که در اینجا معرفی شدند رو براتون قرار میدم ولی قبلش یه سری توضیح درباره لینک ها لازمه که گفته بشه :
  1. همونطوری که میدونی لینک دانلود پلاگین RayFire خیلی وقته که روی سایت هست که من باز هم در اینجا لینکش رو قرار میدم تا دانلود و استفاده کنید .
  2. پلاگین VolumeBreaker متاسفانه بتازگی نسخه جدیدی ازش منتشر نشده و آخرین نسخه موجود تا تری دی مکس 2012 رو ساپورت میکنه که لینک دانلود اون رو هم براتون قرار میدم .
  3. پلاگین Pulldownit خوشبختانه نسخه 2.5 منتشر شده که لینک دانلود اون رو هم براتون قرار میدم .
  4. اما درباره Demolition Master متاسفانه بنا به دلایلی نمیتونم لینک دانلود نسخه اصلی رو روی سایت بگذارم و فقط لینک نسخه Lite از سایت سازنده قرار داده خواهد شد . البته نسخه کاملش توی نت هست و با یه جستجوی ساده میتونید پیدا کنید !
 
 
اگه این مطلب طولانی شد عذرخواهی میکنم ولی به نظرم یه مطلب جامع در این زمینه لازم بود
در ضمن ابزارهایی که در زمینه تخریب وجود دارن به همین چهار تا ختم نمیشه . مثلا ما n تا اسکریپت در زمینه همین Geometry Fracturing داریم که اگه بخوایم همشون رو توی یه مقاله معرفی کنیم ، دیگه خیلی طولانی و خسته کننده میشه .

امیدوارم که از این مطلب لذت برده باشید و با این ابزارهایی که معرفی شد بتونید به خوبی استفاده کنید و پروژه های خوبی رو باهاشون بسازید

یادتون نره که مطالب سایت رو به هیچ وجه بدون ذکر منبع کپی نکنید ( درصورت مشاهده حتما پیگیر خواهم شد ! )
 
مثل همیشه منتظر نظرات شما عزیزان هستم
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 66 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید