میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
faceware-details
جمعه 2 تیر 1391
در
مقالات

تکنولوژی انیمیشن چهره

جمعه 2 تیر 1391
سلام
حالتون خوبه ؟
در مقاله ای که قبلا منتشر شد درباره کلیات ابزار Faceware صحبت کردیم و با کلیات این تکنولوژی آشنا شدیم (این مقاله) ، خیلی از دوستان علاقه مند شدند تا بیشتر راجع به این ابزار توضیحاتی داده بشه . امروز میخوام بصورت کامل به انجام مراحل ساخت یه انیمیشن توسط Faceware بپردازیم .

خب در ابتدا باید اینو بدونید که پروسه انیمیشن توسط سه بخش انجام میشه . این سه بخش عبارتند از :
  1. Head Mounted Camera
  2. Faceware Analyzer
  3. Faceware Retargeter

در تصویر زیر این بخش با تصویر نمایش داده شده :

جزئیات بیشتر درباره تکنولوژی Faceware

 

در مقاله قبلی هم گفتیم که موشن کپچر صورت با نصب مارکر هایی بر روی صورت انجام میشه اما این ابزار یعنی Faceware قابلیت این رو به کاربراش داده تا بدون نیاز به اون مارکر ها و فقط از طریق فایل ویدئو این پردازش انجام بدهند . پس نتیجه میگیرم اولین ابزاری که برای انمیشن نیاز هست فیلمبرداری از چهره بازیگرمونه . خب پس میتونیم برای توضیح اولین ابزار بریم به سراغ Head Mounted Camera .

  • Head Mounted Camera

این ابزار بصورت یه کلاه میمونه و بر روی سر نصب میشه . در انتهای اون ( یعنی مقابل صورت بازیگر ) دو وسیله وجود داره 1 - دوربین کوچیک با میله هایی که به کلاه متصل هستش و کار اصلی فیلمبرداری از چهره بازیگر رو بر عهده داره . 2 - یک لامپ که برای روشن تر کردن چهره بازیگر جهت پردازش بهتر ویدئو .  در تصویر زیر میتونید تصاویری در رابطه با همین ابزار رو ببینید :

جزئیات بیشتر درباره تکنولوژی Faceware

راستی این مطلب رو هم بگم که استفاده از این وسیله اختیاری هستش و شما میتونید این کار رو ( فیلمبرداری از چهره بازیگر ) با یه دوربین معمولی هم انجام بدید . این وسیله بیشتر براش کسانیه که قراره بازیگرشون حرکت بدنی هم داشته باشه .

 

  • Faceware Analyzer

بعد از اینکه فیلمبرداری تکمیل شد باید تصاویر ( فیلمها ) پردازش بشه و کاری رو که مارکرهای فیزیکی انجام میدن رو باید به وسیله نرم افزار انجام بدیم . خب اینکار بوسیله نرم افزار Faceware Analyzer انجام میشه . کار این نرم افزار به این شکله که هر بخش چهره مثل چشم ها ، ابرو ها ، لب و دهان و ... رو بصورت مجزا Taracking میکنه و در انتها فایلی با پسوند IMPD به شما تحویل میده . به تصویر زیر توجه کنید :

جزئیات بیشتر درباره تکنولوژی Faceware

این نرم افزار حجمش حدود 470 مگابایته و احتمالا به زودی بتونم آپلودش کنم و در اختیار همه قرار بدم .

 

  • Faceware Retargeter

و در آخر هم نوبت به بخش شیرین کار میرسه یعنی انتقال اطلاعات انیمیشن به کاراکتر سه بعدیمون در نرم افزار 3D . این کار با نرم افزار Faceware Retargeter انجام میشه و این ابزار هم اکنون برای نرم افزار های 3ds Max ، Maya ، Softimage و MotionBuilder قابل استفاده هستش . کار Retargeter به این شکله که فایل IMPD که توسط نرم افزار Analyzer ساخته بودیم رو وارد نرم افزار 3D شما میکنه و میتونید تمام اطلاعات انیمیشن خودتون رو به کاراکتر ریگ شده انتقال بدید . تصویر زیر به این بخش اشاره داره :

جزئیات بیشتر درباره تکنولوژی Faceware

در مقاله پیشین لینک دانلود این نرم افزار رو قرار دادم که میتونید از این بخش دانلود کنید .
 
امیدوارم که از این مطلب لذت برده باشید . انشاالله در آینده بتونم یه آموزش ویدئویی رو در اینباره بسازم و در اختیارتون قرار بدم .
منتظر نظراتتون هم هستم . پس نظر یادتون نره !!!

 

مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 30 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید