میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
flatiron-overview
سه‌شنبه 2 مهر 1392
در
مقالات

سرعت و کیفیت در فرآیند Render to Texture با Flatiron

سه‌شنبه 2 مهر 1392
سلام
 
در این مطلب میخوام شما رو با یکی دیگه از پلاگینهای 3D-IO آشنا کنم . نام این پلاگین هست Flatiron و کارش هم همون تکنیک Render to Texture ـه اما خیلی ساده تر و سریعتر ! قبل از هرچیز نگاهی میندازیم به تکنیک Render to Texture و کاربردهای اون در دنیای CG
 
معرفی پلاگین Flatiron ابزاری جهت Texture Baking در نرم افزار 3ds Max
 
حتما تا کنون درباره تکنیک Render to Texture در نرم افزار 3ds Max چیزهایی شنیدید و شاید هم باهاش بخوبی آشنا باشید . روشی که به کمک اون میتونید افکت ها و المانهای مختلفی از فرآیند رندرینگ مثل نورها، سایه ها، رنگ ها، نرمال مپ ها و... رو روی تکسچر آبجکتهای خودتون پیاده کنید . درواقع شیوه عملکرد Render to Texture رو میشه اینطوری تعریف کرد که این تکنیک اتفاقاتی که بعد از رندر روی تصویر نهایی قراره ایجاد بشه رو حالا روی تکسچر هر آبجکت پیاده میکنه و بیشترین کاربرد رو هم در صنعت بازی سازی داره . تقریبا میشه گفت در تمامی گیم هایی که امروزه توسط سازندگان اونها ارائه میشن با همین تکنیک تکسچرها رو به اصطلاح baking میکنن . ( درواقع همین نام Render to Texture گویای همه چیز هست )
 
معرفی پلاگین Flatiron ابزاری جهت Texture Baking در نرم افزار 3ds Max
 
نکته ای رو که اینجا لازم میدونم بهش اشاره کنم اینه که این روش فقط برای بازی سازی و گیم انجین ها نیست، درواقع اکثر جاهایی که قراره رندرینگ بر پایه GPU یا همون ریل تایم انجام بشه بهترین کار برای خروجی گرفتن از تکسچرها همین Render to Texture ـه. بعنوان مثال پلاگین محبوب ویدئو کوپایلت رو که یادتونه ؟ منظورم Element3D ـه و اگه به پک مدلهای این پلاگین هم نگاهی بندازید میبینید که تکسچرها توسط همین روش baking شدن .
حالا فرآیند تکنیک Render to Texture پروسه خاص خودش رو داره . از انتخاب عناصر مختلف بعنوان مپ هایی که باید خروجی گرفته بشن تا ساخت UV بصورت خودکار و ویژه جهت تنظیم مپ روی آبجکت و... که ممکنه این پروسه در محیط های بزرگ و پیچیده کمی زمانبر و خسته کننده بشه ! اما در این مطلب میخوایم یه پلاگینی رو بهتون معرفی کنیم که این فرآیند رو در کوتاه ترین زمان ممکن اونم فقط با چند کلیک ساده براتون انجام میده و این پلاگین Flatiron نام داره که در بالا هم بهش اشاره کردیم .
 
معرفی پلاگین Flatiron ابزاری جهت Texture Baking در نرم افزار 3ds Max
 
پلاگین Flatiron یکی دیگه از محصولات 3D-IO است و میدونید که ما تاکنون 2 تا از پلاگینهای این کمپانی رو بهتون معرفی کردیم و اگه دقت کرده باشید تمام پلاگینهایی که از طرف 3D-IO تا کنون منتشر شده درواقع ارائه راه حلی برای سرعت بخشیدن به یک تکنیکهای موجود در مکس بوده . اولین پلاگینی که معرفی شد BonesPro نام داشت که حمیدرضا آقاجانی عزیز اون رو در مطلب (پلاگین قدرتمند پوست دهی و انیمیشن) معرفی و خدمتتون ارائه کرد . پلاگین BonesPro ابزاریست که کار Skin رو مکس انجام میده اما سریعتر و حرفه ای تر . پلاگین بعدی Unwrella نام داشت که در مطلب (ساخت UV برای آبجکت با یک کلیک) به معرفی اون پرداختیم و کار Unwrella هم آنرپ کردن UV آبجکت در کمترین زمان ممکنه و حالا هم که Flatiron رو به عنوان راه حلی که میتونه پروسه Render to Texture رو با چند کلیک ساده و در عرض چند ثانیه براتون انجام بده خدممتون ارائه میشه .
 
برای آشنایی بیشتر با این پلاگین پیشنهاد میکنم که ویدئو معرفی اون که با عنوان (تشریح Flatiron در 1 دقیقه) منتشر شده رو از قسمت زیر مشاهده کنید :
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 30 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : SD
حجم : 8 مگابایت

 
برخی از ویژگی های کلیدی این پلاگین :
  • امکان Unwrap و bake کردن چند آبجکت در یک تکسچر مپ بدون هیچگونه نیاز به تنظیم دستی UV ویا ویرایش تکسچر در نرم افزارهایی مثل فتوشاپ
  • استانداردترین unwrap اتوماتیک با استفاده بهینه از حداکثر فضای UV تکسچر مپ
  • به حداقل رساندن کششهایی که باعث تخریب کیفیت تکسچر میشود
  • پشتیبانی از تمامی عناصر انجینهایی نظیر Brazil ، FinalRender ، MentalRay و V-Ray
  • و...
 
 
امیدوارم که با این پلاگین بتونید پروژه های خوبی رو بسازید و معرفی اون براتون مفید بوده باشه
درضمن آموزشهای این پلاگین رو هم سعی میکنم در اولین فرصت براتون منتشر کنم
منتظر نظرات و گفتگوهای شما در اینباره نیز هستیم ...
مطالب سایت رو هم بدون ذکر منبع کپی نکنید!
 
یاحق
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 38 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید