میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
hair-farm-overview
دوشنبه 6 آذر 1391
در
مقالات

Hair Farm تکنولوژی قدرتمند شبیه سازی مو در 3ds Max

دوشنبه 6 آذر 1391
سلام
 
در این مقاله قصد داریم درباره ابزار قدرتمند Hair Farm جهت ساخت مو در نرم افزار 3ds Max صحبت کنیم . در خود نرم افزار تری دی مکس ابزاری وجود داره به نام Hair and Fur که کار اصلیش شبیه سازی مو در تر دی مکسه ولی ازش در ساخت سبزه ، چمن ، پرز ، فرش و ... هم استفاده میشه . اما من در اینجا میخوام شما رو با یک پلاگین قدرتمند در این زمینه آشنا کنم .
Hair Farm نامی آشنا برای طراحان گرافیک سه بعدیه که برای اولین بار ساخت و شبیه سازی مو رو بر اساس Mesh ها میسر کرد . Cem Yuksel ( طراح این پلاگین ) در ابتدا شروع به ساخت ابزاری کرد که بشه باهاش مو رو مدلسازی ، انیمیت و رندر کنه ولی Hair Farm اولیه بسیار محدود بود و اصلا طراحان CG رو راضی نمیکرد .
بعد از 6 سال تحقیق و توسعه این ابزار در زمینه Hair Meshes سرانجام این پلاگین در  SIGGRAPH Asia 2009 بخش the Technical Papers session به عنوان یکی از برترین تکنولوژی ها ارائه شد .
 
معرفی پلاگین Hair Farm ، ابزاری جهت شبیه سازی مو در 3ds Max

معرفی پلاگین Hair Farm ، ابزاری جهت شبیه سازی مو در 3ds Max
اما این پلاگین صرفا یه ابزار معمولی نیست . Hair Farm یک تکنولوژی جدید و ترکیبی از پیشرفته ترین و انعطاف پذیر ترین ابزار برای طراحان حرفه ای و ساده ترین اینترفیس برای کاربران خودشه .
 
مدلسازی
دقیقا اون حالت از موی مورد نظر خودتون رو بسازید
 
معرفی پلاگین Hair Farm ، ابزاری جهت شبیه سازی مو در 3ds Max
 
 بخش مدلسازی مو اصلی ترین بخش این پلاگینه . یعنی ساخت و کنترل دقیق اون شکل از مویی که میخواید . شما هر مدلی رو که دلتون بخواد رو میتونید در مکس مدلسازی کنید و سپس با استفاده از Hair Farm اونو تبدیل به مو کنید .
 
رندرینگ
زیبایی با سرعت هر چه بیشتر
 
معرفی پلاگین Hair Farm ، ابزاری جهت شبیه سازی مو در 3ds Max
 
یکی از ویژگی های برجسته Hair Farm سرعت اون در رندرینگه . حتما میدونید که Hair And Fur خود تری دی مکس زمان زیادی رو صرف رندر مو میکنه ولی اگه شما از Hair Farm استفاده کنید دیگه نیازی به ساعتها منتظر موندن برای رندر نیست . Hair Farm میتونه میلیون ها مو رو ظرف مدت چند ثانیه رندر کنه .
در دو تصویر زیر میتونید مقایسه زمان رندر بین Hair Farm و Hair And Fur رو ببینید :
 
معرفی پلاگین Hair Farm ، ابزاری جهت شبیه سازی مو در 3ds Max
 
در رندرینگ Hair Farm دیگه نیاز نیست نگران تعداد مو ها و یا سگمنت های اونها باشید . از این پس با این ابزار میتونید بهترین smooth رو برای موهای کاراکترتون رو ایجاد و با بهترین و سریعترین سرعت رندر بگیرید .
همچنین این پلاگین با اکثر موتور های رندر معروف مثل Brazil r/s و v-ray و mental-ray تست گرفته شده و جواب داده .
 
متریال

معرفی پلاگین Hair Farm ، ابزاری جهت شبیه سازی مو در 3ds Max
 
از دیگر ویژگی های این پلاگین بخش متریال اونه . بعد از نصب پلاگین بر روی مکس خواهید دید که متریال هایی مخصوص Hair Farm در متریال ادیتورتون اضافه شده . با این متریال ها که که حالت Realistic دارن شما میتونید ماده و جنس موهای مورد نظرتون رو بسازید . Hair And Fur خود تری دی مکس بخشی رو برای متریال داره که خیلی محدوده ولی با این Hair Farm دیگه شما به یک متریال کامل دستری دارید .
 
انیمیشن
ابزاری قدرتمند در انیمیت مو
 
و در آخر هم بریم سراغ بخش مورد علاقه من یعنی انیمیشن . شبیه ساز انیمیشن مو در Hair Farm بسیار پیشرفته تر و توسعه یافته تر از Hair And Fur خود تری دی مکسه . با این پلاگین شما میتونید شبیه سازی های مختفلی رو از مدلهای پیچیده مو داشته باشید . همچنین میتونید از Hair Farm در کاراکتر های ریگ شده نیز استفاده کنید . نکته این که اینجا خیلی قابل توجه اینه که این پلاگین با تمامی ابزار داینامیک خود تری دی مکس هم ارتباط برقرار میکنه . مثل space-warps ها و حتی سیستم cloth تری دی مکس . ( واقعا عالیه )
 
به ویدئو زیر یه نگاهی بندازید :
 
 
تا اونجایی که میدونم آخرین نسخه ای که از این پلاگین منتشر شده 2.0.2 ولی یه خبر خیلی بد دارم و اون اینکه این پلاگین متاسفانه کرک نشده . البته یه نسخه قدیمی برای مکس 2011 64 بیتی  کرک شده که لینکشو براتون میزارم تا کاربران مکس 2011 دانلود و استفاده کنن .
امیدوارم که از این مطلب لذت برده باشید
باز هم تاکید میکنم که نظر یادتون نره
مطالب سایت رو هم بدون ذکر منبع ( www.Mostafa3D.com ) کپی نکنید .

 

مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 45 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید