میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
introduction-to-composite-techniques
شنبه 5 مهر 1393
در
مقالات

مقدمه ای بر علم کامپوزیت

شنبه 5 مهر 1393
درود به دوستان عزیز. قبل از اینکه در مورد مقاله مون صحبت رو شروع کنیم بذارید تبریک بگم فرا رسیدن مدارس و دانشگاه رو و از صمیم قلب براتون آرزوی موفقیت می کنم. یادتون نره درس مهمتر از خیلی چیزاست ! خب همون طور که از عنوان مطلب معلومه قراره در مورد کامپوزیت صحبت کنیم. مثل همیشه اول به موضوعاتی می پردازیم که بتونه کمکی باشه برای علاقمندان تازه وارد این رشته و در آخر هم یکم بحث رو تخصصی میکنیم که بچه های فعال این حوزه بتونند استفاده کنند.
 
بذارید چند تا سوال رو مطرح کنیم و بعد به تک تکشون جواب بدیم.
  • اصولا معنی کامپوزیت چیه ؟
  • تو صنعت جلوه های ویژه چه جایگاهی داره ؟
  • با کامپوزیت می شه چه کارهایی انجام داد ؟
  • و در آخر هم به یکی روش های مرسوم کامپوزیت توی شرکت های مطرح می پردازیم.

 
دوستان کامپوزیت یعنی ترکیب چند چیز و بدست آوردن یه چیز واحد که این چیز واحد، خواص مواد سازنده اش و در خودش داره. این تعریف خیلی خیلی کلی بود. بذارید یه مثال بزنم. تو بعضی از شهرها یا روستاها از ماده ای به نام کاهگل استفاده می کنند که جلو نفوذ بارون رو بگیرند. این کاهگل یه ماده کامپوزیتی هست که امروزه با پیشرفت علم جای خودش رو به ایزوگام داده که باز این هم یه ماده کامپوزیت شده هست. ولی چرا کامپوزیت ؟ بعضی از مواد یکسری خواص دارند و یکسری معایب برای اینکه بتونیم خواص خوب مواد رو نگه داریم و خواص بد رو از بین ببریم می یایم از کامپوزیت استفاده می کنیم مثلا آب رو با خاک ترکیب می کنیم و گل بدست میاد ولی گل شکننده هست و برای رفع این مشکل میایم کاه رو به آب و خاک اضافه می کنیم و این کار باعث میشه یه ماده کامپوزیت شده ای بدست بیاریم که خواص هر سه ماده رو توش داره و ضعف ها رو هم تا حدودی می پوشونه. در آخر ماده ای داریم که نه خاکه نه آبه و نه کاه. از این جور مواد دوره ورتون خیلی خیلی وجود داره و فکر کنم اهمیت کامپوزیت رو بتونید درک کنید.
 
ولی حالا کامپوزیت تو سینما و جلوه های ویژه چه تعریفی داره؟
 
بچه ها پلان یه فیلم رو در نظر بگیرید که به طور مثال یه خودرو رو منفجر می کنند. این پلان از لایه های متفاوتی تشکیل شده که هر لایه شاید به تنهایی معنای خاصی نده یا زیبایی خاصی نداشته باشه حالا به هر دلیلی. ولی اگر بتونیم لایه های مختلف رو با هم ترکیب کنیم و این کار باعث بشه که لایه هایی که مشکل دارند ضعفشون پنهان بشه یا اصلا لایه های جدیدی اضافه کنیم تا بتونیم صحنه بسیار زیبا تری رو داشته باشیم. چطوری ؟ پیشنهاد می کنم فیلم زیر رو ببینید.
 
مشخصات
مدت رمان : 2 دقیقه و 18 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 28 مگابایت
 
به این علم کامپوزیت میگن و به کسی که این کارو انجام بده کامپوزیتور میگن. پس کامپوزیت شد ترکیب و اصلاح لایه های مختلف باهم و بدست آوردن یه لایه واحد که خصوصیت تمام لایه ها رو تو خودش داشته باشه. کامپازیتور حرفه ای چه کسی هست ؟ کسی که طوری لایه ها رو ترکیب کنه که تو فایل نهایی هیچ رد پایی از لایه های قبلی نموده باشه. خیلی تمیز و حرفه ای. حالا بریم سراغ سوال سوم .
 
با کامپوزیت چه کار هایی رو میشه انجام داد؟
 
قبل از اینکه به این سوال جواب بدیم بذارید یه مقدمه ای داشته باشیم که منظورم دقیقا از کامپوزیت چه و چه نوعی از کامپوزیت مدنظر هست. خیلی از دوستان وقتی صحنه ای رو رندر می کنند بلافاصله فایل رندرشون رو وارد نرم افزاری مثل فتوشاپ می کنند و شروع می کنند به کار بر روی رندرشون که به اصطلاح میگیم عملیات post production و به نحوی کامپوزیت ولی تا حالا فکر کردید اگر تک فرم بشه چند فرم باید چکار کرد ؟ تو این شرایط (وقتی با انیمیشن سرو کار داریم) قوانین قبلی دیگه کارساز نیست و اینجاست که به معنای واقعی وارد دنیای کامپوزیت میشیم.
 
بچه ها اصولا تو بحث جلوه های ویژه از علم کامپوزیت استفاده می کنند تا بتونند لایه های مختلف رو با هم مچ کنند. و یا عناصر مختلف صحنه رو دست کاری کنند، حالا امکان داره این صحنه رئال باشه یا صحنه طراحی شده به هر نحوی. پس 2 کاربرد بالا، جواب سوالمون شد. دوستان مشکل اینجاست که از این 2 کاربرد میشه صدها مثال زد و واقعا نمیشه تمام مثال ها رو مطرح کرد ولی برای درک بهتر بیاید چند تا مثال رو باهم بررسی کنیم.
 
مقدمه ای بر علم کامپوزیت - مقاله بررسی تکنیک های مورد استفاده در Composite
 
خب، دوستان حذف پرده سبز یا دقیقتر بگیم حذف رنگ های کلیدی همیشه یکی از شاخه های کامپوزیت بوده و خواهد بود و علم خودش رو میخواد. معمولا تو این صحنه ها ما فرایند ترکینگ رو هم داریم که جزء کامپوزیت به حساب نمی یاد ولی یه کامپوزیتور حرفه ای می تونه این بخش رو هم یاد بگیره چون بدون ترک کامپوزیت معنی نمیده. وقتی حرکت داریم باید حرکت دوربین شبیه سازی بشه برای اطلاعات بیشتر می تونید به این پست مراجعه کنید.
 
مقدمه ای بر علم کامپوزیت - مقاله بررسی تکنیک های مورد استفاده در Composite
 
Mate painting هم یکی از شاخه های اصلی این رشته به حساب میاد. این تکنیک باعث کاهش هزینه تولید میشه و نتیجه بسیار زیبایی داره ولی یکسری محدودیت های هم داره. مثلا جاهایی بیشتر استفاده میشه که دوربین کمترین حرکت رو داره یا نمای بسیار باز رو داره فیلم برداری می کنه مثل همین عکس بالا.
 
مقدمه ای بر علم کامپوزیت - مقاله بررسی تکنیک های مورد استفاده در Composite
 
بچه ها تو عکس بالا از تکنیک mate painting و camera projection استفاده شده و بهترین حالت برای زمانی که چنین صحنه های وسیعی داریم به همراه حرکت دوربین. تو بحث کامپوزیت هم با مباحث سه بعدی و تکسچر و رندر سر و کار دارید .چون خیلی خیلی مفید خواهد بود.
 
مقدمه ای بر علم کامپوزیت - مقاله بررسی تکنیک های مورد استفاده در Composite

با علم کامپوزیت میتونید طراحی های کامپیوتری خودتون رو با محیط واقعی ترکیب کنید و یا بالعکس. خب عزیزان بخش اول صحبت ما تمام شد. حالا بیاید یکم بریم جلوتر و ببینیم چطوری باید یک پلان رو برای کامپوزیت آماده کنیم. این بخش برای افراد مبتدی نیست. پس با ما همراه باشید با آموزش کاربردی و کم یاب مدیریت موتور رندر برای عملیات کامپوزیت.
 
خب بیاید روی یه صحنه تا حدودی چالش برانگیز کار کنیم.
 
مقدمه ای بر علم کامپوزیت - مقاله بررسی تکنیک های مورد استفاده در Composite
 
همونطوری که از تصویر بالا پیداست، یک پلان شبیه سازی شده در زیر آب رو داریم. عناصر مختلفی رو داریم که برای کامپوزیت باید آماده بشند. حالا یه سوال این آموزش  چه سودی داره؟ برای اینکه متوجه بشید کلیپ زیر رو ببینید که نتیجه همین آموزش هست.
 
مشخصات
مدت زمان : 43 ثانیه
کیفیت : 480p - SD
حجم : 1 مگابایت
 
جالب بود ؟ دقت کردید چقدر می تونیم تو کامپوزیت آزادانه عمل کنیم. برای رسیدن به این نتیجه تقریبا باید یکسری مراحل تقریبا پیچیده رو طی کنیم ولی اگر کمی دقت کنید می تونید هر صحنه ای رو برای کامپوزیت آماده کنید. دقت کنید مرحله به مرحله میریم جلو
 
مرحله اول : انتخاب آبجکت ها. بچه ها اول باید از خودتون بپرسید چه آبجکت های رو می خواید کنترلشون رو توی مرحله کامپوزیت بدست بگیرید و بعد آبجکت های انتخاب شده رو گروه بندی کنید. مثلا ما تو این مثال سنگ و کشتی رو انتخاب می کنم پس ما همه آبجکت ها رو به 3 گروه تقسیم کردیم. گروه اول : سنگ. گروه دوم : کشتی. گروه سوم : تمام آبجکت ها به جزء آبجکت های گروه 1 و 2
 
مرحله دوم : تو صحنه تون اگر نور پردازی خاصی دارید که دوست دارید تو کامپوزیت به صورت اختصاصی در اختیار داشته باشید، انتخاب کنید و مثل مرحله اول گروه بندی کنید. تو این مثال ما یه نور کلیدی داریم. اگر دقت کنید در زیر آب نور به صورت شکسته ظاهر میشه و در این پلان این نور رو داریم. کلا 5 تا منبع نور داریم تو این پلان. خب با این اوصاف داریم.
 
گروه 1 : منبع نوری که این الگو شکست نور رو شبیه سازی کرده.
 
مقدمه ای بر علم کامپوزیت - مقاله بررسی تکنیک های مورد استفاده در Composite
 
گروه 2 : نور حجمی
 
مقدمه ای بر علم کامپوزیت - مقاله بررسی تکنیک های مورد استفاده در Composite

گروه 3: هر چیزی غیر از گروه 1 و 2
 
مرحله سوم: اگر دوست دارید می تونید تو این مرحله از رندر پس ها برای هر آبجکت استفاده کنید. حالا برای اینکه بفهمیم باید چکار کنیم، باید یه جدول رسم کنیم. و پله پله جدول رو باهم تکمیل می کنیم.
 
الف : سه دایره به نمایندگی سه گروهی که تو مرحله اول درست کردیم.
 
مقدمه ای بر علم کامپوزیت - مقاله بررسی تکنیک های مورد استفاده در Composite
 
ب : 3 گروه نور طبق مرحله دو
 
مقدمه ای بر علم کامپوزیت - مقاله بررسی تکنیک های مورد استفاده در Composite
 
پ : حالا برای اینکه بتونیم نورهای مشخص شده در مرحله 2 رو برای کامپوزیت آماده کنیم لازمه 2 تا موتور رندر اختصاص بدیم به این 3 آبجکت پس جدول میشه :
 
10-intro-to-composite

ببینید بچه ها معنی جدول بالا اینه که مثلا اگر موتور رندر شماره 1 رندر گرفت تصویر ما یه تصویری هست که فقط نور مورده نظر بهش اعمال شده باشه. ولی قبل از موتور رندر شماره 2 یه دایره قرمز هست. این نقطه به این معنیه که ما تو موتور رندر شماره دو فقط نور حجمی رو رندر میگیرم و فقط آبجکت ها روی نور تاثیر میگذارند. منظورم عکسی هست که تو مرحله 2 منتشر شده در مورده نور حجمی.
 
د : حالا باید 3 تا موتور رندر دیگه اختصاص بدیم به سه گروه ای که تو مرحله اول انتخاب کردیم. البته دقت کنید که نوری که تو این مرحله روی آبجکت ها باید تاثیر بذاره نور های گروه 3 هستند پس داریم :
 
مقدمه ای بر علم کامپوزیت - مقاله بررسی تکنیک های مورد استفاده در Composite
 
نکته : دایره ای که خط سبز رنگ ازش رد شده و مرکز اون ابی رنگ هست به این معنیه که فقط نورهای دیگر تو رندرمون تاثیر دارند و در ضمن باید کاری کنیم که موتور رندر شماره 3 فقط سنگ رو رندر بگیره و در عین حال تاثیر آبجکت های دیگه به صورت کانال آلفا محاسبه کنه. مثل تصویر زیر.
 
مقدمه ای بر علم کامپوزیت - مقاله بررسی تکنیک های مورد استفاده در Composite
 
حالا طبق این جدول موتور رندر رو تنظیم کنید و تمام فایل های رندر رو تو نرم افزار کامپوزیت می تونید اصلاح کنید. دوستان این روش مثل درست کردن پازل می مونه در آخر وقتی لایه های رندر رو هم می ذارید باید صحنه تون تکمیل بشه و تمام عناصر کنار هم قرار بگیرند. ولی یه سوال باقی می مونه، آیا ارزش این همه دردسر کشیدن رو داره ؟ 2 تصویر زیر رو ببینید و قضاوت رو می ذارم با خودتون. وظیفه ما گفتن روش بود.
 
مقدمه ای بر علم کامپوزیت - مقاله بررسی تکنیک های مورد استفاده در Composite
 

 
کلام آخر
 
عزیزان بحث کامپوزیت خیلی خیلی گسترده است و من سعی می کنم هر از چندگاهی گوشه ای از این دنیا رو بهتون نشون بدم. آموزش بالا جدیدترین متودی هست که توی شرکت های مطرح جلوه های ویژه داره کار میشه البته نه همه. یکسری مشکل داره مثلا نیاز به فضای زیادی داره چون باید چندین فایل رو ذخیره کنید و از همه مهمتر تایم رندر هست که چندین برابر میشه. با این روش میشه تمام عناصر صحنه رو داشته باشید، البته برای کارهای تک فرم نرم افزار مناسبی توسعه داده شده که اتفاقا مقاله ازش تو سایت هست و این روش بیشتر برای کارهای هست که با بیش از یک فرم سروکار داریم.
 
مثل همیشه ما رو از نظراتتوت محروم نکنید و اگر سوالی بود میتونید همین جا یا تو تالار گفتگو سایت مطرح کنید.
 
تا آموزش بعدی خدا پشت و پناهتون
 

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 86 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید