میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
introduction-to-tracking
جمعه 27 بهمن 1391
در
مقالات

بررسی تکنیک Tracking در جلوه های ویژه

جمعه 27 بهمن 1391
سلام
 
در این مقاله میخوام در زمینه Video Tracking که یک تکنیک بسیار مهم و اساسی در جلوه های ویژه سینمایی هستش صحبت کنیم و در این مقاله قصد دارم شما رو با تعدادی از ابزار های این تکنیک آشنا کنم .
 
امروزه تکنیک ترکینگ کاربرد فراوانی در صنایع سنمایی و جلوه های ویژه بصری داره . درواقع این روش به شما اجازه میده که بتونید جلوه های بصری که بوسیله کامپیوتر خلق کردید رو وارد یک ویدئو دو بعدی کنید . Video Tracking یا همون ردیابی ویدئو معمولا توسط نقطه هایی که نام اونها Tracker هستش ، انجام میشه . این ترکر ها مبیبایست در نقاط سایه روشن ویدئو و یا قسمت های شارپ و دارای لبه های تیز قرار بگیرند و فریم به فریم این نقاط رو دنبال کنند .
 
بعد از تکمیل این فرآیند داده ها در داخل این ترکر ها ذخیره میشن و ما میتونیم با استفاده از این اطلاعات ذخیره شده که شامل موقعیت ها ( Position ) ، جهت ها ( Orientation ) و همینطور مقیاس ها ( Scale ) هستند رو در جلوه های ویژه خودمون به کار بگیریم .
 
بطور کل ما دو نوع Traking داریم . نوع اول 2D Tracking و نوع دوم 3D Traking هستش .
 
ردیابی دو بعدی ( 2D Tracking ) :
قابلیت 2D Traking در نرم افزار هایی مثل Adobe After Effects وجود داره و در روش ترکینگ دوبعدی ترکر ها فقط در دو جهت X و Y داده ها رو ذخیره میکنند که معمولا توی کارهای ساده ازش استفاده میشه . یه مثال میزنم : فرض کنید شما با دوربینتون از یک خیابانی که یک بیلیبورد در اون قرار داره فیلمبرداری کردید و حالا با کمک 2D Tracking شما میتونید موقعیت دقیق اون بیلیبورد رو فریم به فریم ردیابی کنید و تصویر مورد نظر خودتون رو جایگزین تصویر اصلی بیلیبورد کنید .
در بعضی مواقع هم از این روش برای Stabilization ویدئو استفاده میشه . به این معنی که مثلا در ویدئو شما یکسری لرزش های ناخواسته بوجود اومده و حالا میتونید با همین روش ویدئو خودتون رو ثابت کنید .
 
ردیابی سه بعدی ( 3D Tracking ) :
در این روش کاملا متفاوت با روش اول یعنی ترکینگ دو بعدیه . در اینجا ترکینگ بر اساس هر سه محور Y , X و Z انجام میشه و ما میبایست از حرکتهای یک ویدئو دو بعدی ، اطلاعات سه بعدی رو استخراج کنیم ، که معمولا بیشترین کاربردی که این روش داره بدست اوردن حرکت دقیق دوربین از یک ویدئو دو بعدی در یک فضای سه بعدی و انتقال اون به یک نرم افزار سه بعدی مثل 3ds Max و ساختن جلوه مورد نظر و نهایتا مچ کردن اون با ویدئو .
البته این نکته رو هم بگم که 3D Tracking صرفا فقط برای پیدا کردن موقعیت و حرکت دوربین نیست . در این روش شما حتی میتونید آبجکت های در حال حرکت در ویدئو خودتون رو نیز ترک کنید و اون جلوه ای رو که مد نظرتون هستش رو بهش اختصاص بدید .
در قسمت زیر من نام تعدادی از این ابزار ها که این کار رو انجام میدن رو براتون لیست کردم :
 
The Pixel Farm PFTrack
Autodesk MatchMover
Boujou
mocha Pro
The Foundry CameraTracker ( پلاگین افتر افکت )
3D Camera Tracker ( قابلیت جدید افتر افکت CS6 که در این مقاله به اون اشاره شد )
و...
 
 
و در آخر هم لینک دانلود تعدادی از این ابزارها رو براتون میزارم تا اگه لازم دارید دانلود کنید :
 
 
من این مطلب رو باز کردم تا با این تکنیک و ابزارهاش آشنا بشید و یه جور زمینه چینی برای انتشار آموزشهایی از ایجاد جلوه های ویژه ویدئویی در آینده نزدیک در وبسایت باشه . البته این بستگی به شما داره که آیا واقعا مایل به انتشار یه چنین آموزشهایی در سایت هستید و یا خیر !
پس حتما حتما نظرتون رو بنویسید .
در ضمن مطالب سایت رو بدون ذکر منبع ( www.Mostafa3D.com ) کپی نکنید !
امیدوارم جمعه خوبی داشته باشید
 
یاحق
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 63 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید