میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
keyshot-6-review
سه‌شنبه 26 آبان 1394
در
مقالات

نقد و بررسی Keyshot 6

سه‌شنبه 26 آبان 1394
اینقدر از زمان انتشار ویدئوی Sneak Peek نرم افزار Keyshot نسخه 6 گذشته که فکر میکنم تا الان خیلی از شما دوستان دیگه اون رو بخاطر ندارید. پس در همین ابتدا شاید بد نباشه تا نگاهی به مطلب (گوشه ای از آنچه در KeyShot 6 خواهیم دید) داشته باشیم. بله درسته خردادماه امسال بود که Luxion اولین نشونه های این نسخه از نرم افزار کیشات رو به نمایش گذاشت و در یک ویدئوی Sneak Peek نشون داد که قراره برای این نرم افزار جذاب اتفاقات خوبی بیوفته و این وعده بعد از گذشت بیش از 5 ماه محقق شد تا جایی که Luxion از این نسخه بعنوان یک تحول در نرم افزار Keyshot یاد میکنه.
 

یک متریال ادیتور حرفه ای

01-liz-kirby-keyshot
 
یکی از ویژگی های برجسته و قابل توجه در Keyshot 6 ویژگی Material Graph بعنوان یک متریال ادیتور node base هست که دست کاربران خودش رو برای ساخت و ویرایش انواع متریال ها باز گذاشته. شما با کمک این متریال ادیتور قدرتمند میتونید انواع Map های مختلف مورد نظر خودتون رو اونهم فقط به سادگی چند کلیک و درگ به Material اختصاص بدید. شاید با اون منوی قدیمی تنظیمات متریال قدیمی کیشات کار کرده باشید (که البته اون منوی قدیمی همچنان وجود داره) ولی بهتون قول میدم وقتی با این متریال ادیتور نود بیس جدید آشنا بشید، دیگه کار کردن با نسخه های قدیمی این نرم افزار براتون کار ساده ای نخواهد بود.
 
02-keyshot-6-material
 
یکی دیگه از توسعه های بخش متریال نرم افزار Keyshot 6 به label ها اختصاص داره. حتما با سیستم لیبل کیشات آشنایی دارید و خب میدونید که یکی از بخش های قابل توجه و پرکاربردی هم بحساب میاد. تا پیش از این در بخش label ها شما صرفا میتونستید یک تصویر رو فراخوانی کنید و اونو روی مدل خودتون بندازید. اون تصویر بشکل ساده ای بر روی مدل شما درج میشد اما حالا امکان برای شما فراهم شده تا برای اون label هم متریال خاص و مورد نظر رو ایجاد کنید. به نظرم اینکار یک حرکت بسیار عالی و قابل توجه هست چراکه خیلی وقت ها بخش هایی که توسط label روی مدل ایجاد میشدن میبایست جنس خاصی داشته باشن و این خلا خیلی روی کیفیت رندرها تاثیر منفی میگذاشت که خوشبختانه در این نسخه شاهد رفع اون هستیم.
 
03-richie-jon-mason-keyshot
 
اما داستان توسعه های بخش متریال ادیتور این نسخه از کیشات به همینجا ختم نمیشه و در بخش دیگری امکان انیمیت در برخی از پارامترها مثل رنگ و fade رو میتونیم ببینیم که از این پس شما میتونید در لایه های انیمیت خودتون در نرم افزار، keyframe هایی رو برای این پارامترها نیز قرار بدید. بصورت کلی میتونم بگم که Luxion سعی کرده بخش انیمیشن در این نسخه از Keyshot رو توسعه بده که در ادامه بیشتر به این موضوع میپردازیم.
 

ویرایش Model در نرم افزار

04-keyshot-6-geometry-edit
 
یکی از معضلاتی که شاید شما هم اونو تجربه کرده باشید عدم دسترسی به مدل در این نرم افزار بود. بعنوان مثال اگه نیاز باشه بخشی از مدل شما 2 متریال متفاوت رو داشته باشه تا پیش از این برای جداسازی این بخش ها شما باید به نرم افزار 3D اصلی خودتون رجوع میکردید و در اونجا مدل رو ویرایش (جداسازی بخش ها) و مجددا به نرم افزار Keyshot انتقال میدادید. اما این خلا در این نسخه از نرم افزار کاملا برطرف شده و هر بخشی از آبجکت شما که نیاز باشه بصورت مجزا متریال مخصوص خودش رو داشته باشه میتونه بصورت مستقیم در Keyshot با کمک بخش Geometry Editor جداسازی بشه و تنظیم بشه.
 
05-keyshot-6-geometry-view
 
خب کمی درباره Geometry Editor گفتیم، اما شاید این سوال براتون پیش بیاد که چه جایگاهی برای ویرایش مدل در این نسخه ایجاد شده. پس حالا باید به پنجره جدید Geometry View هم اشاره داشته باشیم. پنجره ای که ما رو به یاد Viewport نرم افزارهای 3D میندازه و البته ناگفته هم نماند که خیلی از ابزارهای اولیه یک Viewport رو هم داره. پس بعنوان یک ویژگی برجسته دیگه میشه به Geometry View اشاره داشت که در Keyshot 6 بر روی این نرم افزار اضافه شده.
 

جایگاه ویژه انیمیشن در Keyshot 6

06-denis-kornilov-keyshot
 
دیگه همه ما میدونیم که یکی از مهمترین نقاط ضعف این نرم افزارهای Real Time Rendering عدم پشتیبانی از انیمیشن هست. یا اگه بخوام دقیقتر بگم این نرم افزارها امکان Import کردن مدلهایی که در اونها اطلاعات مربوط به Vertex Animation وجود داره رو ندارن و در این زمینه عاجز هستن. اما در این نسخه های اخیر Keyshot داریم میبینم که بخشی با عنوان Animation ظاهر شده که در هر نسخه هم داره توسعه پیدا میکنه تا جایی که الان انیمیشن بعنوان یکی از ویژگی های اصلی این نرم افزار بحساب میاد.
 
07-denis-kornilov-keyshot
 
خب Keyshot 6 هم از این توسعه ها بی بهره نبوده و اینبار هم میتونیم ببینیم که این نرم افزار ریل تایم چند گام مهم رو برداشته. یکی از اونها امکان Camera Path Animation هست که با کمک اون میتونید برای دوربین خودتون یک مسیر مشخص کنید و این مسیر بعنوان یک انیمیشن خروجی گرفته میشه. اما وقتی دوربین وارد یک مرحله جدیدی از انیمیشن سازی در کیشات میشه ویژگی هایی مثل Panorama Animation و Dolly خیلی دور از انتظار نباشه.
 
08-keyshot-6-animation
 
در تصویر بالا میتونید تفاوت دو نسخه اخیر این نرم افزار رو در بخش Camera Animation ببینید و همونطوری که مشاهده میکنید گزینه های دیگری مثل DOF نیز در این بخش به چشم میخوره. همچنین این موضوع هم ناگفته نماند که با افزوده شدن بخش Geometry View و همینطور امکان جداسازی و تنظیم محور بخش های مختلف یک مدل، شما میتونید این بخش های جدا شده رو در حول محور خودش بچرخونید و یا حرکت بدید که این هم به خودی خود میتونه ابزاری برای انیمیشن سازی های بیشتر در این نرم افزار باشه.
 

سیستم نورپردازی جدید

09-keyshot-6-wide-interior
 
چیزی که در این نسخه بخوبی دیده میشه اینه که Keyshot سعی کرده در یک زمینه ار رقبای قدرتمند خودش عقب نمونه و اونم در بخش نورپردازی هست. تا پیش از این نور پردازی در سیستم این نرم افزار توی بخش Environment و همینطور در بخشی از تنظیمات رندر خلاصه میشد اما در Keyshot 6 شاهد اضافه شدن یک Tab کاملا جدید و مجزا با 6 مد نوری از پیش تعریف شده هستیم که بشارت ورود این نرم افزار به عرصه نورپردازی حرفه ای در آینده ای نزدیک رو میده.
 
10-keyshot-6-lighting
 
درحال حاضر Keyshot 6 امکان نتظیم نورپردازی های پایه، داخلی، شبیه سازی های استودیویی و ... رو داره و البته بدون شک شما میتونید پارامترهای این بخش رو بر اساس پروژه خودتون نتظیم کنید.
 

ویژگی های جدید و کاربردی

11-keyshot-6-whats-new
 
خب میدونید توسعه های این نسخه خیلی زیاد و گسترده بوده تا جایی که Luxion مجبور شده در سایت این نرم افزار یک دفترچه 22 صفحه ای رو منتشر کنه و در اون به شرح کامل تمامی توسعه ها و ویژگی های جدید Keyshot 6 پرداخته. در بخش بالا سعی کردم مهمترین اونها رو براتون بازگو کنم. اما هنوز خیلی از ویژگی های جدید دیگه این نسخه مثل پشتیبانی از زبان پایتون، پلاگین های جدید رابط برای 3ds Max، Maya و Cinema 4D، امکان محدود سازی محدوده رندر با ویژگی Region Render، پشتیبانی از فرمت PSD در تصاویر رندر شده با امکان ذخیره سازی passes ها در این فرمت و nتا توسعه و ویژگی جدید دیگه که در این مطلب دیگه فرصتی باقی نمونه جز اینکه ازتون دعوت کنم ویدئوهای زیر رو تماشا کنید.
 

ویدئوهای معرفی Keyshot 6

در این بخش 2 ویدئو رو برای شما آماده کردم. اولیش که یک ویدئوی کوتاه با 1 دقیقه و 25 ثانیه زمان هست، اختصاص داره به مرور کلی ویژگی های جدید این نسخه. اگه دوست دارید توی 1 دقیقه با این نسخه آشنا بشید پیشنهاد میکنم که این ویدئوی کوتاه رو تماشا کنید.
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 25 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 11 مگابایت
 
اما ویدئوی بعدی با بیش از 1 ساعت زمان اختصاص داره به یک وبینار بعنوان بررسی و معرفی تمامی ویژگی های جدید Keyshot 6 که این ویدئو میتونه بعنوان یک آموزش کامل برای آشنایی با این نسخه از نرم افزار کیشات باشه. پس اگه شما کاربر این نرم افزار هستید و قصد دارید از Keyshot 6 استفاده کنید، بشدت پیشنهاد میکنم که این ویدئو رو هم تماشا کنید.
 
مشخصات
مدت زمان : 1 ساعت و 52 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 121 مگابایت

 
و بازهم در انتهای یک مطلب دیگه میرسیم به بخشی که شاید خیلی از شما دوستان منتظرش بودید و اونم چیزی نیست جز دانلود این نسخه از نرم افزار Keyshot که باید بگم خوشبختانه لینک دانلود این نسخه توی فضای مجازی منتشر شده و منم اونو توی تالار گفتگوی سایت قرار دادم تا درصورت نیاز بتونید این نسخه رو دانلود کنید.
 
 
امیدوارم که این مطلب براتون مفید بوده باشه. اگه سوالی درخصوص دانلود و یا نصبش داشتید میتونید اونو در همون تالار گفتگو مطرح کنید تا درصورت امکان راهنماییتون کنم.
 
اما بی صبرانه منتظر نظرات و دیدگاههای شما درخصوص این نسخه از نرم افزار Keyshot هستم. حتما حتما دیدگاه خودتون رو در بخش نظرات برامون بنویسید ...
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 33 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید