میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
knald-overview
جمعه 29 آذر 1392
در
اخبار دنیای CG

رونمایی از نرم افزار Knald

جمعه 29 آذر 1392
امروزه در ساخت تکسچر و مپ‌های مربوطه مثل Normal ، Displacement ، Ambient Occlusion و... چیزی که از اهمیت زیادی برخورداره سرعت ساخت این Map هاست. البته حتما به این نکته توجه داشتید که تا کنون با معرفی نرم افزار و پلاگینهایی در این زمینه روشهای متنوعی برای ساخت این مپ ها خدمت شما ارائه شد اما مساله مهم اینه که شرکت ها و کمپانی های برزگ با ارائه چند پلاگین دست از تحقیق و توسعه این امر مهم برنداشتن و هرروز میبینیم که یک ابزار جدید با عملکرد و قابلیت های جدیدی ارائه میشه و البته افزایش سرعت چند برابری نسبت به ابزارهای موجود یکی از محورهای اصلی ارائه اینگونه نرم افزارهاست.
 
نگاهی به عملکرد Knald و بررسی ویژگی‌های این نرم افزار
 
نگاهی به عملکرد Knald و بررسی ویژگی‌های این نرم افزارحدود یکماه پیش کمپانی Eat 3D خبر انتشار نرم افزاری رو داد به نام Knald که یک ابزار نسل جدید ساخت مپ و اولین راهکار ساخت تکسچرهای مختلف از یک سورس تصویر دو بعدی بر پایه GPU است که درست 10 روز پیش اولین نسخه این نرم افزار بصورت رسمی منتشر شد. قبل از اینکه صحبت درباره این نرم افزار رو شروع کنیم یک نکته ای به ذهنم رسید که جالب بود و اونم اینکه اگه آموزشهایی که تاکنون کمپانی Eat 3D ارائه رو دیده باشید، همیشه این شرکت به مساله تکسچر اهمیت ویژه ای میداد. بنوعی انتظارش میرفت که حرکتهایی رو در زمینه تکسچرینگ انجام بده و حالا میبینیم که نرم افزار Knald از طرف این شرکت ارائه شد و دور از انتظار نیست که آموزشهای آینده این کمپانی بشکل مفصل به این نرم افزار پرداخته بشه و بتونه بخوبی اون رو در بین هنرمندان CG در سراسر دنیا معرفی کنه.
 
نگاهی به عملکرد Knald و بررسی ویژگی‌های این نرم افزار
 
نگاهی به عملکرد Knald و بررسی ویژگی‌های این نرم افزارحالا برمیگردم به سراغ خود Knald ، این نرم افزار امکان ساخت مپ‌هایی همچون Normal ، Derivative ، Displacement/Height ، Ambient Occlusion ، Concavity و Convexity رو برای شما فراهم میکنه و ناگفته نماند که فرایند تکمیل ساخت این مپ‌ها اونهم فقط از روی یک تصویر سورس دوبعدی مثل یک Heightmap فقط در عرض 5 ثانیه (بطور میانگین) انجام میشه. شما یک Heightmap رو وارد نرم افزار میکنید و سریعا مپ‌های دیگه بصورت کاملا خودکار ایجاد خواهند شد و با یک کلیک بر روی دکمه Export میتونید از تمامی مپ‌ها با فرمتهایی مثل TIFF ، EXR ، PNG و TGA با عمق رنگی 8 ، 16 و 32 بیتی (integer و float) خروجی بگیرید و این سرعت عمل در این فرایند چیزیست که این نرم افزار جدید رو نسبت به نرم افزارهای مشابه پیشین متمایز میکنه. حالا که صحبت از نرم افزارهای مشابه شد شاید براتون جالب باشه که بدونید عملکرد Knald شباهتهای زیادی به نرم افزارهایی مثل CrazyBump داره و شاید در آینده بتونه جایگزین خوبی برای این دسته از نرم افزارها باشه.
 
نگاهی به عملکرد Knald و بررسی ویژگی‌های این نرم افزار
 
تا اینجا صحبت از این شد که این نرم افزار میتونه چه مپ‌هایی رو برای ما بسازه و این مپ‌ها با کمک یک تصویر اولیه که از اون بعنوان سورس نام بردیم ساخته میشن اما اولین مساله و سوالی که برای ما پیش میاد اینه که این تصویر سورس اولیه در چه متدهایی میتونه در نرم وارد بشه ؟ اولین متد Normal Map هست که شما میتونید یک تصویر نرمال مپ رو وارد نرم افزار کنید و با پردازشهایی که نرم افزار برای شما انجام میده بقیه مپ‌ها بر مبنای همون نرمال مپ اولیه ساخته خواهند شد. متد دوم Height Map و یا همون Displacement Map هست که پس از ایمپورت کردن اون مپ‌هایی مثل Normal ، AO و... بر پایه همون Height Map اولیه ساخته خواهند شد. اما متد سوم که فکر میکنم خیلی میتونه مورد استفاده قرار بگیره Color Map نام داره که شاید این متد رو ما بیشتر با نام Diffuse Map بشناسیم. شما با وارد کردن یک تکسچر رنگی میتونید تمامی مپ‌هایی که در بالا نام بردیم رو بسازید.
 

 
محیط نرم افزار
 
نگاهی به عملکرد Knald و بررسی ویژگی‌های این نرم افزار
 
به نظرم محیط نرم افزار در عین سادگی بسیار حرفه ای و خوب طراحی شده. بطور کل میشه محیط کاربری نرم افزار Knald رو به 4 قسمت تقسیم کرد. قسمت اول بخش بالا محل قرارگیری منوهای نرم افزاره و فعلا 2 گزینه با عناوین File و Help در بخش منوها وجود داره. قسمت دوم یعنی بخش پایین منوها محل قرارگیری مپ‌های ساخته شده توسط نرم افزار هست که تمامی مپ‌ها با تب‌هایی از هم دیگه جدا شدن. قسمت سوم سمت راست نرم افزار هست که تمامی پارامترها مثل ویرایش، خروجی گرفتن، مشخصات و... در این قسمت موجوده که در اینجا هم بخشهای مختلف توسط 4 تب با عناوین Main ، Export ، Preferences و Info از همدیگه تفکیک شدن. و قسمت چهارم هم پنجره ای جداست به نام 3D Preview که یک پیشنمایش سه بعدی با امکانات ویژه ای رو در اختیار شما قرار میده.
 

 
با وجود اینکه این نرم افزار هنوز اول راهه ولی امکاناتی داره که حتی بعضی از نرم افزارهای کنونی هم ندارن. البته این رو هم بگم که در Knald کمبودهای زیادی احساس میشه ولی از اونجایی که فعلا نسخه 1 منتشر شده و قطعا در آینده با کمک بازخوردهایی که شرکت از طرف کاربران دریافت میکنه و درصورتی که تیم توسعه قدرتمندی پشت این نرم افزار وجود  داشته باشه، میشه بهش امیدوار بود و آینده روشنی رو براش تصور کرد.
 
دوستانی که علاقمند به استفاده از این نرم افزار هستن میتونن از لینک زیر اقدام به دانلود این نرم افزار جدید کنن
 
 
امیدوارم که بتونید بخوبی از این نرم افزار استفاده کنید و براتون مفید باشه.
 
درضمن آموزش ویدئویی هم برای آشنایی کلی با عملکرد و محیط نرم افزار از طرف سازنده منتشر شده. البته کار کردن با Knald سخت نیست ولی اگه تمایل به تماشای آموزش هم دارید بگید تا در اولین فرصت آموزش ویدئویی این نرم افزار کاربردی رو نیز براتون منتشر کنم.
 
یادتون نره که گفتگوها و دیدگاههای شما مهمترین بخش وبسایت خواهد بود و منتظر حضور گرم شما هستیم ...
 
مطالب سایت رو بدون ذکر منبع کپی نکنید!
 
با آرزوی موفقیت روز افزون برای تک تک شما
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 68 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید