میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
light-studio-3ds-max-overview
جمعه 28 شهریور 1393
در
مقالات

پلاگین استودیو نورپردازی V-Ray در نرم افزار 3ds Max

جمعه 28 شهریور 1393
مساله نورپردازی و ساخت یک استودیو برای رندرینگ هر چه بهتر آبجکت ها همیشه بعنوان یکی از دغدغه های مهم و قابل توجه برای هنرمندان این عرصه بحساب میاد و حتما این موضوع بارها و بارها برای شما هم پیش اومده که بخواید از مدلی که ساختید یک رندر حرفه ای تهیه کنید و رندر شما بهترین شیوه نورپردازی رو داشته باشه. اما واقعا رندرینگ حرفه ای و خوب دست کم برای آبجکت ها و اشیا انفرادی به چه صورتی باید انجام بشه ؟ دوستان حتما این موضوع رو بخوبی میدونید و بارها هم بهش اشاره داشتیم که در بسیاری از مراحل کارهایی که ما در نرم افزار 3D انجام میدیم، درواقع بنوعی شبیه سازی هست از مشابه همون کار در دنیای واقعی و در این مورد خاص یعنی رندرینگ اشیا و نورپردازی مورد نیاز جهت نمایش هرچه بهتر آبجکت رو هم میشه از همین شیوه الهام گرفتن از دنیای واقعی الگوبرداری کرد.
 
یعنی اگه بخوام به زبان ساده تر این رو بگم درواقع هر زمانی که نیاز به نیاز به رندر یک آبجکت داشته باشیم، شاید بد نباشه اگه سری به دنیای عکاسی و نورپردازی بزنیم و ببینم هنرمندان اون عرصه برای تهیه یک تصویر زیبا چه کارهایی رو انجام میدن. برای مثال من چند تا تصویر از همین استودیو ها رو براتون آماده کردم که در قسمت زیر میتونید اونها رو ببینید.
 
معرفی 2 پلاگین کاربردی جهت ساخت استودیو نورپردازی در انجین V-Ray برای نرم افزار 3ds Max
 
معرفی 2 پلاگین کاربردی جهت ساخت استودیو نورپردازی در انجین V-Ray برای نرم افزار 3ds Max
 
معرفی 2 پلاگین کاربردی جهت ساخت استودیو نورپردازی در انجین V-Ray برای نرم افزار 3ds Max
 
خب تصاویر رو حتما دیدید و اولین فکری که به ذهنمون میرسه اینه که پس ما هم میبایست برای رندر آبجکت های خودمون از یه چنین شیوه مشابه ای استفاده کنیم و یا همونطوری که در ابتدا هم گفتم درواقع باید یه چنین محیطی رو شبیه سازی کنیم. اما دوستان این مقدمه چینی بود برای معرفی 2 پلاگین برای نرم افزار 3ds Max که این امکان رو در اختیار کاربران انجین V-Ray قرار میدن تا هنرمندان بتونن با چند کلیک ساده یک استودیو رندرینگ حرفه ای رو برای خودشون بسازن و البته با مدیریت خوبی که این پلاگین ها در اختیار کاربران قرار میدن، مدیریت بسیار خوبی هم میتونید بر روی تک تک نورها و صحنه های خودتون داشته باشید.
 
نام این پلاگین ها A&G DomeLight Pro و Studio Light Rig هست که هردو محصولیست از شرکت A&G Tool Company که این کمپانی تاکنون پلاگین های کاربردی و مفیدی رو برای نرم افزار 3ds Max ارائه کرده.
 

A&G DomeLight Pro

پلاگین DomeLight Pro در نرم افزار 3ds Max ابزار بسیار قدرتمندی هست که این امکان رو در اختیار هنرمندان و کاربران مکس قرار میده تا بتونن یک استودیو نورپردازی با کنترل دقیق هر شش جهت رو شبیه سازی کنن و نتیجه کار درست همانند یک photography soft box در دنیای عکاسی خواهد بود. خب این مساله بدیهی است که وقتی شما قصد نورپردازی بشکل حرفه ای رو داشته باشید، از پیش نیاز های اصلی و پایه برای اینکار داشتن دانش فنی کافی در این زمینه هست ولی DomeLight Pro این امکان رو در اختیار شما قرار میده تا بدون نیاز به پیش زمینه قبلی بتونید نورپردازی مناسب و خوبی رو برای خودتون در نرم افزار 3ds Max انجام بدید.
 
معرفی 2 پلاگین کاربردی جهت ساخت استودیو نورپردازی در انجین V-Ray برای نرم افزار 3ds Max
 
معرفی 2 پلاگین کاربردی جهت ساخت استودیو نورپردازی در انجین V-Ray برای نرم افزار 3ds Max
 
ویدئوی کوتاهی درباره کارکرد این پلاگین جالب و کاربردی رو در ادامه تقدیمتون میکنم که با تماشای اون بخوبی میتونید با شیوه و کاربرد اصلی A&G DomeLight Pro آشنا بشید. پس پیشنهاد میکنم که این ویدئو رو از دست ندید
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 33 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 7 مگابایت
 
دوستان حتما ویدئو رو دیدید چون هم زمان کمی داره و هم حجمش مناسبه و قطعا با تماشای اون تونستید به قدرت این پلاگین پی ببرید. شاید یکی از مهمترین ویژگی های اون بالا بردن سرعت عمل شما در فرآیند ساخت یک پروژه باشه چراکه امکان ایجاد یه چنین نورپردازی بصورت دستی و یا همون Custom نیز وجود داره ولی از A&G DomeLight Pro میشه بعنوان یک راه حل برای تسریع این فرآیند نام برد.
 

Studio Light Rig

اما حالا نگاه کوتاهی هم داشته باشیم به Studio Light Rig که این پلاگین هم کاریست از A&G Tool Company و کار اصلی اون ایجاد یک استودیو کامل نورپردازی در V-Ray هست و شاید از اون بشه بعنوان یک مجموعه و یا همون collection ـی نام برد که در خودش انواع نورها و پس زمینه های مختلفی رو جای داده و امکان ریگ لایت رو فقط با چند کلیک ساده فراهم میکنه.
 
معرفی 2 پلاگین کاربردی جهت ساخت استودیو نورپردازی در انجین V-Ray برای نرم افزار 3ds Max
 
معرفی 2 پلاگین کاربردی جهت ساخت استودیو نورپردازی در انجین V-Ray برای نرم افزار 3ds Max
 
البته همونطوری که احتمالا شما هم انتظارش رو دارید ویدئویی از ویژگی ها و کاربرد های Studio Light Rig ارائه شده که با تماشای اون میتونید بخوبی با ابعاد کاربرد و تا حد زیادی با شیوه کارکرد اون آشنا بشید. پس بازهم پیشنهاد میکنم که این ویدئوی جالب رو از دست ندید.
 
مشخصات
مدت زمان : 2 دقیقه و 7 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 5 مگابایت
 
دیگه فکر میکنم نیازی به توضیح نداره که این پلاگین هم مخصوص انجین V-Ray طراحی شده و کاربران این موتور میتونن ازش استفاده کنن و حالا که صحبت از استفاده شد این رو هم بگم که لینک دانلود این پلاگین ها رو هم در ادامه تقدیم حضورتون خواهیم کرد. البته این نسخه هایی که در نت منتشر شده بی نقص نیست و اگه در استفاده از اونها به مشکلی برخوردید میتونید اون رو در تالار گفتگو مطرح کنید تا مورد بررسی قرار بگیره.
 

 
فقط دوستان یک موضوع بسیار مهمی رو فراموش نکنید که این پلاگین ها و ابزارها درواقع یک راه حلی هستن برای تسریع در فرآیند اینگونه کارها و بدون تردید یادگیری اصولی و کسب دانش فنی در زمینه های مختلف CG یکی از مسائل بسیار مهم و اساسی جهت پیشرفت در این عرصه بحساب میاد. بعنوان مثال در این مطلب معرفی ابزار درواقع به بهانه معرفی این دو پلاگین هم که شده موضوعاتی مطرح شد مثل شیوه های نورپردازی و ارتباط جالبی که این بخش با هنر عکاسی داره و شاید بد نباشه اگه دوست دارید در رندرینگ هم حرفه ای و فوق العاده عمل کنید، کمی درباره این موضوعات تحقیق و مطالعاتی رو داشته باشید.
 
 
واقعا امیدوارم که از این پلاگین ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و بتونیم شاهد نمونه کارهای برجسته شما در گالری تالار گفتگو باشیم و درضمن این نکته رو یادآور بشم که آموزشهایی هم برای این دو ارائه شده و درصورتی که احساس کردید این پلاگین های براتون مفید هستن بگید تا آموزشهای اونها رو هم تقدیمتون کنیم.
 
در آخر هم بابت تاخیری که در انتشار مطالب توی این چند روز پیش اومده عذرخواهی میکنم و حتما درجریان مشکلات سرور بودید و ما هم بشدت درگیر پشت صحنه سایت بودیم که همین امر باعث تاخیر افتادن بین مطالب سایت شد و کلی خبر هم توی این مدت منتشر شده که در روزهای آینده سعی میکنیم که مهمترین خبرها رو تقدیم حضورتون کنیم.
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 79 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید