میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
marmoset-toolbag-overview
دوشنبه 4 شهریور 1392
در
مقالات

رندرینگ سریع با جعبه ابزار Marmoset Toolbag

دوشنبه 4 شهریور 1392
سلام
 
امروز با معرفی یک نرم افزار کاربردی در خدمت شما عزیزان رسیدم . ابزاری که امروز میخوایم دربارش صحبت کنیم Marmoset Toolbag نام داره و کارش رندر آبجکتهای سه بعدی بصورت Real Time ـه . همونطوری که میدونید رندر گرفتن از یک آبجکت سه بعدی همیشه یک چالش برای طراحان گرافیک سه بعدی بوده و به عنوان مثال اگه شما یک طراح کاراکتر باشید میدونید که بعد از مدلسازی و تکسچرینگ برای اینکه بتونید از کار خودتون در نرم افزاری مثل تری دی مکس یک خروجی بگیرید میبایست ابتدا یک استدیو برای محیط رندرینگ از کاراکترتون بسازید و پس از اون نوبت به ساخت متریالها و شیدرها میرسه و سپس به مرحله نورپردازی میرسید که در رندریگ یک کاراکتر بسیار مهمه و در آخر هم پروسه رندر باید انجام بشه که کل این مراحل یک پروسه بسیار زمانگیری است .
 
اما ابزار مورد نظر امروز ما یعنی Marmoset Toolbag تمام این مراحل رو در کمترین زمان ممکن و خروجی کار شما رو به بهترین کیفیت و البته بصورت ریل تایم به شما تحویل میده .
 
معرفی نرم افزار Marmoset Toolbag ابزاری جهت رندرینگ آبجکتهای سه بعدی بصورت ریل تایم
 
شما با کمک Marmoset Toolbag میتونید مدلهای خودتون رو با فرمتهایی مثل obj و یا fbx وارد نرم افزار کنید سپس برای آبجکت متریال مورد نظر رو بسازید و سپس نرم افزار امکان نوپردازی در متدهای مختلف رو به شما میده و فراموش نکنید که در طول تمام این فرآیند، شما نتیجه کارتون رو بصورت ریل تایم مشاهده میکنید و این امر باعث میشه که کنترل دقیقی روی کاری که دارید انجام میدید داشته باشید .
 
اگه بخوایم بصورت خیلی کلی پروسه کار این نرم افزار رو تشریح کنیم میشه گفت که Marmoset Toolbag در سه بخش خلاصه میشه . ابتدا متریال و بعد نورپردازی و در انتها هم تنظیمات نهایی رندرینگ .
 

 
متریال (Material)
 
معرفی نرم افزار Marmoset Toolbag ابزاری جهت رندرینگ آبجکتهای سه بعدی بصورت ریل تایم
 
بخش متریالها در Marmoset Toolbag رو میشه به عنوان جذابترین بخش این نرم افزار به حساب آورد . شما با چند کلیک میتونید متریال مورد نظرتون رو بسازید . متدهای مختلفی برای انتخاب نوع متریال وجود داره که مهمترین اونها متریال پایه و basic هست که از Map هایی مثل diffuse color, normal, specular, gloss, emissive و ... پشتیبانی میکنه .
 
معرفی نرم افزار Marmoset Toolbag ابزاری جهت رندرینگ آبجکتهای سه بعدی بصورت ریل تایم
 
این نرم افزار برای ساخت متریال پوست Skin Shader رو در اختیار شما قرار میده تا بتونید متریال پوست رو در بهترین و طبیعی ترین حالت بسازید و به کاراکتر خودتون اختصاص بدید .
 
همچنین با اضافه شدن شیدر Anisotropy امکان ساخت متریالهایی نظیر مو ، پرز و پارچه نیز امکانپذیر شده .
 

 
نورپردازی (Lighting)
 
معرفی نرم افزار Marmoset Toolbag ابزاری جهت رندرینگ آبجکتهای سه بعدی بصورت ریل تایم
 
فرآیند نورپردازی در Marmoset Toolbag بصورت Image based lighting یا همون (IBL) انجام میشه، یعنی نوپردازی بر پایه تصاویر . شما در نرم افزار Marmoset Toolbag به کمک تصاویر و همینطور تصاویر HDR میتونید برای محیط پیرامون آبجکتتون نورپردازی انجام بدید . اگه قبلا با فرآیند نورپردازی توسط تصاویر HDR در دیگر نرم افزارها آشنایی داشته باشید، متوجه این روش نورپردازی نیز خواهید شد و Image based lighting درواقع روش اصلی نوپردازی در این نرم افزاره ولی تنها متد نیست !
 
معرفی نرم افزار Marmoset Toolbag ابزاری جهت رندرینگ آبجکتهای سه بعدی بصورت ریل تایم
 
Marmoset Toolbag امکان نورپردازی با نورهای dynamic رو نیز برای شما فراهم کرده تا بتونید کنترل دقیق و منظمی برای ساخت و ویرایش نورهای صحنه خودتون داشته باشید . همچنین امکان استفاده از افکت lens flares نیز در نور های dynamic وجود داره .
 

 
تنظیمات رندر (Render Settings)
 
معرفی نرم افزار Marmoset Toolbag ابزاری جهت رندرینگ آبجکتهای سه بعدی بصورت ریل تایم
 
همونطوری که اشاره شد در طول تمام فرآیند میتونید نتیجه رندر شده کارتون رو بصورت ریل تایم مشاهده کنید و اکثر تنظیمات بخش رندرینگ هم درواقع مربوط میشه به Post Effects برای خروجی گرفتن از پروژه .
 
معرفی نرم افزار Marmoset Toolbag ابزاری جهت رندرینگ آبجکتهای سه بعدی بصورت ریل تایم
 
تنظیمات مربوط به saturation ، contrast ، brightness و ... از بخشهایی هستن که در این قسمت تنظیم میشن . همچنین در این قسمت میتونید از افکتهایی نظیر depth of field یا همون DOF برای رندرینگ پروژتون نیز استفاده کنید .
 

 
در انتها هم جدیدترین نسخه این نرم افزار تقدیم شما دوستان میشه که امیدوارم بتونید باهاش کارهای خوبی رو بسازید
 
 
راستی یک نکته ای رو هم یادم اومد و اون اینکه یک نسخه کوچیکی از همین نرم افزار در پلاگینهای dDo و nDo2 که قبلا در مطلب (ساخت تکسچر در چند ثانیه) به معرفی قابلیتهای اونها پرداخته بودیم هم وجود داشت . یادتونه ؟ اگه آموزشهای این پلاگینهای رو هم دیده باشید در اونجا هم به این نرم افزار اشاره میشه و مورد استفاده هم قرار میگیره .
پس شاید بد نباشه اگه مطلب (ساخت تکسچر در چند ثانیه) رو نخونده بودید و یا اینکه آموزشهای مربوطه رو ندیدید ، حتما ببینید تا با این نرم افزار قدرتمند بیشتر آشنا بشید.
 
امیدوارم که مطالب براتون مفید بوده باشه
 
منتظر نظرات و گفتگوهای شما در اینباره نیز هستم . مطمئن باشید که تک تک نظرات شما برای ما ارزشمنده . پس منتظر شما هستیم...
 
مطالب سایت رو بدون ذکر منبع (www.Mostafa3D.com) کپی نکنید !
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 51 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید