میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
marmoset-toolbag2-new-features
شنبه 27 مهر 1392
در
اخبار دنیای CG

ویژگی های جدید Marmoset Toolbag 2

شنبه 27 مهر 1392
چند روز پیش گروه Marmoset نسخه 2 بتای نرم افزار Marmoset Toolbag رو منتشر کردن و ما قصد داریم در این مطلب نگاهی بندازیم به قابلیت های جدید و کلیدی این نسخه . قبلا درباره این نرم افزار مطلبی رو داشتیم ( رندرینگ سریع با جعبه ابزار Marmoset Toolbag ) و در اون مطلب درباره کلیات این نرم افزار صحبت کردیم و حالا ما شاهد تغییرات زیادی در Toolbag 2  هستیم و به همین دلیل فعلا نسخه بتا در اختیار کاربران قرار گرفته تا کاربران این نسخه رو آزمایش کنن و توسط بازخوردهای اونها باگ های احتمالی برطرف و نسخه نهایی یک نسخه بی نقص و کامل باشه . در این نسخه چندین بخش دستخوش تحولاتی شده، از بازنویسی کدهای هسته گرفته تا یک محیط کاربری جدید؛ از طرفی در سیستم نورپردازی، متریالها و شیدرها هم بروزرسانی هایی انجام شده و در انتها هم چند ویژگی جدید در بخش رندرینگ و Mesh ها صورت گرفته که در ادامه نگاهی به این بخش ها خواهیم داشت .
 

 
هسته نرم افزار - Core Performance
 
نگاهی به قابلیتهای جدید نرم افزار Marmoset Toolbag نسخه 2
 
همونطوری که اشاره شد بازنویسی هایی در کدهای هسته انجام شده و گفته میشه که کاربران از این پس میتونن این نرم افزار رو روی سیستم عامل های 64 بیتی ویندوز و مک نیز اجرا کنن . درواقع اینکار باعث بهبود عملکرد و سرعت نرم افزار خواهد شد .
 

 
محیط کاربری - Scene System
 
نگاهی به قابلیتهای جدید نرم افزار Marmoset Toolbag نسخه 2
 
اینترفیس یا همون محیط کاربری نرم افزار هم در نسخه 2 تغییراتی رو داشته که در نوع خودش خیلی جالبه . اول میشه به ظاهر جدید اون اشاره کرد ولی ویژگی های اصلی در ظاهر این نسخه نیست و درواقع Scene System این نسخه پیشرفتهای قابل توجهی رو داشته مثل پشتیبانی از چند آبجکت در یک صحنه و این قابلیت Multiple Objects فقط مربوط به Mesh ها نیست . این آبجکتهای میتونه شامل دوربین و نور هم باشه . همچنین تمام این آبجکت ها، نورها، و تنظیمات قابل ذخیره سازی نیر هستن . یعنی دیگه نیازی نیست که نگران ذخیره کردن تک تک مش ها ، متریال ها و... باشید؛ شما میتونید با یک کلیک ساده روی دکمه Save تمامی اشیاء موجود در صحنه خودتون رو ذخیره کنید .
با این توسعه هایی که در بخش UI بوجود اومده شما قادر هستید که برای آبجکت های موجود در صحنه نام بگذارید، اونها رو جابه جا کنید، براشون گروه بسازید و یا اینکه حذفشون کنید . همچنین سیستم جدیدی در دوربین های نرم افزار بوجود اومده که شامل ذخیره سازی تنظیمات DOF ، FOV و Post Effect های هر دوربین نیز میشه .
 

 
نورپردازی - Lighting System
 
نگاهی به قابلیتهای جدید نرم افزار Marmoset Toolbag نسخه 2
 
قبلا هم در مطلب معرفی Marmoset Toolbag اشاره کردیم که بطور کلی در این نرم افزار میشه از 2 نوع نورپردازی استفاده کرد . اولین راه Image based lighting یا همون (IBL) هست و دوم هم استفاده از نورهای داینامیکی سیستم . اما در نسخه جدید ویژگی هایی در این قسمت اضافه شده که به پروسه نورپردازی در نرم افزار سرعت میده و شما میتونید خیلی راحت و در کمترین زمان ممکن به بهترین نتیجه دست پیدا کنید . اضافه شدن ادیتور جدید به نام Sky Light editor در این نسخه هم خیلی قابل توجه و جالبه. با کمک این ادیتور میتونید یک نورپردازی حرفه ای بر مبنای IBL داشته باشید . جالبه که بدونید این Sky Light editor قبلا بصورت یک پکیج برای یونیتی از طرف همین گروه منتشر شده بود و حالا شاهد اون هستیم که روی Toolbag 2 هم اضافه شده .
امکان اضافه کردن چند نور داینامیکی در Type های مختلف مثل Directional ، Point و Spot Lights و از طرف دیگر اضافه شدن Soft Shadows هم از دیگر قابلیت های جدیدی است که میشه در سیستم نورپردازی Marmoset Toolbag 2 به اون اشاره کرد .
 

 
متریالها - Materials
 
نگاهی به قابلیتهای جدید نرم افزار Marmoset Toolbag نسخه 2
 
سازندگان در این نسخه یک پالت جدیدی رو برای بخش متریال ادیتور در نظر گرفتن که میشه گفت مهمترین تغییر در قسمت متریال این نرم افزار به حساب میاد . این پالت در عین سادگی بسیار حرفه ای طراحی شده و شما میتونید بعد از اینکه متریال مورد نظر رو ساختید ( مثل متریال ادیتور های نرم افزار های 3D ) با کلیک و درگ اون رو روی آبجکت خودتون اعمال کنید . میدونید این قابلیت روی سرعت عمل شما برای ایجاد یک صحنه فوق العاده خیلی خیلی کمک میکنه و همچنین ویژگی های جدید دیگری نیز در این بخش اضافه شده که در این میان میشه به انعطاف پذیری ساخت و ایجاد شیدر ها و البته شیدر های Physically نیز اشاره کرد که در نوع خودش خیلی جالبه.
پشتیبانی از Substance ها ، تنظیمات پیشرفته برای هر تکسچر ، پشتیبانی از فرمتهایی همچون DDS ، BMP ، EXR ، HDR ، PBM ، PFM ، PNG ، PSD ، TGA و TIF از دیگر قابلیت های جدیدی هستن که میشه در متریال ادیتور جدید از اونها نام برد .
 
نگاهی به قابلیتهای جدید نرم افزار Marmoset Toolbag نسخه 2
 
همچنین اضافه شدن شیدر های فیزیکی برای بدست اوردن یک متریال حرفه ای نیز یک ویژگی قابل توجه در این نسخه است که این قسمت هم شامل بخش های متفاوتیه که در تصویر بالا میتونید نمونه هایی از این شیدرها رو مشاهده کنید .
 

 
رندرینگ - Rendering
 
نگاهی به قابلیتهای جدید نرم افزار Marmoset Toolbag نسخه 2
 
درکنار توسعه هایی که در بخش نورپردازی این نرم افزار در نسخه 2 انجام شده در همین راستا بخش رندرینگ نیز دستخوش تحولاتی شد که در ادامه به برخی از اونها شاره میکنیم .
به نظرم یکی از جالبترین ویژگی جدید بخش رندرینگ Local Screen Space Reflections نام داره . این ویژگی به اینصورت هست که آبجکتهای دارای رفلکت بازتابشون روی همدیگه میوفته و در نسخه های قبلی کمبود این قابلیت بشدت احساس میشد . همچنین افکت Depth of Field هم تغییراتی رو داشته و اضافه شدن Multiresolution در قسمت Viewport ها هم خیلی میتونه جالب باشه .
 

 
مدلهای سه بعدی - Meshes
 
نگاهی به قابلیتهای جدید نرم افزار Marmoset Toolbag نسخه 2
 
بخش مشها و یا همون مدلها هم در این نسخه پیشرفت هایی داشته به عنوان مثال از این پس شما میتونید مدلهای obj بصورت highpoly با میلیونها polygon رو بسرعت در نرم افزار بارگذاری کنید . پشتیبانی از فرمتهایی همچون 3d Studio .3DS ، Collada .DAE ، Autocad .DXF ، Autodesk .FBX ، Marmoset .MESH و Wavefront .OBJ از دیگر قابلیت های جدید این نسخه محسوب میشن .
 

 
هنوز زمان دقیق انتشار این نسخه مشخص نیست و شما دوستان فعلا باید از همون نسخه قبل (1.10) که در قسمت دانلود سایت موجود هست استفاده کنید . سعی میکنم حتما پس از انتشار نسخه 2 نهایی لینکش رو در سایت قرار بدم .
 
یه چیزی برام خیلی جالبه . میدونید این نرم افزار در ابتدا قرار بود صرفا یک جعبه ابزار Real-Time Rendering به عنوان یک Games Pipelines برای بازی سازها باشه ولی توی همین مدت زمانی که از انتشارش میگذره میبینیم که نه تنها بازی سازان بلکه طیف وسیعی از طراحان و هنرمندان دنیای CG رو به سمت خودش جذب کرده و حالا هم که در نسخه 2 به یک نرم افزار فوق العاده در نوع خودش تبدیل شده .
یه نکته جالب تر اینکه حتما توجه کردید این نرم افزار هم بر پایه GPU کار میکنه ( درست مثل المنت ! ) ولی این کجا و آن کجا . البته به هیچ وجه قصد مقایسه ندارم چون این دو ابزار هیچ ارتباطی با هم ندارن ولی از اونجایی که هردو برپایه GPU کار میکنن پس این امکان وجود داره که یکسری از این افکتهای فوق العاده Toolbag روی المنت هم قابل اجرا باشه .
ایکاش گروه ویدئوکوپایلت به جای انتشار پکیج جت !!! یه مقداری به این نکات و ویژگی های منحصر به فرد توجه داشته باشن .
 
امیدوارم که از این مطلب لذت برده باشید
 
باز هم میگم که نسخه نهایی هنوز منتشر نشده پس فعلا لینک دانلودی هم درکار نیست !
 
حتما میدونید که مهمترین بخش سایت ، گفتگو و نظرات شماست . پس منتظر شما هستیم ...
 
مطالب سایت رو بدون ذکر کامل منبع کپی نکنید !
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 29 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید