میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
maya-2017-released
چهارشنبه 6 مرداد 1395
در
اخبار دنیای CG

نرم افزار Maya 2017 منتشر شد (سیگراف 2016)

چهارشنبه 6 مرداد 1395
سلام دوستان هنرمند وقت همگی شما بخیر
 
بالاخره انتظار ها به پایان رسید و اتودسک ورژن جدید مایا 2017 را رونمایی کرد. همون طور که میدونید در کنفرانس NAB 2016 ما شاهد محصولات 2017 کمپانی اتودسک بودیم اما جای مایا 2017 به کل خالی بود و در عوض اتودسک از EX 2 مایا 2016 رونمایی کرد که میشه گفت واقعا جای خالی یک ورژن رو تمام و کمال پر کرده بود. اما پس از چند ماه بالاخره مایا 2017 هم در رویداد SIGGRAPH 2016 رونمایی شد و البته با کلی قابلیت جدید و جذاب. خب بریم سراغ مایا 2017 اما قبلش خدمت دوستان عزیز عرض کنم که ویدیو های MAYA LT 2017 نیز در اینجا گنجانده شده.
 

Interface Workflow

Workspaces

01-maya-2017-ui
 
نخستین آپدیتی که میخوام بهش اشاره کنم که در همون ابتدای کار خیلی هم به چشم میخوره مربوط به بخش Interface Workflow است یعنی ابزار workspace. سابقا مایا در پنجره اصلی خودش (منهای پنجره hypershade) چند پنل محدود رو بیشتر ساپورت نمیکرد اما در حال حاضر شما این قابلیت رو دارید که هر چند تا پنلی که نیاز دارید رو به مایا اون هم به صورت کاملا dockable اضافه کنید و کاملا سفارشی سازی کنید. دقیقا شبیه به برنامه سافت ایمیج که این قابلیت خیلی مناسبه مانیتورهای ultra wide هم هست. همچنین دارای layout های پیشفرض مختلف برای استفاده بهتر از فضای کار مایاست که بستگی به کاری که میخواهید در هر زمینه ای انجام بدید این layout ها طراحی شده.
 
مشخصات
مدت زمان : 3 دقیقه و 15 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 31 مگابایت
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 4 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 12 مگابایت
 

Viewport 2

در مایا 2017 ویوپرت 2 آپدیت شده و سرعت بالایی پیدا کرده و کاملا نسبت به ورژن های قبلی این سرعت محسوسه و از اوپن سابدیو به طور کامل پشتیبانی میکنه.
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 19 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : SD
حجم : 1 مگابایت

Animation

02-maya-2017-time-editor
 
در بخش انیمیشن میتونم به پنجره جدید time editor اشاره کنم که شاید بشه گفت نسخه بروز شده پنجره trax editor باشه. اما میتونم بگم time editor در زمینه ویرایش و ترکیب انیمیشنهای مختلف با همدیگه در همین ابتدای کار فوق العاده عمل میکنه و در ترکیب انیمیشنهای موشن کپچر کارکرد فوق العاده ای داره. شما از این طریق میتونید انیمیشن ها رو با همدیگه ترکیب کنید به طوری که هیچ گونه به هم ریختگی در انیمیشنهاتون بوجود نیاد که میتونه یه خبر عالی برای انیماتورهای مایا باشه که البته تعدادشون هم کم نیست. همچنین در بخش graph editor هم تغییراتی دیده میشه با طراحی نو و مدرن key frame ها و tangent ها و همینطور بهبود عملکرد در استفاده از graph editor که اتودسک از اون با نام modern graph editor یاد میکنه. همچنین بخش shape editor نیز بهینه سازی شده.
 
مشخصات
مدت زمان : 4 دقیقه و 31 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 43 مگابایت

Dynamics

Bifrost

03-maya-2017-bifrost-ocean-simulation-system-boss
 
باز هم بایفراست به روز شد و امکانات جدیدی درش قرار داده شده. bifrost ocean simulation system یا به اختصار BOSS به بایفراست مایا اضافه شد. امکان جالبی که شما به راحتی میتونید امواج یک اقیانوس رو در حالت mesh به شکل کاملا طبیعی شبیه سازی کنید. این بخش دارای پنجره مخصوص خودش هم هست با نام BOSS editor که میتونید پس از ایجاد و اتمام سیمولیش از همین پنجره cache مورد نظر رو در سیستم خودتون ذخیره کنید. همچنین بهبود در شبیه سازی foam و guided liquid simulation میتونم بهش اشاره کنم.
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 1 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 20 مگابایت
 
همچنین دو Field به بایفراست اضافه شده به نامهای motion Field که برای ایجاد انواع موج استفاده میشه و دیگری kill Field که به نوعی یک lifespan به حساب میاد برای و برعکس kill plane باعث میشه که پارتیکل ها در فضا به مرور از بین برن.
 

Motion Graphic

04-maya-2017-motion-graphics-toolset
 
خب همونطور که میدونید این بخش از مایا یعنی Motion Graphic در دستان پلاگین قدرتمند MASH هست و این پلاگین نیز در مایا 2017 آپدیت شده. این آپدیت ها شامل اضافه شدن چند نود با نام breackout و signal و strengh به مجموعه نودهای مش هست جدای از اون نودهای color distribute flight time Audio trail performance بهبود و بروز رسانی شده.
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 30 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 20 مگابایت
 
اما همه چی به اینجا ختم نمیشه و در این ورژن پنجره جدیدی با نام MASH editor نیز به مایا 2017 اضافه شده. در واقع شما از طریق این پنجره نودهای MASH در مایا رو بسیار راحت تر از قبل میتونید پیدا کنید و همچنین کنترل بیشتری رو روی این نود ها خواهید داشت.
 

Rendering

Arnold Render

05-maya-2017-arnold-in-maya
 
در NAB 2016 بود که خبر فوق العاده همکاری کمپانی مطرح solid angle با اتودست همه رو شگفت زده کرد و البته خیلی از یوزرها منتظر ورود یکی از قدرتمند ترین رندر انجین های دنیا به مایا بودند و خبر خوش اینکه این اتفاق افتاد. آرنولد رندر محصول کمپانیه solid angle یکی از قدرتمند ترین رندر انجین های حال حاضر در دنیاست و در واقع این رندر انجین به نوعی هوشمند و بسیار ساده طراحی شده و از آنجایی که سیاست اتودسک در قبال مایا در واقع همان سیاست به ارث رسیده از آلیاس هست یعنی (سادگی و راحتی در کار یا به اصطلاح user friendly) میشه گفت خرید آرنولد رندر بی نظیرترین گزینه ممکن بود و در حال حاضر منتال ری جای خودش رو به طور تمام و کمال به آرنولد واگذار کرد و این رندر انجین قدرتمند درحال حاضر به صورت پیشفرض بر روی مایا 2017 قرار دارد.
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 35 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 14 مگابایت
 

Render Setup

تا در بخش رندریگ هستیم این رو هم اضافه کنم که بخش جدید render setup که در EX 2 مایا 2016 به جای render layer اضافه شده بود در مایا 2017 آپدیت شده و امکانات سفارشی سازی بیشتری رو برای ایجاد یک رندر حرفه ای به شما ارائه میده.
 
مشخصات
مدت زمان : 12 دقیقه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 23 مگابایت

XGEN

06-maya-2017-interactive-hair-grooming-xgen
 
بخش ایجاد مو در XGEN متحول شده و بخش interactive groom یا اونطور که کمپانی دیزنی میگه به اختصار igroom اضافه شده. استفاده از Igroom بسیار ساده سریع و قدرتمند است. این یک تحول بزرگ در ایجاد مو و خز در مایا به حساب میاد که تمام روشهای قدیمی رو کنار میزنه چرا که اینبار کمپانی دیزنی ابزارها و قابلیتهای جدیدی را برای ایجاد و آرایش و داینامیک مو در اختیارمون قرار میده. عنایت داشته باشید دوستان که این ورژن از XGEN دقیقا همان ورژنی است که دیزنی برای کارتون zootopia استفاده کرده. اگه کارتون زیبای zootopia رو دیده باشید که به احتمال زیاد هم دیدید مطمئنا مو و خز حیوانات آن هم به اون تعداد کاراکتر توجهتون رو به خودش جلب کرده. دیزنی با ارتقا پلاگین محبوب خودش در مایا یعنی XGEN و اضافه کردن igreoom به اون تونسته در این انیمیشن زیبا مو و خز 64 گونه مختلف جانوری رو با کیفیت و سرعت بالا شبیه سازی کنه و روی نزدیک به 800000 کاراکتر دیگه کپی کنه !!! این ورژن از XGEN دارای براش های متعدد برای آرایش مو هست و همچنین قابلیت لایه بندی برای انیمیت کردن مو رو در خودش داره که میتونید یک مدل آرایش مو رو به مدلی دیگه تبدیل و انیمیت کنید که بسیار جالبیه ! من مطمئن هستم که اکس جن در این ورژن شما رو کاملا راضی خواهد کرد.
 
مشخصات
مدت زمان : 9 دقیقه و 29 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 2 مگابایت

 
در نهایت به نظر میرسد که مایا در این چند سال اخیر بسیار پیشترفت کرده و دیگه خبری از اون ورژن های عجیب و غریب نیستیم. اگر بطور کلی روند رو به رشد مایا رو در طی همین یک سال مشاهده کنیم متوجه میشیم که واقعا اتودسک کمرهمت رو بسته تا یوزر های مایا رو حسابی راضی نگه داره. کاملا مشخص است که اتودسک با ادغام تیمهای مختلف همینطور اضافه کردن تیمهای خارج از کمپانی مثل تیم مین فریم و تیم نایاد و ادغام همه اینها با هم و همینطور همکاری با کمپانی های بزرگ و نام آشنا همچون دیزنی و solid angle فقط در مدت تقریبا سه سال سعی میکنه که روکود چندین ساله در پیشترفت مایا رو جبران کنه. همچنین به یاد داشته باشیم که سیاست اتودسک در قبال مایا سیاست easy to use هست. به این معنا که سعی در هر چه روانتر و ساده تر کردن مایا رو داره تا هرکس به راحتی بتونه باهاش کار کنه بدور از هرگونه پیچیدگی میان بخشهای مختلف برنامه که این خود به خود مستلزم زمان برای ارائه راهکارها و رسیدن به این هدف و در نهایت آپدیت شدن این برنامه رو داره. به هر حال مایا جزو اون برنامه هایی است که به واسطه نودبیس بودن و همینطور زبان برنامه نویسی خودش و همچنین هسته گرافیکی قدرتمند بسیار انعطاف پذیر است و پتانسیل بالایی برای پیشرفت داره.
 
دوستان اضافه میکنم که به محض اینکه ویدیو های رسمی در سیگراف از مایا 2017 منتشر بشه در مقاله ای جدا گانه این ویدئوها رو خدمتتون ارائه میکنم.
 
در انتها هم از شما برای خواندن این مقاله تشکر میکنم و بی صبرانه منتظر نظرات شما دوستان عزیز در مورد ورژن جدید مایا 2017 هستم ...
 

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 52 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید