میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
modo-901-announced
چهارشنبه 19 فروردین 1394
در
اخبار دنیای CG

کمپانی The Foundry از نرم افزار Modo 901 رونمایی کرد

چهارشنبه 19 فروردین 1394
روز گذشته کمپانی The Foundry از نسخه جدید نرم افزار سه بعدی سازی و انیمیشن سازی خودش یعنی Modo 901 رونمایی کرد و با انتشار یک ویدئوی Sneak Peek بخشی از ویژگی های جدید این نرم افزار که قراره در آینده ای نزدیک منتشر بشه رو به نمایش گذاشت. در یک نگاه کلی و با توجه به نسخه قبل خیلی راحت میشه به این نتیجه رسید که این نرم افزار بر خلاف نسخه 801 خودش که بیشتر توسعه های خودش رو به بخش انیمیشن اختصاص داده بود، اینبار تمرکز اصلی خودش رو بر روی Modeling و UV گذاشته و پیشنهاد میکنم در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی کوتاه به ویژگی های جدید این نسخه داشته باشیم.
 

ویژگی های جدید Modo 901 چیست ؟

در ابتدا اشاره شد که یک ویدئوی Sneak Peek ارائه شده اما لازمه که این توضیح رو بدم که اطلاعات درباره ویژگی های جدید این نسخه صرفا از روی ویدئوی Sneak Peek نیست و کمپانی The Foundry تاکنون مطالب بسیار مفید و کاملی رو درباره این نسخه از نرم افزار Modo منتشر کرده.
 
کمپانی The Foundry از نرم افزار Modo 901 رونمایی کرد
 
بازهم به این نکته اشاره میکنم که در یک نگاه کلی بسادگی میشه به این نتیجه رسید که بخش اعظمی از ویژگی ها و توسعه های Modo 901 به قسمت های مدلسازی و تکسچرینگ اختصاص داره اما به این معنی نیست که بقیه بخش ها دست نخورده باقی موندن ! خیر میشه گفت The Foundry با یک برنامه ریزی کاملا منظم و دقیق داره توسعه تمامی بخش های این نرم افزار از جمله مدلسازی، تکسچرینگ، انیمیشن، رندرینگ و... رو گام به گام پیش میبره و با همین روند میشه یک آینده کاملا روشنی رو برای مودو متصور شد.
 
اما بگذارید از بخش مدلسازی شروع کنم و اولین چیزی که در این بخش به چشم میخوره افزوده شدن تمامی ویژگی ها و قابلیت های پلاگینی است بنام MeshFusion که تا قبل این پلاگین نقش مهمی رو در بخش مدلسازی توی نرم افزار مودو بازی میکرد. میدونید این موضوع من رو یاد ابزار قدیمی PolyBoost در نرم افزار تری دی مکس انداخت که بعدها اتودسک اون رو در خود نرم افزار مکس اضافه کرد و حالا نوبت به مودو رسیده که یکی از ابزارهای محبوب خودش در زمینه مدلسازی رو در داخل نرم افزارش اضافه کنه.
 
کمپانی The Foundry از نرم افزار Modo 901 رونمایی کرد
 
اما توسعه های بخش مدلسازی به همینجا ختم نمیشه و در ادامه میتونم به ویژگی های جدید مثل New Fill Quads tool، New Radial Align Tool و New Linear Align Tool اشاره کنم که بعنوان توسعه هایی در بخش مدلسازی بحساب میان. البته در ادامه ودئویی تقدیمتون میشه که با تماشای اون بخوبی میتونید از کاربرد و عملکرد این ابزارها مطلع بشید. همچنین توسعه هایی در بخش Topological Symmetry صورت گرفته و درحال حاضر این امکان فراهم شده که بتونید انتخاب های متقارن بر روی مدلهایی که Symmetry نیستن رو داشته باشید.
 
کمپانی The Foundry از نرم افزار Modo 901 رونمایی کرد
 
ابزارهای جدید دیگری هم به چشم میخوره مثل Slicing های جدید که برای برش آبجکت ها در نظر گرفته شد و با متدهای جدید در Modo 901 در اختیار کاربران قرار میگیرن. اما بخش UV هم در این نسخه از نرم افزار مودو جایگاه پررنگی رو داشته. گزینه های جدیدی در این نسخه دیده میشه مثل New UDIN Packing که جهت پک کردن تکسچرها مناسب برای نرم افزار Mari طراحی شده. همینطور امکان Copy و Paste کردن UV از یک آبجکت به آبجکت دیگر (با توپولوژی یکسان) و امکان Transfer یووی بین آبجکت هایی که بر اساس توپولوژی هم تراز نیستن فقط با استفاده از متد Selection Matching از دیگر ویژگی های جدید بخش UV در نرم افزار Modo 901 بحساب میاد.
 
کمپانی The Foundry از نرم افزار Modo 901 رونمایی کرد
 
یک ویژگی جدید دیگه در بخش UV بچشم میخوره و اونم چیزی نیست جز New Rectangle UVs که شاید بشه از این ویژگی بعنوان مهمترین اتفاق جدید این بخش نام برد. و ناگفته نماند که بخش Texture Baking هم با اضافه شدن یک متد جدید Progressive دستخوش تحولاتی شده. با اضافه شدن این متد جدید شما میتونید بصورت ریل تایم تکسچری که درحال Bake شدن هست رو بر روی مدل و UV خودتون مشاهده کنید. اگر اجازه بدید دیگه من صحبتم رو کوتاه کنم و ازتون میخوام ویدئوی Sneak Peek که در ابتدا هم به اون اشاره داشتم رو با دقت مشاهده کنید.
 
مشخصات
مدت زمان : 4 دقیقه و 53 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 32 مگابایت

 
میدونید دوستان اینطوری که احساس میشه این نرم افزار خیلی آروم آروم داره جایگاه خودش رو در بین نرم افزار انیمیشن سازی باز میکنه و با این سرعت توسعه ای که داره شاید در آینده ای نه چندان دور بسیاری از کاربران دیگر نرم افزارهای 3D رو هم به سمت خودش جذب کنه.
 
نظر شما چیه ؟ حتما نظرتون رو برای ما بنویسید ...
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 21 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید