Natron یک Compositing Software کاملا رایگان

در تاریخ چهارشنبه, 10 دی 1393 در بخش اخبار دنیای CG - نقد و بررسی - معرفی ابزار توسط مصطفی رضایی

انتشار اولین نسخه نرم افزار Natron و نگاهی به ویژگی های این نرم افزار اوپن سورس

Natron یک Compositing Software کاملا رایگان
چند روز پیش دنیای CG بازهم تونست یک خبر جالب و شنیدنی رو در خودش ببینه و اونم چیزی نبود جز خبر انتشار اولین نسخه پایدار Natron یک نرم افزار کامپوزیت کاملا رایگان و Open Source (متن باز) که این موضوع درست مثل یک بمب خبری سرتیتر تمامی سایتهای CG قرار گرفت که خب ما هم سعی میکنیم تا حدی به این نرم افزار بپردازیم. اما شاید عنوانی که برای این مطلب انتخاب شده برامون کمی عجیب باشه چراکه خب ما قانون کپی رایت رو نداریم و در اصل تمامی نرم افزارها برامون رایگان هستن ولی قطعا دوستان فعال در این عرصه میدونن که استفاده بدون مجوز از نرم افزارهای تجاری نهایتا ممکنه مشکلاتی رو برای ما بوجود بیاره. از همین رو نرم افزارهای رایگان و متن باز همیشه در این عرصه از محبوبیت ویژه ای برخوردار بودن که شاید بعنوان شاخص ترین نمونه ای که میشه بخش اشاره داشت نرم افزار بلندر باشه. حالا شاید بد نباشه که این عرصه اینبار یک نرم افزار کامپوزیت رایگان و اوپن سورس رو در خودش ببینه و خب Natron این آرزو رو به واقعیت تبدیل کرده و میشه بعنوان اولین Compositing Software متن باز و کاملا node-base بهش اشاره داشت.
 
از حدود یکسال پیش استارت انتشار این نرم افزار خورد. نسخه های مختلف Beta و همینطور RC و یا همون Release Candidate در طول سال منتشر شد تا اینکه نهایتا چند روز پیش نسخه 1.0.0 Stable بصورت رسمی منتشر شد و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.
 
انتشار اولین نسخه نرم افزار Natron و نگاهی به ویژگی های این نرم افزار اوپن سورس
 
همونطوری که اشاره کردم این یک نرم افزار کامپوزیتور کاملا نودبیس هست که شاید بشه گفت شباهت های زیادی هم به نرم افزارهای Nuke و Fusion داره. در همین نسخه 1 میشه گفت که ویژگی ها و امکانات بسیار خوب و کاربری روش وجود داره که در ادامه نگاه خیلی کوتاهی رو به اونها خواهیم داشت و بگفته سازنده قراره در ماه ژانویه 2015 نسخه جدیدی با ویژگی های بیشتری هم ازش ارائه بشه که حتما در نوع خودش جالب و قابل توجه خواهد بود. درضمن دوستان حتما این موضوع رو هم میدونید که وقتی نرم افزاری بصورت اوپن سورس ارائه میشه یعنی تمامی کدها و سورس اون میتونه در اختیار همه قرار بگیره و این موضوع به این معنی هست که یک نرم افزار Open Source یعنی بینهایت توسعه دهنده خواهد داشت که این امر به پیشرفت اون کمک بسزایی خواهد کرد.
 

برای 3 سیستم عامل مک، لینوکس، ویندوز 32 و 64 بیتی

انتشار اولین نسخه نرم افزار Natron و نگاهی به ویژگی های این نرم افزار اوپن سورس
 
شاید یکی از برجسته ترین ویژگی که توی این نرم افزار به چشم میخوره، پشتیبانی اون از 3 سیستم عامل مطرح دنیاست. یعنی مکینتاش 32 و 64 بیتی، لینوکس 32 و 64 بیتی و همینطور ویندوز 32 و 64 بیتی که خب حتما این امکان باعث محبوبیت اون برای کاربران سیستم عامل های نامبرده خواهد بود.
 

پشتیبانی از پلاگین های رایگان OpenFX

انتشار اولین نسخه نرم افزار Natron و نگاهی به ویژگی های این نرم افزار اوپن سورس
 
در همین ابتدای راه این نرم افزار میشه یک موضوع بسیار جالبی رو در اون مشاهده کرد و اونم پشتیبانیش از پلاگین های رایگانی مثل OpenFX-Vegas SDK samples ، OpenFX-Yadif deinterlacer ، OpenFX-Misc ، OpenFX-IO و TuttleOFX هست که همگی توسط OpenEffects ارائه میشن و حالا میتونیم ببینیم که این نرم افزار نوپا و رایگان میتونه بسیاری از این تکنولوژی های قدرتمند رو در خودش ببینه. پیشنهاد میکنم برای آشنایی بیشتر با این ابزار ها حتما سری به سایت OpenFX بزنید.
 

پشتیبانی از پلاگین های تجاری

انتشار اولین نسخه نرم افزار Natron و نگاهی به ویژگی های این نرم افزار اوپن سورس
 
اما جدای از بخش پلاگین های رایگان میشه به پشتیبانی این نرم افزار از پلاگین های تجاری شرکت های بزرگی همچون The Foundry نیز اشاره داشت. پلاگین هایی مثل Furnace و KeyLight و همینطور پلاگین هایی از شرکت های دیگه مثل GenArts و احتمالا در آینده نیز به افزونه های بیشتری به این لیست اضافه خواهد شد.
 

امکانات بیشتر ...

انتشار اولین نسخه نرم افزار Natron و نگاهی به ویژگی های این نرم افزار اوپن سورس
 
خب قطعا ویژگی ها و امکانات این نرم افزار خیلی خیلی بیشتر از این هاست و شاید در انتهای این مطلب بشه به user interface این نرم افزار اشاره داشت که بسیار خوب و کارآمد طراحی شده و همینطور استفاده بهینه از منابع سخت افزاری و نیازش به حداقل سخت افزارهای موجود شاید یکی دیگه از ویژگی های برجسته این نرم افزار باشه. اما گذشته از اینها نمیشه به امکان اسکریپت نویسی به زبان پایتون در نرم افزار اشاره ای نداشت و همینطور وجود نود هایی مثل Optical Flow که امکاناتی رو نظیر Retimer ، VectorGenerator ، Motion Blur و RollingShutter رو در اختیار کاربرانش قرار میده.
 
انتشار اولین نسخه نرم افزار Natron و نگاهی به ویژگی های این نرم افزار اوپن سورس
 
خب ویژگی های دیگری هم هست مثل امکان Roto-painting در نرم افزار، وجود بخش Dope sheet بسیار کاربردی، امکان playback بصورت Real-time و همینطور پشتیبانی از Deep data و فرمت هایی مثل PNG ، JPG ، TIFF ، DPX ، EXR و...
 

 
خب در انتهای مطلب احتمالا همونطوری هم که انتظارش رو دارید لینک دانلود این نرم افزار رو در اختیارتون قرار میدم و از اونجایی که کاملا رایگانه میتونید با مراجعه به وبسایتش نسبت به دانلود جدیدترین نسخه برای سیستم عامل مورد نظرتون اقدام کنید.
 
 
و همینطوری که بارها در مطلب هم بهش اشاره کردم این یک نرم افزار متن باز هست و اطمینان دارم برخی از شما دوستان تمایل دارید تا به سورس کدهای اون نیز دسترسی داشته باشید که برای اینکار میتونید به این لینک مراجعه کنید.
 
امیدوارم که این مطلب براتون مفید بوده باشه
 
خیلی مشتاقم تا نظرات و دیدگاههای شما رو درباره این نرم افزار بدونم. پس حتما نظر خودتون رو با ما به اشتراک بگذارید ...
 
یاحق
 
مصطفی رضایی

مصطفی رضایی

در زمینه گرافیک سه بعدی، انیمیشن سازی و جلوه های ویژه بصری فعالیت میکنم و با نرم افزار هایی مثل تری دی مکس، افتر افکت، فتوشاپ، ریل فلو، یونیتی و ... آشنایی دارم. این وبسایت از سال 1390 راه اندازی شد تا مرجعی باشه برای تمامی هنرمندان صنعت CG در ایران ...

نظرات (42)

  • محمد مهدی

    محمد مهدی

    10 دی 1393 ساعت 08:01 |
    محیط نرم افزار چقدر شبیه nuke هستش !!! به نظر باید اتفاقات جالبی در راه باشه
    اگر توانایی رقابت با nuke رو هم داشته باشه که عالی میشه . مگر اینکه خریدار جدید the foundry برنامه جدیدی برای توسعه nuke داشته باشه .
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      11 دی 1393 ساعت 00:26 |
      خب میدونید الان خیلی خیلی زوده که بخوایم با نرم افزاری مثل نیوک مقایسش کنیم. ولی خب همونطوری که سازندگانش هم گفتن اتفاقات خوبی قراره براش بیوفته.

      درضمن نیوک نیازی به برنامه جدید برای توسع نداره. الان نسخه Studio ــش واقعا عالیه. دیگه چی کم داره و یه کامپوزیتور دیگه چی میخواد ؟
  • Programming_محمد پارسا

    Programming_محمد پارسا

    10 دی 1393 ساعت 08:29 |
    خیلی عجیبه...متن بازه!!! سرانجام نرم افزار های تجاری مثل after و مایا و مکس با وجود نرم افزار هایی چون بلندر و این نرم افزار کامپوزیتـــــ متن باز چی قراره بشه؟....من از شنیدن این خبر حس خوبی ندارم!!من جای اتودسک بودم سریع اتودسک رو می فروختمو خودمو خلاص می کردم و می زدم توی یک کار دیگه.دیـــــــــــ $_$ !مرسیــــــــــــ
    • Abed

      Abed

      10 دی 1393 ساعت 15:19 |
      چه خبر شده حالا ................... بفروشه.
      اخه نرم افزارهای opensource کی حساب می کنه . دلیل هم مشخصه چون توش پول نیست . به همین راحتی !
      کمپانی های بزرگ هم هیچ علاقه ای به نرم افزارهای opensource ندارد . این هم دلیل مشخصه . چون هیچ پشتیبانی از طرف ان شرکت الزامی نیست .
      . (رندر کار نمی کنه با متودهای شما؟! .. مجبور نیستی استفاده کنی ..!) پاسخی از طرف پشتیبانی.

      درسته که نرم افزاری با ظاهره شیک هست . ولی دلیل نمیشه کرنل اصلی نرم افزار قدرتمند باشه مثل Nuke.
      • رشید

        رشید

        29 دی 1393 ساعت 05:08 |
        سلام دوست عزیز. من سالها پیش با نرم افزار های سه بعدی تجاری مثل مایا و مکس آشنا شدم و همیشه به خودم میگفتم کدوم رو کار کنم که خفن باشه . اما الان میگم چه فرقی میکنه وقتی دریم ورکس با آپولو کار میکنه که یه انقلاب در صنعت انیمیشن سازی و بلاخص انیمیته. شاید اگر ما هم مجبور بودیم برای مایا کلی پول بدیم یا مجبور میشدیم برای زیبراش حدود 5 میلیون پول بدیم قدر این نرم افزار های متن باز رو مثل خیلی از کاربران خارجی میدونستیم . در ضمن تو همون خارج با این نرم افزار های به اصطلاح مسخره ی متن باز کارهایی میکنن که ما با خفنترین نرم افزار های تجاری کرک شده نمی تونیم انجام بدیم. کلا مقصود تویی کعبه و بت خانه بهانست. من الان به این نتیجه رسیدم هر نرم افزاری که کار من رو به بهتری وجه انجام بده و راه بندازه خیلی عالیه و از اون استفاده میکنم. ترجیح هم میدم در کنار یک نرم افزار بزرگ حتما یک مشابه متن بازش رو هم یاد بگیرم. عذر خواهی میکنم اگر لحنم بده. با آرزوی موفقیت برای همه ی دوستان.
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      11 دی 1393 ساعت 00:28 |
      Programming جان نرم افزارهای اوپن سورس راهشون با نرم افزارهای تجاری جداست. نمیشه گفت که الان این اومد باید بقیه نرم افزارها جمع کنن و ... مثلا وقتی نرم افزاری مثل بلندر هست مگه باید بقیه نرم افزار 3D جمع کنن و برن ؟ قطعا نه و هرکدوم جایگاه خاص خودشون رو دارن ولی فکر میکنم این نرم افزار هم میتونه یه جایگاه خوبی مثل بلندر رو بدست بیاره
  • 1

    1

    10 دی 1393 ساعت 09:47 |
    oO
    همیشه میگفتم خوب سیستم عامل لینوکس رایگانه , بلندر رایگانه , gimp هم رایگانه و میتونم با وجدانی راحت و بدون دردسر کرک و آپدیت توی رشته کاریم کار کنم ولی جای یک نرم افزار کامپوزیت خوب و رایگان این وسط خالی بود که نمیشد کوچ کرد.
    حالا نمی دونم خوشحال باشم که تمامی کارام رو میتونم با رعایت قانون کپی رایت انجام بدم (هرچند کارم ممکنه سختتر و ضعیفتر بشه یا شاید برعکس) یا ناراحت از اینکه باید زمانی رو برای یادگیریشون بزارم؟
    ولی بلندر که کار کردم ارتباط خوبی باهاش برقرار کردم و حالا Natron که کاملا شبیه nuke هستش (میشه گفت فقط آیکن های نیوک عوض شده :دی) واین باعث میشه که زمان کمتری رو برای یادگیریش صرف کنم.
    برم دانلود کنم ببینم میتونه خواسته هامو انجام بده یا نه؟
    مصطفی جان اینقدر شکه شدم که یادم رفت اول از این خبرت تشکر کنم :دی
    سپاس
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      11 دی 1393 ساعت 00:40 |
      درود میثم جان

      دیدگاه جالبی بود. البته یه چنین کاری یکباره شاید خیلی درست نباشه ولی حقیقتش اینه که من کلا به یه چیز کاملا باور دارم و اونم اینکه استفاده از این نرم افزارهای کرک شده نهایتا ما رو به یک بن بست میرسونه و بدون تردید این رویه آینده ای رو نخواهد داشت.

      ولی خب رهاکردن به یکباره هم قطعا کار درستی نخواهد بود

      به هرحال امیدوارم که موفق باشی
      • مهدی

        مهدی

        04 مهر 1394 ساعت 23:49 |
        درود بر جناب رضایی
        چرا استفاده از این نزافزارها مارو به بن بست میرسونه؟
        خوشحال میشم از تجربه شخصیتون مطلع بشم...
        با تشکر از سایت خوبتون....
  • hbr

    hbr

    10 دی 1393 ساعت 09:57 |
    خیلی ممنون از این مطلب جالب.
    حالا یه مقدار مطلبی که چند روز پیش در وبسایت قرار دایدن برام روشنتر به نظر میرسه.

    آیا کمپانی The Foundry به حراج گذاشته خواهد شد؟
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      11 دی 1393 ساعت 00:44 |
      نکته بسیار جالبی بود

      یه چیزی درباره این نرم افزارهای اوپن سورس خیلی جالبه و اونم تقدیلدشون از نرم افزارهای مشابه هست و معمولا کسی هم نمیتونه بهشون گیر بده. مثلا یکسری از امکانات بلندر خیلی شبیه به مایاست. یا این نرم افزارهم شباهت های زیادی به نیوک داره.

      البته کمپانی های بزرگی مثل The Foundry جای پاشون اینقدر محکم هست که به این سادگی ها اتفاقی برای نرم افزاراشون نمیوفته ولی خب The Foundry هموطنوری که اشاره شد الان در مقطع حساسیه و اواسط امسال (2015) قراره سهامش به فروش بره و مهمترین مساله دربارش اینه که چه کمپانی اونو میخره ...
  • ناصر اسلامی

    ناصر اسلامی

    10 دی 1393 ساعت 10:52 |
    خبر فوق العاده خوبی بود مصطفی جان.
    نیوک نرم افزار خیلی خیلی گرون قیمتی هست و خریدش برای یه شخص شاید خیلی سخت باشه.و این نرم افزار فوق العاده هست برای خیلی از هنرمندان
    فقط این نرم افزار هنوز جای کار داره
    فضای سه بعدی و کار با فایل های سه بعدیش تو چه حدی هست؟
    بخش ترکینگ مناسبی داره یا نه؟
    و چندین قابلیت دیگه مثل قدرت کار با لایه z-depth یا با رندر پس ها
    یه نکته جالب اینه که خیلی خیلی شبیه به محیط نیوک هست.
    فعلا نمی تونه با نیوک رقابت کنه ولی چون رایگانه برای بچه های که صرفا کامپوزیت رو برای یه سری کارهای معمولی نیاز دارن مناسبه و رایگان بودنشم که دیگه . . .
    • 1

      1

      10 دی 1393 ساعت 18:51 |
      ناصر جان برای نرم افزاری با حجم 68 مگ شروع خوبی داشته. کاملا درست میگی و جای کار داره.
      فصای سه بعدی نداره
      ترکینگ(trackerpm) هنوز جای کار داره
      و به طور کلی اومدن کپی برداری از nuke کردن ولی حالا حالاها جای کار داره تا بتونه به nuke نزدیک بشه ولی خب خدا رو چه دیدی؟ تازه اوله راحشه
      برای کارهای معمولی مناسبه ولی کسی که قبلا با نیوک کار کرده باشه تو ذوقش میخوره (احساس میکنی nuke رو لخت کردن دادن توی بازار :دی)
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      11 دی 1393 ساعت 00:55 |
      درود ناصر جان

      خب اصلا نمیشه مقایسش کرد. نیوک کجا و این کجا ؟! این یه نرم افزار اوپن سورس نوپاست و نیوک بعنوان یکی از بزرگ ترین نرم افزارهای Composite دنیاست که الان داره توی بزرگترین آثار هالیوودی ازش استفاده میشه. پس ابن مقایشه اساسا اشتباهه. این Natron تا اونجایی که من میدونم اصلا 3D نداره و ترکینگش رو هم مطمئن نیستم ولی مثل اینکه یه ترکینگ دو بعدی معمولیه.

      ولی خب هموطنوری که گفتی یه نرم افزار کامپوزیت سبک، آسون، کاربردی و البته رایگانه که برای کارهای معمولی عالیه
  • محمود شوار

    محمود شوار

    10 دی 1393 ساعت 10:53 |
    این برنامه امکان ساخت تیزرهای تصویر و ... همچنین افکت مثل افتر افکت داره ؟!
    به نظر زیاد با افتر افکت نمیتونه رقابت کنه ؟!
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      11 دی 1393 ساعت 00:58 |
      محمد جان من کلا با این مقایسه ها مخالفم. اما درباره رقابت خب آره شاید در آینده اگه بتونه یه جایگاه ویژه مثل بلندر رو پیدا کنه اونوقت رقابت براش کمی معنی پیدا میکنه.

      خب این Natron برای تیزرهای تصویری ساده و معمولی آره مناسبه.
  • عرشیا

    عرشیا

    10 دی 1393 ساعت 10:54 |
    سلام مصطفی عزیز . خسته نباشی .
    خبر جالبی بود و لی همونطور که گفتی خیلی واسه ماها جالب نبود !!! مگه بقیه نرم افزارا رایگان نبود !!:)) .
    این قضیه توصعه نرم افزاری و رایگان و کرک و . . .هم داستانی شده ها :) .
    پسر بیچاره شدیم ما رفته !!! اونا کپی رایتم رد کردن کم کم دارن برنامه های رایگان تولید میکنن ، حالا اینجا کافیه یکی مثلا بگه بچه ها فلان قسمت بلندر عجب قدرتی داره . دیگه یا مولا !!! شونصد نفر میریزن سرش که بیخود کردی مکس فلانه ، مایا بمبه ، اصن تو سافت ایمیج دیدی ؟؟ و خلاصع میان سر چند تا نرم افزار چند هزار دلاری که مفت خریدن خون راه می اندازن !!
    حالا واسا ببین یه مدت بعد اونا با همین نرم افزارای رایگان که ما داریم با غول های این صنعت مقایسه شون میکنیم و هیچ نتیجه ای هم نداره ، چنان کارهای سطح بالا بسازن که جدا کیف کنیم . گرچه که اون کار رو هم غیر قانونی میبینیم :)) . مام کماکان که داریم میزنیم تو سر هم هی میگیم امکانات نیست و شرایط نداریم نمیتونیم کار کنیم .
    ولی حالا یه سوال :
    اینا که رایگان نرم افزار میسازن ، فی سبیل الله که نیستن ! از کجا درامد دارن !!؟؟ واسم جالبه .
    بازم ممنون مصطفی عزیز . لطف کردی .
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      11 دی 1393 ساعت 01:09 |
      سلام بر عرشیای عزیز

      این موضوعاتی که با لحنی طنز بیان کردی رو باید بگم که متاسفانه در اصل یک واقعیت تلخه ...

      اما درباره درآمد سازندگان این نرم افزارهای اوپن سورس فقط سه تا نکته رو بگم. اول اینکه معمولا توسعه این نرم افزارها بصورت داوطلبانه و عمومی انجام میشه و کمپانی خاصی پشتش وجود نداره که بخواد هزینه کنه و رایگان بده. دوم فرهنگ زیبای donate در کشورهای دیگه هست که معمولا خیلی خوب از این حرکت ها حمایت میکنن و اما نکته سوم اینکه بعضی از این ابزارهای اوپن سورس بعضا درآمدهایی بالاتر از یک نرم افزار تجاری رو دارن ! اونهم از طریق افزونه ها و محتواهایی هست که در کنارش عرضه میشه و معمولا هم بزرگترین ارائه کنندگانشون همون سازندگان اون ابزار رایگانه.
  • ali borzooie

    ali borzooie

    10 دی 1393 ساعت 12:26 |
    سلام آقای رضایی
    من قصد بی احترامی به کسی رو ندارم ولی من مقاله ای توی این سایت دیدم که نویسندش اصلا توی *** نبود
    خواهشا مطالبی رو توی این سایت قرار بدین که نویسنده حداقل یک عکس که نشون بده از اون چیزی که معرفی میکنه استفاده کرده و فقط کپی کردن از سایت های دیگه نباشه.

    ممنون.
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      11 دی 1393 ساعت 01:12 |
      درود بر شما

      متاسفانه من بدرستی متوجه منظورتون نشدم. ولی مطمئن باشید مقالاتی که توسط نویسندگان این سایت ارائه میشه همگی با جمع آوری اطلاعات صحیح و تجربیات شخصی هست و به هیچ وجه کپی نبوده و نخواهد بود.

      موفق و پیروز باشید
  • سعید ابراهیمی

    سعید ابراهیمی

    10 دی 1393 ساعت 12:34 |
    مرسی بابت اطلاع رسانی.

    قطعا با تدابیری که شرکتهایی مثل Adobe برای فروش محصولاتشون(در اینجا After Effects) اتخاذ کردن هجوم خیلی از دوستداران Compositing به سمت این نرم افزار دور از انتظار نیست. با توجه به اینکه خیلی هم کامل و کم نقص عرضه شده.

    خیلی خوبه که نرم افزارهای بزرگ دارن سوق پیدا می کنن به سمت نود بیس شدن و این قطعا امتیاز خیلی بالایی برای Natron هستش.
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      11 دی 1393 ساعت 01:18 |
      درود سعید جان
      خب من فکر میکنم کسی که سالهاست با نرم افزارهایی مثل افتر، نیوک و ... کار کرده صرفا فقط بخاطر قیمت و رایگان بودن و ... نرم افزارش رو تغییر نمیده و همونطوری هم که در کامنت های قبل گفتم من فکر میکنم هر نرم افزاری (تجاری - رایگان) جایگاه خاص خودش رو داره.
  • علیرضا روحیان

    علیرضا روحیان

    10 دی 1393 ساعت 13:34 |
    واقعا این بروز بودنت تو حلقم همشهری D:

    آقای رضایی واقعا عالی کار میکنید. من معمولا کم نظر میزارم ولی ایندفعه نتونستم جلوی خودمو بگیرم و باید یه تشکر حسابی و آب دار ازتون میکردم.


    ممممممممممنننننننننننننننننننوووووووووووووووووونننننننننننننن

    آخیش راحت شدم D:

    ان شاء الله موفق باشید
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      11 دی 1393 ساعت 01:19 |
      ممنونم از شما علیرضا جان. شما لطف داری عزیز
      امیدوارم که شما هم موفق باشی
  • Brock

    Brock

    10 دی 1393 ساعت 16:03 |
    باتشکر از آقا مصطفی
    یه ذره شبیه به افترافکت هستش
    موفق باشید
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      11 دی 1393 ساعت 01:20 |
      مهدی جان من هیچ شباهتی به افتر ندیدم ! اینترفیسش که خیلی شبیه به نیوکه و پارامترهاش هم منو یاد فیوژن میندازه. ولی افتر ...

      به هرحال ممنون از حضورت
  • علی رهبری

    علی رهبری

    10 دی 1393 ساعت 19:21 |
    سلام
    با توجه به عرضه رایگان فیوژن
    و خوب بخش کامپوزیت خود بلندر
    فک میکنم این برنامه برای حضور موثر این برنامه باید ایده متفاوت رو پیشرو بگذاره
    در خصوص پشتیبانی نرم افزار رایگان هم باید بگم که اینجوری فک کنید که چون رایگان دیگه حساب و کتابی نیست
    یعنی خوب من خودم با بلندر کار میکنم وقتی گزارش باگی میدین بلافاصله تیم برنامه نویس باهاتون ارتباط میگیرن و سعی در رفع اون ایراد میکنن
    اینم سند حرفم که خوب میتونین ملاحظه کنید
    developer.blender.org/T42950
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      11 دی 1393 ساعت 01:32 |
      سلام علی جان

      بله توی سایتش گفته که قراره در ماه January نسخه جدیدی رو با ویژگی های جدید ارائه کنه. درباره پشتیبانی این نرم افزارها هم بله دقیقا همینطوره که خب البته این نرم افزارها نیاز دارن تا یک تیم dev قدرتمند مثل بلندر بتونن داشته باشن.
  • MH Behzadi

    MH Behzadi

    10 دی 1393 ساعت 21:52 |
    فوق العاده بود. واقعا مرسی.
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      11 دی 1393 ساعت 01:32 |
      موفق باشی محمد جان
  • اسماعیل

    اسماعیل

    11 دی 1393 ساعت 08:09 |
    سلام به جملگی
    خیلی ممنون، واقعا عالی بود. لذت بردم
    فقط یه نکته ایی هست، اونم اینه که خیلی بی انصافیه که بخواهیم Natron رو با Nuke مقایسه کرد. Nuke چند ساله داره فعالیت میکنه و خوب الان هم میشه گفت اگه بهترین نباشه، جزء دو الی سه نرم افزار کامپوزیته. ولی Natron تازه پا به دنیای CG گذاشته و به نظرم جفا در حق سازندگان این نرم افزاره
    نکته بعدی اینه که به نظر حقیر باید یه اتفاق خاصی تو حوزه cg بیافته. نمی دونم چی؟ ولی تو این یکی دو ساله همه نرم افزارها تقریبا یک کار رو انجام میدن. مثلا تو کامپوزیت شما با fusion و Nuke و افتر میتونید یک خروجی بگیرید. منظورم به طور کلی بود. وگرنه هرکدوم مزایا و معایبی دارن
    یا تو حوزه نرم افزارهای سه بعدی هم به همین صورته. همه مثل هم هستن و یک کار رو با یک شیوه دیگه انجام میدن.
    به نظرم نیازه یه اتفاق تازه بیافته. مثل نرم افزاری که در ساخت how to train dragon2 استفاده شد که با قلم متحرک سازی میکردن.
    به نظرم اگه Natron با این دید ارتقا بده میتونه مثل Houdini موفقیت خودش رو تضمین کنه
    یاحق
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      11 دی 1393 ساعت 18:39 |
      درود بر شما اسماعیل عزیز
      خیلی خوب اصل مطلب رو بیان کردی

      درواقع الان چیزی که این نرم افزارها نیاز دارن یک نوع تفکر و دید جدید نسبت به توسعه و بروزرسانی هست. توی همون ویدئوی پشت صحنه dragon 2 سازندگانش یه موضوع جالبی رو اشاره میکردن. میگفتن توی شماره اول این انیمیشن خیلی سختی کشیدن و تمامی اون سختی ها باعث شد تا بفکر ساخت Apollo بیوفتن و نرم افزاری رو ساختن که نه تنها سختی های گذشته رو براشون نداشت بلکه امکاناتی رو باخود داشت که تونست اثری مثل How To Train Your Dragon 2 رو خلق کنه.
  • پژمان رجبی

    پژمان رجبی

    11 دی 1393 ساعت 21:15 |
    سلام خیلی خیلی عالی بود
    مرسی مصطفی
  • رسول شاکری

    رسول شاکری

    12 دی 1393 ساعت 01:41 |
    عالی بود.
  • رحمن رضیی

    رحمن رضیی

    12 دی 1393 ساعت 09:28 |
    سلام
    دو تا ویدئو کار با نرم افزار
    ***
    ***
  • رضا رفیع

    رضا رفیع

    12 دی 1393 ساعت 15:54 |
    خیلی برام جای سوال پیش اومده که نیوک اگه همین الان هم ساپورتش توی همین مرحله متوقف بشه و دیگه آپدیت نشه این نرم افزار حالا حالاها به سطح نیوک نمی رسه
    وقتی قراره یه نرم افزاری مشابه یه نرم افزاری که در نوع خودش عول دنیای CG هست تولید بشه باید اگه از اون بالاتر نیست پایین ترم نباشه
    وقتی همه مشخصاتش شبیه نیوک هست کاربرا با چه امیدواری می تونن برن سمتش در حالی که می دونن 1 صدم نیوک هم نیست؟؟
    • حامد غیاثی

      حامد غیاثی

      13 دی 1393 ساعت 03:03 |
      دوست عزیز، قرار نیست دیگران دنیا رو ار دریچه چشم بنده و شما ببینن. شاید از دید بنده و شما که 1 ریال بابت نرم افزار پول نمیدیم چنین برنامه هایی کاملا بی مصرف باشن. اجازه بدید من یه سوال از شما بپرسم. به نظر شما وقتی لامبورگینی و بوگاتی و کانیسگ و هزاران غول دیگه هستن چرا یه شرکت میاد پراید تولید میکنه؟ چرا عده زیادی پول میدن و ماشینی رو می خرن که گذاشتن اسمش کنار لامبورگینی و بوگاتی هم مضحکه چه برسه به مقایسه کردنش.
      هدفم از طرح این سوال این بود که بگم هدف از ساخت چنین برنامه هایی رقابت با غولها نیست هرچند که اوپن سورس بودن برنامه بستر خوبی رو ایجاد میکنه که این برنامه ها رشد سریعتری رو تجربه کنن و شاید یه روزی موی دماغ شرکتهای بزرگ هم بشن. اما هدف اولیه یقینا رقابت نیست. این برنامه ها برای کاربران حرفه ای ایجاد نمیشن چون کاربر حرفه ای ابزار کارش رو به راحتی تغییر نمیده اما برای کاربری که تا امروز باید لابه لای واترمارکها دنبال پیکسل می گشته این برنامه یه معجزه به حساب میاد.
      این برنامه هایی که من و شما به راحتی روی سیستم اواع و اقسام نسخه هاش رو داریم گاهی اوقات برای شرکتهای متوسط هم گرون به حساب میان و اسنفاده ازشون مقرون به صرفه نیست، حالا کاربر نیمه حرفه ای و آماتور رو خودتون حدس بزنید.
      اما تجربه نشون داده کاربرای این برنامه ها خیلی موفق تر از افرادی مثل ما هستن. شما اگه کاربرای بلندر رو نگاه کنید به خوبی متوجه این قضیه میشید.
  • علی مختاری

    علی مختاری

    12 دی 1393 ساعت 16:21 |
    من نیوک رو با هیچ کدومشون عوض نمیکنم نیوک خیلی نرم افزار شیرینیه:)
  • اسماعیل

    اسماعیل

    12 دی 1393 ساعت 20:58 |
    سلام دوباره
    آقا مصطفی خبری از پادکست نیست دیگه؟!!!
  • madmaster_3d

    madmaster_3d

    13 دی 1393 ساعت 20:29 |
    مرسی مصطفی جان
  • مرتضی-2

    مرتضی-2

    13 دی 1393 ساعت 21:15 |
    Natron نرم افزار جالبیه. ولی دیگه دوستان در مورد Nuke واقعا دارن کم لطفی می کنن! اصلا مقایسه ی این دو به کل اشتباهه. مثل مقایسه ی وزنه برداری در 2 رده ی وزنی متفاوت می مونه!
  • سید داود

    سید داود

    27 دی 1393 ساعت 11:33 |
    با سلام
    ممنون از زحمات شما
    در مورد نصب برنامه توضیح دهید چون پیغام opengl میده

نظرتان را بنویسید :

اظهار نظر به عنوان مهمان .

جدیدترین نظرات ثبت شده در بخش بلاگ

ممنون و متشکر. البته بنده تا اونجا که امکان داشت سعی کردم خیلی واضح همه چی رو...

احسان شمسی احسان شمسی 07. اردیبهشت, 1396 |

مرسی سعید جان. دقیقا. همین که بشه تا اونجا که امکان داره کار رو توی یک نرم افزار به دست آورد خیلی به روند پروژه کمک میکنه.
موفق باشی

احسان شمسی احسان شمسی 07. اردیبهشت, 1396 |

سپاسگزارم. موفق باشید

احسان شمسی احسان شمسی 07. اردیبهشت, 1396 |

تشکر از جناب سلطانی عزیز. موفق باشید

احسان شمسی احسان شمسی 07. اردیبهشت, 1396 |