میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
noruz-92-new-plan
سه‌شنبه 29 اسفند 1391
در
اخبار سایت

سالی نو با طرحی نو

سه‌شنبه 29 اسفند 1391
سلام دوستان ، عیدتون مبارک

امروز میخوام درباره سایت صحبت کنم فقط قبل از هر چیز این نکته رو بگم که حتما این مطالب رو کامل مطالعه و در نظرسنجی شرکت کنید.

بیش از 15 ماه از آغاز کار این وبسایت میگذره، پس اول یه نگاهی به کارهایی که انجام شده بندازیم و در ادامه هم درباره تصمیماتی که برای سال آینده سایت در نظر داریم صحبت کنیم .

اکنون سایت از 5 بخش اصلی تشکیل میشه که این بخشها شامل : بلاگ ، دانلود ، آموزشها ، کتابها و مجلات ( کتابخانه ) و تالار گفتگوست .



بلاگ

بخش بلاگ درواقع محور اصلی وبسایت محسوب میشه . توی این قسمت مقالاتی در زمینه گرافیک سه بعدی و انیمیشن ، اخبار نرم افزارها ، معرفی ابزارها ، پلاگین ها ، اسکریپت ها ، اطلاع رسانی انتشار آموزش جدید در بخش آموزشها ، اطلاع رسانی انتشار کتاب و یا مجله جدید در بخش کتابها و مجلات ( کتابخانه ) ، مناسبتها و همینطور اخبارهای مربوط به خود سایت ( مثل همین مطلب ) در این بخش منتشر میشه . اما اینا کافی نیستن !
درحال حاضر متاسفانه در بخش بلاگ عملا فقط یک قسمت فعال داریم که اونم معرفی ابزاره ، این خوب نیست ، یعنی اصلا خوب نیست !!! به همین دلیل قصد اضافه کردن قسمتهایی رو دارم تا شاید بتونه رونق خوبی به این بخش بده .

1. ویدئو بلاگ
قسمت جدیدی که به عنوان یه دسته بندی در بخش بلاگ قراره اضافه بشه ، ویدئو بلاگ نام داره . در این قسمت ویدئوهایی در زمینه گرافیک سه بعدی ، انیمیشن های کوتاه ، ویدئو های مصاحبه با هنرمندان ، پشت صحنه فیلم ها ، پشت صحنه انیمشن های روز دنیا ، ویدئوهایی در زمینه ویژال افکت و هر ویدئویی که به فعالیت وبسایت مربوط بشه قرار میگیره . تفاوت این ویدئوها با سایر ویدئوهایی که در اینترنت وجود داره اینه که سعی میشه اکثرشون با زیرنویس فارسی ارائه بشن که مطمئنم خیلی مفید و کاربردی ترند . به عنوان مثال در ویدئو های Making Of  که برای کارهای بزرگ منتشر میشه معمولا نکات خوب و آموزنده ای رو مطرح میکنن که وقتی شما اونو با زیر نویس فارسی ببینید ، بهتر متوجه این نکات میشید .

2. دانشنامه
قسمت دیگه ای که قراره به بخش بلاگ اضافه بشه دانشنامه است . در این قسمت مقالات و آموزشهای متنی به همراه فایل PDF  در زمینه های مربوطه منتشر میشه . متاسفانه مشکلی که خیلی از علاقه مندان به خاطر نداشتن اینترنت پرسرعت درگیرش هستن اینه که موفق به دریافت و مشاهده آموزشهای ویدئویی نمیشن .در همین راستا درخواست هایی مبنی بر قرار دادن فایلهای آموزش متنی در سایت شد . بعد از بررسی های انجام شده نتیجه بر این شد که این قسمت به بخش بلاگ اضافه بشه . بنابر این به جز آموزشهای ویدئویی که در بخش آموزشها منتشر میشه ، آموزشهای متنی نیز در بخش بلاگ خواهیم داشت .

3. نویسندگان جدید
طی صحبت های انجام شده با تعدادی از دوستان جهت همکاری در بخش بلاگ ، بزودی چند نویسنده به این بخش اضافه میشن و ما رو در انتشار مطالب و مقالات مفید یاری میکنن . درصورتی که شما عزیزان هم مایل به انتشار مقالات و مطالب خود در این بخش هستید لطفا از طریق ایمیل ( Mostafa3D2009@Gmail.com ) با من در تماس باشید .


 
دانلود

بخش دانلود مرکز قرار گیری فایلهای سایته . پکیج آموزشها ، نرم افزارها ، پلاگین ها ، اسکریپت ها و... در این قسمت قرار میگیره . البته همانطوری که قبلا هم گفته شد ، قرار نیست اینجا صرفا یک سایت دانلود سنتر باشه ، فایلهایی مثل نرم افزارها و پلاگینهای این بخش موقتی اند . درصورتی که در سرور دچار مشکل یا کمبود فضا بشیم به ناچار مجبور به حذف این فایلها هستیم .

هنوز تصمیم دقیقی برای این بخش گرفته نشده و به عبارتی بعید نیست که این بخش بطور کل حذف بشه !



آموزشها

قسمت آموزشها که بخش اصلی سایته ، یعنی اصل راه اندازی این سایت به همین خاطر بوده . در ابتدا من تصور میکردم که بتونیم آموزشهای زیادی رو ظرف مدت یکسال روی سایت داشته باشیم ولی متاسفانه به دلیل کمبود وقت تا کنون فقط 17 آموزش ویدئویی در این بخش منتشر شده که خیلی کمه ! بنابراین مهمترین اتفاق جدید این بخش در سال آینده سرعت بیشتر برای قرار گرفتن آموزشها خواهد بود . انتشار فقط 17 آموزش در این مدت زمان با اون چیزی که تصورش رو داشتم خیلی فاصله داره . اما این قول رو بهتون میدم که انشاالله در سال آینده شاهد سرعت گرفتن بروزرسانی این بخش خواهید بود . البته باید توجه داشته باشیم که کثرت نباید جای کیفیت رو بگیره ( منظورم از کیفیت ماهیت آموزش نه کیفیت تصویر ویدئو ) ! نمیخوام بگم آموزشهایی که تا حالا منتشر شدن خیلی با کیفیتن ولی سعی من بر اینه آموزشهایی رو منتشر کنم که حالت کلیشه ای و تکراری نداشته باشن . به نظرم یک آموزش جدید ، نو ، با یک ایده جالب ، بهتر از 10 تا آموزش تکراری و با سطح کیفیت پایینه .

در ضمن بخش آموزش در آینده دو ویژگی جدید رو هم خواهد داشت که این دو عبارتند از :

1. آموزشها در دو نسخه HD و SD
یکی از اساسی ترین مساله ای که این بخش داشت حجم ویدئوها بود و خیلی از دوستان با دانلود اونا مشکل داشتن . البته ویدئوها با داشتن تایم نسباتا زیاد و کیفیت HD حدودا حجم خیلی بالایی ندارند ولی با این حال تصمیم بر این شد که از این پس آموزشهای ویدوئی در دو نسخه HD ( کیفیت کامل ) و SD  ( کیفیت تصویری پایین تر ) ارائه بشن . اولویت اجرای این حالت ، فعلا با ویدئوهای جدیدی است که منتشر میشه ولی سعی بر اینه که ویدئو های قبل هم با کیفیت SD آماده و بر روی سرور قرار بگیره .

2. آموزشهای پروژه ای
یکی دیگه از تصمیمات جدید در این بخش اینه که آموزشهایی رو منتشر کنیم تا بصورت پروژه ای و کامل باشه . یعنی در یک پروژه 3D از ابتدای مدلسازی تا رندرینگ پیش بریم و بطور کل یک پروژه کامل رو از ابتدا تا انتها بسازیم . آموزشهایی که تا الان منتشر شدن بیشتر حالت Tips یا همون نکته ای رو دارند . از این پس سعی بر اینه که آموزشهایی بصورت پروژه ای و کامل در سایت منتشر بشه .



کتابها و مجلات ( کتابخانه )

بخش کتابها و مجلات ( کتابخانه ) از ابتدای شروع کار سایت راه اندازی نشده بود ، که با پیشنهاد تعدادی از دوستان تصمیم بر این شد ، بخشی مختص قرار دادن کتابها و مجلات در زمینه گرافیک ، گرافیک سه بعدی ، انیمیشن سازی ، جلوه های ویژه و... باشه که در نتیجه سال گذشته بخش کتابها و مجلات راه اندازی شد ، که هم اکنون این کتابخانه آنلاین ، محتوی تعدادی از مجلات خارجی و داخلی است که در اختیار عموم قرار گرفته . اگه دقت کرده باشید مدت زمان زیادی میگذره که این قسمت بروزرسانی نشده و دلیلش هم بوجود اومدن یه سری مشکلات فنی در این بخشه که بزودی برطرف و با چند کتاب و مجله جدید بروزرسانی خواهد شد . البته مجلاتی که تا کنون بر روی این بخش منتشر شدن فعلا در دسترس و قابل استفاده هستند . ( درباره این بخش در آینده اخباری منتشر خواهد شد . )



تالار گفتگو

پنجمین بخش سایت تالار گفتگوست که این بخش هم یک انجمن گفتگوی آزاد برای کاربران سایته ، تا بتونن سوالات ، نمونه کارها ، پیشنهادات و یا درخواست هاشون رو مطرح کنن .

چند تالار جدید هم قراره به این بخش اضافه بشه که عناوین اونها عبارنتد از  :
  1. مایا ( Maya )
  2. سینما فوردی ( Cinema 4D )
  3. وی یو ای ( Vue )
  4. نرم افزار های متفرقه
 


کلیاتی در خصوص سایت

درباره ظاهر سایت اگه ویدئو های آموزشی قدیم که در بخش آموزشها منتشر شده رو ببینید ، قالب سایت شکل کاملا متفاوت و به عبارتی با ظاهری ساده ، یکسری امکانات ضروری رو نداشت به همین خاطر تصمیم به انجام تغییراتی در سایت گرفته شد که به سبب همین تغییرات مجبور به آفلاین کردن سایت به مدت چند روز شدیم که پس از گذشت این مدت دوباره سایت با نمایی تازه بازگشایی شد . بعد از بازگشایی ، نظر سنجی در سایت انجام شد ، که اکثریت از ظاهر جدید راضی بودند . پس اینو بگم که فعلا خیال عوض کردن ظاهر و قالب سایت رو ندارم !

در این وبسایت همه امکانات مثل مطالب بخش بلاگ ، لینکهای دانلود ، آموزشها و کتابخانه برای تمامی بازدیدکنندگان آزاد و هیچگونه نیازی به تهیه اکانت VIP  و حتی عضویت معمولی در سایت هم نیست . بخش عضویت سایت صرفا برای کسانی که بخوان در تالار گفتگو موضوعی رو ایجاد و یا در بحثی شرکت کنند در غیر اینصورت تمامی افراد میتونن به همه بخش های سایت دسترسی داشته باشن . این سیاستی است که تا الان بر روی سایت اعمال شده و به احتمال زیاد همین حالت ادامه خواهد داشت . البته کسانی که در سایت عضو میشن در هنگام ثبت دیدگاهشون در قسمت نظرات دیگه نیازی به پر کردن فیلدهای نام و ایمیل ندارند و فقط با نوشتن دیدگاه و ارسال اون میتونن نظر خودشون رو بیان کنن .

همچنین بخشی با عنوان محصولات هم به سایت اضافه خواهد شد . این بخش همان فروشگاه سایت محسوب میشه و محصولاتی برای فروش در اون قرار میگیره . محصولاتی که قراره در این بخش منتشر بشه آموزشها و پکیجهایی خواهند بود که بصورت اختصاصی و بومی مخصوص وبسایت ساخته میشن . جزئیات بیشتر درباره فروشگاه در آینده منتشر خواهد شد .

اما مهمترین چیزی که اینجا وجود داره نظر شماست . یعنی تمام صحبتها و تصمیماتی که در بالا گفته شد کاملا بستگی به نظرات شما داره . همانطوری که از ابتدا هم گفتیم این وبسایت با هدف گسترش مبحث گرافیک سه بعدی ، انیمیشن سازی و جلوه های ویژه بصری راه اندازی شده و ما صرفا قصد داریم قدمی هرچند کوچک ولی مثبت در این زمینه برداریم و در این راستا صد در صد به نظرات و پیشنهادات شما نیازمند خواهیم بود .
تا اینجا اکثر برنامه هایی که بهشون اشاره شد و قراره در سال آینده انشاالله اجرایی بشن ، با نظرات و پیشنهادات شما عزیزان بوده . من ایمیلهای زیادی رو از طرف شما دریافت کردم که همگی لطف داشتین و پیشنهادات مفیدی رو ارائه کردین . پس از این به بعد هم به نظرات و پیشنهادات شما نیازمندیم و هر چیزی که به ذهنتون میرسه و میتونه کمک بکنه حتما در قسمت نظرات بنویسید . مطمئن باشید که اگه قابل اجرا باشه در دستور کار وبسایت قرار خواهد گرفت . 



و در آخر ابزار جدیدی رو که به تازگی ساخته و برای وبسایت راه اندازی شده رو خدمتتون ارائه میکنم .
تولبار وبسایت ( Mostafa3D Toolbar ) برای مرورگرهای : فایرفاکس ، گوگل کروم و اینترنت اکسپلورر .
  Mostafa3D Toolbar
 با این نوار ابزار به راحتی میتونید به تمامی بخش های سایت دسترسی داشته باشید همچنین جستجوی سریع و اعلام آخرین مطالب بلاگ از دیگر قابلیت های این نوار ابزاره .
 
 
عمری با حسرت و اندوه زیستن نه برای خود فایده ای دارد و نه برای دیگران ، باید اوج گرفت تا بتوانیم آن چه را که آموخته ایم با دیگران نیز قسمت کنیم .
اي خداي دگرگون کننده دلها و ديده ها اي تدبير کننده روز و شب اي دگرگون کننده حالي به حالي ديگر حال مارا به بهترين حال دگرگون کن .
 
فرارسیدن بهار 92 رو به همتون تبریک میگم و سال خوبی رو براتون آرزو دارم .
یاحق
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 23 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید