میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
phoenix-fd-3-review
جمعه 10 دی 1395
در
مقالات

نقد و بررسی Phoenix FD 3

جمعه 10 دی 1395
از آخرین باری که درباره پلاگین محبوب و کاربردی Phoenix FD توی سایت صحبت کردیم فکر میکنم دست کم بیشتر از 2 سال میگذره و خب مقصر اصلی این موضوع خود کمپانی سازنده اون یعنی ChaosGroup هست چراکه توی این سالها هیچگونه اتفاق خاص و یا بروزرسانی رو برای این پلاگین انجام نداده بود تا جایی که حتی شایعاتی درخصوص توقف انتشار این پلاگین به گوش میرسید که درنهایت چند هفته پیش این کمپانی بالاخره از Phoenix FD 3 رونمایی کرد که میشه گفت این نسخه حرف های زیادی رو برای گفتن داره.
 
در ادامه اگه موافق باشید نگاه کوتاهی داشته باشیم به مهمترین ویژگی های جدید این نسخه و ببینیم Phoenix FD 3 نسبت به نسخه های قبلی که آخرین نسخه اون 2.2 بود، چه تغییرات و پیشرفت هایی رو داشته.
 
01-overview
 
در لیست زیر میتونید بصورت کلی نگاهی به مهمترین تغییرات و توسعه های این نسخه داشته باشید.
  • New Quick Presets provide several quick settings as good starting point
  • Scene scale gives you global control, to ensure a proper simulation
  • The new FLIP Solver can easily simulate a large scale of water
  • Smoothness removes the grid artifacts
  • PCG conservation and massive vorticity can produce more realistic, detailed smoke and explosions
  • Fire has a separate opacity control, create more realistic fire
  • Able to simulate splash, foam, and mist particles take realism to a higher level
  • Slow down fluid simply by lower the value of time scale
  • Industry-leading, intuitive retiming workflow
  • New force types: Follow Path force, Body Attraction, Morphing forces and Wave Force allow for a variety of effects
  • Support for 3ds max's built-in Alembic export
 
قبل از اینکه صحبت درخصوص این نسخه رو شروع کنیم ازتون دعوت میکنم ویدئوی بررسی اجمالی Phoenix FD 3 که توسط ChaosGroup منتشر شده رو در قسمت زیر حتما مشاهده کنید.
 
مشخصات
مدت زمان : 3 دقیقه و 35 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 39 مگابایت

Quick Setup presets

02-phoenix-fd-3ds-max-quick-presets
 
شاید اولین تغییری که میشه توی Phoenix FD 3 اونو مشاهده کرد همین بخش Quick Setup presets هست که در قالب یک تولبار توی نرم افزار 3ds Max به چشم میخوره. سازندگان Phoenix FD 3 با این شعار که "شما میتونید فقط با چند کلیک و بدون نیاز به دانستن پارامترهای زیاد، شبیه سازی های خودتون رو انجام بدید" نسخه 3 پلاگین رو عرضه کردن و بخوبی میشه این موضوع رو در تولباری با 14 آیتم دسته بندی شده presets مشاهده کرد. این آیتم ها شامل آتش (Fire)، انفجار (Explosion)، شبیه ساز دود در مقیاس بزرگ (Large-scale Smoke)، دود سیگار (Cigarette Smoke)، شمع (Candle)، ابر (Cloud)، شیر آب (Tap water)، نوشیدنی (Beer)، عسل (Honey)، پاشیدن خون (Blood Splatter)، رنگ (Paints)، جوهر در آب (Ink in water)، آبشار (Waterfall) و اقیانوس (Ocean).
 
03-phoenix-fd-3ds-max-quick-presets
 
بله بدون تردید گزینه های بالا هرکدام از جذابیت های خاصی برخوردارن و امروزه نیاز هر نرم افزار 3d هست که بتونه این شبیه سازی ها رو در خودش انجام بده. خوشبختانه میتونیم تمامی این شبیه سازی ها رو در نرم افزار 3ds Max با کمک پلاگین Phoenix FD 3 داشته باشیم.
 
ویدئوی کوتاهی رو از نمونه شبیه سازی های انجام شده با Phoenix FD 3 رو براتون آماده کردم که امیدوارم از تماشای اون لذت ببرید.
 
مشخصات
مدت زمان : 6 ثانیه
کیفیت : 1080p - Full HD
حجم : 3 مگابایت
 
در ویدئوی زیر هم میتونید شیوه استفاده از این preset ها رو مشاهده کنید.
 
مشخصات
مدت زمان : 46 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 8 مگابایت

User-friendly interface

اما در قدم بعد نوبت به بررسی تغییرات در UI پلاگین میرسه که میشه گفت این بخش هم دستخوش تحولات خوب و قابل قبولی بوده. بصورت مشخص میتونم اشاره کنم که UI پلاگین در نسخه 3 به 2 بخش اصلی دسته بندی شده که شامل شبیه ساز مایعات (liquid) و همینطور شبیه سازی آتش/دود (fire/smoke) که در تصویر زیر میتونید این دو بخش رو مشاهده کنید.
 
04-phoenix-fd-fire-smoke-liquid
 
بدون تردید این دسته بندی و جداسازی باعث جلوگیری از سردرگمی کاربر میشه. تا پیش از این پارامترها و گزینه های تمامی بخش ها باهم یکی بودن و همین موضوع میتونست بعنوان یک مشکل و خلا در پلاگین بحساب بیاد.
 

New FLIP Solver

05-phoenix-fd-new-flip-solver
 
و بالاخره میرسم به مهمترین توسعه این نسخه از پلاگین Phoenix FD که به جرات میشه گفت اون چیزی نیست جز اضافه شدن یک FLIP Solver جدید برای شبیه سازی سیالات در پلاگین که این بخش هم در 2 متد کاملا مجزا تقسیم میشه که شامل particle-based و grid-based هست. در متد اول یعنی particle-based شبیه سازی بر پایه یکسری ذرات صورت میگیره. میشه گفت که این متد برای کارهای کوچک در نماهای کلوزآپ خیلی مناسب و ایده آله اما دارای یکسری مشکلاتی هست از جمله ناپایداری در یکسری از شبیه سازی ها که شاید نشه در خیلی از موارد ازش استفاده کرد. اما متد دوم یعنی grid-based شبیه سازی های خودش رو بر اساس محاسبه فضای مشخص شده انجام میده و شاید بعنوان بهترین مثالی که برای این نوع شبیه سازی میشه عنوان کرد پلاگین معروف و محبوب FumeFX باشه که اونم از همین شیوه برای پردازش شبیه سازی های خودش استفاده میکنه.
 
06-phoenix-fd-3-large-scale-water-flip-water
 
این FLIP Solver جدید از پایداری و سرعت بسیار خوبی برخورداره و شما میتونید شبیه سازی های صحنه های وسیع خودتون رو در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت انجام بدید. شبیه سازی مایعات این پلاگین واقعا شگفت انگیز شده. شما میتونید یک شبیه سازی پیچیده به همراه پروسه Mesh کردن اون رو با سرعتی باورنکردنی اونهم بصورت مستقیم در ویوپرت نرم افزار 3ds Max انجام بدید. در تصویر زیر میتونید نمونه ای از شبیه سازی مایع که با همین نسخه از پلاگین انجام شده رو مشاهده کنید.
 
07-phoenix-fd-3-large scale water
 
توی شبیه سازی مایعات مبتنی بر متد grid-based ممکنه شاهد یکسری ناهماهنگی هایی در Mesh های تولید شده باشید. خصوصا در شبیه سازی هایی که با resolution پایین انجام میشن. پلاگین Phoenix FD 3 برای این مشکل نیز راه حلی رو درنظر گرفته که اونم گزینه ای برای کنترل Smoothness هست که پس از تکمیل شبیه سازی میتونید با تغییر این گزینه ناهماهنگی های بوجود اومده در mesh خودتون رو تا حد زیادی از بین ببرید.
 
08-phoenix-fd-3-large scale water
 
همچنین یکی دیگه از مشکلاتی که در شبیه سازی مایعات ممکنه به اون بر بخورید ایجاد یکسری جزئیات اضافی هست. جزئیاتی که بخاطر بالا بردن resolution و به طبع اون بالا رفتن تعداد ذرات میشه که باعث بوجود اومد سوراخ ها و ناهمواری هایی در نتیجه شبیه سازی میشه و کار شما رو از حالت واقع گرایانه خارج میکنه.
 
در پلاگین Phoenix FD 3 شما میتونید با زیاد کردن SPF و یا همون (Steps per frame) تا حد زیادی از بوجود اومدن این جزئیات ناخواسته جلوگیری کنید این پارامتر نتیجه مشابه یک Sheeter daemon رو برای به همراه خواهد داشت.
 
09-phoenix-fd-3-smoothness-compare
 
و پشتیبانی از خروجی فرمت Alembic در Phoenix FD 3 آخرین ویژگی هست که میخوام در این بخش بهش اشاره داشته باشم. دیگه حتما با فرمت معروف و محبوب Alembic آشنایی دارید و باید بگم که در این نسخه از پلاگین شما میتونید از شبیه سازی های خودتون با این فرمت خروجی بگیرید.
 
10-phoenix-fd-3-alembic-export
 
در این بخش ازتون دعوت میکنم ویدئوی مربوط به این FLIP Solver جدید رو حتما مشاهده کنید
 
مشخصات
مدت زمان : 59 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 13 مگابایت

Foam - Splash - Mist

11-phoenix-fd-particles-mist
 
خب شاید گزینه هایی مثل Foam و یا Splash در پلاگین Phoenix FD چندان تازگی نداشته باشه. چراکه در نسخه های قبلی ما این 2 گزینه رو داشتیم. اما در Phoenix FD 3 یک نوع و یا همون یک type جدیدی به این بخش اضافه شده که mist نام داره. میشه گفت با این متد جدید و در نهایت ترکیب هر 3 عنصر foam، splash و mist وارد مرحله جدیدی از دنیای شبیه سازی مایعات واقعگرایانه میشیم.
 

توسعه های بیشتر ...

12-phoenix-fd-3ds-max-viewport
 
هنوز داستان توسعه ها و ویژگی های جدید Phoenix FD 3 تموم نشده. بعنوان یکی دیگه از توسعه های این نسخه میشه به بهینه سازی شبیه ساز آتش و دود اشاره داشت. در ویدئوی زیر میتونید نمونه ای از شبیه سازی فوران آتش فشان بعنوان یک simulate در مقیاس وسیع رو مشاهده کنید.
 
مشخصات
مدت زمان : 34 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 6 مگابایت
 
بخش نمایش در Viewport هم در این نسخه توسعه های خوبی رو داشته. شما میتونید پیشنمایش فوق العاده ای از شبیه سازی خودتون رو با دقت بسیار بالا و با کیفیتی باورنکردنی در صفحه های ویوپرت نرم افزار 3ds Max مشاهده کنید. البته این توسعه صرفا به موضوع کیفیت بصری شبیه سازی ها خلاصه نمیشه و در بالا هم اشاره داشتیم که شبیه سازی مایعات، انجام پروسه ساخت mesh و مشاهده شبیه سازی به سرعت در ویوپرت نرم افزار امکانپذیره که این موضوع هم بعنوان یکی از تغییرات مهم این نسخه بحساب میاد. تماشای ویدئوی زیر بشدت پیشنهاد میشه.
 
مشخصات
مدت زمان : 22 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 2 مگابایت
 
یکی دیگه از ویژگی هایی که میتونم توی این نسخه 3 بهش اشاره داشته باشم اضافه شدن Force های جدید هست. در ویدئوی زیر میتونید نمونه ای از عملکرد 2 فورس جدید بنام های Path Follow و Body Force رو مشاهده کنید که کاربرد های خیلی زیادی میتونن در شبیه سازی های شما داشته باشن.
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 4 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 9 مگابایت

 
فکر میکنم Phoenix FD 3 بتونه بعنوان یک سیستم شبیه سازی داینامیکی خیلی از کمبودهایی که سالهاست نرم افزار قدرتمندی مثل 3ds Max داره در خودش احساس میکنه رو برطرف کنه. زمان خیلی زیادی از انتشار آخرین نسخه این پلاگین می گذشت و حدس و گمان هایی هم درخصوص Discontinue شدن احتمالی Phoenix به گوش میرسید که خوشبختانه با عرضه نسخه 3 تمامی شایعات تموم شد و مشخص شد که کیاس برای این پلاگین برنامه های جالبی رو داشته و داره.
 
13-phoenix-fd-3ds-max-custom-sources
 
دوستان درخصوص دانلود و یا همون کرک باید بگم که هنوز کرکی برای این نسخه عرضه نشده. البته بدون تردید مثل همیشه پیشنهاد ما به شما خرید و استفاده از نسخه قانونی تمامی نرم افزارها و پلاگین هاست... ولی به هرحال برای اون دسته از دوستانی که ممکنه درخواست دانلود Phoenix FD 3 رو داشته باشن باید بگم که فعلا لینک دانلودی ازش نیومده و باید صبر کنید و یا برای خرید نسخه قانونی اقدام کنید.
 
اگه سوال و یا درخواستی هم دارید میتونید در تالار گفتگو مطرح کنید. درضمن مثل همیشه هم منتظر نظرات و حضور گرم شما در بخش نظرات مطالب هستیم...
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 38 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید