میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
site-roadmap-1393
دوشنبه 26 اسفند 1392
در
اخبار سایت

کجا ایستاده ایم و به کجا می‌خواهیم برسیم ؟!

دوشنبه 26 اسفند 1392
در این مطلب میخوایم نگاهی داشته باشیم به خود سایت. یعنی امروز بیایم تمامی مباحث CG که تاکنون دربارشون صحبت میکردیم رو بگذاریم کنار و نگاهی داشته باشیم به خود سایت و ببینیم که کجا ایستاده ایم و به کجا می‌خواهیم برسیم. قبل از شرع صحبت ازتون درخواست میکنم که این مطلب رو کامل مطالعه کنید و دیدگاه خودتون رو برای ما بنویسید.
 

 

در سالی که گذشت چه کارهایی انجام شد ؟

قرار بر این بود که در ابتدای هر سال مطلبی رو اختصاص بدیم به کارهایی که تصمیم داریم برای سایت انجام بدیم و این مطلب هم مربوط میشه به همین مساله ولی بیایید قبل از شروع صحبت درباره آینده وبسایت، ابتدا نگاهی داشته باشیم به گذشته. در ابتدای سال 1392 مطلبی رو منتشر کردیم و یکسری نقشه راه برای خودمون کشیدیم و خوشبختانه میتونم بگم که شاید حداقل به 90 درصد قول هایی که داده بودیم عمل کردیم.
 
قرار گذاشته بودیم در بخش بلاگ فعالیتهای جدیدی شروع بشه مثل ویدئو بلاگ که این بخش بخوبی راه اندازی شد و تاکنون ویدئوهای زیادی از طریق همین بستر در وبسایت ارائه شدن. شاید دقت نکرده باشید ولی اکثر ویدئوهایی که روی سایت قرار میگیرن درواقع از طریق همین بخش ویدئو بلاگه. ویدئو درباره معرفی نرم افزارها و ابزارها، ویدئوهای Breakdown  Making of و همینطور پشت صحنه آثار سینمایی، ویدئو تریلرها، آموزشهای زبان اصلی و تمام ویدئوها از طریق همین بخش ویدئو بلاگ ارائه میشن و به جرات میتونم بگم که در سال گذشته یک بخش موفق و پر جنب و جوش بود.
 
در نیم سال دوم بخش دانشنامه هم با کمی تاخیر راه اندازی شد. خوشبختانه این بخش هم با کمک همکاران وبسایت مثل پژمان رجبی عزیز فعالیتهای خوبی توش صورت گرفت و همینجا این قول رو بهتون میدم که در سال جدید شاهد فعالیتهای بیشتر و گسترده تری در همین بخش دانشنامه خواهید بود. درضمن حالا که صحبت از همکاران شد این رو هم اضافه کنم که در سال گذشته ما افتخار این رو داشتیم تا این وبسایت رو بعنوان بستری در اختیار هنرمندان و اساتید قرار بدیم تا دانش گرانبهای خودشون رو با بقیه به اشتراک بگذارند و بسیار خرسندیم که این بزرگان به این جمع پیوستند.
 
در بخش آموزشها هم همونطوری که گفته شد ویدئوها در دو نسخه HD و SD منتشر شدن و در طی سال گذشته اساتید عزیزی مثل امین صادقوند، سجاد جهانگیری، محمد ذاکری و اسماعیل جباری آموزشهای خوب و مفیدی رو منتشر کردن که من همینجا بهشون خسته نباشید میگم. اما یکی از بد قولی هایی که امسال صورت گرفت این بود که آموزشی از طرف من منتشر نشد که البته این امر دلایلی داشت و از این بابت عذرخواهی میکنم و قول میدم که سال جدید حتما جبران کنم.
 
در بخش تالار گفتگو سال گذشته شاهد اضافه شدن بخش های متنوعی بودیم مثل اضافه شدن تالارهای انیمیشن سازی، فیلم سازی، مباحث عمومی دنیای CG، گفتگوی آزاد، مایا، سینما فوردی و البته اضافه شدن بخش تاپ گالری که بنظرم کار بسیار خوبی بود. همینطور قابلیت پیام خصوصی نیز در سایت فعال شد که در کل بخش تالار گفتگو با تمامی فراز و نشیب هایی که توش وجود داشت، فکر میکنم یک روند روبه رشدی رو در پیش گرفته و کم کم اساتید بزرگی دارن به این جمع صمیمی اضافه میشن و امید داریم که این فعالیتها باعث برداشته شدن یک گام مثبت در جهت پیشرفت صنعت CG در کشور عزیزمون بشه.
 
در کل سال گذشته ما تمامی سعی خودمون رو کردیم تا پیشرفت های خوبی در سایت صورت بگیره و حالا اینکه در این امر موفق بودیم و یا خیر دیگه شما باید بگید و دیدگاه خودتون رو در اینباره بنویسید...
 

 

سال جدید و فعالیتهای جدید !

صحبت درباره تصمیماتی که برای سال جدید وبسایت در نظر داریم بسیار زیاده و راستش نمیدونم باید از کجا شروع کنم ولی سعی میکنم خیلی کوتاه و مختصر اونها رو براتون شرح بدم و قبل از هر چیز این رو بگم وقتی میگیم فعالیت جدید معنیش این نیست که قراره تمامی فعالیتهای قبلی سایت رو فراموش کنیم و از این پس فقط به فعالیتهای جدید بپردازیم ! خیر اینطور نیست و این مساله رو همینجا خیلی واضح بگم تمامی فعالیتهایی که تاکنون در وبسایت صورت میگرفته همچنان ادامه خواهد داشت این فعالیتهای جدید قراره در کنار اونها اضافه بشه.
 

بلاگ صوتی (پادکست)

همونطوری که گفتم سال گذشته بخش جدیدی راه اندازی شد به نام ویدئو بلاگ که خیلی مورد استقبال دوستان هم قرار گرفت ولی در طی این مدت یک خلائی رو میشد بخوبی احساس کرد و اونم عدم وجود محتوای صوتی در سایت بود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم بخش جدیدی رو راه اندازی کنیم به نام بلاگ صوتی و مهمترین آیتم این بخش پادکست در زمینه CG خواهد بود. در همینجا با افتخار اعلام میکنم که وبسایت Mostafa3D اولین شماره پادکست رو درست چند روز دیگه یعنی اول فروردین 1393 بعنوان اولین پادکست صوتی در زمینه CG در ایران رو به زبان فارسی منتشر خواهد کرد. ما در پادکست سعی میکنم از طریق صدا نیز با شما در ارتباط باشیم و تمامی مسائل مربوط به دنیای CG رو به اطلاع شما برسونیم. درباره پادکست پیش از این توضیح نمیدم و ازتون دعوت میکنم که توضیحات بیشتر درباره این بخش جدید رو در 1 فروردین 1393 در اولین شماره اون بصورت صوتی گوش کنید.
 

مقالات

یکی از بخشهایی که قصد داریم در سال جدید فعالیتهای مفیدی توش صورت بگیره بخش مقالات هست. تاکنون مطالب مختلفی درج میشد، از معرفی ابزار گرفته تا جدیدترین اخبار دنیای CG و همینطور بخش جدید آموزشی به نام دانشنامه که به اون اشاره داشتیم. اما شاید مشکل و کمبودی در بخش محتوای سایت احساس میشد، عدم وجود بخشی جهت درج مقالات تخصصی در زمینه CG بود. امسال قصد داریم به بخش مقالات تخصصی در همه ابعاد CG بیشتر بپردازیم. یکی از مشکلاتی که من میتونم درباره روند فعالیت وبسایت تاکنون بهش اشاره کنم، یکطرفه بدون فعالیتها به سمت نرم افزار بود. بنوعی میشه گفت که ما توی این بیش از دوسال بیشتر فعالیتمون به نرم افزار مربوط میشد درصورتی که دنیای CG بسیار گسترده و وسیعه. پس راه اندازی بخش مقالات میتونه این فرصت رو بوجود بیاره تا بتونیم به ابعاد گسترده تری در دنیای CG بپردازیم.
 
یکی از فعالیتهایی که قصد داریم در بخش مقالات به اون بپردازیم، انتشار مطالب تخصصی درباره مبانی و اصول CG هست. بعنوان مثال یادمه که چند وقت پیش نرم افزارهایی رو خدمت دوستان معرفی کردیم که در زمینه ساخت Map بودن و برای بسیاری سوالاتی بوجود اومده بود درباره تعریف کلی این Map ها مثل تفاوتها، کاربردها و رویکردهای اونها و میشد این مساله رو بخوبی احساس کرد که قبل از اینکه ما نیازی به نرم افزار داشته باشیم لازمه در ابتدا اصول اولیه و مبانی این عرصه رو برای خودمون تعریف کنیم. البته مباحث علمی در زمینه CG بقدری گسترده هست که قطعا ما با انتشار هزاران مقاله، بازهم نمیتونیم حتی یک شاخه اون رو پوشش بدیم ولی به هر حال تمام تلاشمون بر این هست که حداقل بتونیم راهنمایی باشیم در جهت پیدا کردن مسیر درست در این عرصه. این مساله کاملا در هنر CG در کشور احساس میشه که ما بشدت صرفا به بخش نرم افزاری توجه داریم و بعضا باعث شده که از مسیر اصلی، درست و اصولی این عرصه دور بشیم.
 
همچنین بخش مقالات این امکان رو در اختیار ما قرار میده تا مباحث مختلفی رو پیرامون دنیای CG داشته باشیم. مثل مساله کپی رایت (در ادامه درباره این مساله بیشتر توضیح خواهم داد) یا مسائل مربوط به مشکلات و آسیبهایی که در عرصه CG وجود داره و از اینگونه مطالب که میتونه بنوعی با فعالیت ما ارتباط داشته باشه. البته این مساله رو تاکید کنم این مثال هایی که زده شد صرفا بخش کوچکی از فعالیتهای قسمت جدید مقالات رو تشکل خواهند داد و پس از شکل گیری حتما با ابعاد گسترده اون آشنا خواهید شد.
 

نقد و بررسی

بخش جدید دیگری نیز در سایت اضافه شده به نام نقد و بررسی که شاید میتونست بنوعی زیر مجموعه بخش مقالات باشه اما نهایتا تصمیم بر این شد که این بخش بشکل مستقل فعالیت مخصوص خودش رو داشته باشه. این بخش جدید میتونه جایگاه مناسبی برای نقد و بررسی های مختلف نرم افزاری باشه. بعنوان مثال قبلا زمانی که نرم افزار جدیدی منتشر میشد، توضیحات و ویژگی های نسخه جدید در همون مطلب خبر مورد بررسی قرار میگرفت. درصورتی که اینکار اشتباهه و معمولا مطالب خبری کوتاه و مختصر هستن و صرفا به اصل اون خبر پرداخته میشه و توضیحات مفصل درباره ویژگی های جدید یک نرم افزار در مطلب مجزایی با عنوان Review مورد نقد و بررسی قرار میگیره. پس بخش نقد و بررسی میتونه جایگاه مناسبی برای اینگونه مطالب باشه. البته باز هم این نکته رو تاکید میکنم که نمیخوایم این بخش جدید هم صرفا به مساله نرم افزاری پرداخته بشه و حتما سعی میکنیم این بخش رو هم در آینده گسترش بدیم.
 

سخت افزار

مساله سخت افزار همیشه با صنعت CG گره خورده بوده و نهایتا ما هم به این جمع بندی رسیدیم که نمیشه در این زمینه منفعل عمل کرد و تصمیم بر این شد که فعالیتهایی هرچند محدود ولی مفید در این بخش نیز صورت بگیره. خب میدونید که فعالیت در زمینه سخت افزار نیاز به اشخاصی داره که سالها در این زمینه تجربه داشته باشن و به تمامی مسائل ریز و درشت این بخش آشنا باشن. این رو بگم که درحال حاضر داریم با چند تن از این افراد گفتگو میکنیم که بتونیم از تجربیات مفیدشون در این زمینه بهرمند بشیم. ولی همونطوری که گفتم فعلا در این بخش فعالیت محدودی رو شروع میکنیم تا انشاالله در آینده با اضافه شدن افراد متخصص در این زمینه بتونیم از تمامی مسائل مربوط به سخت افزار روز دنیا نیز بهرمند بشیم.
 

مصاحبه

حتما این کلمه مصاحبه براتون در این عرصه خیلی آشناست. اینکه یک وبسایتی از یک هنرمند دعوت میکنه و سوالاتی مطرح میشه و اون شخص به سوالات مطرح شده پاسخهایی میده. معمولا در اینگونه مصاحبه ها سوالات کلی پرسیده میشه مثلا اینکه شما چه کاری انجام میدید ؟ در چه زمینه ای تخصص دارید ؟ از کجا شروع کردید ؟ چه افتخاراتی کسب کردید و... راستش من هیچوقت اینگونه مصاحبه ها رو قبول نداشتم ولی نمیگم خوب نیست ! قطعا اشتراک گذاری تجربیات یک هنرمند برای هنرجویان مفید خواهد بود ولی سبک اینکاری که الان داره در سایتهای داخلی انجام میشه با اصل مصاحبه ای که درحال حاضر در سایتهای CG روز دنیا داره صورت میگیره کاملا متفاوته ! امروزه معمولا مصاحبه ها در دنیای CG بر محور رویدادها هستن. یعنی اینکه مصاحبه حول محور یک رویدادی که در اون مقطع زمانی اتفاق افتاده صورت میگیره. مثل مصاحبه با مدیر اجرایی یک محصول بعد از انتشار یک نسخه جدید یا مثلا پس از انتشار یک اثر برجسته و مصاحبه با سازنده یا سازندگان صرفا درباره اون اثر و بطور کل سوالات هم بر اساس اون رویداد تنظیم میشن نه سوالات کلی درباره خود اون شخص !
 
از اونجایی که مصاحبه همیشه در این صنعت جایگاه ویژه ای رو داشته و داره پس ما هم سعی میکنیم بخشی رو براش در نظر بگیریم و با افراد سرشناس این عرصه گفتگو کنیم. البته این مصاحبه ها در دو حالت هستن. بخشی از اونها بصورت متنی مثل تمامی مصاحبه هایی که در این زمینه صورت میگیره و نمونه هایی از اون رو حتما دیدید ولی بخش دیگری رو هم در نظر داریم و اونهم گفتگوی صوتی هست که این گفتگو در پادکست منتشر خواهد شد.
 

مساله کپی رایت !

چند وقتی هست که گفتگوهایی درباره مساله کپی رایت در سایت راه افتاده و گفتیم که قراره ما هم درباره این مساله یکسری نکاتی رو مطرح کنیم. یعنی بطور کل قصد داریم درباره مساله کپی رایت مطالبی رو منتشر کنیم و این وضعیت رو مورد بررسی قرار بدیم. البته بررسی این موضوع احتمالا حساسیت هایی رو بوجود میاره ولی چون مساله کپی رایت از اهمیت بالایی برخورداره، سعی میکنیم عواقب این موضوع رو هم بپذیریم. خب میدونید وقتی مساله کپی رایت در عرصه CG مطرح میشه و اگه قرار باشه صادقانه در اینباره صحبت کنیم، قطعا این موضوع باعث ناراحتی افرادی خواهد شد.
 
البته یه نکته ای رو به روشنی درباره این موضوع بگم که وقتی میگیم میخوایم درباره مساله کپی رایت صحبت کنیم به این معنی نیست که از فردا قراره سایت کاملا تابع قوانین کپی رایت بشه و دیگه نرم افزاری رو برای دانلود نگذاریم ! خیر اینطور نیست و همچنان در کنار اینکه به این مساله میپردازیم، لینک دانلود نیز در اختیار دوستان قرار خواهد گرفت و صرفا قصد ما روشن کردن آسیب هایی است که با عدم رعایت قوانین کپی رایت در عرصه CG بوجود اومده.
 

کتابخانه

بخش کتابخانه وبسایت سال گذشته رسما تعطیل بود. البته دلیل این تعطیلی برمیگشت به مشکلات فنی که در این بخش بوجود اومده بود که خوشبختانه برطرف شده و هم اکنون بازهم آماده ارائه جدیدترین کتابها و مجلات روز دنیاست. خب بطور کل قصد داریم در سال جدید دوباره این بخش رو بشکل جدی دنبال کنیم. البته مشکلاتی بر سر انتشار برخی از نشریات وجود داره. منظورم مسائل مربوط به کپی رایت هست ولی با اینحال سعی میکنیم جدیدترین مجلات روز دنیای CG و همینطور کتابهای مفیدی که در این زمینه منتشر میشن رو در اختیارتون قرار بدیم. این نکته رو بگم انتشار کتاب بستگی به این داره که بتونیم اجازه انتشارش رو از طرف ناشر دریافت کنیم و البته این مساله رو هم حتما میدونید که بخش کتابخانه به هیچ وجه جایی برای دانلود نیست و صرفا هدفمون راه اندازی یک کتابخانه آنلاین و پویا در زمینه CG هست.
 

کلیاتی درباره سایت

و بعنوان بخش آخر صحبتها میخوایم نگاهی بندازیم بر برخی از مسائل کلی درباره سایت. در سال پیش یکی از مسائلی که خیلی اون رو دیدم و بنظرم خیلی خیلی کار زشت و نا پسندیده ای هم هست کپی برداری از مطالب این سایت بدون ذکر منبع توسط یکسری سایتهای دیگه بود ! ما هیچوقت کپی کردن مطالب سایت رو ممنوع نکردیم چرا که همیشه شعارمون این بوده که میخوایم گام مثبتی در صنعت CG کشور برداشته بشه و درصورتی که اینکار با گسترش مطالب سایت امکانپذیر میشه پس ما هم باهاش مشکلی نداریم ولی انتظار داریم با روش درست و اخلاقی انجام بشه، یعنی با ذکر کامل منبع ! ولی متاسفانه سال گذشته در بسیاری از وبسایتهای معلوم الحال دیدم که دقیقا مطالب ما رو کپی و با نام خودشون درج میکردند و این نشون دهنده فقر فرهنگی مدیران اینگونه وبسایتهاست ! یادمه در ابتدا ما حتی روی ویدئوها هم اسم سایت رو درج نمیکردیم تا اینکه دیدم داره از لینک های مستقیم اینجا در سایتهای دیگه سوء استفاده میشه و مجبور به درج اسم سایت در گوشه ای از ویدئوها شدیم. ولی از یک بابت اطمینان کامل دارم و اونم اینکه اینگونه سایتهای سودجو همیشه محکوم به شکست خواهند بود چراکه خودشون چیزی برای گفتن ندارن و ما افتخار میکنیم که این وبسایت با کمک اساتید بزرگی که در میان خودش داره تونسته در این عرصه تولید محتوا داشته باشه و حتی یک خط از نوشته های اینجا کپی برداری یا همون دزدی از جای دیگری نبوده و نخواهد بود.
 
اگه فعالیتهای سایت رو دنبال کرده باشید حتما میدونید که در اینجا به هیچ وجه منافع مادی و منافع شخصی درکار نبوده و نخواهد بود. سال گذشته گفته بودم قصد داریم فروشگاهی رو در سایت راه اندازی کنیم ولی به هیچ وجه نتونستم با این موضوع کنار بیام و نهایتا فروشگاهی راه اندازی نشد ! من معتقدم این محبوبیت سایت بخاطر فعالیتهای صادقانه تمامی نویسندگان و دوستان هست که با تمام وجود و بدون هیچ چشم داشتی دارن در این عرصه خدمت میکنن. سایت هزینه های سنگینی داره که و این هزینه ها هر ماه هم سنگین تر میشه ولی با این وجود تمام تلاشمون رو میکنیم که این فعالیت صادقانه جاش با یکسری منافع مادی عوض نشه ! همیشه گفتیم که صرفا هدفمون برداشتن گامی مثبت در این عرصه بوده و با تمام وجود این راه رو ادامه خواهیم داد.
 

نظرات

همونطوری که میدونید نظرات در این وبسایت از اهمیت ویژه ای برخوردار هستن و به صراحت این مساله رو میتونم بگم که حضور شما وبسایت رو تا الان پابرجا نگه داشته و شاید بدون این حضور خیلی وقت پیش وبسایت تعطیل میشد ! راستش رو بخواهید در این مدت فعالیت، چندین بار تصمیم به بستن وبسایت گرفتم ولی هر بار پس از انتشار مطلبی، حضور گرم شما باعث میشد تا از تصمیمم منصرف بشم. همیشه نظرات و دیدگاههای شما برای ما ارزشمند بودن و امیدوارم که در سال جدید شاهد حضور همه دوستان در بخش نظرات و دیدگاهها باشیم.
 

 
و در انتهای این مطلب اول عذرخواهی میکنم که طولانی شد و ممنون که این صحبتهای کلی درباره سایت رو مطالعه کردید. به هر حال ما فقط سالی یکبار از اینگونه مطالب داریم. ازتون درخواست میکنم که در قسمت نظرات این مطلب دیدگاه خودتون رو درباره عملکرد این وبسایت در سالی که گذشت و همینطور این فعالیتهایی که قرار شروع بشه برامون بنویسید و یه نکته ای رو هم در آخر اشاره کنم که این مطلب برای تبریک عید نیست ! و بزودی مطلبی رو به مناسبت تبریک سال نو نیز خواهیم داشت.
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 62 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید