میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
the-foundry-releases-colorway
پنج‌شنبه 26 تیر 1393
در
اخبار دنیای CG

نرم افزار Colorway منتشر شد

پنج‌شنبه 26 تیر 1393
توی این یکماه اخیر شاهد خبرهای زیادی نبودیم. راستش دقیقا نمیدونم چرا شاید بخاطر جام جهانی بوده (البته چند تا خبر بود که شاید در پادکست آینده بهشون اشاره ای داشته باشیم) ولی به هر حال چند روز پیش کمپانی Foundry از یک نرم افزار جدید به نام Colorway رونمایی کرد که انتشار این نرم افزار شد مهمترین خبر این هفته. اما برای نگاه دقیقتر به این نرم افزار اول باید ببینیم کاربرد این Colorway چی هست و در چه مواردی میتونه مورد استفاده قرار بگیره و در ادامه نیز درباره شیوه کارکردش توضیحاتی خدمت شما ارائه خواهد شد.
 
به گفته Foundry این نرم افزار ابزاریست جهت تسریع در ویرایش هایی که هنرمندان برای بدست آوردن رنگ نهایی در آثارشون میتونن ازش استفاده کنند. درواقع این نرم افزار Colorway برای بدست آوردن اون رنگی که مورد نظر شما و یا مشتریان شما هست یک مسیر جدیدی رو بوجود میاره تا شما ناچار نباشید که بارها و بارها از کارتون رندر بگیرید و فرآیند های طولانی و خسته کننده تغییرات مختلف رنگی در پروژه های خودتون رو تکرار کنید.
 
خبر انتشار Colorway از طرف Foundry و نگاهی به این نرم افزار جدید
 
بگذارید با یه توضیح ساده تر Colorway رو براتون تعریف کنم که در ویدئوی معرفی این نرم افزار نیز با همین مثال اون رو برامون شرح میده. نرم افزار Colorway درواقع یک راه حل بحساب میاد برای شما و کارفرمای شما. فرض کنید که کارفرما از شما میخواد که یک محیطی رو براش طراحی کنید. خب شما طرح رو میزنید و رندر طرح رو برای کارفرما و یا همون مشتری خودتون ارسال میکنید اما اون از بعضی از رنگهای موجود در صحنه خوشش نمیاد و درخواست تغییر رنگ رو میده. این موضوع برای شما به این معنیه که باید میبایست تمامی فرآیند رندرینگ رو از اول شروع کنید و اینکار بشدت زمانبر و مشکل ساز هست چرا که ممکنه رندر دوم، سوم، چهارم و... هم اون چیزی که مشتری میخواد نباشه (خصوصا هنرمندانی که در زمینه معماری فعالیت دارن متوجه منظور من میشن!) اما در اینجا Colorway میاد و یک راه حل رو در اختیار شما قرار میده که بتونید متریالها و رنگ های مختلفی رو برای بخش های مختلف پروژتون تعریف و اونها رو قابل ویرایش کنید و پروژه رو برای کارفرما ارسال کنید و اونهم بر اساس سلیقه خودش رنگ رو انتخاب کنه و نهایتا شما از کار خروجی میگیرید. همه چیز ریل تایم و بدون نیاز به هیچگونه رندرینگ های متوالی و خسته کننده (به همین سادگی)
 
خب مثال رو براتون شرح دادم و دیگه نیازی هم به زیرنویس کردن ویدئو نیست. پس قبل از اینکه صحبت رو ادامه بدیم پیشنهاد میکنم که ویدئوی زیر رو حتما ببینید :
 
مشخصات
مدت زمان : 2 دقیقه و 27 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 16 مگابایت

 
خیلی جالبه اینطور نیست ؟ حتما با دیدن ویدئو متوجه این موضوع هم شدید که Colorway صرفا در زمینه تغییر رنگ نیست و ابزارهایی جهت قرار دادن تکسچر داره و تنظیمات نور رو هم شامل میشه.
 
خب فکر میکنم تا اینجا با کلیات کاربرد Colorway آشنا شدید اما مهمترین سوالی که برای اکثر شما دوستان بوجود میاد اینه که این نرم افزار چطور کار میکنه و شیوه کارکردش به چه صورتی هست ؟ بطور کلی میشه گفت که Colorway از 3 بخش تشکیل میشه. اولین بخش مربوط میشه به رابط نرم افزار میزبان و یا همون 3D Application که شما اون محتوای 3D مورد نظرتون رو باهاش میسازید. پس ابتدا شما میبایست از اون نرم افزار 3D Application یه خروجی مخصوص Colorway تهیه کنید که اینکار رو یک پلاگین رابط انجام میده که درحال حاضر فقط برای نرم افزار Modo ارائه شده که بهش گفته میشه Colorway Modo kit و خب طبیعی هم هست چراکه نرم افزار مودو محصول همین کمپانیه و این انتظار هم میره که اولین قدم برای Colorway پشتیبانی کامل از نرم افزار مودو باشه ولی ناگفته هم نماند که پلاگین مخصوص نرم افزار Cinema 4D هم در راهه و بزودی شاهد پشتیبانی Colorway از Cinema 4D نیز خواهیم بود. شما در هنگام خروجی گرفتن توسط Colorway Modo kit میتونید مشخص کنید که چه متریالها و نورهایی قابل ویرایش و تغییر باشن و سپس فایل خروجی با پسوند dci ذخیره میشه و امکان فراخوانی اون در نرم افزار اصلی Colorway فراهم میشه.
 
خبر انتشار Colorway از طرف Foundry و نگاهی به این نرم افزار جدید
 
خب مرحله مهم (بخش دوم) همین بخش اصلی Colorway هست که شما خیلی راحت میتونید ویرایش های مورد نظر خودتون رو بر روی متریال ها و نورهای صحنه داشته باشید. شما با کمک Colorway چند یا چندین حالت رنگی و نوری رو برای پروژتون تنظیم و فایل رو برای کارفرما ارسال میکنید. بله شما همون فایل dci رو میتونید برای کارفرما ارسال کنید و اینجا پای بخش سوم به وسط میاد که اونهم یه نرم افزار هست به نام Colorway Presenter که یک نرم افزار رایگانه و بر روی سیستم مشتری شما نصب میشه و این امکان رو به کارفرما میده تا از مد های مختلف رنگی، اون گزینه مورد نظرش رو انتخاب و اون رو برای شما ارسال کنه و نهایتا شما با کمک نرم افزار اصلی Colorway میتونید از پروژتون رندر بگیرید.
 
خبر انتشار Colorway از طرف Foundry و نگاهی به این نرم افزار جدید
 
امیدوارم که توضیحاتم خیلی پیچیده نشده باشه :) ولی در تمامی بخش هایی که در بالا بهشون اشاره کردیم این رو یادتون باشه که همه این فرآیند ها بصورت کاملا ریل تایم انجام میشه و به هیچ وجه دیگه نیازی به رندرهای متوالی نیست و این باعث میشه که شما خیلی سریع و راحت به اون نتیجه دلخواه برسید و مشتری هم دقیقا به خواسته خودش دست پیدا میکنه. البته ناگفته هم نماند که نرم افزار مشابه ای هم وجود داره به نام Colimo که قبلا قصد داشتم دربارش مطلبی رو منتشر کنم و به معرفی این نرم افزار هم بپردازم و اتفاقا بخشی از مطلبش هم آماده شده بود ولی بدلیل تراکم مطالب فرصتش پیش نیومد و حالا انتشار این Colorway بهانه خوبی شد تا باب صحبت درباره اینگونه نرم افزارها نیز در سایت باز بشه.
 
اگه دقت کرده باشید درباره Colorway یه نکته منفی وجود داشت و اونم پلاگین رابطه که فعلا فقط برای نرم افزار Modo ارائه شده و البته همونطوری که گفتم بزودی برای Cinema 4D هم منتشر میشه ولی بعنوان مثال برای من که کاربر مکس هستم و یا شمایی که کاربر مایا هستید میشه گفت که فعلا این Colorway برامون غیرقابل استفاده خواهد بود. البته Foundry این قول رو هم داده که در آینده Colorway  از نرم افزارهای مختلفی پشتیبانی کنه.
 
خب دوستان این خبر که حسابی در دنیای CG سرو صدا به راه انداخته و خیلی دوست دارم تا دیدگاه شما رو درباره این Colorway بدونم. پس بی صبرانه منتظر دیدگاههای شما هستیم. درضمن لینک دانلود این نرم افزار هم در نت منتشر شده که با یه جستجوی ساده میتونید پیدا کنید. اگر هم پیدا نکردید در تالار گفتگو درخواست بدید تا دوستان اون رو در اختیار شما قرار بدن.
 
با آرزوی موفقیت برای شما
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 51 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید