میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
topogun-overview
سه‌شنبه 16 تیر 1394
در
مقالات

چالشی بنام توپولوژی استاندارد و حرفه ای !

سه‌شنبه 16 تیر 1394
باسلام و درود دوباره خدمت همه شما دوستان و همراهان همیشگی وبسایت. امروز بازهم مثل همیشه با معرفی یک نرم افزار فوق العاده کاربردی و جذاب خدمت شما رسیدیم که اطمینان دارم با توجه به اهمیت رویکرد ویژه این نرم افزار، قطعا میتونه مورد توجه شما دوستان قرار بگیره. مدلسازی همیشه یکی از مباحث مهم در این عرصه بوده و اگه شما هم از فعالان این بخش هستید و یا به مدلسازی علاقمندید، پیشنهاد میکنم که در ادامه با ما همراه باشید.
 

Topology و فرآیند Retopology چیست ؟

معرفی کامل نرم افزار TopoGun ابزاری جهت فرآیند Retopology در مدلهای سه بعدی
 
مدلسازی همیشه یکی از جذابترین بخش های پروسه سه بعدی سازی محسوب میشه و البته همین جذابیت زیاد باعث شده این بخش رفته رفته به جایگاه خیلی خوبی برسه. اما در مدلسازی هم قوانین و قواعد خاصی حکم فرماست و یک مدلساز باید بخوبی با اونها آشنا باشه تا بتونی کارش رو بدرستی انجام بده. در مدلسازی 3D ما 3 متد اصلی رو پیش روی خودمون داریم یعنی Polygon ، subdivision و NURBS که هرکدوم از اونها تشکیل شده از 3 عنصر اصلی یعنی Edges ، Vertex و Polygon هستن و حتما این رو هم میدونید که هر مدل دارای یک توپولوژیست و استاندارد بودن این Topology از اهمیت ویژه ای برخورداره. بصورت کلی میتونم بگم که اگر شما در حوزه سه بعدی سازی فعالیت میکنید ناچار هستید که با مباحث کلی و مهم مدلسازی نیز آشنایی داشته باشید و این موضوع گاهی برای کسانی که در ابتدای مسیر هستن ممکنه کمی چالش برانگیز و سخت باشه. اما در صحبت از توپولوژی شد. حالا سوال مهم اینجاست که این Topology چیست ؟
 
هر مدل از مجموع تعدادی Vertex، Edge و Polygon تشکل شده. بعنوان مثال به تصویر زیر توجه کنید.
 
معرفی کامل نرم افزار TopoGun ابزاری جهت فرآیند Retopology در مدلهای سه بعدی
 
به جریان تشکیل دهنده خطوط اون مدل Edge Flow و یا به زبان ساده تر و عامیانه تر خودمون توپولوژی گفته میشه. اما این توپولوژی از اهمیت ویژه ای برخورداره. حتما بارها و بارها برای شما هم پیش اومده که با توپولوژی مدل خودتون بصورت جدی به مشکل بر بخورید. بگذارید صحبتم رو با یک مثال ساده پیش ببرم. بعنوان مثال شما کاراکتری رو در یک نرم افزار Sculpting مثل زیبراش و یا مادباکس مدل میکنید. اما عموما توی این نرم افزارها در مرحله اول صرفا اولین و مهمترین هدف بدست آورد شکل کلی مدل با تعداد Polygon های بسیار زیاد خواهد بود. پس از تکمیل فرآیند مدلسازی در یک نرم افزار Sculpting شما یک مدل با میلیون ها Polygon خواهید داشت که اساسا هیچگونه روند مشخص و استانداردی در Edge Flow اون دیده نمیشه. خب شاید با یک نگاه خیلی سطحی بنظر برسه که مشکلی وجود نداره و شما به نتیجه مورد نظر توی مدلسازی دست پیدا کردید و دیگه نیازی نیست نگران توپولوژی مدلتون باشید اما بلافاصله مدل شما در قدم های بعدی مثل UV، تکسچر، Rigging و همینطور در انیمیشن با مشکلات جدی رو به رو خواهد شد. یا حتی اگه قصد انتقال مدلتون به یک نرم افزار بازی سازی رو داشته باشید، چطور ممکنه بتونید یک مدل با میلیون ها پولیگان رو به یک Game Engine انتقال بدید ؟! پس راه حل چیست ؟
 
معرفی کامل نرم افزار TopoGun ابزاری جهت فرآیند Retopology در مدلهای سه بعدی
 
خب در اینجاست که در دنیای مدلسازی یک Solution ارائه شده به نام Resurfacing که اینکار در نتیجه همون فرآیند Retopology است که درست مثل فرشته نجات به کمکتون میاد. حالا این فرآیند به چه صورتی انجام میشه ؟ خب سادست فقط کافیه مدل شما یکبار دیگه مدلسازی بشه و البته اینبار کار بسیار ساده تر خواهد بود چرا که پروسه Resurfacing با توپولوژی استاندارد بر پایه همون مدل high poly غیراستاندارد شکل میگیره و روند بسیار ساده تر خواهد بود. پس از گذشت این فرآیند مدل شما بصورت کامل آماده استفاده در هرگونه پروژه ای خواهد بود و پس از اون در تمامی پروسه هایی مثل UV، ریگ و انیمیت مشکلی رو نخواهد داشت. اما بازهم یک سوال دیگری اینجا مطرح میشه و اونم اینکه پروسه Resurfacing و انجام Retopology توسط چه ابزاری میتونه صورت بگیره ؟
 
معرفی کامل نرم افزار TopoGun ابزاری جهت فرآیند Retopology در مدلهای سه بعدی
 
در این مرحله نوبت به خودنمایی نرم افزار مورد نظر ما یعنی TopoGun میرسه و در اینجاست که این نرم افزار بخوبی میتونه قدرت خودش رو در این زمینه نشون بده. البته نا گفته نماند که اکثر نرم افزارها و ابزارهای موجود در زمینه Sculpting قابلیت های ویژه ای رو برای فرآیند Retopology دارن اما شاید بد نباشه که اینبار نگاهی به یک نرم افزار مستقل، سبک، سریع، ارزان قیمت و البته کاربردی در این زمینه داشته باشیم.
 

رویکرد اصلی و قابلیت های نرم افزار TopoGun

معرفی کامل نرم افزار TopoGun ابزاری جهت فرآیند Retopology در مدلهای سه بعدی
 
خب فکر میکنم با صحبت هایی که در بالا داشتیم بخوبی تونستید با رویکرد اصلی این نرم افزار آشنا بشید. بله نرم افزار TopoGun بصورت تخصصی و کاملا حرفه ای برای انجام پروسه Resurfacing و Retopology طراحی و ساخته شده. این نرم افزار هم مثل بسیاری از ابزارهای این عرصه بسرعت تونست خودش رو در pipeline هنرمندان علل خصوص فعالان بخش مدلینگ جا کنه و بعنوان یکی از کاربردی ترین ابزارهای این بخش شناخته بشه. اما ویژگی های این نرم افزار خیلی فراتر از صرف یک ابزار در زمینه Retopology است.
 
شاید بهتر باشه قبل از اینکه صحبت رو ادامه بدیم یک ویدئوی معرفی رو باهم دیگه ببینیم که من این ویدئوی جذاب رو براتون با زیرنویس فارسی آماده کردم که بشدت پیشنهاد میکنم برای آشنایی بیشتر با TopoGun حتما اون رو ببینید.
 
مشخصات
مدت زمان : 2 دقیقه و 36 ثانیه
زبان : انگلیسی
زیرنویس : فارسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 30 مگابایت
 
دوستان محیط کاربری TopoGun بشدت منو یاد نرم افزار Softimage میندازه. ولی به هرحال گذشته از اون Friendly بودن Interface نرم افزار و دسترسی سریع به تمامی ابزارهای اصلی و در یک کلام بصورت کلی محیط کاربری بسیار ساده، روان و دوست داشتنی این نرم افزا یکی از نقاط قوت اون محسوب میشه. اما ناگفته نماند که TopoGun از قدرتمندترین و سریعترین Viewport برخورداره و شما میتونید با بسادگی با میلیون ها پولیگان بدون حتی کوچکترین افت سرعت در این نرم افزار کار کنید. فراموش نکنید که کاربرد اصلی این نرم افزار چی هست و مساله سرعت در ویوپرت قطعا یکی از ویژگی های اصلی این نرم افزار بحساب میاد.
 
معرفی کامل نرم افزار TopoGun ابزاری جهت فرآیند Retopology در مدلهای سه بعدی
 
اما اگه نگاه دقیقتری به TopoGun داشته باشیم میتونیم ابزارهای جالبتری رو هم در اون ببینیم که یکی از اونها امکان ساخت مپ هایی نظیر AO، Displacement، Normal و ... با کمک پردازنده گرافیکی یعنی GPU خواهد بود. با این ویژگی و ابزارهایی که در زمینه ری توپولوژی در اختیارتون قرار داره شما میتونید به ساده ترین و به سریعترین شکل ممکن یک مدل High Poly رو به یک مدل Low Poly تبدیل کنید. قطعا این بخش برای فعالان حوزه Game از جذابیت ویژه ای برخورداره. پیشنهاد میکنم ویدئویی که در این زمینه شده رو حتما ببینید.
 
مشخصات
مدت زمان : 6 دقیقه و 33 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 16 مگابایت
 
البته ویژگی های کلیدی این نرم افزار به همینجا ختم نمیشه و در ادامه میشه به ابزارهایی مثل Topology Tools، Subdivision Surfaces و Morpher هم اشاره داشت که هرکدوم از این ویژگی ها کاربردهای جذاب و خاص خودشون رو دارن. شما با کمک ابزار Morpher میتونید آبجکت خودتون رو تغییر شکل و فرم بدید و بخش Subdivision Surfaces هم همونطوری که از اسمش مشخصه اختصاص داره به پشتیبانی از متد Subdivision در نرم افزار و البته ابزارهای ویژه ای که در بخش توپولوژی در اختیار شما قرار داره.
 

 
اما شاید چند ویژگی جالب باعث محبوبیت فوق العاده این نرم افزار شده باشه. یکی از این ویژگی ها امکان دسترسی به اون برای تمامی سیستم عامل هایی مثل ویندوز، مک و لینوکس هست ولی گذشته از پلتفورم های این نرم افزار میشه به قیمت بسیار جالب اون هم اشاره داشت که TopoGun فقط 100 دلار قیمت داره که قطعا دسترسی به این نرم افزار برای بسیاری از فعلان این عرصه کار سختی نخواهد بود.
 
مثل همیشه در انتهای یک مطلب معرفی ابزار دیگه لینک دانلود اون رو در اختیارتون قرار میگیره با امید به اینکه بتونید به بهترین شکل ممکن ازش استفاده کنید و بتونیم تاثیر استفاده از این ابزار رو در کارهای شما در گالری آثار مشاهده کنیم.
 
 
امیدوارم که از این مطلب نهایت استفاده رو برده باشید. البته بازهم تاکید میکنم که بسیاری از نرم افزارهایی موجود در زمینه Sculpting درحال حاضر ویژگی هایی رو برای انجام فرآیند Retopology دارن اما به جرات میتونم بگم که TopoGun بعنوان یک نرم افزار مستقل و تخصصی در این زمینه یکه تازی میکنه و از محبوبیت ویژه ای برخورداره. شاید بد نباشه که شما هم کمی باهاش کار کنید. ارزشش رو داره ...
 
درضمن حتما دیدگاه و تجربه خودتون از این نرم افزار رو در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. منتظر شما هستیم ...
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 49 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید