میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
visual-effects-the-amazing-spider-man-2
شنبه 3 خرداد 1393
در
ویدئو بلاگ

مروری بر جلوه های ویژه فیلم The Amazing Spider-Man 2

شنبه 3 خرداد 1393
اگه مایل باشید امروز بریم و نگاهی داشته باشیم به جلوه های ویژه یک فیلم جدید که بتازگی اکران شده. فیلم The Amazing Spider-Man 2 به کارگردانی مارک وب (Marc Webb) و با هنرمندی بازیگرانی مثل اندرو گارفیلد (Andrew Garfield) در نقش اسپایدرمن، اما استون (Emma Stone) و البته جیمی فاکس (Jamie Foxx) در نقش الکترو که این فیلم در همین ابتدای ماه May اکران شد. همیشه سری فیلمهای مرد عنکبوتی از جلوه های ویژه خاصی برخوردار بودن و این نسخه از فیلم یعنی مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 نیز از این قاعده مستثنی نبود و در اون شاهد جلوه های ویژه فوق العاده ای هستیم. میدونید که جلوه های ویژه هر فیلمی رو میشه به بخش ها و قسمت های مختلفی دسته بندی و درباره اونها صحبت کرد که این دسته بندی ها میتونه شامل کاراکترها، اشیا، افکت ها، سکانس های خاص و... باشه. در این مطلب هم ما قصد داریم تا چند بخش از جلوه های ویژه این فیلم رو مورد بررسی قرار بدیم مثل کاراکتر اصلی یعنی مرد عنکبوتی، کاراکتر منفی که مقابل اون قرار میگیره یعنی الکترو و افکت های الکتریسیته ای که بارها در فیلم شاهد اونها هستیم، بررسی سکانس ویژه میدان تایمز و سکانس های اسلو موشن که در ادامه بیشتر دربارشون صحبت خواهیم کرد.
 
در ابتدا شاید بد نباشه تا کمپانی هایی که روی جلوه های ویژه این فیلم کار کردن رو بهتون معرفی کنم. البته کمپانی ها و اشخاص زیادی در بخش Visual Effects این فیلم همکاری داشتن که در این میان میشه به کمپانی های Blur Studio ،Pixel Playground ،MPC و البته Sony Pictures Imageworks اشاره داشت. البته همونطوری که گفتم کمپانی های دیگری هم در ساخت جلوه های ویژه این فیلم دست داشتن ولی بشکل خیلی واضح میتونم بهتون بگم که اکثر جلوه های ویژه این فیلم بر عهده کمپانی Sony Pictures Imageworks بوده و چیزی حدود 1000 برداشت از جلوه های ویژه اون توسط همین کمپانی کار شده که بطور کلی شاید بشه گفت که اکثر بخش هایی که بر حول محور کاراکتر اصلی یعنی مرد عنکبوتی میگرده توسط همین کمپانی بشکل خیلی خاصی طراحی و پیاده سازی شده و اینکه Visual Effects Supervisor این فیلم کسی نبوده جز Jerome Chen از که طرف سونی پیکچرز بعنوان سرپرست جلوه های ویژه این فیلم انتخاب شده. در کارنامه این شخص میشه به انیمیشن هایی مثل The Polar Express و Beowulf اشاره داشت و البته Chen سرپرست جلوه های ویژه نسخه قبلی همین فیلم یعنی The Amazing Spider-Man نیز بوده.
 
بررسی جلوه های ویژه فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2
 
همونطوری که اشاره کردم کمپانی سونی پیکچرز سعی داشته تا اکثر جلوه های ویژه این فیلم رو خودش هدایت کنه اما به هر حال کمپانی MPC نیز در این فیلم نقش نسبتا پررنگی رو ایفا کرده و Erik Nordby بعنوان VFX Supervisor از طرف کمپانی MPC در ساخت برخی از جلوه های ویژه این فیلم حضور داشته. انیمیشن ها و کامپوزیت های بزرگی توسط اعضای این کمپانی کار شده که میشه به سکانس لحظه برق گرفتگی مکس و پرت شدنش در مخزن و اون مارماهی ها و نهایتا انفجار مخزن اشاره داشت و در انتهای فیلم صحنه مربوط به هواپیماها نیز توسط همین کمپانی MPC کار شده بود. البته کار MPC در این فیلم به همین سکانس ها خلاصه نمیشه و همونطوری که میدونید تمامی عوامل از کمپانی های مختلف در طی مسیر کلی ساخت جلوه های ویژه معمولا باهم همکاری میکنن ولی خب این مساله هم بدیهی است که برخی کمپانی ها در بعضی از سکانس ها نقش پررنگ تری رو دارن و من سعی کردم تا به برجسته ترین سکانس هایی که توسط کمپانی MPC کار شده اشاره ای داشته باشم.
 
خب گفتیم که کمپانی Blur Studio هم در ساخت جلوه های ویژه این فیلم دست داشته و طبق گفته ها این استودیو ویژوال افکت حدود 45 برداشت رو کار کرده که البته شامل تیتراژ ابتدا و انتهای فیلم هم میشه و بیشتر کارهای انجام شده توسط این کمپانی مربوط میشه به 2 دقیقه آخر فیلم و ما هم سعی میکنیم که در انتهای این مطلب اگه فرصت بشه کمی درباره کارهایی که Blur Studio در این فیلم انجام داده صحبت کنیم.
 

مرد عنکبوتی - Spider-Man

در این فیلم هم مثل نسخه های گذشته ما 2 سپایدرمن رو داریم. یکی کاراکتر اصلی با بازی اندرو گارفیلد و دیگری یک کاراکتر CG هست که در سکانس های مختلف ما هردوی این کاراکترها رو داریم ولی شاید در خیلی از برداشت ها بسادگی نشه تفاوت های بین کاراکتر اصلی با کاراکتری که بصورت Full CG توسط هنرمندان Imageworks طراحی شده رو متوجه شد.
 
بررسی جلوه های ویژه فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2
 
البته این مساله کاملا بدیهی است که هنرمندان Imageworks تجربه کار در نسخه قبلی این فیلم براشون بسیار مفید و سودمند بوده. چیزی که شاید بنظر برسه اینه که مثلا در نسخه های متفاوت این سری فیلمهای اسپایدرمن میشه از کاراکتر CG اون بارها و بارها استفاده کرد ولی بطور قطعی میشه گفت که اینطور نبوده و درواقع اسپایدرمن در این فیلم بشکل فوق العاده تری بازسازی شده. البته میشه گفت که بیس کاراکتر CG همون اسپایدرمن قدیم هست ولی خب تغییرات نسبتا زیادی در این کاراکتر بوجود اومده مثل لباس جدید، چشمان بزرگتر، انعطاف پذیری بیشتر، جزئیات در عضلات، بهبود در انیمیشن و... که من سعی میکنم در ادامه به برجسته ترین هاشون اشاره ای داشته باشم. اولین تغییر عمده ای که در اسپایدرمن میشه مشاهده کرد لباس اون هست. لباس حالت شل تری پیدا کرده که این امر باعث میشه تا سازندگان مجبور باشن در تمامی مراحل انیمیشن، شبیه سازی پارچه رو هم داشته باشن تا تمامی حالتهای چین و چروک ها که البته سازندگان از این چین و چروک ها بعنوان Rippling Effect نام میبرند، بخوبی روی پارچه ایجاد بشه.
 
بررسی جلوه های ویژه فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2
 
مورد بعدی عضلات مرد عنکبوتی هست که بشکل دقیقی طراحی شده و در هر سکانس یک نورپردازی منحصر به فرد صرفا برای کاراکتر انجام شده تا با ایجاد یکسری هایلایت این عضلات بشکل کامل دیده بشه و همینطور در حرکات مختلف کاراکتر شبیه سازی های دقیقی بر روی این عضلات انجام شده مثل جنبش (Jiggle) که در ویدئوی زیر میتوید بخشی از اون رو ببینید :
 
مشخصات
مدت زمان : 21 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 3 مگابایت
 
مساله بعدی و شاید آخرین بخشی که میشه در کاراکتر اسپایدرمن بهش اشاره داشت انیمیشن اون هست که به دلیل وجود چند کاراکتر منفی جدید که در The Amazing Spider-Man 2 اضافه میشه، میبایست حرکت ها و موشن های اسپایدرمن کارایی بالاتر و بهتری رو داشته باشه. درواقع میشه گفت که سیستم ریگینگ کاراکتر دوباره بازسازی شده و حرکت ها با استفاده از پوزیشن هایی که در کتابهای Comic Book وجود داره و البته استفاده از ویدئو رفرنس هایی که تیم انیمیشن اونها رو ساخته بودن، ایجاد شده.
 
بررسی جلوه های ویژه فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2
 
مساله مهمی که در انیمیشن کاراکتر اسپایدرمن وجود داره، رعایت و حفظ قوانین اولیه فیزیک هست که در این مورد مهمترین یعنی جاذبه بسیار مورد توجه قرار میگیره. اسپایدرمن خودش رو از ساختمانهای بلند به سمت پایین پرتاب میکنه و با تاری که از دستش بیرون میاد شروع میکنه به حرکت و تاب خوردن در شهر و حرکات در عینحالی که غیرممکن بنظر میرسند میبایست از نظر قوانین فیزیکی کاملا قابل قبول، باورپذیر و دقیق کار شده باشن. از همین رو گروه توسعه شروع کردن به تحقیق درباره موضوع فیزیک و تمامی ابعاد اون رو آنالیز و مورد بررسی قرار دادن تا اینکه نهایتا نتیجه کار چیزی میشه که ما در مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 میبینیم.
 

الکترو - Electro

حالا نوبت به کاراکتری میرسه که در این فیلم بعنوان یک شخصیت منفی قراره مقابل اسپایدرمن قرار بگیره یعنی الکترو. کاراکتری که در تمام بدنش الکتریسیته در جریانه و با پوستی شفاف و رگه هایی از الکتریسیته در زیر پوستش که باعث بوجود اومدن نوعی روشنایی و illumination در اون شده و دارای چشمانی خاص که در تصویر زیر میتونید اون رو بخوبی مشاهده کنید.
 
بررسی جلوه های ویژه فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2
 
بیایید قبل از اینکه بخوایم درباره ساخت این کاراکتر صحبت کنیم، ابتدا نگاهی داشته باشیم به داستان که این کاراکتر به چه صورتی بوجود اومد و در چه سکانس هایی حضور داره. البته دوستانی که فیلم رو دیدن احتمالا اینها رو میدونن ولی خب به هر حال در فیلم شخصیتی رو داریم به نام Max Dillon (با هنرمندی Jamie Foxx) که در کمپانی به نام OsCorp کار میکنه. در بخشی از فیلم اون باید بره و دو کابل برق رو به هم متصل کنه که ناگهان دچار برق گرفتگی میشه و از بالا به سمت مخزنی که در اون مارماهی های الکتریکی که تغییر ژنتیک داده شدن پرت میشه و پس از اون تبدیل میشه به الکترو و این کاراکتر میتونه با قدرت الکتریسیته همه چیز رو نابود کنه. شاید براتون جالب باشه که بدونید بزرگترین رفرنس برای شخصیت پردازی ها در این فیلم استفاده از Comic Book های اسپایدر من بوده و همین شخصیت الکترو نیز یکی از همین کاراکترهای منفی این کتابهاست.
 
اما حالا این کاراکتر الکترو چه خصوصیاتی داره و به چه صورتی ایجاد شده ؟ خب این کاراکتر رو میشه به بخش های مختلفی دسته بندی کرد. ابتدا شکل ظاهری چهره اون یعنی یک پوست شفاف که داخلش رگه هایی از الکتریسیته با رنگ های متفاوت مثل یک طوفانی در جریانه و البته روشنایی که توسط همین الکتریسیته ها بوجود میاد. پس از اون افکت های مختلفی الکتریسیته ای که ایجاد میکنه که در بسیاری از سکانس های فیلم شاهد اونها هستیم که شروعش میشه نبرد در میدان تایمز و پایانش هم نیروگاه برق که البته در ادامه درباره میدان تایمز بیشتر صحبت میکنیم.
 
به گفته سرپرست جلوه های ویژه یعنی Jerome Chen چیزی که در ابتدا به نظر میرسید این بود که قراره از بازیگر برداشت هایی داشته باشن و پس از اون با اضافه کردن یکسری افکت اون رو به الکترو تبدیل کنن ولی در ادامه متوجه شدن که کاراکتر الکترو بعنوان یکی از چالش های اصلی جلوه های ویژه این فیلم بحساب میاد.
 
بررسی جلوه های ویژه فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2
 
ایجاد چهره الکترو از چند بخش مختلف تشکیل میشه که یکی از بخشهای اصلی اون روشنایی و نور اون هست که تا حد زیادی این مساله در مرحله فیلمبرداری مورد توجه قرار گرفته. بازیگر اون یعنی Jamie Foxx گریم خاصی روش صورت میگیره که سراسر بدنش علل خصوص چهره با یک رنگ آبی مخصوص که جذب نور بالایی داره پوشیده میشه و با کمک چراغهای LED روشنایی مورد نیاز بدست میاد. بعنوان مثال در سکانس میدان تایمز در لباس Foxx یکسری LED کار گذاشته شده تا نور مورد نیاز ایجاد بشه. پس از اون نوبت به ترکینگ چهره میرسه که اینکار هم بدون هیچگونه مارکر و فقط با کمک رگ هایی که در گریم بر روی صورت بازیگر ایجاد شده، انجام میشه و سپس توسط Cyber Scan چیزی حدود 50 پوزیشن مختلف از بازیگر اسکن میشه و اونها در ساخت و ایجاد یک انیمیت دقیق مورد استفاده قرار میگیرن و نهایتا مدل CG با تمامی حرکات دقیق کاراکتر به همراه افکت های مختلف الکتریسیته ای که در داخل پوست اون وجود داره، ساخته میشه. در مرحله آخر نوبت به کامپوزیت فوتیج اصلی با مدل CG میرسه و در اینجاست که دقت در مچ بودن کامل انیمیشن و تمامی بخش ها معنی پیدا میکنه چراکه اگر مشکل و ناهماهنگی در این دو بخش وجود داشته باشه عملا پروسه باید از اول کار بشه و خب مشکلاتی که این کاراکتر در طول این فیلم برای هنرمندان Imageworks در بخش جلوه های ویژه بوجود اورده رو میشه بخوبی احساس کرد. در اینباره ویدئوی کوتاهی رو براتون آماده کردم که پیشنهاد میکنم حتما ببینید.
 
مشخصات
مدت زمان : 32 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 4 مگابایت
 
اما چند تا مساله درباره همین کاراکتر الکترو وجود داره که در همین بخش پایانی سعی میکنم خیلی کوتاه بهشون اشاره ای داشته باشم. اول اینکه یکی از چالش های بزرگ در ساخت الکترو چشمان اون هست. سرپرست ویژوال افکت این فیلم یعنی Chen در مصاحبه خودش به این مساله اشاره میکنه که تصور تیم Imageworks از چشمان الکترو این بود که قراره صرفا بدرخشه اما بعدا متوجه شدن که چشمان اون شکل خاصی رو داره که در بسیار از برداشت ها مجبور هستن تا اونها رو بصورت CG کار کنن. میدونید که یکی از مهمترین راههای ارتباط مخاطب با بازیگر فیلم، چشمان اون هست و از همینجا میشه بخوبی اهمیت این مساله رو درک کرد. یعنی تصور کنید که اونها میبایست برای یک چهره واقعی چشمانی رو بصورت CG طراحی و حرکات اون رو بصورت دقیق با چشمان اصلی کاراکتر مچ کنن که البته هنرمندان Imageworks با ترکینگ چشمان اصلی و جایگزین کردن اونها، بخوبی تونستن اینکار رو انجام بدن. مساله بعدی اینکه این کاراکتر در همه جا به اینصورت ایجاد نشده و در بسیاری از سکانس ها یک کاراکتر Full CG رو از الکترو داریم.
 
بررسی جلوه های ویژه فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2
 
اما حالا اگه از بررسی خود کاراکتر الکترو بیایم بیرون میرسیم به افکت هایی که بصورت الکتریسیته توسط اون ساخته میشد. خب طبیعیه که تمامی افکت های الکتریسیته ای که در فیلم میبینیم همگی توسط جلوه های ویژه بصری ساخته شده بودن و به عبارت ساده تر اینکه Full CG بودن. برای اینکه بخوایم این افکت ها رو مورد بررسی قرار بدیم ابتدا باید کمی برگردیم به عقبتر یعنی زمانی که Max Dillon تبدیل میشه به الکترو و در ابتدا کنترلی بر روی قدرتش نداره و در همون زمان وارد میدان تایمز میشه و اون اتفاقات رخ میده و پس از اون یاد میگیره که قدرتش رو چطور میتونه کنترل کنه و از این به بعد هست که ما یکسری متد جدیدی از افکت های الکتریسیته رو شاهد هستیم که هنرمندان Imageworks از چند چیز بعنوان رفرنس استفاده کردن مثل Tesla Arcs، Plasma Balls، High Voltage Burn-off و همینطور رعد برق که از این عناصر بعنوان رفرنس های اصلی در ایجاد افکت های الکتریسیته در این فیلم استفاده شده که شاید براتون جالب باشه تا بدونید که انیماتور های Imageworks جهت ساخت و هدایت این صاعقه ها از نرم افزار Houdini در خط تولید خودشون استفاده کردن.
 
بررسی جلوه های ویژه فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2
 
هرکدام از صاعقه هایی که توسط کاراکتر الکترو ایجاد میشه از هشت لایه متفاوت با بافتهای بسیار پیچیده و با ترکیبی از رنگهای آبی، نارنجی و قرمز تشکیل شده و از اونجایی که الکترو نیروی خودش رو توسط مارماهی هایی که تغییر ژنتیک داده شده بودن بدست اورده این صاعقه ها یک حالتی از موجودات دریایی رو نیز در خودش داره.
 
بررسی جلوه های ویژه فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2
 
در انتهای این بخش یک جمع بندی کلی از دپارتمان کسانی که در ساخت جلوه های ویژه الکترو کار کردن داشته باشیم. در ابتدا اشاره کردیم که کاراکتر Max Dillon در داخل مخزنی از مارماهی ها سقوط میکنه و... که ساخت ابتدای جلوه های ویژه این بخش یعنی از برق گرفتی Max تا سقوطش داخل مخزن و نهایتا انفجار اون توسط کمپانی MPC کار شده و پس از اون که کاراکتر الکترو وارد شهر میشه و... بقیه سکانس ها همگی توسط هنرمندان کمپانی Sony Pictures Imageworks طراحی و ساخته شده.
 

سکانس میدان تایمز - Times Square

صحبت درباره میدان تایمز شاید کمی پیچیده و طولانی باشه اما سعی میکنم تا اونجایی که میشه خلاصه و مختصر براتون توضیح بدم. فکر میکنم بررسی سکانس میدان تایمز در این فیلم رو کلا میشه به دو بخش تقسیمش کرد. اولیش مربوط میشه به خود میدان تایمز و ساخت اون توسط جلوه های ویژه بصری و دومیش هم مربوط میشه به سکانس اسلو موشنی که در همین میدان اتفاق میوفته که در ادامه سعی میکنیم خیلی کوتاه به شیوه ساخت اون هم نگاهی داشته باشیم.
 
بررسی جلوه های ویژه فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2
 
اول نگاهی بندازیم به داستان فیلم و اینکه سکانس میدان تایمز چه جایگاهی رو در فیلم داره. خب پس از سقوط Max Dillon به داخل مخزن و تبدیل شدنش به الکترو، اون به سمت داخل شهر میاد که اولین مکان ملاقاتش با اسپایدرمن همین میدان تایمز هست و سپس نبردی که بین این دو اتفاق میوفته و بقیه داستان. قبل از اینکه بریم و نگاهی بندازیم به فرآیند ساخت اون شاید بد نباشه تا قبلش ویدئویی از این بخش رو تماشا کنید.
 
مشخصات
مدت زمان : 54 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 9 مگابایت
 
میدونید این سکانس میدان تایمز شاید در ابتدا خیلی ساده بنظر برسه. سرپرست جلوه های ویژه این فیلم یعنی Jerome Chen در یکی از مصاحبه های خودش به نکته جالبی درباره این سکانس اشاره میکنه. اون میگفت وقتی که ما یعنی تیم Imageworks برای اولین بار فیلمنامه رو خوندیم بنظرمون خیلی ساده و آسون بود. اینکه اسپایدرمن در میدان تایمز با الکترو درگیر میشه و پرتاب چند صاعقه رو داریم و همینطور تاب خوردن اسپایدرمن و پرشش از یک ساختمان به یک ساختمان دیگه و... خب در ظاهر کاری که باید انجام میدادیم این بود که میبایست سکانس هایی رو از میدان تایمز در نیویورک فیلمبرداری کنیم. پس اولین قدم صحبت با تهیه کننده جهت هماهنگی با میدان تایمز برای فیلمبردازی بود که جواب نیویورک به اینکار منفی بود و اونها فقط اجازه برداشت چند سکانس مختصر فقط برای یک شب در میدان تایمز رو به سازندگان این فیلم دادن ! خب طبیعی هم هست چرا که در این سکانس تخریب های زیادی صورت میگیره و عملا برداشت تمامی سکانس ها در میدان تایمز امکانپذیر نبوده. خب در یک شب برداشت های اولیه از اون میدان انجام شد و سپس گروه کوچکی از کمپانی Imageworks شروع کردن به جمع آوری تصاویر و اسکن از میدان تایمز که ازشون بعنوان رفرنس و تکسچر استفاده کنن. پس از اون سازندگان فیلمبرداری رو در محیطی متفاوت که اطرافش پوشیده شده از پرده سبز هست، شروع کردن.
 
بررسی جلوه های ویژه فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2
 
خب میدونید که پرده سبز در اینگونه برداشت ها این معنی رو داره که میبایست تمامی محیط اطراف بصورت CG ساخته بشه و هنرمندان Imageworks شروع کردن به ساخت کامل و دقیق میدان تایمز بصورت Full CG و مساله مهم اینجاست که اینکار میبایست بشکلی انجام میشد تا هیچکس متوجه نشه که این برداشت ها در میدان تایمز نبوده و قطعا این کار ساده ای نیست و به همین دلیله که Chen این سکانس رو بعنوان یکی از پرچالش ترین قسمت های فیلم در بخش ویژال افکت نام میبره. البته در این مورد یک مساله خوبی وجود داشت و اونم اینکه تیم Imageworks از فیلمهای سری قبلی اسپایدرمن به Assets های بسیار خوبی دسترسی داشتن. سازندگان از سری فیلمهای قبلی اسپایدرمن ساختمانهای خوبی داشتن که این امکان وجود داشت تا از اونها در این فیلم نیز استفاده بشه. البته مساله استفاده از Assets ها به همین سادگی هم نیست و در بعضی موارد میبایست تغییرات و بازسازی هایی در اونها صورت بگیره. بعنوان مثال ساختمانهای CG که در فیلمهای سه گانه مرد عنکبوتی وجود داشت، برای انجین RenderMan طراحی شده بود و حالا میبایست تمامی شیدرها و تکسچرهای اونها برای انجین Arnold بازسازی بشه. یا اینکه مثلا بسیاری از این ساختمانها برای برای فضای شب طراحی شده بودن و حالا میبایست برای محیط روز آماده بشه و بالعکس ولی به هر حال استفاده از Assets های نسخه های قبلی این فیلم در ساخت فضاسازی های شهری کمک زیادی به سازندگان جلوه های ویژه این فیلم کرد که شاید بشه بعنوان برجسته ترین سکانس به میدان تایمز اشاره داشت.
 
بررسی جلوه های ویژه فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2
 
اما در همین سکانس میدان تایمز یک اتفاق جالب دیگه ای هم میوفته که میشه کمی دربارش صحبت کرد. در همین ملاقات اول اسپایدرمن و الکترو درگیری صورت میگیره که الکترو توسط دستانش الکتریسیته ای رو به زمین متصل میکنه و افرادی که بر روی سکوها هستن رو به خطر میندازه و در اینجاست که اسپایدر من با سرعت بسیار بالا افرادی که روی سکو هستن رو نجات میده و این سکانس طوری بنظر میرسه که گویی زمان متوقف شده. پیشنهاد میکنم که خودتون این صحنه رو ببینید.
 
مشخصات
مدت زمان : 59 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 18 مگابایت
 
البته نمیشه اسمش رو گذاشت Time Freeze و درواقع یک صحنه اسلوموشن هست. خب اسپایدرمن که میتونه CG باشه و شاید در ظاهر اینطور بنظر برسه که کل این صحنه بصورت Full CG طراحی شده ولی اینطور نیست ! به گفته Chen اونها برای خلق این صحنه افرادی رو روی این سکوها قرار دادن که این اشخاص کنترل بسیار خوبی بر روی عضلاتشون دارن و قبلا هم تجربه انجام یه چنین کاری رو داشتن و ازشون خواسته شده که تا اونجایی که ممکنه خودشون رو ثابت نگه دارن و دوربین با rate تا حدود 150fps از بین اونها حرکت میکنه. البته تعدادی از المانها در این صحنه بصورت سی جی کار شده بود مثل موهای بعضی از افراد و برخی لباسهایی که باید ثابت میبودن توسط جلوه های ویژه پس از فیلمبرداری اضافه شد.
 

 
خب دوستان من دیگه مطلب رو همینجا میبندم و عذرخواهی میکنم که خیلی طولانی شد. البته الان که یک نگاه کلی به این مطلب انداختم تازه متوجه شدم که هنوز بخش های بسیار زیادی از این فیلم مونده که دربارشون صحبت نکردیم. مثل صحنه ابتدای فیلم و درگیری اسپایدرمن و اون راننده کامیون که اتفاقا در همون سکانس هم یک صحنه اسلوموشن رو داریم که به شیوه دیگه ای ساخته شده و همینطور صحبت درباره شخصیت های منفی جدیدی که در این فیلم باهاشون آشنا میشیم و قرار در نسخه های بعدی بیشتر دیده بشن مثل Green Goblin و Rhino و اینکه قرار بود درباره کارهایی که استودیو Blur در این فیلم انجام داده بیشتر صحبت کنیم که متاسفانه دیگه فرصتش نیست. درضمن در این مطلب هیچ اشاره ای به سکانس های برج ساعت و نیروگاه برق نداشتیم که اونها هم بسیار مهم بودن ولی در اینجا لازم میدونم یه مساله ای رو بگم و اونم اینکه طی یکی دو روز آینده ویدئویی از پشت صحنه کامل این فیلم در اختیارتون قرار خواهد گرفت که فکر میکنم هم میتونه درک درستی از صحنه هایی که در این مطلب دربارشون صحبت کردیم برای شما بوجود بیاره و هم تکمیل کننده بررسی جلوه های ویژه همین فیلم یعنی The Amazing Spider-Man 2 باشه.
 
پس میشه اینطور گفت که دیگه مطلبی رو بصورت مقاله درباره جلوه های ویژه این فیلم نخواهیم داشت ولی بزودی ویدئوی پشت صحنه اون در اختیار شما دوستان قرار خواهد گرفت.
 
امیدوارم که از این مطلب لذت برده باشید و البته مثل همیشه منتظر حضور گرم شما دوستان نیز هستیم ...
 
با آرزوی موفقیت برای تک تک شما عزیزان
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 46 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید