میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
voodoo-overview
جمعه 13 شهریور 1394
در
مقالات

افسانه ای بنام Voodoo

جمعه 13 شهریور 1394
میخوام یک صحبت خیلی قدیمی رو براتون نقل قول کنم. صحبتی که شاید بارها و بارها اونو شنیده باشیم و به گوشمون آشناست. هروقت یه کار VFX و یا یک انیمیشنی فوق العاده میبینیم حرف های جالبی در کنارش زده میشه. صحبت از نرم افزارهای افسانه ای این استودیوها میشه. اینکه کمپانی ها و استودیوهای سازنده این آثار نرم افزارهای خاص و انحصاری مخصوص خودش رو دارن که ما بهشون دسترسی نداریم. احتمالا این نرم افزارهای انحصاری و مخفی، ویژگی ها و قابلیت هایی رو در اختیار این کمپانی ها قرار میدن که اونها بخوبی میتونن چنین آثاری رو باهاش بسازن و این ویژگی ها چیزی نیست که در نرم افزارهای تجاری موجود در بازار پیدا بشه.
 
01-voodoo-life-of-pie
 
اما دوستان به نظر شما این حرف ها چقدر میتونه معتبر و درست باشه ؟ خب تا این بخش که خیلی از استودیوها نرم افزارهای انحصاری خودشون رو دارن که درسته. نمونه های زیادی وجود داره مثل نرم افزار Presto استودیو Pixar و یا مثلا نرم افزار جدید Apollo که متعلق به استویدو DreamWorks هست. اما قابلیت ها و ویژگی های این نرم افزارها چیه ؟ آیا واقعا این نرم افزارها اینقدر خاص هستن و امکاناتی رو دارن که نرم افزارهای تجاری بازار نداره ؟ پس اگه موافق باشید در ادامه نگاهی داشته باشیم به نرم افزار Voodoo که ساخته استودیو Rhythm & Hues هست و تاکنون ازش در بسیاری از آثار بزرگ سینمایی استفاده شده و این نرم افزار در سال 2014 تونست برنده جایزه اسکار در بخش Technical Achievement Award بشه. با ما همراه باشید تا با این نرم افزار افسانه ای بیشتر آشنا بشیم.
 

Voodoo چیست ؟

Voodoo درواقع یک نرم افزار انیمیشن سازی بحساب میاد اما نه یک 3D Application کامل ! استویدو سازنده Voodoo یعنی Rhythm & Hues از این نرم افزار بعنوان یک Toolset برای انجام فرآیندهای ریگینگ، انیمیشن، Camera Tracking، Matchmoving، ساخت مو، پشم و پرز، پارچه، شبیه سازی جمعیت و همینطور کارهای 2.5 بعدی نام میبره. پس در همین ابتدای کار بخوبی میشه متوجه این موضوع شد که جای خالی پروسه هایی مثل مدلسازی و تکسچرینگ در این نرم افزار خالیه. در اصل میشه اینطور به Voodoo نگاه کرد که تیم تحقیق و توسعه استودیو Rhythm & Hues سعی کرده ابزاری رو بسازه تا هنرمندان این کمپانی بتونن ازش در ساخت انیمیشن ها استفاده کنن.
 
02-voodoo
 
اما بصورت کلی میتونم بگم که تمرکز اصلی نرم افزار Voodoo در زمینه Character Animation بوده و سازندگان اون ابزارهای مختلفی رو برای جان بخشیدن به کاراکترها در این نرم افزار طراحی کردن و پروسه انیمیت یک کاراکتر در اون بقدری جذاب و حرفه ای انجام میشه که بدون شک همین موضوع نام Voodoo رو در راس لیست نرم افزارهای انحصاری کمپانی های بزرگ VFX و Animation قرار میده. استودیو Rhythm & Hues تا کنون از این نرم افزار برای جان دادن به بسیاری از شخصیت های آثار بزرگ هالیوودی استفاده کرده که نام آشناترین کاراکتری که میتونم ازش یاد کنم ریچارد پارکر در فیلم Life of Pie هست.
 
03-voodoo-life-of-pie
 
شاید بد نباشه قبل از اینکه صحبت درباره Voodoo رو ادامه بدیم، ابتدا نگاهی به ویدئوی معرفی کلی این نرم افزار که از طرف Rhythm & Hues ارائه شده داشته باشیم. این ویدئوی 6 دقیقه ای در یک نگاه کلی تشریح جالبی از پروسه و شیوه کاری نرم افزار Voodoo داشته. پیشنهاد میکنم که به هیچ وجه این ویدئوی جذاب رو از دست ندید.
 
مشخصات
مدت زمان : 6 دقیقه
زبان : انگلیسی
کیفیت : SD
حجم : 87 مگابایت
 
فوق العادست ! اینطور نیست ؟
وقتی صحبت دلیل ساخت نرم افزارهای انحصاری کمپانی ها و استودیوهای VFX و Animation میشه، دیگه موضوع فقط خاص و متمایز بودن این کمپانی ها نیست. این استودیوها با هزینه های بسیار زیاد برای ساخت این Software ها قرار نیست Unique بودن خودشون رو به رخ بقیه بکشن. همیشه به این موضوع توجه داشته باشید که تیم های تحقیق و توسعه این استودیوها دائما درحال تلاش برای ایجاد ابزارهای جدید جهت مقابله با چالش هایی هستن که هنرمندانشون با اونها سروکار دارن. وقتی در طول سالیان سال این ابزارهای ریز و درشت در کنار هم قرار میگیرن به یک باره میتونیم شاهد تولد یک نرم افزار جدید در این عرصه باشیم.
 
البته نرم افزار Voodoo در یکی دوسال اخیر ساخته نشده. ردپای این نرم افزار رو میشه از 15-16 سال پیش مشاهده کرد. اما مساله ای که به یکباره باعث برجسته شدن نام این نرم افزار شد در سال گذشته یعنی 2014 اتفاق افتاد و اونم چیزی نبود جز کسب جایزه اسکار در بخش Technical Achievement Award که پس از اون توجه خیلی ها رو به خودش جلب کرد.
 
04-oscar-statues
 
فکر میکنم با توضیحات ارائه شده و مشاهده ویدئو الان دیگه تونسته باشید یک چارچوب کلی از نرم افزار Voodoo رو در ذهنتون ایجاد کنید. اگه موافق باشید در بخش بعدی نگاهی داشته باشیم به قابلیت ها و ویژگی های کلیدی این نرم افزار و ببینیم ازش چه کارهایی برمیاد و از چه تکنولوژی هایی بهرمنده.
 

قابلیت های کلیدی Voodoo

در بخش قبلی بصورت خیلی مختصر نگاهی به قابلیت های اصلی Voodoo داشتیم. اما در این بخش بصورت دقیقتر قابلیت ها و ویژگی های اون رو مورد بررسی قرار میدیم و ویدئوهای جالبی رو هم براتون درنظر گرفتم که اطمینان دارم از تماشای اونها لذت خواهید برد.
 
05-voodoo-rigging
 
Voodoo بعنوان یک نرم افزار برای سیستم عامل لینوکس بصورت انحصاری فقط در اختیار استودیو Rhythm & Hues قرار داره. پیش تر گفته شد که بخاطر پروژه های اخیری که این استودیو بر روی اونها کار کرده بود این نرم افزار تونست جایزه اسکار برترین تکنولوژی رو ببره و همین موضوع باعث شد که نام Voodoo در دنیای CG بر سر زبانها بیوفته. البته Rhythm & Hues هم از موقعیت استفاده کرد و اطلاعات جالبی درباره این نرم افزار رو منتشر کرد که این اطلاعات شامل ویدئوهای جذابی هم میشه که در ادامه تمامی اونها تقدیمتون خواهد شد. اما برای توصیف گستردگی کاربرد این نرم افزار شاید بد نباشه اگه نگاه به پروژه های اخیر این استودیو داشته باشیم.
 
برای لحظه ای تصور کنید که یک استودیو قراره جلوهای ویژه یک فیلم برجسته هالیوودی رو کار کنه. این فیلم دارای کلی صحنه VFX هست و خب وقتی در یک فیلم صحبت از هزاران Shot از صحنه های Visual Effects میشه و باید این رو هم درنظر بگیریم که برای ساخت اونها بصورت همزمان میبایست صدها آرتیست هم کار کنن و در اینجاست که موضوع Pipeline از اهمیت ویژه ای برخورداره. تصور کنید در یک صحنه با چندین کاراکتر و باید چندین هنرمند بصورت همزمان و موازی بر روی بخش های مختلف اون کار کنند و کاری که نرم افزار Voodoo انجام میده درواقع محقق کردن آرزوهای هر استودیویی هست. Voodoo میتونه بصورت موازی و همزمان تمامی پروسه های مختلفی همچون ریگ، انیمیت، موشن کپچر، ترکینگ، شبیه سازی جمعیت، مو، شبیه سازی پارچه و ... رو انجام بده.
 
06-voodoo-workflow
 
و بازهم برای لحظه ای تصور کنید که تمامی پروسه های مختلف از ریگینگ گرفته تا خروجی رندر اگه توسط فقط یک نرم افزار انجام بشه چقدر میتونه به روند یک پروژه سنگین و پیچیده کمک کنه. و بازهم به همون نتیجه میرسیم که Voodoo تحقق تمامی آرزوهایی هست که یک استودیو VFX میتونه داشته باشه.
 
اما صحبت از پروسه های مختلف شد و همونطوری که پیش تر هم اشاره کردم این نرم افزار در بخش هایی بجز مدلسازی و تکسچر تمامی کارهای یک نرم افزار 3D Animation و حتی خیلی بیشتر رو میتونه انجام بده. ابزارهای اصلی این نرم افزار رو میشه در 5 بخش دسته بندی کرد.
  1. ابزارهای کامل Rigging
  2. تمامی ابزارهای انیمیشن سازی به همراه grooming و dynamics
  3. شبیه ساز جمعیت شامل crowd rigging، manipulation و flexible body dynamics
  4. انجام تمامی پروسه های ترکینگ شامل camera tracking، match moving، rig tracking و geometry reconstruction
  5. وجود ابزارهای 2.5 بعدی جهت matte painting و environment projections
خب پس تا اینجا تونستیم بخوبی با قابلیت های اصلی و ویژگی های کلیدی نرم افزار Voodoo آشنا بشیم. اما شاید براتون جالب باشه که بدونید این نرم افزار بهترین ابزارها رو برای جان بخشیدن به کاراکترهای ارگانیک رو داره. این موضوع رو باید مدیون پروژه هایی دونست که استودیوی Rhythm & Hues در این چند سال اخیر با اونها سروکار داشته و همین امر باعث شده تا ویژگی های فوق العاده ای برای انیمیت کاراکتر خصوصا کاراکترهای ارگانیک در Voodoo بوجود بیاد.
 
برای درک بهتر این موضوع ازتون دعوت میکنم که ویدئوی زیر رو تماشا کنید. (به هیچ وجه از دستش ندید !)
 
مشخصات
مدت زمان : 7 دقیقه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 73 مگابایت

Rigging

در اولین بخش نگاه به ویدئوهای بخش Rigging نرم افزار Voodoo خواهیم داشت. شاید با تماشای این ویدئوها چارچوب ها و کلیاتی که از یک پروسه استاندارد ریگینگ در ذهنتون هست کمی با چالش مواجه بشه که فرآیند ریگ در این نرم افزار متفاوت و البته خیلی جالبه. پیشنهاد میکنم که با دقت این چند ویدئوی جالب رو ببینید.
 
مشخصات
مدت زمان : 18 دقیقه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 125 مگابایت
 
در ادامه نگاهی هم به فرآیند facial rigging در این نرم افزار داشته باشیم. پروسه ای که در یک زمان خیلی کوتاه و با شیوه خیلی جالبی انجام میشه.
 
مشخصات
مدت زمان : 7 دقیقه و 50 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 59 مگابایت
 
و بعنوان آخرین موضوعی که در بخش rigging قصد داریم به اون نگاهی داشته باشیم اختصاص داره به تکنولوژی Delta Mush که فکر میکنم این نام باید براتون آشنا باشه. ابتدا ویدئو رو مشاهده کنید و در ادامه توضیح میدم.
 
مشخصات
مدت زمان : 3 دقیقه و 24 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 32 مگابایت
 
بله حتما برای شما هم نام تکنولوژی Delta Mush آشناست. اگه هنوز بخاطر نیاوردید باید یا آوری کنم که امسال شاهد افزوده شدن این تکنولوژی در نرم افزار مایا 2016 بودیم.
 

Animation

نوبت به بخش انیمیشن میرسه که شاید برجسته ترین ویژگی این بخش رو میشه در ویدئوی معرفی موشن کپچر Voodoo دید.
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 40 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 13 مگابایت

آیا ما هم میتوانیم از Voodoo استفاده کنیم ؟

حالا میرسیم به سوال چند میلیون دلاری این مطلب. اینکه آیا اساسا امکان استفاده عموم از این نرم افزار میسر شده و یا نه. خب درحال حاضر میشه گفت که Voodoo بعنوان یک نرم افزار انحصاری در اختیار استودیو Rhythm & Hues و این نرم افزار فعلا بصورت عمومی/تجاری عرضه نشده. هرچند که بعد از سال 2014 و برنده شدن جایزه اسکار صحبت ها و گمانه زنی های زیادی در خصوص عرضه تجاری/عمومی Voodoo شد که به هرحال تا این لحظه چنین اتفاقی نیوفتاده و همچنان این نرم افزار انحصاری باقی مونده.
 
اما Rhythm & Hues به موضوع جالبی اشاره میکنه. این استودیو ادعا میکنه که Voodoo یک نرم افزار فوق سری و مخفی نیست. درسته که License این نرم افزار بشکل دیگر نرم افزارهای تجاری موجود عرضه نمیشه اما اگر اشخاصی به Voodoo علاقمند باشن Rhythm & Hues میتونه به اونها کمک کنه و شاید بتونه این نرم افزار رو در اختیارشون قرار بده. حالا اینکه آیا این حرف صرفا یک شعار هست یا خیر، پاسخ به این سوال کمی سخته اما به گفته Rhythm & Hues اگه شما هم تمایل داشته باشید میتونید با ایمیل labs@rhythm.com در تماس باشید و خودتون از صحت و سقم این موضوع مطلع بشید.
 

 
دوستان راستش خودم به شخصه از تحقیق و مطالعه در زمینه نرم افزارهای انحصاری کمپانی های بزرگ خیلی لذت میبرم و دوست داشتم که شما هم در این تجربه جالب سهیم باشید. امیدوارم که از خوندن این مطلب لذت برده باشید و براتون مفید بوده باشه.
 
حتما نظر و دیدگاه خودتون درباره این نرم افزار رو برامون بنویسید. منتظر شما هستیم ...
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 36 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید