میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
vray31-and-vray32-new-features
سه‌شنبه 19 خرداد 1394
در
اخبار دنیای CG

از انجین V-Ray 3.0 تــــا V-Ray 3.2

سه‌شنبه 19 خرداد 1394
روز گذشته بازهم کمپانی Chaos Group یک سورپرایز جالبی رو برای کاربران نرم افزار 3ds Max داشت. حتما موتور رندر محبوب و فوق العاده قدرتمند V-Ray رو میشناسید و حتما در جریان انتشار نسخه 3 و ویژگی های جدید و خاص این انجین قدرتمند نیز هستید. اگه مطالب سایت رو از سالهای گذشته تاکنون دنبال کرده باشید حتما میدونید که تا الان توی سایت مطالب و ویدئوهای تخصصی بسیار زیادی در رابطه با این نسخه از انجین محبوب V-Ray منتشر شده. بگذارید قبل از اینکه وارد مطلب اصلی بشیم ابتدا نگاهی به مطالب مرتبط با V-Ray 3.0 در این چند سال اخیر داشته باشیم.
اما پس از گذشت مدت زمان نسبتا زیادی که از انتشار آخرین مطلب مربوط به V-Ray 3.0 در سایت گذشته حالا این مطلب ویژه اختصاص داره به نسخه های جدیدی که از این موتور رندرینگ منتشر شده. درحال حاضر بصورت مشخص میتونم به انتشار نسخه 3.2 و یا بهتر بگم انتشار Service Pack 2 انجین V-Ray 3 اشاره داشته باشم. ولی اگه یادتون باشه پیش از این Chaos Group یک بسته بروزرسانی دیگه ای رو هم با نام Service Pack 1 و یا همون V-Ray 3.1 ارائه کرده بود که چقدر مناسبه اگه امروز در این مطلب به شرح کامل ویژگی های جدید این دو نسخه اخیر بپردازیم. پس اگه شما هم از کاربران و طرفداران این موتور رندر قدرتمند هستید، با ما همراه باشید.
 

ویژگی های جدید V-Ray 3.1

بررسی ویژگی های جدید موتور رندر V-Ray 3.1 و V-Ray 3.2
 
در اواخر سال گذشته (دسامبر 2014) کمپانی Chaos Group بازهم با موتور رندرینگ محبوب خودش یعنی V-Ray 3 تونست جایگاه ویژه ای رو در سرتیتر عناوین خبری دنیای CG پیدا کنه. در اون مقطع Chaos Group از سرویس پک 1 انجین V-Ray 3 رونمایی کرد که ازش با عنوان نسخه 3.1 یاد میکرد. این نسخه با چند ویژگی جدید و منحصربه فرد نسبت به نسخه های پیشین ارائه شد. تا قبل از این کمپانی Chaos Group نسخه ای رو با عنوان Service Pack برای وی ری منتشر نکرده بود و بروزرسانی ها صرفا به موارد رفع باگ (bugfixes) و یا چند ویژگی مختصر خلاصه میشدن. اما وی ری 3 رو میتونیم بعنوان نقطه شروع انتشار این سری از ورژن های این موتور رندر بحساب بیاریم.
 
بررسی ویژگی های جدید موتور رندر V-Ray 3.1 و V-Ray 3.2
 
اما بازهم در ابتدا میشه به افزایش سرعت در بخش Hair Rendering با کمک embree اشاره داشت. توسعه چشمگیر بخش VFB و همینطور ویژگی جدیدی با نام VRayInstancer از دیگر ویژگی های جدید V-Ray 3.1 محسوب میشدن که در کنار توسعه های خوب بخش ریل تایم این انجین یعنی V-Ray RT تونستن یک بروزرسانی کاملا موفقی رو برای این انجین محبوب رقم بزنند.
 
درضمن فراموش نکنید که اینها فقط و فقط بخش کوچکی از توسعه های بیشمار V-Ray 3.1 بودن و اگه تمایل دارید با اونها بیشتر آشنا بشید پیشنهاد میکنم ویدئوی فوق العاده ای که در همون زمان از طرف Chaos Group منتشر شد رو با دقت تماشا کنید.
 
مشخصات
مدت زمان : 4 دقیقه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 33 مگابایت
 
بصورت دقیق میتونم بگم که V-Ray 3.1 در تاریخ 11 دسامبر 2014 برای تمامی دارندگان نسخه قانونی بصورت رایگان عرضه شد. یعنی کسانی که لایسنس نسخه 3.0 این انجین رو داشتن میتونستن بصورت رایگان موتور رندر V-Ray خودشون رو به جدیدترین نسخه یعنی 3.1 ارتقا بدن.
 

و سرانجام ارائه V-Ray 3.2

بررسی ویژگی های جدید موتور رندر V-Ray 3.1 و V-Ray 3.2
 
اما دو روز پیش بازهم کمپانی Chaos Group تونست نام V-Ray 3 رو برای یکبار دیگه در دنیای CG بر سر زبانها بندازه اما اینبار با ارائه Service Pack 2 که با عنوان نسخه 3.2 بصورت رسمی در وبسایت سازنده عرضه شد. اما اگه موافق باشید بیایید یک نگاه کوتاهی به این نسخه داشته باشیم. اینکه آیا Chaos Group بازهم تونسته با ایجاد تغییرات گسترده و توسعه های مفید این موتور رندر رو برای کاربرانش محبوب تر کنه یا خیر.
 
در ابتدای ویژگی های جدید این نسخه بازهم میشه به افزایش سرعت در رندرینگ اشاره کرد اما اینبار نه فقط مو بلکه نام Fluid Simulation Data نیز به چشم میخوره. درحال حاضر وی ری 3.2 با توسعه های خوبی که در اون بوجود اومده امکان رندرینگ دیتاهای مربوط به شبیه سازی های سیالات مثل Phoenix FD، OpenVDB و همینطور Field3D در اون میسر شده و بدون تردید این امر باعث محبوبیت بیش از پیش این موتور رندرینگ قدرتمند در بخش VFX خواهد شد.
 
بررسی ویژگی های جدید موتور رندر V-Ray 3.1 و V-Ray 3.2
 
اما در بین این افزایش سرعت ها میشه نام Fur رو هم دید که توی این نسخه سرعت رندرینگ در Hair & Fur و VRayFur بازهم با کمک همون متد Embree افزایش پیدا کرده. (در رابطه با موضوع Embree در آینده بیشتر صحبت خواهیم کرد)
 
بدون شک یکی از برجسته ترین توسعه های این نسخه اختصاص داره به بخش Unbiased انجین V-Ray یعنی V-Ray RT که بخش ریل تایم ویری بازهم دستخوش تحولات چشمگیری شده و به جرات میشه گفت که یک رقابت تنگاتنگی رو با بخش اصلی این انجین به راه انداخته که پشتیبانی کامل از Composite Maps ، Displacement و VRayEnvironmentFog شاید بخش کوچکی از توسعه های فوق العاده این بخش بحساب بیاد.
 
دوستان راستش توضیح و توصیف ویژگی های جدید این نسخه از انجین V-Ray شاید در کلمات نگنجه و البته بازهم مثل همیشه کمپانی Chaos Group ویدئوی کاملی رو برای شرح ویژگی های جدید این نسخه ارائه کرده که بشدت پیشنهاد میکنم این ویدئو رو نیز از دست ندید.
 
مشخصات
مدت زمان : 4 دقیقه و 36 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 42 مگابایت

 
این رو میدونم که همیشه مطالب مرتبط با این موتور رندرینگ از محبوبیت خاصی برخوردار بوده و خودم به شخصه کاملا موضوعات مختلف سایت Chaos Group رو دنبال میکنم چون میدونم اهدافی که این کمپانی برای وی ری داره همیشه جذاب و هیجان انگیزه. این نکته رو هم اضافه کنم که بازهم این شرکت برنامه های ویژه ای رو برای سیگراف داره و مثل هرسال باید منتظر حضور پررنگش در SIGGRAPH 2015 باشیم.
 
بررسی ویژگی های جدید موتور رندر V-Ray 3.1 و V-Ray 3.2
 
حالا که صحبت از V-Ray و Chaos Group هست این خبر رو هم در انتهای این مطلب اضافه کنم که نسخه بتا انجین V-Ray برای نرم افزار Nuke امروز عرضه شد و از اونجایی که شاید خبر انتشار این نسخه از وی ری رو سال گذشته در مطلب (رونمایی از انجین V-Ray برای Katana ،Nuke و Modo) خونده باشید، خواستم این خبر رو هم به کاربران نرم افزار نیوک بدم که شما هم در آینده ای نزدیک باید منتظر این موتور رندرینگ قدرتمند باشید.
 
حتما تعداد زیادی از دوستان الان درخواست لینک دانلود این نسخه از V-Ray رو دارن و باید اعلام کنم که متاسفانه هنوز نسخه ای که ما بتونیم ازش استفاده بکنیم (نسخه کرک شده) در فضای مجازی منتشر نشده. اما اگه با سایت بخوبی آشنا باشید حتما میدونید که همیشه جدیدترین نسخه پلاگین ها در بخش دانلود قرار میگیرن که برای دانلود انیجین V-Ray میتونید به این لینک مراجعه کنید. توجه داشته باشید که درحال حاضر نسخه 3.0 برای دانلود وجود داره و به محض انتشار عمومی نسخه 3.2 لینک دانلود در همون بخش قرار میگیره. درضمن اگه هرگونه سوالی درباره این موتور رندر داشتید میتونید اون رو در تالار گفتگو مطرح کنید و حتما با تاپیک اختصاصی V-Ray هم آشنایی دارید.
 
خیلی خیلی مشتاقم تا دیدگاهها و نظرات شما رو در رابطه با این بروزرسانی ها و ارائه این Service Pack ها بدونم. به نظر شما V-Ray در این عرصه چه جایگاهی رو داره و آینده این انجین با این رویکرد رو چطور میبینید ؟ منتظر شما هستیم ...
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 78 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید