نقد و بررسی ویژگی های جدید ZBrush 4R7

در تاریخ دوشنبه, 13 بهمن 1393 در بخش نقد و بررسی توسط مصطفی رضایی

آغاز نسل جدید نرم افزار ZBrush با پایان نسل 4 این نرم افزار

نقد و بررسی ویژگی های جدید ZBrush 4R7
نرم افزار ZBrush پا به دنیای جدیدی در مدلسازی بین نرم افزارهای Sculpting گذاشت؛ دنیایی که شاید برای این دسته از نرم افزارها کمی ناشناخته و نو باشه و بدون تردید یک نگاه متفاوت رو برای کاربران خودش به ارمغان خواهد آورد. چند روز پیش کمپانی Pixologic نسخه جدید نرم افزار زیبراش یعنی ZBrush 4R7 رو منتشر کرد و بهانه خوبی شد تا امروز به نقد و بررسی این نسخه و ویژگی های جدید اون بپردازیم. اما قبل از اینکه بررسی ویژگی های این نسخه رو شروع کنیم، بیایید کمی به عقب برگردیم و ابتدا یه نگاهی بندازیم و ببینیم که زیبراش و کمپانی سازنده اون یعنی Pixologic از سال 2013 تاکنون چه اتفاقاتی رو در این عرصه رقم زدند و درنهایت ببینیم که کمپانی Pixologic با نرم افزار ZBrush 4R7 چه امکاناتی رو برای کاربران خودش در نظر گرفته.
 

از ZBrush 4R6 تــــا ZBrush 4R7

هنوز یادمه که در ماه June 2013 بود که کمپانی Pixologic از ویژگی های جدید ZBrush 4R6 رونمایی کرد و در عرض مدت زمان کوتاهی یعنی اوائل ماه July 2013 این نسخه بصورت رسمی منتشر شد. ویژگی افزوده شده بر روی این نسخه جدید ابزاری بود با نام ZRemesher که فرآیند ریتوپولوژی رو به ساده ترین شکل ممکن میسر میکرد. در کنار این ویژگی چند ابزار جدید دیگه هم به چشم میخورد و شاید با نگاهی دقیقتر میشد از همون موقع نگرش جدید Pixologic رو نسبت به نرم افزار زیبراش حس کرد.
 
آغاز نسل جدید نرم افزار ZBrush با پایان نسل 4 این نرم افزار
 
ولی در نهایت مهمترین اتفاق ZBrush 4R6 ابزار جدید ZRemesher نام گرفت و درست یکماه بعد رویداد SIGGRAPH 2013 آغاز شد و کمپانی Pixologic با همین نرم افزار محبوب و دوست داشتنی خودش و البته نسخه جدید اون یک حضور بسیار پررنگی رو در این رویداد به نمایش گذاشت. تا اونجایی که حتی ACM SIGGRAPH در گزارش نهایی خودش پس از برگزاری سیگراف 2013 غرفه Pixologic رو در کنار غرفه Pixar بعنوان شلوغ ترین و پربازدیدترین غرفه های این دوره معرفی کرد.
 
چند ماه گذشت و نهایتا امسال (چند هفته قبل از شروع SIGGRAPH 2014) شاهد اتفاق جالبی در فضای مجازی درباره این نرم افزار بودیم. در تالار گفتگوی سایت Pixologic موضوعی با عنوان ZBrush 5 باز شد و گفتگوهای مختلفی در رابطه با نسخه جدید زیبراش از طرف کاربران این نرم افزار شکل گرفت. بسیاری از کاربران از انتظارات خودشون رو میگفتن و برای این نسخه جدید پیشنهاداتی رو ارائه میکردن که شاید برجسته ترین پیشنهاد 64 بیتی شدنش بود. نکته جالب اینجا بود که هیچکدوم از مدیران Pixologic عدد 5 بعنوان نسخه جدید زیبراش رو تایید و یا تکذیب نمیکردند ولی انتظار میرفت که Pixologic نهایتا گفتنی ها رو در سیگراف 2014 خواهد گفت تا اینکه مشخص شد اساسا این شرکت امسال در رویداد سیگراف حضور نخواهد داشت ! ولی خودش رویدادی رو برگزار کرده با عنوان ZBrush Summit 2014 که در نوع خودش خیلی جالب توجه بود. یک Event کاملا رایگان و عمومی برای همه با امکان مشاهده گفتگوها، کارگاه ها و نشست ها بصورت Stream و آنلاین.
 
آغاز نسل جدید نرم افزار ZBrush با پایان نسل 4 این نرم افزار
 
در روز اول این رویداد کمپانی Pixologic نهایتا بصورت رسمی اعلام کرد که نسخه 5 ـی درکار نیست و زیبراش قراره نسخه جدید خودش رو با نام 4R7 بعنوان آخرین نسخه از سری ورژن های 4 ارائه کنه. اما پیشنهاد پررنگی که از طرف کاربران درخواست شده بود یعنی 64 بیتی شدن این نرم افزار رو هم میشد در لیست ویژگی های برجسته این نسخه دید که البته به گفته Pixologic نسخه 64 بیتی با عنوان Public Beta ارائه خواهد شد. میشه این برداشت رو کرد که Pixologic قصد داشته در نسخه 5 این نرم افزار 64 بیتی شدنش رو بصورت نهایی و Final ارائه کنه اما این تمام ماجرای 4R7 نبود و ویژگی های فوق العاده ای در این نسخه به چشم میخورد که باعث شگفتی بسیاری از کاربرانش شد.
 
در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی به این ویژگی ها داشته باشیم ...
 

ابزار ZModeler

تجربه مدلسازی به سبک Polygonal Modeling در زیبراش
 
آغاز نسل جدید نرم افزار ZBrush با پایان نسل 4 این نرم افزار
 
حتما با متد معمول مدلسازی که در نرم افزارهای سه بعدی بیشترین کاربرد رو داره آشنا هستید. سبک Polygonal Modeling که شاید ما اون رو با نام هایی مثل Poly Modeling هم میشناسیم و در نرم افزارهای همانند 3ds Max ابزارهای فوق العاده ای مثل Edit Poly برای مدلسازی به این سبک وجود داره. اما حتما میدونید که سبک مدلینگ در نرم افزارهای Sculpting شکلی متفاوت و خاصی رو داره. توی اینگونه نرم افزارها شاید خیلی کاربر نتونه کنترل دقیقی رو بر روی تک تک ورتکس ها، خطوط و یا پولیگان ها داشته باشه ولی حالا برای لحظه ای تصور کنید که نرم افزاری به قدرتمندی زیبراش این ویژگی رو در خودش جای بده تا شما بسادگی و حتی با کارایی بالاتر و بهتری نسبت به ابزارهایی مثل Edit Poly به مدلسازی بصورت Polygonal Modeling بپردازید. بله درسته ابزار ZModeler که ازش بعنوان یک Brush نام برده میشه امکان مدسازی به این سبک رو در نرم افزار ZBrush فراهم کرده. پس اگر تا الان مدلسازی بصورت Hard Surface Modeling، فضاسازی، مدلسازی محیط و ... با نرم افزار زیبراش براتون سخت، دشوار و یا بعضا غیرممکن بوده، اما هم اکنون میتونید با کمک ابزار ZModeler هر شکل و هر مدلی که مورد نظرتون هست رو در کمترین زمان و به ساده ترین شکل ممکن اون رو بسازید.
 
آغاز نسل جدید نرم افزار ZBrush با پایان نسل 4 این نرم افزار
 
در نشست هایی که برای معرفی و رونمایی از ZBrush 4R7 توی رویداد ZBrush Summit 2014 برگزار شده بود، میشد بخش هایی از منوهای این ابزار و یا اگه بخوام درستش رو بگم این براش رو میشد دید. البته اون موقع هنوز بصورت دقیق نام و جزئیات این ابزار اعلام نشده بود. اما در نهایت مشخص شد که این Brush دارای 3 منوی مجزا هست که این سه منو شامل Point Menu که درواقع Point رو ما بیشتر با نام Vertex میشناسیم؛ منوی بعدی Edge Menu هست و همونطوری هم که میدونید مربوط به خطوط میشه و در نهایت یکی از پرکاربرد ترین بخش این ابزار یعنی Poly Menu که مربوط به امکانات بخش پولیگان هاست. هریک از این منوها شامل 3 بخش هستن که قسمت بالا به Actions ها اختصاص داره، قسمت وسط Target و قسمت پایین هم Modifiers ها هستن.
 
Dynamic Subdivision
 
آغاز نسل جدید نرم افزار ZBrush با پایان نسل 4 این نرم افزار
 
اما ویژگی جدید دیگه ای که میشه اون رو بعنوان یکی از زیرمجموعه های همین ابزار ZModeler بحساب آورد Dynamic Subdivision نام داره که کاربرد این ابزار رو میشه خیلی ساده بیان کرد. ابزار Dynamic Subdivision درست مثل ابزارهای Smooth (مثل Turbo Smooth در 3ds Max) در نرم افزارهای سه بعدی سازی عمل میکنه. در عملکرد Subdivision Surfaces های معمولی که ما باهاشون آشنا هستیم، امکان ویرایش Base یک مدل High Poly با این متد میسر هست که حالا ابزار Dynamic Subdivision این امکان رو در نرم افزار زیبراش هم فراهم میکنه. این ابزار با پشتیبانی از سه متد Flat Subdivision ، QuickGrid و Smooth Subdivision به کمک ابزار جدید ZModeler میاد تا شما بتونید تمامی مدلهای مورد نظر خودتون علل خصوص Hard Surface رو به سادگی ایجاد کنید.
 
NanoMesh
 
آغاز نسل جدید نرم افزار ZBrush با پایان نسل 4 این نرم افزار
 
ویژگی های جدیدی که در بخش مدلسازی این نرم افزار افزوده شده به همینجا ختم نمیشه و بعنوان یکی از برجسته ترین قابلیت های این بخش میشه به NanoMesh اشاره داشت که به کمک ZModeler میاد و بخش InsertMesh زیبراش رو وارد یک مرحله و درواقع یک دنیای جدیدی میکنه. ابزار NanoMesh بصورت کامل با ZModeler ترکیب شده و امکاناتی مثل تکثیر آبجکت های صحنه رو در اختیار شما قرار میده. شما بسادگی میتونید آبجکت و یا آبجکت های خودتون رو در یک سطحی تکثیر کنید و با کمک پارامترهای مختلفی همچون angle ، offset ، scale و multiple alignment نوساناتی رو بر روی مدلهای تکثیر شده بوجود بیارید.
 
آغاز نسل جدید نرم افزار ZBrush با پایان نسل 4 این نرم افزار
 
اگه بخوام کاربرد و عملکرد این ابزار رو مثال بزنم میتونم بگم که NanoMesh شباهت زیادی به پلاگین های Scatter داره. همونطوری که میدونید پلاگین هایی که در زمینه اسکاتر هستن کاربرد اصلیشون قراردادن و تکثیر آبجکت های مشخص در یک سطح معین شده هست ولی همین پلاگین ها میتونن محدودیت های زیادی رو داشته باشن که میتونم بگم ابزار NanoMesh خیلی خیلی کاملتر و پخته تر در این زمینه عمل میکنه. اگه دقت کرده باشید یکی از کاربردهای اصلی اسکاترها در زمینه ساخت مناظر طبیعی (مثل جنگل) هستن و جالبتر اینکه کمپانی Pixologic هم برای معرفی بهتر این ویژگی یه منظره جنگل رو ایجاد کرده و تصویری که در بالا مشاهده میکنید بصورت کامل در زیبراش و با کمک همین ابزار ساخته شده.
 
آغاز نسل جدید نرم افزار ZBrush با پایان نسل 4 این نرم افزار
 
ابزارهای دیگری هم هستن که میشه در همین بخش ZModeler بهشون اشاره کرد مثل ArrayMesh که این هم یک ابزار فوق العاده کارآمد و کاربردی در زمینه کپی و تکثیر آبجکت ها در یک مسیر مشخص با ویژگی هایی مثل امکان ویرایش مدل Base بصورت RealTime هست. اما اگر اجازه بدید مطلب بخش ZModeler رو فقط با این نکته به پایان برسونم که تصویر اصلی این مطلب یعنی همون مدل موتور (انجین) قرمز رنگی که در بالا مشاهده میکنید بصورت کامل توسط همین ابزار ZModeler ساخته شده و جالبه که بدونید کل این مدل از یک Cube و Cylinder ساده شروع شده. دوستان باور کنید این ابزار هیچ حرفی رو دیگه برای گفتن باقی نگذاشته و من هرچی گشتم تا کمبود و مشکلی رو پیدا کنم و از اون هم نام ببرم ولی موفق به پیدا کردن خلائی در این ابزار فوق العاده نشدم.
 

پلی به سمت KeyShot

آغاز نسل جدید نرم افزار ZBrush با پایان نسل 4 این نرم افزار
 
دوستان خیلی خوشحالم از اینکه قبل از انتشار و نقد و بررسی این نسخه از نرم افزار ZBrush موفق شدیم مطلب کاملی رو در سایت به معرفی نرم افزار KeyShot اختصاص بدیم و مطمئنم با شناخت خوبی که از اون نرم افزار در ذهنمون بوجود اومده، خیلی بهتر، ساده تر و روانتر میتونیم این ویژگی برجسته ZBrush رو درک کنیم. پس اگر هنوز موفق به مطالعه مطلب معرفی KeyShot نشدید پیشنهاد میکنم که حتما سری به مطلب (رندرینگ حرفه ای در کسری از ثانیه) بزنید.
 
اما حتما میدونید که کاربران زیبراش روشهای مختلفی رو برای رندرینگ آبجکت های خودشون انتخاب میکنن. معمولا نرم افزارهایی که بصورت اختصاصی در زمینه رندرینگ هستن علل خصوص نرم افزارهای RealTime اولین انتخاب هنرمندان خواهد بود. بعنوان مثال میتونم به نرم افزاری مثل Marmoset Toolbag اشاره کنم که البته بدون تردید بهترین انتخاب دوستان بخش گیم دیزاین خواهد بود. اما نرم افزار قدرتمندی دیگری رو هم در این زمینه داریم به نام KeyShot که از خیلی وقت پیش مورد توجه کاربران نرم افزار ZBrush قرار گرفته بود و شاید تنها مشکلی که وجود داشت انتقال نسبتا سخت و زمانبر مدل بین این نرم افزارها بود ولی به هرحال همین نرم افزار بعنوان یکی از انتخاب های اصلی کاربران زیبراش برای رندرینگ بحساب میومد و همین استقبال خوب از این نرم افزار کمپانی های Pixologic و Luxion بر این واداشت که یک همکاری رو باهمدیگه آغاز کنن که حاصل این همکاری یک پل ارتباطی بین نرم افزار ZBrush 4R7 با KeyShot 5 شد.
 
آغاز نسل جدید نرم افزار ZBrush با پایان نسل 4 این نرم افزار
 
اول این رو بگم که تصویر بالا بصورت اختصاصی برای همین سایت ساخته شده و شاید کمی شما رو به فکر فرو ببره که این پل دقیقا قراره تا کجا پیش بره. بیایید یک لحظه تصور کنیم که یک مدلی با جزئیات کامل که شامل چندین و چند میلیون پولیگان میشه رو ساختیم و حالا میخوایم ازش یک رندر کاملا حرفه ای تهیه کنیم. خب نرم افزار KeyShot رو باز میکنیم و در یک مانیتور نرم افزار ZBrush و در مانیتور دیگه KeyShot رو قرار میدیم. حالا چی میشه اگه همینطوری که درحال ویرایش و اعمال تغییرات بر روی مدل خودتون هستید، رندر نهایی کارتون رو هم بصورت RealTime و فقط با فشردن یک کلیک در مانیتور دوم و نرم افزار KeyShot ببینید ؟ شاید کمی رویایی بنظر برسه ولی این رویا در ZBrush 4R7 تحقق پیدا کرده و شما میتونید به همین سادگی یک پلی رو بین این دو نرم افزار ایجاد کنید.
 

 
واقعا این نسخه زیبراش فوق العاده بود و همونطوری که در ابتدا هم اشاره کردم تونست توجه خیلی از کاربرانش رو جلب کنه. کی فکرش رو میکرد نرم افزاری که آخرین بروزرسانی اون اضافه شدن یک ویژگی مثل ZRemesher بود، حالا در نسخه جدید خودش با اینهمه ویژگی و توسعه ظاهر بشه؟! اینطور که بنظر میرسه Pixologic قصد داشته که یک پایان باشکوه رو برای آخرین نسل از سری نسخه های 4 این نرم افزار رو رقم بزنه. در آینده باید منتظر انتشار ZBrush 5 باشیم و با این سرعتی که Pixologic داره پیش میره معلوم نیست ایستگاه بعدی این نرم افزار کجا خواهد بود.
 
در کلام آخر قصد دارم فقط 2 نکته ای که شاید بشه ازش بعنوان یک انتقاد از این نرم افزار یاد کرد، نام ببرم. همونطوری که میدونید گویا کمپانی Pixologic بصورت کلی علاقه ای به تغییر UI و یا همون رابط کاربری این نرم افزار نداره و میشه گفت که این نرم افزار از اولین نسخه 4 تا کنون تغییر چشمگیری رو در محیط کاربریش بوجود نیاورده. البته قبول دارم که کاربران این نرم افزار روی این موارد خیلی حساس هستن و بسادگی نمیتونن با تغییرات زیاد کنار بیان و میشه تا حدی به Pixologic حق داد که در اینباره کمی محتاطانه عمل کنه ولی شاید بشه گفت که انتظارات بیشتری نسبت به UI این نرم افزار میره.
 
نکته بعدی ابزارهای Transform این نرم افزار هستن که اونها هم تغییری رو نداشتن. البته باید به این نکته هم توجه داشت که 3D Space نرم افزار زیبراش با 3D Application های دیگه کاملا متفاوت هست و نمیشه انتظارات خیلی زیادی رو در اینباره داشت ولی ایکاش که Pixologic بر روی ابزارهای Rotate ، Move و Scale هم کمی تغییرات و بروزرسانی هایی رو انجام میداد.
 
دوستان این نکته رو بگم که این اولین مطلب نقد و بررسی (Review) درباره ZBrush 4R7 هست که به زبان فارسی تقدیمتون شد و امیدوارم که مورد توجهتون قرار گرفته باشه و از خوندن این مقاله لذت برده باشید.
 
این رو میدونید که بخش انتهایی هر مطلبی یعنی بخش نظرات اون حتی بعضا از خود اون مقاله هم میتونه مهمتر و ارزشمند تر باشه. پس بی صبرانه منتظر شنیدن دیدگاهها و نظرات شما درباره این نسخه از نرم افزار محبوب و دوست داشتنی ZBrush هستیم ...
 
یاحق
 
مصطفی رضایی

مصطفی رضایی

در زمینه گرافیک سه بعدی، انیمیشن سازی و جلوه های ویژه بصری فعالیت میکنم و با نرم افزار هایی مثل تری دی مکس، افتر افکت، فتوشاپ، ریل فلو، یونیتی و ... آشنایی دارم. این وبسایت از سال 1390 راه اندازی شد تا مرجعی باشه برای تمامی هنرمندان صنعت CG در ایران ...

نظرات (71)

  • amir

    amir

    13 بهمن 1393 ساعت 13:34 |
    سلام
    بسیار عالی و مفید دست شما درد نکنه.
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      14 بهمن 1393 ساعت 23:48 |
      خواهش میکنم امیر جان
      ممنون از حضورت
  • علی میرنعمتی

    علی میرنعمتی

    13 بهمن 1393 ساعت 14:08 |
    مصطفی جان ممنون از اطلاع رسانی مفدیدتون عالی . چند روز پیش من خبرش رو روی سایتای خارجی دیدم و میخواستم اطلاع رسانی کنم ولی با خودم گفتم واقعاً حیفه ه مختصر و دست و پا شکسته ترجمه بشه و چه خوب میشد که اقا مصطفی خودش اون رو اطلاع رسانی کنن که همینطور هم شد عالی و بی نقص مطلب به فارسی برگردانده شده . خب زیبراش دیگه حرفی واسه گفتن نذاشته باید به صورت حرفه ای بریم تو کارش .
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      14 بهمن 1393 ساعت 23:52 |
      درود علی جان

      تمام سعی خودم رو کردم که بتونم یک مطلب نقد و بررسی کاملی رو ارائه کنم. البته همونطوری هم که در مطلب اشاره کردم این اولین مطلب نقد و بررسی درباره این نسخه از نرم افزار زیبراش هست و واژه "برگردانده شده" درست نیست ! البته منکر استفاده از منابع خود سایت Pixologic نیستم ولی اکثر مطلب تجربیات شخصی خودم هست که بیشتر سعی کردم با مثالهای رایج اونها رو بیان کنم.

      علی جان بازم ممنون از حضورت
      امیدوارم که موفق باشی
  • محمد مهدی

    محمد مهدی

    13 بهمن 1393 ساعت 14:20 |
    یوزر این نرم افزار نیستم ، ولی همیشه با حسرت به اون نگاه کردم . خیلی جذابه خداییش !
    دستتون درد نکنه .
    جالب بود .


    یا علی
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      14 بهمن 1393 ساعت 23:52 |
      ممنون از حضور شما محمد مهدی عزیز
  • عباس

    عباس

    13 بهمن 1393 ساعت 14:32 |
    بسیار عالی و مفید دست ...........
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      14 بهمن 1393 ساعت 23:53 |
      موفق باشی عباس جان
  • محمد اردستانی

    محمد اردستانی

    13 بهمن 1393 ساعت 15:29 |
    آقا خیلی مطالب جالب و در خور تحسین و نوی در سایت شما ارئه می شود از شما و همکارانتان کمال تشکر دارم امیدوارم موفق باشید.
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      14 بهمن 1393 ساعت 23:54 |
      ممنون از محبت شما دوست عزیز
  • vahid shaghaghi

    vahid shaghaghi

    13 بهمن 1393 ساعت 15:42 |
    سلام...
    چه كردن!!!!!!!!!
    آقاي رضايي براي يادگيريه زيبراش چيكار بايد كرد؟من منبع غني براي يادگيري اين نرافزار پيدا نكردم.ميشه يه منبع خوب معرفي كنيد؟
    متشكر...
    ممنون بابت اطلاع رسانيتون...اين سايت به لحاظ اطلاع رساني فوق العادست...
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      15 بهمن 1393 ساعت 00:00 |
      سلام وحید جان

      راستش این نکته ای هست که من همیشه بهش تاکید داشتم که برای شروع یادگیری هر ابزاری بهترین منبع سازنده اون هست. درباره زیبراش سایت pixologic بخشی رو داره به نام ZClassroom که جدیدترین آموزشها از مقدماتی تا حرفه ای رو میتونید در اونجا پیدا کنید.

      درضمن شرکت هایی مثل Digital Tutors هم آموزشهای بسیار خوبی رو برای این نرم افزار منتشر کردن که برای شروع ابتدا همون ZClassroom پیشنهاد میشه.
  • ناصر اسلامی

    ناصر اسلامی

    13 بهمن 1393 ساعت 15:42 |
    اول از همه خسته نباشی مصطفی جان بابت این مقاله فوق العاده
    عجب نرم افزار خفنی شده این ZBrush 4R7
    با این نرم افزار زیاد کار نکردم .ولی فکر کنم داره به سمت مستقل شدن میره.
    همیشه من میدیدم فلان هنرمند تو کاراش میگفت مایا + زد براش یا مکس + زد براش ولی فکر کنم این کلمات رو کمتر ببینیم.
    و بیشتر بره به سمت زد براش + کی شات.
    امیدوارم کارهای خیلی زیبایی ببینیم از بچه ها با این نسخه جدید
    فکر میکنم در آینده این نرم افزار یک قدم بیاد بالاتر و فراتر از بحث مدلینگ و تکسچرینگ بره
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      15 بهمن 1393 ساعت 00:08 |
      درود ناصر جان

      راستش هرجا سخن از حرفه ای هاست نام ZBrush میدرخشد :) این نرم افزاریه که هنرمندای CG از سراسر دنیا عاشقشن. البته خب پایش یه نرم افزار Sculpting ـه و فکر نمیکنم فراتر از این بره ولی توسعه هایی که داره روش صورت میگیره در نوع خودش فوق العادست.
  • سید متین منزوی

    سید متین منزوی

    13 بهمن 1393 ساعت 16:27 |
    مصطفی جان خیلی عالی بود صد بار ممنون.........دیگه zbrush نرم افزار کاملا کاملی شده که هر مدلی رو دلمون می خوایم با هر جنسیتی یعنی هارد سرفیس یا سابدیویژن را با سرعت بیشتری مدل کنیم ....خیلی عالیه ....فوق العاده ممنون
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      15 بهمن 1393 ساعت 00:10 |
      خواهش میکنم دوست عزیز
      موفق باشی
  • عرشیا

    عرشیا

    13 بهمن 1393 ساعت 16:45 |
    زنده باد مصطفی عزیز .
    آقا واقعا خسته نباشی . اصن ترکوندی . . . دمت گرم . هورااااااا
    دوستان توجه داشته باشن که این اطلاعات هنوز تو سایت خود زیبراش نیستا :))
    ممنون رفیق . سرعت عمل سایت واقعا عالیه . راجبه نرم افزارم خب چی بگم ! اصن چی میشه گفت ! این نرم افزارا دیگه دارن تخیلی میشن :)) .
    بازم ممنون ازت رفیق . موفق یاشی :) .
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      15 بهمن 1393 ساعت 00:15 |
      درود عرشیا جان
      لطف داری عزیز. باور کن این زیبراش همینطوری پیش بره فردا یکدفعه یه نسخه میده که بهش تصویر بلوپرینت میدی کاراکتر سه بعدی تحویل میده :)) باور کن از این نرم افزارها هیچی بعید نیست :)
      شما هم موفق باشی
      • حامد غیاثی

        حامد غیاثی

        19 بهمن 1393 ساعت 07:04 |
        جناب رضایی عزیز نرم افزار 3d-coat در حال حاضر همچین ابزاری داره. البته نه به این شدتی که شما فرمودید. در کل 3d-coat با توجه به ایده های خوبی که اندرو (سازنده برنامه و در حال حاضر برنامه نویس ارشد شرکت) داره نقش زیادی در دنیای سی جی و بخصوص در پیشرفت زیبراش داشته. به عنوان مثال مبحث Autoretopo اولین بار توی این نرم افزار معرفی شد. هر چند شخصا معتقدم در حال حاضر Zmesher برتری های محسوسی به Autopo داره اما در عین حال فکر می کنم اگر 3d-coat نبود و زیبراش خطر از دست دادن کاربرانش رو حس نمی کرد zmesher به این زودیها متولد نمی شد.
        به هر حال چیزی که مسلمه اینه که هر چه رقابت در دنیای تولید کننده ها بیشتر باشه به نفع ما کاربرها خواهد بود.
  • مجتبی فرخی

    مجتبی فرخی

    13 بهمن 1393 ساعت 17:02 |
    ممنون مصطفی عزیز بابت ابنجور مقالات...

    فقط میتونم بگم Zbrush یکدونه باشه.
    واقعا هر ورژنش یه سوپرایز دارن واسه کاربراشون! همیشه اسم ZBrush میشنوم لذت میبرم واقعا خسته نباشن و موفق باشن.

    از یه بند خدایی شنیدم معنی Zbrush یعنی چی؟خیلی جواب جالبی داد و گفت چطور ما به زبان خدمون میگیم مثلا: فلان چیز اندشه(endeshe) یعنی آخرشه! این برنامه هم Z معنی جمله مارو داره (اندشه) یعنی Zbrush انده براشه! :)) البته نمیدونم واقعا همینطور هستش اما جالب بود.

    مرسی
    • حامد غیاثی

      حامد غیاثی

      14 بهمن 1393 ساعت 15:34 |
      شاید بهتر باشه از تولید کننده این نرم افزار این سوال رو بپرسیم تا جواب دقیقتری بگیریم
      اما چیزی که بنده به نظرم میرسه اینه که کلمه ZBrush در واقع به نوعی تناقض و در عین حال تفاوت داره اشاره میکنه که به نظرم بسیار هم هوشمندانه انتخاب شده.
      همونطور که همه میدونیم قبل از پیدایش نرم افزارهای اسکالپت براشها توی دنیای دو بعدی استفاده میشدن و در واقع دنیای دو بعدی بدون براش معنایی نداره و همونطور که باز هم میدونید معمولا فضای دو بعدی رو با دو محور X و Y روی محور مختصات مشخص می کنن و محور Z مربوط به عمق یا حجم هست و در واقع تفاوت بین دو بعدی و سه بعدی رو مشخص میکنه.
      در کل من فکر می کنم ZBrush از این نکاتی که عرض کردم نشات گرفته شده
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      15 بهمن 1393 ساعت 00:23 |
      سلام مجتبی جان

      این معنی (زیبراش اندشه) خیلی جالب بود :)) حالا نمیدونم منبعش چقدر موثقه چون من در اینباره چیزی رو نشنیده بودم ولی مهفموم اصلی و عمومی نام این نرم افزار همون چیزی هست که حامد غیاثی عزیز بهش اشاره کردن. حرف Z به محور اشاره داره. محور Z به دنیای 3D معنی میده و...

      ولی خب به هرحال چه این معنی درست باشه و چه نباشه زیبراش آخرشه :)

      موفق باشی
  • arash

    arash

    13 بهمن 1393 ساعت 20:35 |
    ممنون از شما بابت این نقد و بررسی
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      15 بهمن 1393 ساعت 00:29 |
      موفق باشی آرش جان
  • نبی سروی

    نبی سروی

    13 بهمن 1393 ساعت 21:44 |
    بسیار جذاب بود ... و مشخصا بسیار زحمت کشیدی مصطفی جان ...
    عالی بود این معرفی ...
    بسیار لذت میبرم که اینجور عمیق صحبت میشه در مورد یه نرم افزار و مبتدی و حرفه ای رو میتونه پوشش بده ...


    اگه قرار باشه رای گیری کنن و بگن به نظرتون بهترین مطلبی که در بلاگ منتشر شده رو انتخاب کنین . مسلما این مطلب جز 5 تا کاندیدهای من خواهد بود ...

    عالی عالی عالی ...
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      15 بهمن 1393 ساعت 00:30 |
      درود نبی جان
      ممنونم لطف داری. خوشحالم که مطلب مورد توجهت قرار گرفته
  • omid

    omid

    14 بهمن 1393 ساعت 00:03 |
    عالی بود مخصوصا اضافه شدن Polygonal Modeling
    و واقعا جای خالیش احساس میشد
    این keyshot هم عجب چیز خفنیه ها!!!!!
    ممنون از آقای رضایی
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      15 بهمن 1393 ساعت 00:33 |
      ممنون از حضورت امید جان
      بله نرم افزار KeyShot خیلی قدرتمنده. فرصتی باشه حتما دربارش مطالب بیشتری رو خواهیم داشت
  • MH Behzadi

    MH Behzadi

    14 بهمن 1393 ساعت 02:22 |
    متشکرم آقای رضایی. غول مدلسازی شد دیگه. واقعا بی رقیب.
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      15 بهمن 1393 ساعت 00:34 |
      موفق باشی دوست عزیز
  • رسول شاکری

    رسول شاکری

    14 بهمن 1393 ساعت 02:34 |
    سلام. بسیار عالی. یک سوال ؟؟ تو زمینه نکسچر نرم افزار در چه حدیه؟ جوری هست که به mari نزدیک شده باشه.
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      15 بهمن 1393 ساعت 00:43 |
      سلام رسول جان. راستش من بدرستی متوجه سوالت نشدم ! زیبراش توی مبحث تکسچرینگ در زمینه خودش یعنی Texture Painting چیزی کم نداشت. به هرحال توی این نسخه جدید صحبتی از ارتقا بخش تکسچرینگ نشده و فکر نمیکنم این بخشش با نسخه قبلی (4R6) تفاوتی داشته باشه.
  • paarseh

    paarseh

    14 بهمن 1393 ساعت 02:41 |
    زی براش دیگه با چه زبونی بگه آقا مدلینگ مالِ منه؟؟؟؟؟ :))))))
    راضیم ازش خیلی. ممنون بابت مقاله آقا مصطفی
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      15 بهمن 1393 ساعت 00:43 |
      ممنون از حضورت دوست عزیز
  • molavian

    molavian

    14 بهمن 1393 ساعت 04:43 |
    من خودم خیلی کیف کردم .چون هم یوزر zbrush هستم وهم یوزر keyshot الان هم دانلودش کردم و دارم ازش استفاده (البته بهتره بگم سو استفاده ) میکنم .آقا مصطفی واقعان خسته نباشی عزیز .
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      15 بهمن 1393 ساعت 00:51 |
      درود بر شما جناب molavian عزیز.
      اصلا فکر خودتون رو درگیر نکنید. اینکاری که شما میکنید (دانلود و استفاده از نرم افزار) اسمش سواستفاده نیست. سواستفاده رو کسانی میکنن که با فروش همین نسخه های کرک شده برای خودشون کسب درآمد دارن.
  • سالار مهدوی

    سالار مهدوی

    14 بهمن 1393 ساعت 09:49 |
    سلام، بسیار ممنون مصطفی جان، من موندم دیگه پیکسولوژیک می خواد واسه نسخه های بعدی زیبرایش چیکار کنه،‌اصلا چیز خاصیر می مونه که بخواد اضافه کنه!؟؟؟ زیبراش ی انقلاب تو مدلینگه،‌مدل سازی رو کاملا دگرگون کرد! سازگاریش با هودینی چطوره؟ناصر تو کار نکردی رفیق؟!فک کنم بعدا بخواد انیمیت حرفه ای هم بهش اضافه کنه،‌ دیگه اونوقت خدا به داد مکس و مایا و.... برسه
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      15 بهمن 1393 ساعت 00:57 |
      سلام سالار جان
      مطمئن باش که Pixologic برای نسخه های آیند این نرم افزار برنامه ها و نقشه های زیادی کشیده. معمولا این کمپانی ها با این تفکراتی فوق العاده ای که دارن به این سادگی ها دست از کار نمیکشن.
  • houdinian

    houdinian

    14 بهمن 1393 ساعت 10:13 |
    با سلام و تشکر و سپاس بابت این مطلب.
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      15 بهمن 1393 ساعت 01:04 |
      موفق باشی دوست عزیز
  • امیر فاخر

    امیر فاخر

    14 بهمن 1393 ساعت 13:13 |
    سلام آقای رضایی عزیز. واقعا از زحمات شما هیچ جوری نمیشه اون طور که باید و شاید تشکر کرد

    ولی یه نقدی داشتم ... البته نظر شخصیه

    تیترهایی که انتخاب میکنید " فلان چیز به سبک " خیلی نخ نما شده.

    تقریبا تنها ایرادیه که میتونم بگیرم ... کار شما عالیست عاقا عالی :)
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      15 بهمن 1393 ساعت 01:07 |
      درود بر شما امیر فاخر عزیز. لطف دارید ممنونم

      و یک تشکر ویژه بابت انتقاد بسیار خوبت درباره عناوین. راستش وقتی مطلبی رو مینویسم خیلی درگیر اصل خود مطلب میشم و خیلی به فکر عناوین و headline ها نسیتم. به همین خاطر باعث شده یکنوع حالت تکراری پیدا کنن. ولی حتما از این پس به این موضوع هم توجه میکنم :)

      بازم ممنون
  • هادی حسین زاد

    هادی حسین زاد

    14 بهمن 1393 ساعت 14:58 |
    مصطفی جان ممنون از خبر رسانیت خیلی وقت بود منتظرش بودم ایندفعه دیگه Pixologic حرفی واسه گفتن نذاشته بمونه.
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      15 بهمن 1393 ساعت 01:08 |
      ممنون از حضورت هادی جان
  • حامد غیاثی

    حامد غیاثی

    14 بهمن 1393 ساعت 15:55 |
    ضمن تشکر از آقای رضایی که وقت گذاشتن و این مطلب رو تهیه کردن می خواستم در خصوص این نکته که چرا این نسخه 4R7 نامگذاری شده نکاتی رو عرض کنم. البته اطلاعات بنده خیلی دقیق نیست اما فکر می کنم مطرح کردنش بد نباشه.
    تا جایی که بنده میدونم انتشار نسخه های جدید برای برنامه هایی که تجاری هستن منوط به شرایط خاصی هست و شرکتها نمی تونن بر اساس میل خودشون در این باره تصمیم بگیرن. در واقع میشه گفت این قوانین به نوعی شرکتها رو در ارائه نسخه های جدید محدود میکنن که حقوق خریداران تضییع نشه. خوب تبعا این قوانین یک سری ریزه کاری ها هم داره که یکیش همین مسئله نامگذاری نسخه ها هست. البته در خصوص زیبراش بعید میدونم این قضیه صادق باشه چون مدت زیادی از ارائه نسخه R6 گذشته اما چیزی که بنده به نظرم میرسه اینه که احتمالا شرکت قصد داره نسخه 5 رو به زودی ارائه کنه که اون هم صرفا بصورت 64 بیتی عرضه خواهد شد
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      15 بهمن 1393 ساعت 01:31 |
      درود بر شما جناب غیاثی عزیز

      ممنون بابت نکات خوبی که درباره نسخه این نرم افزارها اشاره کردید. من فقط این موضوع رو هم اضافه کنم که معمولا شرایط خاصی در اون قرارداد License بین کمپانی و خریدار درباره این نسخه ها وجود داره. بعنوان مثال شرکت متعهد میشه که تمامی بروزرسانی های نسخه 1.0 رو بصورت رایگان در اختیار مشتری قرار بده. یعنی نسخه های 1.0.1 و 1.0.2 و... اما درصورت انتشار نسخه 1.1 هزینه جدایی و یا بعضا کل هزینه یک لایسنس کامل از خریدار فعلی اخذ میشه. زیبراش نسخه های خودش رو با عناوینی مثل 4R4 یا 4R7 و... ارائه میکنه که در اصل همون 4.4 و 4.7 هستن.

      موضوع جالب اینجاست که Pixologic سال پیش نسخه 4R6 رو بصورت رایگان با عنوان (Free of Charge Upgrade) برای دارندگان نسخه قبلی ارائه کرد. البته نمیدونم بر چه اساسی گفتید که نسخه 5 رو بزودی ارائه میکنه ولی فکر نمیکنم به این زودی ها نسخه جدید از این نرم افزار ارائه بشه.
      • حامد غیاثی

        حامد غیاثی

        15 بهمن 1393 ساعت 06:57 |
        کاملا فرمایش شما درسته، در واقع سعی داشتم به همین نکته اشاره کنم که زیاد موفق نبودم و شما لطف کردید و مطلب رو کاملا واضح توضیح دادید.
        علت مطلبی که در مورد ارائه نسخه 5 عرض کردم این بود که اگر طبق قانونی شرکت می تونست این نسخه رو به عنوان نسخه 5 عرضه کنه چون یکی از محدودیتهایی که برای ارائه نسخه ها هست بحث زمان ارائه نسخه هاست که شرکتها رو محدود میکنه در فواصل خاصی نسخه جدید ارائه بدن و اگر قبل از موعد نسخه ای ارائه بشه همونطور که شما هم فرمودید بصورت مجانی و معمولا بصورت آپدیت ارائه میشه. خوباین موضوع برای شرکت مانع محسوب نمیشد و با توجه به اینکه نسخه 64 بیتی رو بصورت بتا عرضه کردن برداشت بنده این بود که قصد دارن در اولین فرصت نسخه 5 رو با عنوان Major update و با تکیه بر 64 بیتی شدن عرضه کنن.
        البته اینها صرفا حدس و گمان شخصی بود و هیچ اصراری بر درستی استدلالم ندارم.
  • R SH

    R SH

    14 بهمن 1393 ساعت 17:41 |
    بسیار عالی و مفید بود.
    تشکر فراوان داریم.
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      15 بهمن 1393 ساعت 01:31 |
      خواهش میکنم
      موفق باشید
  • Ehsan Rezapoor

    Ehsan Rezapoor

    14 بهمن 1393 ساعت 18:05 |
    ممنون بایت معرفی.
    کرکش هم اومد:)
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      15 بهمن 1393 ساعت 01:38 |
      بله احسان جان
      نسخه کامل کرک شدش هم منتشر شد
  • Programming_محمد پارسا

    Programming_محمد پارسا

    14 بهمن 1393 ساعت 19:24 |
    خیلی جالب بود...من دوس داشتم در زمینه تکسچرین هم ابزارای جدیدی رو در زد براش ببینیم...کار با لایه ها به صورت حرفه ای ....ولی ابزار جدید رندرگیریش به نظر حرف نداره...حتما در اولین فرصت دانلودش می کنم یک تست می کنم....مرسی...
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      15 بهمن 1393 ساعت 02:32 |
      درود محمد جان
      اتفاقا توی این نسخه خبری از تغییرات در بخش تکسچرینگ زیبراش نیست. ولی خب فکر میکنم که توی تکسچر زیبراش کمبودی رو نداشته و خیلی عالیه. حتما این نسخه رو تست کن، مطمئنم که ازش لذت میبری
  • mehrab

    mehrab

    14 بهمن 1393 ساعت 21:22 |
    خیلی خوب بود... ممنون
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      15 بهمن 1393 ساعت 02:39 |
      موفق باشی mehrab جان
  •  mohammad tavakoli

    mohammad tavakoli

    14 بهمن 1393 ساعت 23:52 |
    درود
    خدا قوت
    آقا مصطفی آیا zbrush از لحاظ مدلینگ به پای مکس میرسه؟؟
    اصلا چیزی داره که از مکس سرتر باشه؟؟
    چون دوس دارم برم طرفش اما قبلش گفتم ببینم اگه واقعا در بعضی زمینه ها سر هست برم یاد بگیرم
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      15 بهمن 1393 ساعت 02:46 |
      سلام محمد جان

      وااای شما دیگه چرا ؟ :) این سوال اصلا درست نیست ! این نرم افزارها کنار همدیگه و درواقع مکمل همدیگه بحساب میان نه مقابل هم ! مکس یه 3D Application کامله و زیبراش یک نرم افزار در زمینه Sculpting هست.
  • محمد

    محمد

    15 بهمن 1393 ساعت 01:38 |
    آقا دمتون گرم . من که لذت بردم .
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      15 بهمن 1393 ساعت 02:53 |
      خوشحالم که مفید بوده
  • مرتضی-2

    مرتضی-2

    15 بهمن 1393 ساعت 03:35 |
    ممنون آقای رضایی. عالی بود. هم به روز رسانی ها، هم مقاله! :)
    به نظرم Pixologic اگه با همین روند پیش بره آینده ی خیلی روشنی داره.

    در مورد UI هم کاملا باهاتون موافقم. البته به نظرم UI ی زی براش یه تیغه ی 2 لبه ست! از طرفی محیط نرم افزار در نگاه اول بسیار یکپارچه و زیبا و ساده طراحی شده و البته از اون مهم تر انعطاف پذیری اونه که من واقعا تو هیچ نرم افزار دیگه ای چنین انعطافی رو در UI ندیدم (این که انقدر راحت محیط نرم افزار با تک تک گزینه ها، و نه فقط منو ها customize می شه و این که حین کار کردن با یه drag & drop ساده می شه گزینه های در دسترس رو تو یه چشم به هم زدن عوض کرد!) ... واقعا از این جهت شاهکاره!
    اما از طرف دیگه تو زی براش به هیچ وجه از حافظه ی بصری انسای برای حفظ موقعیت و کارایی منو ها استفاده نشده! نه هیچ علامت و آیکونی، نه حتی Colour ID ای... و این ایراد نسبتا بزرگ در UI گاهی کارو رو حتی برای حرفه ای ها هم سخت می کنه، چه برسه به مبتدی ها!

    اما انتقادی که به transform tool این نرم افزار وارد کردید رو به هیچ وجه درک نمی کنم! اتفاقا به نظرم ابزار transform این نرم افزار بسیار قدرتمنده و حتی در کار هایی قدرتمند تر از نرم افزار های دیگه! خصوصا این که transform tool در zbrush به خوبی با امکانات دیگه ای مثل mask کردن آمیخته شده. نهایتا به جز ایراد های جزئی ای که تو بخش scale مشاهده کردم و البته بعضا خلا گزینه هایی مثل جابجا کردن pivot point در مرکز object، مشکل خاص دیگه ای تو این بخش نمی بینم!

    راستی من هم قبلا چیز های خیلی کلی و مختصری در مورد این که گفتین 3D Space نرم افزار زیبراش با 3D Application های دیگه کاملا متفاوت هست شنیده بودم. ولی خیلی نمی دونم قضیش چیه. اگر شما یا هر یک از دوستان در این مورد اطلاعاتی دارند که می تونن به اشتراک بذارن ممنون می شم.

    باز هم ممنون. :)
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      15 بهمن 1393 ساعت 23:56 |
      درود مرتضی جان

      فکر میکنم انتظارات از UI و Transform ها توی این نرم افزار بین کاربرانش متفاوت باشه. راستش من خیلی نمیتونم با ابزارهای ترنسفورم این نرم افزار بسادگی کنار بیام. نه اینکه مشکلی داشته باشه فقط از بابت سبک کاراییش میگم. اگه دقت کرده باشی الان نرم افزارهایی که بعنوان یک نرم افزار کمکی ارائه میشن یه سبک جالبی رو در پیش گرفتن؛ مثلا در ابتدای شروع کار با نرم افزار ازت سوال میپرسه که میخوای workflow شبیه به کدوم نرم افزار باشه مکس، مایا، سینمافوردی و ... و یک integration خوبی رو بوجود میارن. البته از زیبراش نمیشه چنین انتظاری رو داشت ولی تفاوتش با بقیه نرم افزارهای 3D خیلی زیاده. و البته بخش زیادی از این موضوع هم برمیگرده به تفاوت های زیادی که در 3D Space این نرم افزار وجود داره. راستش نمیدونم چطور توضیح بدم ! مثلا ببین توی یه نرم افزار 3D معمولا یه محیط سه بعدی با مختصات خودش وجود داره یعنی یکسری Coordinate های مشخص برای محورهای x y z و میتونید آبجکت های خودتون رو در بخشهای مشخصی در محیط سه بعدی این نرم افزارها قرار بدید. اما زیبراش یه چنین فضایی رو نداره و توی این موضوع کاملا متفاوت عمل میکنه.
  • پژمان رجبی

    پژمان رجبی

    15 بهمن 1393 ساعت 17:24 |
    فوق العاده هستش امکانات جدید
    مبارک کاربرانش:))
    مرسی مصطفی
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      15 بهمن 1393 ساعت 23:57 |
      ممنون از حضور شما پژمان جان
  • علیرضا

    علیرضا

    15 بهمن 1393 ساعت 23:28 |
    ممنون از زحمتی که کشیدید.. مطلب عالی و آموزنده بود
    • مصطفی رضایی

      مصطفی رضایی

      15 بهمن 1393 ساعت 23:57 |
      خواهش میکنم دوست عزیز
      امیدوارم که موفق باشید
  • حمید.معمار

    حمید.معمار

    16 بهمن 1393 ساعت 12:03 |
    سلام ، خیلی عالی بود مصطفی ، کیف کردم .

    فقط در مورد UI و Transform ، به نظرم کاملا هم درست و حسابشدست .

    به دلیل اینکه دیزاین UI ـه فعلی زیبراش بیشتر برای کار با قلم نوری طراحی شده در صورتی که مثلا نرم افزاری مثل مکس یا مایا
    با موس کار میشه اما این قلم نوری وقتی ابزار ها خیلی زیاد باشند این دیزاین برای کار کردن فوق العادست !
    و این نکته هم بگم که در زیبراش بخشی رو دارید که میتونید هر UI که دوست دارید رو طراحی کنید .

    مورد بعدی در مورد Transform ـه زیبراش ، ابزار Transform زیبراش با بقیه نرم افزار ها فرق داره و بسیار بهتر و پیشرفته تره ...

    مثلا برای جابه جایی فیگور کاراکتر یا InsertMesh ها اصلا نمیشه با ابزار Transform مثلا مکس کار کرد .

    دوستی پرسیده بودن برای جابه جایی
    برای جا به جایی مش در X Y Z کافیه شیفت رو نگه داریم و بعد خط رو در پرسپکتیو بکشیم . همین ;)
  • مصطفی سلطانیان

    مصطفی سلطانیان

    17 بهمن 1393 ساعت 18:45 |
    جناب رضایی مطالب بسیار عالی و ارزشمندی بود خیلی ممنون ، من از ورژن 2 این نرم افزار دارم باهاش کار میکنم انصافا اینبار با یه آپدیت فوق العاده سورپرایز شدم .
  • حسین حقگویان

    حسین حقگویان

    17 بهمن 1393 ساعت 23:32 |
    سلام جناب رضایی
    از زحمات شما برای آموزش تشکر می کنم
    من هیچ آشنایی با zbrush ندارم و با مکس کار میکنم رشته بنده هم معماری هستش
    با این تعریف هایی که دوستان کردن آیا بهتره به جای مکس از zbrush استفاده کرد
  • هادی مقیمیان

    هادی مقیمیان

    18 بهمن 1393 ساعت 22:44 |
    با سلام جناب رضایی
    خیلی عالی بود مطلبتون واقعاً خسته نباشید؛
    من با اینکه کاربر Max هستم ولی هیچوقت نتونستم با نرم افزار Mudbox ارتباط برقرار کنم(البته بیشتر سلیقه ایه و این یکی با سلیقه من جور درنیومد) ولی ZBrush واقعاً عالیه در مورد انتقاداتتون در بخش ابزارهای Transformباهاتون موافقم ایراداتی داره که میتونه برطرف بشه ولی در بخش UI نرم افزار واقعاً امیدوارم که تغییرات زیادی نکنه چون یکی از چیزایی که این نرم افزار رو برای من خاص کرده همین محیط کاربریشه انگار طراحان نرم افزار سعی داشتن که هرکسی با باز کردن محیط نرم افزار ارتباطش با دنیای بیرون نرم افزار قطع بشه .
  • مهدی

    مهدی

    10 اسفند 1393 ساعت 15:38 |
    سلام من نرم افزاری زیبراش رو نصب کردم کرکش هم کردم ولی وقتی که میخوام مدل رو از زیبراش مستفیم به کی شات اکسپرت کنم ازم لایسنس میخواد.
    بریا اکسپرت مدل به صورت مستفیم به کی شات باید یه کرک جدا گانه داشته باشم؟
  • عرفان

    عرفان

    23 مهر 1395 ساعت 20:39 |
    سلام خسته نباشید مطلبتون خیلی برام مفید بود ،دم شما گرم که انقدر عالی کار میکنید

نظرتان را بنویسید :

اظهار نظر به عنوان مهمان .

جدیدترین نظرات ثبت شده در بخش بلاگ

آقای مجتبی فرخی سلام
این برنامه undoیاredo نداره؟

سام سام 21. شهریور, 1396 |

من دارم کارتونی به نام ،،قدرت عشق،، با این برنامه میسازم.
خیلی کار باهاش راحته.
منتظر کارتون من باشید بچه ها
The strength of love

The Dark Knight The Dark Knight 20. شهریور, 1396 |

علیک سلام
خروجی شون به انواع فرمت های ویدیویی و تصویریه. از کوییک تایم...

عباس عباس 19. شهریور, 1396 |

لطفا یکی جواب بده

شهرام شهرام 18. شهریور, 1396 |