Mostafa3D - Forum Kunena Site Syndication http://mostafa3d.com/ Thu, 25 Apr 2019 18:49:15 +0000 Kunena 1.6 http://mostafa3d.com/components/com_kunena/template/nts_krevista/images/icons/rss.png Mostafa3D - Forum http://mostafa3d.com/ en-gb (شروع شد) کلاس کارگردانی مصطفی تری دی http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=64&id=137575#137575 http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=64&id=137575#137575 به نام خدا
اول هنرمند بی مانند که همه ما تنها سعی داریم جرعه ای از اقیانوس او بنوشیم


اگر قابل بدونید قصد داریم آموزش کارگردانی رو با هم شروع کنیم - من این دوره رو بر اساس کتاب مرجع چگونه کارگردانی کنیم اثردانیل آریخن پیش میبرم .
نکته : در این دوره فقط اصول و قواعد گفته میشه حالا نیایید بگید هنر هیچ حدو مرز و چهارچوبی نداره و .... من فقط اصول اولیه و لازمه رو بازگو میکنم حالا بعدا شما خواستید هر چی رو بشکنید و نابود کنید مشکلی نداره (شوخی)در این که شکی نیست در موارد لازم باید با تکیه بر علم و خلاقیت گروهی و یا فردی عملی که فکر میکنید درست تر هست رو انجام بدید ولی قبل از شکستن هر قانونی نخست باید خود اون قانون رو بدونید , درست نمیگم ؟
سوال بدرد کارگردانی انیمیشن هم میخوره ؟ جواب فرقی نداره.!
-----------------------
فصل اول :
تو این فصل از تعاریف اضافی پرهیز کردم و چند تعریف ابتدایی لازم رو خلاصه گنجوندم .
1-شکل بیانی رسانه بصری (فیلم):
فیلم به مثابه رسانه محدودیت های خاصی دارد , شما باید نقاط قوت و ضعف آن را درک کنید.کشمکش و حرکت , رابطه ای نزدیک با روح این رسانه دارد. اما آرامشو امید و موضوعات بزرگ (آرمانی و مدینه فاضله ) همگی از ماهیتی ایستا برخوردار هستند (مگر آنها را با ابزاری که با روح فیلم سازگاری دارند به چالش بکشیم) و خدمت اندکی به رسانه فیلم میکنند . فکر و اندیشه به ویژه افکار تجریدی, در فیلم به وضوح و روشنی رمان قابل بیان نیست.این چیزها باید از طریق رفتار شخصیت ها , حیوانات یا اشیایی که دوربین ظبط میکند , به نمایش در آید.(منظور اینکه صرف فکر و اندیشه در فیلم قابل بیان نیست مگر به کمک ابزاری که به یاری آن بیایند برای بیان).
فیلم فقط ما حصل عینی کنش و واکنش ناشی از انگیزه , فکر و یا آرزوی آدمی را نشان میدهد.

2-کنش و واکنش :
اگر داستانی برایمان تعریف کنند ناخود آگاه میخواهیم دو چیز را بدانیم :
ماجرا (کنش)چیست؟
و ااشخاص درگیر چه واکنشی نسبت به ماجرا از خود نشان میدهند؟
اگر داستانگو از یاد ببرد که این دو مسیر را پی بگیرد یا تماشگر گیج میشود و یا به اندازه کافی اطلاعات کسب نمیکند.اگر شما حضورا داستان را تعریف کنید او میتواند موارد از قلم افتاده را بهشما یاد اوری کند و شما پاسخ میدهید.اما در سینما دیگر این امکان وجود ندارد.

سکانس:
مجموعه چند پلان در کنار هم که وحدت موضوعی داشته باشند

پلان :
یک جز از سکانس - بدون توقف های میانی (کات ها) .

انواع نماها (فاصله ها در تصویر):
daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index...age=Check&Rand=0

همچنین پشنهاد میشود مقالاتی در باب تدوین و انواع آن مطالعه بفرمایید .
پایان فصل اول .


شروع فصل دوم:

انطباق صحنه :
در انطباق صحنه باید سه شرط بر قرار باشد و ضروری است که ...
1- مکان
2-حرکت
3-نگاه
منطبق باشند.

به طور خلاصه این بحث به سردرگم نکردن تماشاگر در حال مشاهده فیلم میپردازد.
تصور کنید بازیگر در نمای اول(پلان اول) در سمت چپ قاب قرار دارد در نمای بعدی (پلان بعدی)
ما یک نمای کلوز آپ از او میگیریم (روی همان محور بصری) ولی اینبار وی را سمت راست قاب داریم !
این یک نمای غلط است.
مثال تصویری :

تصویر مرجع :



حرکت غلط:



حرکت درست:




مثال دیگر :

تصویر اصلی :



نمای غلط:



نمای صحیح:



قانون نگاه:
وقتی دو نفر در روبروی هم قرار بگیرند - نگاه آنها در دو جهت متضاد خواهد بود .



در دو نمای جداگانه نیز برای تداوم بصری مناسب , تضاد جهت باید رعایت شود.



در صورتی که چه هر دو در یک نما و یا هر دو در دو نمای جداگانه به یک سو نگاه کنند این انتظار میرود به شخص سومی نگاه میکنند و اگر قصد ما این نباشد پس نما را اشتباه در آوردیم.



نکته : اشتباه برداشت نکنید ! منظور این نیست که در نمای گفتگو حتما باید در چشم هم زل بزنند , بلکه در مورد مفهموم قانون تضاد در نگاه دو شخص به یکدیگر صحبت شد. ممکن است اصلا طرف دوم پشت به طرف اول ایستاده باشد ! که در اینجا کارگردان (و صد البته خود بازیگر) با تکیه بر توانایی خود سعی میکند بیننده را از اشتباه احتمالی اینکه طرفی که پشت کرده است دارد به شخص سومی می نگرد باز دارد . مثلا با یک حالت نگاه خیره همراه با عصبانیت یا کینه جویانه که ولع انتقام را نشان میدهد (و دیالوگ دو شخص نیز البته حول همین مقوله است ) و یا هر از چند گاهی نگاهی از سر شانه اش به بازیگر پشتی حالتی نظر انداز داشته باشد. و یا نگاهی معصومانه و گریان (و دیالوگ مرتبط) و یا قرار داد آینه جلوی شخصی که پشت کرده است و دوربین در زاویه ای قرار بگیرد که تصاویر درون آینه را به ما نشان دهد اینچنین ما هم میدانیم شخص سومی در کار نیست (در واقع میبینیم) و هم فرد پشت کرده قادر به نظاره فرد پشتی از طریق آینه است. و الا ماشاالله که میشود همان شکستن قوانین و خلاقیت خودتان.




فصل 2 ادامه دارد ...]]>
گفتگوی آزاد Thu, 25 Apr 2019 13:26:05 +0000
نرم افزار spine 2d http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=64&id=137570#137570 http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=64&id=137570#137570 گفتگوی آزاد Thu, 25 Apr 2019 00:07:47 +0000 پیاده سازی تبلیغات تپسل http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=64&id=137561#137561 http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=64&id=137561#137561
answers.tapsell.ir/?ht_kb=unity-sdk

چندتا تست زدم متاسفانه موفق نشدم]]>
گفتگوی آزاد Wed, 24 Apr 2019 15:20:09 +0000
آموزش Crack از پایه برای مبتدیان http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=76&id=137558#137558 http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=76&id=137558#137558 دیدم بعضی از دوستان به مبحث کرک نرم افزار علاقه دارند و از اونجایی هم که این کار غیر قانونی هست و آموزش درست درمونی هم براش نیست یک سری آموزش پایه ای قرار بدم تا دوستان علاقه مند بتونن باهاش شروع کنند.

همونطور که گفتم این کار غیر قانونی هست اما یادگیری اون کمک بسیاری در ساخت نرم افزار و عملیات خطا زدایی ( Debugging ) میکنه و من هیچ مسئولیتی نسبت به استفاده غیر قانونی افراد و غیره ندارم.

این پست صرفا جهت بالا بردن بار علمی فروم قرار داده میشه ، لطفا از ارسال نظرات شخصی خودتون خودداری کنید ، هر سوالی دارید در همین تاپیک بپرسید در صورت امکان پاسخ داده میشه .

آموزش اول در ساعات آینده قرار میگیره ...

با تشکر]]>
مباحث عمومی دنیای CG Wed, 24 Apr 2019 10:23:59 +0000
آموزش فارسی substance painter http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=73&id=137557#137557 http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=73&id=137557#137557 لطفا آموزشهایی از substance painter که فارسی باشند در اختیار بگذارید
هرچند ابتدایی و یا تک قسمی باشند
با تشکر]]>
متفرقه Wed, 24 Apr 2019 10:10:31 +0000
A short animation http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=61&id=137541#137541 http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=61&id=137541#137541 مدلسازی محیط با 3dsmax و اسکالپ با zbrush و ریگ کاراکترها با Maya توسط من انجام شده.

Software used: 3dsmax, Maya, Zbrush, After effect

<div id="64196277604"><s-cript type="text/J-avaScript"src="www.aparat.com/embed/TRZ25?data[rnddiv]=64196277604&data[responsive]=yes"></script></div>

www.aparat.com/v/TRZ25

(این نسخه کیفیت پایینشه ، بخاطر اینکه برای آپلود و دانلود حجم کمتری داشته باشه)]]>
گالری طرح ها Mon, 22 Apr 2019 11:12:58 +0000
به وجود اومدن مشکل برای نرم افزار بعد از خالی کردن temp http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=64&id=137536#137536 http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=64&id=137536#137536

حل شد با یه Uninstaller دیگه ای امتحان کردم درست شد]]>
گفتگوی آزاد Sat, 20 Apr 2019 18:55:23 +0000
مشکلی در مایا http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=65&id=137535#137535 http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=65&id=137535#137535
و سوال دو روشی که میفرمایید برای اشیاعی که مثلا کات فیس شدند تا این تکنیک روشون اجرا بشه هم کاربرد داره .

خیلی احتیاج دارم ممنون میشم.]]>
مایا ( Maya ) Sat, 20 Apr 2019 18:26:04 +0000
داستان در انیمیشن - ساختار داستان http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=84&id=137529&limit=6&start=6#137529 http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=84&id=137529&limit=6&start=6#137529 درود بر دوستان
من در حال ترجمه کتاب کارگردانی انیمیشن به نویسندگی Tony Boncroft هستم. بخشهایی از کتاب رو اینجا میزارم.
ساختار،فرم یا الگوی داستان یا هر نامی که بر آن می‌گذارید، راهی است برای در کنار هم‌ قرار. دادن بخشهای مختلف یک داستان تا داستانی قوی خلق شود. خیلی از منتقدین به آن لقب منفی فرمول میدهند. در اواسط سال 1990 که من به دیزنی پا گذاشتم آنها چیزی برای ساخت یک انیمیشن داشتند که به آن فرمول خانگی می‌گفتند و تقریبا چنین چیزی بود:


- یک قهرمان انتخاب کنید( ترجیحا یک شاهزاده خانم!)

- او را در مکانی غیر عادی مثل خاورمیانه،چین، روستایی اروپایی، زیر آب و ... قرار دهید.

- یک جاذبه عشقی را اضافه کنید ( یک شخص جذاب با جنس مخالف)

- یک شخصیت منفی و منفور و بدجنس! ( که برای متوقف کردن قهرمان داستان مصمم است) را اضافه کنید
وقتی که انیمیشن زیبای خفته را برای دختر 7 ساله ام گذاشتم اولین سوالی که پرسید این بود. این جادوگر چرا بدجنسه؟ سوال ساده ای بود که هیچ جای انیمیشن به آن پاسخی نداده بودند. این یعنی یک شخصیت پردازی ضعیف که با هنر انیماتورها پوشش داده شده بود


- چند تا آواز هم به این مخلوط بیافزایید و آرام هم بزنید!( آهنگهایی مثل«من میخواهم که...» ، « شمارگان بزرگ تولید...» و « من بدجنسم ...» و... )

- یک آواز پایانی با مضمون« درسی که یاد گرفتم...» در نظر بگیرید( مثلا « از روی جلد کتاب قضاوت نکن» ، « عشق پیروز است»، «با خودت رو راست باش» و...)

- و آنقدر این کار تکرار و تکرار و تکرار کنید تا تماشاگران بیایند وسط!

شاید یکی از عوامل مهم که باعث شد نظر منتقدان به کارهای این استودیو از دوران طلایی تا به امروز سیری نزولی داشته باشد همین باشد. داشتن یک فرمول برای راهنمایی داستان بد نیست اما وقتی این فرمول کم کم به خاطر استفاده زیاد و خروج از اصل، خودش را نشان دهد و به اصطلاح نخ نما شود چیزی جز خستگی و حس تکرار برای مخاطبان نخواهد داشت. این مسئله دوبعدی در مقابل سه بعدی نیست. اگر تماشاگران بتوانند محتوای داستان را با آهنگی که خوانده میشود، پیشگویی کنند اینجاست که یک چیز« آزموده» مبدل به سمی مهلک برای سینما خواهد شد.
فرمول داستان چیزی به غیر از ساختار واقعی داستان است. ساختار واقعی داستان تاریخی بسیار قدیمی دارد و به طور خلاصه داستان را به سه پرده یا act تقسیم میکند: پرده اول، پرده دوم و پرده سوم یا به عبارتی اول و وسط و آخر داستان. این ساختاری است که هنوز فیلمنامه نویسان برای فیلمهای سینمایی از آن استفاده میکنند.

پرده اول:
معرفی قهرمان : در این قسمت با این موضوع که « او کیست؟» و دنیای معمولی او چگونه است آشنا میشویم
کاتالیست:مشکلی خودنمایی میکند و یا چیزی او را به ماجراجویی میخواند
کشمکش: قهرمان در حال تصمیم گیری و خوددرگیری برای ورود یا گریز از ماجراست.
انتخاب: قهرمان تصمیم به ورود به ماجرا میگیرد

پرده دوم:
اتفاقات و کشفیات جدید در مسیر برای قهرمان : خطرات، فرصتها، دوستان و دشمنانی جدید
قهرمان به موقعیت و یا چیز مورد نظر می‌رسد.
آزمونی سخت که میانه پرده دوم محسوب میشود و قهرمان این آزمون سخت را به خوبی یا بدی یا با نتایج مثبت یا منفی پشت سر می‌گذارد.
قهرمان به موضوع مو د نظرش می‌رسد ولی عواقب و‌ پیامدهایی دارد.
همه چیز از دست می‌رود.

پرده سوم:
بازیابی (قهرمان برمیگردد)
موفقیت(قهرمان در مقابل آزمون سخت پیروز میشود که به آن نقطه اوج ***هم میگویند)
رفع اشکال( قهرمان دنیای عادی خودش را برای داشتن وضعیتی بهتر و‌به روشی غیر منتظره عوض میکند)

این خلاصه روشی است قدیمی-آزموده -در طول زمان -جواب داده! که انسان با کمک آن داستان میگوید. انسان های اولیه در کنج غارها به همین شکل داستان مغلوب کردن ماموت‌ها را میگفتند، شکسپیر نمایشنامه هایش را به همین روش مینوشت، جرج لوکاس داستان جنگ‌ ستارگان را با همین روش روی پرده نمایش برد. هر چه قدر هم سعی کنید که با آن‌ بجنگید در نهایت باید بدانید این روشی است که مخاطبان دوست دارند قصه بشنوند. برای شما به عنوان یک کارگردان دانستن این روش داستانی ضرورت دارد تا بتوانید آن را در مورد پروژه خودتان به کار ببرید و اگر هم خواستید با میل خودتان آن را به شکل دلخواه تغییر دهید. شاید مانند بسیاری از داستانها از لحظه « همه چیز از دست می‌رود» شروع کنید بعد داستان را به عقب برگردانید تا نشان دهید که قهرمان چطور به اینجا رسیده است. شاید هم بخواهید داستان را نه با معرفی قهرمان بلکه با کاتالیست یا مشکلاتی که به کارهای قهرمان جهت میدهند شروع کنید. این هم جواب میدهد. مهم این است که اول مواد لازم برای داستان را بشناسید.ساختار داستان ستون فقرات فیلم شماست.]]>
پیش از تولید Sat, 20 Apr 2019 06:02:31 +0000
درخواست متریال سنگ http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=6&id=137528#137528 http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=6&id=137528#137528 دنبال تکسچر حرفه ای و با کیفیت عالی سنگ زیر برای طراحی نما می گردم
اگر کسی نام این نوع سنگ را می داند اعلام کند
http://uupload.ir/files/f1ss_whatsapp_image_2019-04-18_at_15.19.53.jpeg]]>
مدلهای آماده Fri, 19 Apr 2019 18:56:36 +0000
ارتباط بین سین ها در یونیتی به چه صورت انجام میشود؟ http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=42&id=137526#137526 http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=42&id=137526#137526 این یک تمرین که به مشکلی برخوردم (خیلی ساده توضیح بدم)در یک سین یک پلیر داریم تعدادی سکه و یک کلایدر(به عنوان محدوده پایان بازی) و دوتا تکست یو ای داریم خب
کدنویسی به این صورت که:پلیر با برخورد به سکه ها سکه ها حذف و یکی به تکست اولی اضافه میشه در اخر وقتی وارد کلایدر میشه بازی تمام و تعداد سکه هایی که کسب شده و در تکست اولی نمایش داده میشد به تکست دومی اضافه میشه(هدف اینه که بعدا تکست دومی در منو باشد).حالا اگر تکست دومی در سین دیگری باشد(در سین منو) چطوری بهش از سین لول دسترسی داشته باشم؟
(منو پیاده شده و در سینی که پلیر سکه کسب میکنه در اخر دکمه برگشت به منو و... وجود دارد و در منو هم دکمه های پلی و ...)]]>
یونیتی ( Unity3D ) Fri, 19 Apr 2019 15:18:06 +0000
Update Runtime LightMap In Unity http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=42&id=137525#137525 http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=42&id=137525#137525
می خواهم وقتی که بازی در حال اجرا هست و اشیاع جدید استاتیک اضافه میکنم. لایت مپ رو بروز رسانی کنم.

و این قابلیت باید در خروجی هم باشه.

یک لایت مپ با کیفیت پایین.

لطفا راهنمایی کنید.

با تشکر.]]>
یونیتی ( Unity3D ) Fri, 19 Apr 2019 11:35:48 +0000
'نبود گزینه aiStandard در آرنولد http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=65&id=137517#137517 http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=65&id=137517#137517 تازه دارم آموزش میبینم بخاطر همین سوالام احتمالا ابتداییه! و از این به بعدم زیاد اینجا میپرسم .. ممنون که تحمل میکنین

نسخه 2019 رو گرفتم اما طبق آموزش که پیش رفتم مال اون بابا داره ولی توی سیستم من نیست همچین گزینه ای . با ai standard surface امتحان میکنم اون نتیجه رو نمیده .
توی فروم های خارجی گشتم فقط گفته بودن تنظیمات رو ریست کنی درست میشه اما فرقی نکرد.]]>
مایا ( Maya ) Thu, 18 Apr 2019 14:42:21 +0000
(Xenomorph Bust (Alien http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=61&id=137511#137511 http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=61&id=137511#137511 زیبراش مایا


]]>
گالری طرح ها Tue, 16 Apr 2019 09:00:03 +0000
سایه بعد از LightMap http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=42&id=137508&limit=6&start=6#137508 http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=42&id=137508&limit=6&start=6#137508
ترین رو light map گرفتم. و نورپردازی اش هم خوب شده.

حالا وقتی یک جسم رو وارد سین میکنم نه نور دارد و نه سایه.
اگر خورشید جدید اضافه کنم. روی ترین تاثیر میزاره و اگر ترین رو فیلتر کنم. سایه اجسام روش نمی افته.
یک راه حل بدهید ممنون.]]>
یونیتی ( Unity3D ) Mon, 15 Apr 2019 17:00:19 +0000
آموزش های TyFlow http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=7&id=137504#137504 http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=7&id=137504#137504 آموزش های TyFlow را از طریق کانال آپارات:

کانال آپارات


یا گروه تلگرامی زیر دنبال کنید:

گروه تلگرام]]>
آموزشها Mon, 15 Apr 2019 05:12:31 +0000
اعمال محدودیت‌های جدید برای افزایش Target SDK http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=3&id=137495#137495 http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=3&id=137495#137495
دوستان گوگل از 10 مرداد برای نصب برنامه ها اندروید محدودیت Target SDK پایین تر از 26 رو اعمال میکنه یعنی باید برنامه ها و بازی هامونو برای تارکت 26 به بالا خروجی بگیریم

سئوال اینه آیا برنامه هایی که با تارگت بالا تر از 26 خروجی میگیریم برای گوشی های اندروید لول پایین کار میکنه یا نه ؟]]>
اطلاعیه ها Sat, 13 Apr 2019 18:18:15 +0000
کار نیمه تموم خونه مون http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=61&id=137493#137493 http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=61&id=137493#137493 img.mostafa3d.net/di/6XZG/2.jpg]]> گالری طرح ها Sat, 13 Apr 2019 14:03:40 +0000 [حل شد]مشکل نمایش ضعیف تکسچر در Substance Painter http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=76&id=137492#137492 http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=76&id=137492#137492
اول بپرسم که چرا تالاری برای مطرح کردن تاپیک های مربوط به نرم افزار Substance Painter توی این سایت وجود نداره؟

من از نسخه ی Substance Painter 2018.3.2 استفاده می کنم و اخیراً مشکلی که پیش اومده اینه که توی قسمت Texture Set Setting رزولوشن رو روی 4096x4096 می زارم ولی کیفیتی کی نشونم می ده یکم بهتر از 2048x2048 هست.

یعنی کیفیت واقعی رو ارائه نمیده. البته حالتیه، بعضی وقت ها نشون می ده، بعد دوربین رو جا به جا می کنی دوباره کیفیت میاد پایین.

این مشکل تا حالا براتون پیش اومده؟ می دونین چجوری حلش کنم؟ توی فروم های خارجی چیزی ندیدم.

خودم احتمال می دم که یا از کرک باشه یا اینکه دوباره باید نصبش کنم.

2048x2048


4096x4096


*برنامه رو حذف کردم تمام فایل هاش توی درایو C رو هم حذف کردم، دوباره نصب کردم بازم مشکل حل نشد. البته وقتی بعد از نصب مجدد برنامه رو باز کردم تغییر ظاهری نکرده بود، حتی حافظه ی Recent Project هم دست نخورده بود.

کسی می دونه چجوری می شه برنامه رو به تنظیمات اول برگردوند و Reset بشه؟]]>
مباحث عمومی دنیای CG Sat, 13 Apr 2019 10:16:09 +0000
ابدیت و خرید درون برنامه ای در یونیتی http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=45&id=137488#137488 http://mostafa3d.com/forum?func=view&catid=45&id=137488#137488 اموزش خرید درون برنامه برای یونیتی
مثلا با پرداخت 2 دلار جان کاراکتر بیشتر بشه
یا قدرت شلیک در بازی شوتر بیشتر بشه
یا خرید اسلحه
برای گوگل پلی یا اپ استور

با تشکر]]>
آموزشها Fri, 12 Apr 2019 16:13:25 +0000