تبلیغات
تبلیغات

داستان در انیمیشن - ساختار داستان
(1 مشاهده) (1) مهمان
  • صفحه:
  • 1
  • 2

موضوع: داستان در انیمیشن - ساختار داستان

داستان در انیمیشن - ساختار داستان 1 ماه پیش #137529

  • hamed_animo
  • آفلاین
  • کاربر تازه وارد
  • ارسال: 2
  • دریافت تشكر: 2
  • 
درود بر دوستان
من در حال ترجمه کتاب کارگردانی انیمیشن به نویسندگی Tony Boncroft هستم. بخشهایی از کتاب رو اینجا میزارم.
ساختار،فرم یا الگوی داستان یا هر نامی که بر آن می‌گذارید، راهی است برای در کنار هم‌ قرار. دادن بخشهای مختلف یک داستان تا داستانی قوی خلق شود. خیلی از منتقدین به آن لقب منفی فرمول میدهند. در اواسط سال 1990 که من به دیزنی پا گذاشتم آنها چیزی برای ساخت یک انیمیشن داشتند که به آن فرمول خانگی می‌گفتند و تقریبا چنین چیزی بود:


- یک قهرمان انتخاب کنید( ترجیحا یک شاهزاده خانم!)

- او را در مکانی غیر عادی مثل خاورمیانه،چین، روستایی اروپایی، زیر آب و ... قرار دهید.

- یک جاذبه عشقی را اضافه کنید ( یک شخص جذاب با جنس مخالف)

- یک شخصیت منفی و منفور و بدجنس! ( که برای متوقف کردن قهرمان داستان مصمم است) را اضافه کنید
وقتی که انیمیشن زیبای خفته را برای دختر 7 ساله ام گذاشتم اولین سوالی که پرسید این بود. این جادوگر چرا بدجنسه؟ سوال ساده ای بود که هیچ جای انیمیشن به آن پاسخی نداده بودند. این یعنی یک شخصیت پردازی ضعیف که با هنر انیماتورها پوشش داده شده بود


- چند تا آواز هم به این مخلوط بیافزایید و آرام هم بزنید!( آهنگهایی مثل«من میخواهم که...» ، « شمارگان بزرگ تولید...» و « من بدجنسم ...» و... )

- یک آواز پایانی با مضمون« درسی که یاد گرفتم...» در نظر بگیرید( مثلا « از روی جلد کتاب قضاوت نکن» ، « عشق پیروز است»، «با خودت رو راست باش» و...)

- و آنقدر این کار تکرار و تکرار و تکرار کنید تا تماشاگران بیایند وسط!

شاید یکی از عوامل مهم که باعث شد نظر منتقدان به کارهای این استودیو از دوران طلایی تا به امروز سیری نزولی داشته باشد همین باشد. داشتن یک فرمول برای راهنمایی داستان بد نیست اما وقتی این فرمول کم کم به خاطر استفاده زیاد و خروج از اصل، خودش را نشان دهد و به اصطلاح نخ نما شود چیزی جز خستگی و حس تکرار برای مخاطبان نخواهد داشت. این مسئله دوبعدی در مقابل سه بعدی نیست. اگر تماشاگران بتوانند محتوای داستان را با آهنگی که خوانده میشود، پیشگویی کنند اینجاست که یک چیز« آزموده» مبدل به سمی مهلک برای سینما خواهد شد.
فرمول داستان چیزی به غیر از ساختار واقعی داستان است. ساختار واقعی داستان تاریخی بسیار قدیمی دارد و به طور خلاصه داستان را به سه پرده یا act تقسیم میکند: پرده اول، پرده دوم و پرده سوم یا به عبارتی اول و وسط و آخر داستان. این ساختاری است که هنوز فیلمنامه نویسان برای فیلمهای سینمایی از آن استفاده میکنند.

پرده اول:
معرفی قهرمان : در این قسمت با این موضوع که « او کیست؟» و دنیای معمولی او چگونه است آشنا میشویم
کاتالیست:مشکلی خودنمایی میکند و یا چیزی او را به ماجراجویی میخواند
کشمکش: قهرمان در حال تصمیم گیری و خوددرگیری برای ورود یا گریز از ماجراست.
انتخاب: قهرمان تصمیم به ورود به ماجرا میگیرد

پرده دوم:
اتفاقات و کشفیات جدید در مسیر برای قهرمان : خطرات، فرصتها، دوستان و دشمنانی جدید
قهرمان به موقعیت و یا چیز مورد نظر می‌رسد.
آزمونی سخت که میانه پرده دوم محسوب میشود و قهرمان این آزمون سخت را به خوبی یا بدی یا با نتایج مثبت یا منفی پشت سر می‌گذارد.
قهرمان به موضوع مو د نظرش می‌رسد ولی عواقب و‌ پیامدهایی دارد.
همه چیز از دست می‌رود.

پرده سوم:
بازیابی (قهرمان برمیگردد)
موفقیت(قهرمان در مقابل آزمون سخت پیروز میشود که به آن نقطه اوج ***هم میگویند)
رفع اشکال( قهرمان دنیای عادی خودش را برای داشتن وضعیتی بهتر و‌به روشی غیر منتظره عوض میکند)

این خلاصه روشی است قدیمی-آزموده -در طول زمان -جواب داده! که انسان با کمک آن داستان میگوید. انسان های اولیه در کنج غارها به همین شکل داستان مغلوب کردن ماموت‌ها را میگفتند، شکسپیر نمایشنامه هایش را به همین روش مینوشت، جرج لوکاس داستان جنگ‌ ستارگان را با همین روش روی پرده نمایش برد. هر چه قدر هم سعی کنید که با آن‌ بجنگید در نهایت باید بدانید این روشی است که مخاطبان دوست دارند قصه بشنوند. برای شما به عنوان یک کارگردان دانستن این روش داستانی ضرورت دارد تا بتوانید آن را در مورد پروژه خودتان به کار ببرید و اگر هم خواستید با میل خودتان آن را به شکل دلخواه تغییر دهید. شاید مانند بسیاری از داستانها از لحظه « همه چیز از دست می‌رود» شروع کنید بعد داستان را به عقب برگردانید تا نشان دهید که قهرمان چطور به اینجا رسیده است. شاید هم بخواهید داستان را نه با معرفی قهرمان بلکه با کاتالیست یا مشکلاتی که به کارهای قهرمان جهت میدهند شروع کنید. این هم جواب میدهد. مهم این است که اول مواد لازم برای داستان را بشناسید.ساختار داستان ستون فقرات فیلم شماست.
وبلاگی برای دوستداران هنر انیمیشن
hamed-animo.blogsky.com/
کتابهای انیمیشن - ترجمه شده
دیزنی : توهم حیات
زیرنویس مجموعه The Animator's Survival kit : animated برای اولین بار در ایران
آخرین ویرایش: 1 ماه پیش ارسال توسط hamed_animo.
كاربران زیر تشكر كردند: mrageek, FST

پاسخ: داستان در انیمیشن - ساختار داستان 3 هفته, 5 روز پیش #137560

  • persian
  • آفلاین
  • كاربر حرفه ای
  • It is always a way to do something
  • ارسال: 1492
  • دریافت تشكر: 1267
جالب بود
فقط اینم در نظر داشته باشین که در هنر هیچ چهارچوب و قانونی وجود نداره
مخصوصا نوشتن داستان
انسان که غرق شود قطعا میمیرد :
چه در دریا ، چه در رویا ، چه در دروغ ، چه در گناه .
چه در خوشی ، چه در قدرت ، چه در جهل ، چه در انکار .
چه در حسد ، چه در بخل ، چه در کینه ، چه در انتقام .
مواظب باشیم غرق نشویم !
انسان بودن .
خود به تنهایی یک دین خاص است که پیروان چندانی ندارد !

گاندی ،
كاربران زیر تشكر كردند: hamed_animo

پاسخ: داستان در انیمیشن - ساختار داستان 3 هفته, 5 روز پیش #137562

  • looking for art
  • آفلاین
  • کاربر همیشگی سایت
  • ارسال: 169
  • دریافت تشكر: 117
persian نوشته:
جالب بود
فقط اینم در نظر داشته باشین که در هنر هیچ چهارچوب و قانونی وجود نداره
مخصوصا نوشتن داستان

چهار چوب که نه اما قواعد چرا !

مثلا اگر شما اصولی را رعایت نکنید داستان شما همچون تعریف یک ماجرای کسل کننده از زبان دوستتان خواهد بود .

داستان نیاز به فراض و فرود - کنش و واکنش - درگیری (نه صرفا فیزیکی بلکه به معنای کشش دیالوگی) - و خیلی ملات دیگر دارد تا از حالت نقالی کوچه بازاری و یا داستان های کتابگونه به تصویر در بیاید.

مثلا من داستان زیر را برای شما میگویم :

امروز با علی فوتبال بازی کردیم و علی با تکل پای جواد را شکست.
من به او اعتراض کردم و او گفت از جواد کینه دارد زیرا او را به ناظم فروخته
گفتم کار او نبود ! رضا تو را لو داد ! علی از کارش پشیمان شد و از جواد عذر خواهی کرد.

این نقل من است حالا آیا اصلا جزابتی برای تصویر شدن دارد ؟

حالا کمی تغییرش میدهیم .

امروز با علی فوتبال بازی میکردیم
علی از جواد کینه ای از پریروز به دل داشت که چرا او را به ناظم لو داده است
علی به عمد با تکلی پای جواد را شکست
در خلوتمان به او اعتراض کردم
او به من گفت از آدم فروش بدش می آید
اما من گفتم از کجا معلوم کار جواد باشد ؟
او گفت از رضا شنیده
گفتم رضا که از جواد بدش می آید - حتما خواسته او را خراب کند
علی لحظه ای فکر کرد ....
سپش گفت شاید حق با تو باشد ... باید از او عذر خواهی کنم
گفتم پس بهتر است به یک بستنی دعوتش کنی و همانجا ماجرا را تعریف کنی و عذر خواهی کنی
بستنی ! ؟
با کدوم پول ؟ من فقط یک هزاری دارم
مشکلی نداره منم یه هزاری دارم
خوب این که میشه 2 تومن ! فقط دو تا بستنی میشه ! پس تو چی ...
حالا من یه روز نخورم میمیرم ؟! الان مهم اینه که شماها با هم آشتی کنید...


ببین مثلا ما اینجا یک اصل کشش را با سوال و جواب های مکرر راه انداختیم و بیننده را همراه سکانس کردیم.
مثلا اگر فقط همه را به سه خط در داستان اول میکشاندیم آیا جذاب بود ؟ آیا آن دارمی که باید شکل میگرفت ؟
جکی جان میگه :

I never wanted to be the next Bruce Lee. I just wanted to be the first Jackie Chan.

من سعی نمیکنم به عنوان بروسلی بعدی شناخته بشم , من میخوام به عنوان اولین جکی جان شناخته بشم.
كاربران زیر تشكر كردند: hamed_animo

پاسخ: داستان در انیمیشن - ساختار داستان 3 هفته, 5 روز پیش #137563

  • LinkinForEver
  • آفلاین
  • کاربر متخصص
  • ... It's all about escaping
  • ارسال: 4160
  • دریافت تشكر: 8207
اضافه کنم هنر چهار چوب داره خلاقیت چهار چوب نداره d:


... There is no such thing as forgiveness. People just have short memories

Telegram Channel : t.me/HamidMemarChannel

Official Upcoming CGSite : www.CGNova.ir

كاربران زیر تشكر كردند: looking for art, hamed_animo

پاسخ: داستان در انیمیشن - ساختار داستان 3 هفته, 5 روز پیش #137567

  • looking for art
  • آفلاین
  • کاربر همیشگی سایت
  • ارسال: 169
  • دریافت تشكر: 117
LinkinForEver نوشته:
اضافه کنم هنر چهار چوب داره خلاقیت چهار چوب نداره d:


در واقع خلاقیت در هم شکننده چهارچوب ها میشه .

مثلا اگر بیاییم قانون یک سوم رو در زیابیی بصری به عنوان یک فاکتور در چارچوب کامپوزیشن در نظر بگیریم خلاقیت میتونه این چهارچوب رو بشکنه و از قاعده ی خلاقیت خود هنرمند استفاده کنه.
جکی جان میگه :

I never wanted to be the next Bruce Lee. I just wanted to be the first Jackie Chan.

من سعی نمیکنم به عنوان بروسلی بعدی شناخته بشم , من میخوام به عنوان اولین جکی جان شناخته بشم.
كاربران زیر تشكر كردند: hamed_animo

پاسخ: داستان در انیمیشن - ساختار داستان 3 هفته, 4 روز پیش #137577

  • hamed_animo
  • آفلاین
  • کاربر تازه وارد
  • ارسال: 2
  • دریافت تشكر: 2
از همه دوستانی که بنده رو همراهی کردن سپاسگزارم. داستان مغز انیمیشن یا هر فیلم دیگر است. نویسنده کتاب یعنی تونی بانکرافت بسیار اهل مطالعه است و این چکیده ای است از تمام کتابهایی که مطالعه کرده و من تو متن نیاوردم .

به قول استاد عزیز Persian داستان سرایی را به هر شکلی میشه انجام داد ولی عوامل جذابیت داستان برای ما مهمه.
نیک پارک کارگردان انیمیشن والاس گرومیت میگه وقتی در حال نوشتن داستان هستیم . داستان را از چند جهت روایت میکنیم. از دیدگاه چند شخصیت و بعد صحنه ها را رو به شکل کارت در میاریم و میبینیم که چطور در روایت داستان از دیدگاهی به دیدگاه دیگه بریم تا جذاب تر بشه.
هر داستانی حداقل یک plot و یک theme داره. پلات و تم دو چیز متفاوتند. پلات خلاصه ای از چیزهایی است که برای قهرمان داستان اتفاق می افته. تم نتیجه ای که از داستان میگیریم.
شرحی که در داستان علی و تکل ناجوانمردانه در سه خط بیان شد پلات داستان است. خیلی ساده بیان شده و بدون ایده خاصی از اون نمیبینید.
تم داستان چیه. تمام هنر داستانگویی صرف این میشه تا اون تم خاص بیان بشه. "آشتی دادن و فداکاری"
تا تکلیف این دو تا معلوم نشه قدمی جلوتر نباید رفت.
امیدوارم این تاپیک اب جذابیت هر چه بیشتر ادامه بده.
وبلاگی برای دوستداران هنر انیمیشن
hamed-animo.blogsky.com/
کتابهای انیمیشن - ترجمه شده
دیزنی : توهم حیات
زیرنویس مجموعه The Animator's Survival kit : animated برای اولین بار در ایران
  • صفحه:
  • 1
  • 2
زمان ایجاد صفحه: 0.16 ثانیه

جدیدترین آثار ارسالی در گالری

تبلیغات
تبلیغات

جدیدترین ارسالهای تالارگفتگو