میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
3ds-max-2015-extension-1-released
پنج‌شنبه 23 مرداد 1393
در
اخبار دنیای CG

تحولی در 3ds Max 2015 با انتشار پکیج Extension 1

پنج‌شنبه 23 مرداد 1393
کمپانی اتودسک هم روز گذشته در رویداد بزرگ SIGGRAPH 2014 با انتشار پکیج Extension 1 نرم افزارهای 3ds Max 2015 و Maya 2015 تونست جایگاه ویژه ای رو در خبرهای مهم این هفته دنیای CG پیدا کنه. البته شاید استفاده از واژه تحول برای این آپدیت 3ds Max کمی زیاده روی باشه چرا که فقط 3 ویژگی بر روی این نرم افزار اضافه شده ولی همین سه قابلیت جدید تونسته رضایت بسیاری از کاربران این نرم افزار رو بدست بیاره. پس از نارضایتی هایی که توسط کاربران بعد از انتشار نسخه 2015 مکس بوجود اومده بود، حالا شاید یک رضایت و خشنودی خفیف بتونه یک نقطه روشنی برای این نرم افزار بحساب بیاد.
 
مقدمه چینی رو فعلا کنار میگذارم و مستقیم میریم سراغ اصل مطلب. توی این مطلب قصد داریم خیلی کوتاه و مختصر این سه ویژگی جدید Extension 1 مکس 2015 رو باهم دیگه مرور کنیم و یه نگاه اجمالی به این آپدیت داشته باشیم. این سه ویژگی جدید شامل OpenSubdiv Support ، Alembic Support و Enhanced ShaderFX هست که در ادامه نگاهی به اونها خواهیم داشت.
 

OpenSubdiv Support

انتشار پکیج Extension 1 نرم افزار 3ds Max در SIGGRAPH 2014
 
پشتیبانی از تکنولوژی قدرتمند OpenSubdiv پیکسار میتونه بعنوان مهمترین ویژگی این بسته بروزرسانی بحساب بیاد. ویژگی که خیلی وقته کاربران مکس درخواست اضافه شدنش بر روی این نرم افزار رو داشتن و حتی امسال شاهد اضافه شدنش بر روی مایا 2015 نیز بودیم و حالا این آرزوی کاربران مکس به واقعیت تبدیل شد.
 
شاید با OpenSubdiv آشنایی داشته باشید، تکنولوژی متن باز و یا همون اوپن سورسی که برای اولین بار در سال 2012 از طرف استودیو پیکسار ارائه شد. این تکنولوژی امکان ساخت سطوح با میزان کیفیت بسیار زیاد و کارایی بسیار بالایی با پردازش گسترده و موازی CPU و GPU در نرم افزارهای سه بعدی سازی رو فراهم میکنه. ساده تر بگم، وقتی ما کاراکتری رو در نرم افزار تری دی مکس ریگ و انیمیت میکنیم، معمولا بخاطر Subdivision های بالای آبجکت صحنه کند میشه و با افت فریم در ویوپرت های مکس مواجه میشیم و بقولی میگیم FPS صحنه از دست رفته ولی این مشکل توسط تکنولوژی OpenSubdiv پیکسار برطرف شده و حالا بعنوان یک ابزار Subdivision Surfaces درست همانند TurboSmooth اما با رویکردی متفاوت در لیست مودیفایرهای مکس قرار گرفته.
 
برای اینکه با این تکنولوژی در نرم افزار 3ds Max 2015 بیشتر آشنا بشید، پیشنهاد میکنم که حتما ویدئوی زیر رو ببینید.
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 29 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 10 مگابایت
 
و البته این نکته هم ناگفته نماند که در همین بخش OpenSubdiv یک ابزار جدید دیگه ای هم با نام CreaseSet نیز اضافه شده که در فرآیند مدلسازی بشدت میتونه مفید و کاربردی باشه. حالا که صحبت از مدلسازی شد این رو هم اضافه کنم که این تکنولوژی OpenSubdiv در بخش مدلسازی هم میتونه خیلی خیلی کاربردی و مفید ظاهر بشه.
 

Alembic Support

انتشار پکیج Extension 1 نرم افزار 3ds Max در SIGGRAPH 2014
 
فرمت بعدی که با نصب Extension 1 در 3ds Max 2015 میتونیم شاهدش باشیم پشتیبانی از فرمت Alembic هست که این فرمت برای اولین بار در سیگراف 2011 توسط کمپانی های Sony Pictures Imageworks و Lucasfilm رونمایی و عرضه شد. این فرمت امکان ذخیره سازی یک صحنه کامل سه بعدی شامل مدلها، تکسچرها، نورها و حتی انیمیشن ها رو داره و این امکان رو فراهم میکنه تا شما بتونید یک صحنه کامل از محیط سه بعدی خودتون رو به یک نرم افزار دومی که البته اون نرم افزار دوم هم میبایست از این فرمت پشتیبانی کنه، انتقال بدید.
 
امروزه بسیاری از نرم افزارهای بزرگ و انجین های رندرینگ مطرح در این عرصه مثل V-Ray ، Arnold ، KATANA ، NUKE ، LightWave ، RealFlow ، Cinema 4D ، Houdini ، Maya و... از این فرمت که با پسوند abc شناخته میشه، پشتیبانی میکنن و در بین این نرم افزارها جای خالی 3ds Max بشدت احساس میشد و حالا با بسته Extension 1 شاهد اضافه شدن فرمت Alembic در این نرم افزار نیز هستیم.
 
این ویژگی هم بعنوان یکی از توسعه های بسیار خوب این پکیج بحساب میاد و تونسته رضایت کاربران این نرم افزار رو جلب کنه.
 

Enhanced ShaderFX

انتشار پکیج Extension 1 نرم افزار 3ds Max در SIGGRAPH 2014
 
و اما بعنوان آخرین ویژگی میشه به توسعه بخش ShaderFX اشاره داشت. اگه یادتون باشه قابلیت ShaderFX و یا همون شیدر نویسی به زبان HLSL بصورت کاملا ویژوال و در یک محیط نودبیس بدون نیاز به هیچگونه کدنویسی، ویژگی جدیدی بود که بعنوان یکی از قابلیت های اصلی تری دی مکس 2015 بحساب میومد و حالا با نصب بسته Extension 1 شاهد بهبود و توسعه هایی در این بخش هستیم مثل تعامل و همکاری بهتر بین نرم افزارهای 3ds Max و Maya و Maya LT در رابطه با همین ShaderFX که البته توسعه های این بخش میتونه مورد توجه سازندگان بازی های رایانه ای قرار بگیره.
 

 
خب دیگه دوستان در اینجا میخوام مطلب رو ببندم و فقط به عنوان نظر شخصی میگم که این آپدیت و اگه بخوام دقیقتر بگم اضافه شدن تکنولوژی OpenSubdiv در تری دی مکس یک حرکت بسیار خوب و رو به جلو بود و فکر میکنم میتونیم به نسخه های آینده این نرم افزار و آپدیت هایی که قراره توش صورت بگیره امیدوار باشیم. شاید بشه گفت که این اولین حرکت مثبت Eddie Perlberg پس از انتصابش بعنوان Product Manager نرم افزار 3ds Max بحساب میاد و همونطوری که در نشست Expert Challenge تاکید میکرد، میشه در آینده توسعه های خیلی خوبی رو در این نرم افزار دید.
 
و اما دوستان یه خبر خوب هم براتون دارم و اونم اینکه لینک دانلود این بسته (مدیافایر) در تالار گفتگو در اختیارتون قرار گرفته که میتونید از طریق این لینک نسبت به دانلود و نصب پکیج Extension 1 بر روی 3ds Max 2015 اقدام کنید.
 
امیدوارم که این مطلب براتون مفید بوده باشه و مشتاقانه منتظر نظرات و دیدگاههای شما درباره این پکیج هستیم ...
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 106 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید