میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
نقد و بررسی 3ds Max 2018
جمعه 23 تیر 1396
در
نقد و بررسی

نقد و بررسی 3ds Max 2018

جمعه 23 تیر 1396
با سلام خدمت دوستان عزیز در این مقاله قصد داریم مروری داشته باشیم بر به روز رسانی و تغییرات انجام شده در3ds Max در بازه زمانی حدود یک سال گذشته به همراه نیم نگاهی بر حواشی و پیش بینی احتمالی آینده این نرم افزار پرطرفدار.
 
رونمایی امسال 3ds Max 2018 با حواشی بسیار زیادی همراه بود، در ابتدا چند ماه قبل از انتشار نسخه جدید Max خبری از میزان درآمد و وضعیت شرکت Autodesk در خبرگزاری ها درج شد که حاکی از افت فروش و از دست دادن حجم نسبتا زیادی از بازار نرم افزار نسبت به سالهای گذشته این شرکت می داد. بعد از آن خبر استعفای مدیر کل شرکت آقای Carl Bass به صورت غیر منتظره ای در اینترنت پخش شد و درست روز بعد از این خبر از طریق کانالهای غیر رسمی و شبکه های اجتماعی خبر دیگری مبنی بر استعفاء آقای Eddie Perlberg مدیر پروژه 3ds Max در اینترنت پیچید و در همین شرایط که به انتشار نسخه جدید Max نزدیکتر می شدیم دو خبر دیگر نیز باعث نارضایتی دو چندان کاربران و مشتریان این کمپانی بزرگ شد. اولین خبر مربوط به دریافت هزینه اضافه برای رندر تحت شبکه توسط موتور جدید جایگزین Mental ray در محصولات اتودسک یعنی Arnold و خبر بعدی که نشان از احتمال گران شدن نرم افزارهای این شرکت در تابستان پیش رو آن هم در شرایطی که همین حالا نیز محصولات این شرکت به گران قیمت بودن شهره هستند می داد. در بین این اخبار نرم افزار  Max نیز به صورت عجیبی رونمایی شد. در ابتدا بدون هیچ تبلیغات و اخباری توسط کاربرانی که اشتراک نرم افزار را داشتند این خبر منتشر شد که با ایمیلی به آنها خبر رسانی شده که می توانند نسخه جدید را دانلود کنند و از طرف دیگر نسخه منتشر شده هیچ help و document جدیدی همراه خود حتی در حد یک لیست کوچک که در آن اطلاعاتی از بروزرسانی های انجام شده دیده شود نداشت!! و جالبتر اینکه تا یکی دو روز بعد از انتشار این نسخه نه تنها لیستی از به روز رسانی های جدید نبود که تنها help نرم افزار به زبان آلمانی در دسترس قرار گرفته بود! حال به این وقایع این موضوع را هم اضافه کنید که ورژن منتشر شده انتظار تعداد زیادی از کاربران را برآورده نکرده و موج بزرگی از نارضایتی از این نرم افزار در اینترنت پخش شده بود. این آشفتگی ظاهرا هنوز هم ادامه دارد و بعد از گذشت بیش از یک ماه لیست باگهای رفع شده در نسخه 2018 تازه بیرون آمده و هنوز چیزی از زمان انتشار نسخه 2018 نگذشته ورژن 2018.1 منتشر می شود!! این اتفاقات گواه این است که در داخل آتودسک با یک آشفتگی و بی نظمی ناشی از یک سری تغییرات داخلی و مدیریتی مواجه هستیم و متاسفانه تا لحظه ای که در حال آماده سازی این مقاله بودم هنوز خبری مبنی بر مدیر پروژه جدید برای Max به صورت رسمی در اینترنت منتشر نشده.
 
بعد از صحبت از حواشی و اخبار انتشار امسال 3ds Max حال به سراغ مروری بر بروزرسانی های انجام شده می رویم.
 

مروری بر به روز رسانی های انجام شده 3ds Max در نسخه 2018

قبل از شروع بهتر است یادآوری کنم در این قسمت مروری خواهیم داشت بر تغییرات انجام شده در یک سال گذشته از 2017.1 تا 2018.1
 

MAXtoA 1.0

01-arnold
 
بعد از حدود یک سال از پخش شدن خبر شروع کار بر روی پلاگین آرنولد در جهت انتشار نسخه ای برای نرم افزار 3ds Max با نام MAXtoA و انتشار چندین نسخه بتا بالاخره نسخه اول پلاگین آرنولد برای Max همراه با ابزارهای اضافه شده به آخرین ورژن آرنولد  رونمایی شد. با توجه به بزرگی مبحث یک موتور رندر جدید و بحث هایی که به اندازه کافی در مورد این موتور رندر انجام شده در این مقاله تنها بر یک مرور کوتاه بر روی آرنولد بسنده کرده و بیشتر به حواشی رونمایی از انتشار نسخه Max آن می پردازم.
 
Arnold موتوری اسپانیای-انگلیسی محصول شرکت  Solid Angleمی باشد که شروع تولید آن از سال 1997 با هدف تولید موتور رندری مناسب انیمیشن و جلوه های ویژه بوده است. اگر به طور خلاصه به خصوصیات آن بپردازیم می توان گفت آرنولد موتوری unbiased ، physically based ،  raytracer  بر مبنای محاسبات بهینه monte carlo می باشد که عمده شهرت این موتور برای محاسبات با کیفیت تعداد فرم بالا بدون flicker، قابلیت استفاده بهینه از حافظه دستگاه جهت محاسبات صحنه های بزرگ و تکسچرهای سنگین، سادگی یادگیری و سادگی رابط کاربری نسبت به بسیاری از موتورهای رندر دیگر و محاسبات سریع بخش IPR برای دیدن پیش نمایش رندر می باشد.
 
در یکی دو سال گذشته بعد از پخش شدن خبر احتمال جایگزینی Arnold باMental Ray  شاهد خوشحالی تعداد زیادی از کاربرانی بودیم که از مدت ها قبل خواستار حضور این موتور در Max بودند و نبودش را به عنوان یک نقطه ضعف بزرگ برای این نرم افزار می دانستند ولی چند روز قبل از رونمایی از Max 2018 که قرار بود همراه با رونمایی از آرنولد جدید باشد از سمت آتودسک خبری منتشر شد مبنی بر اینکه این موتور تنها برای استفاده از یک سیستم به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد و در صورت استفاده از رندر فارم و نودهای بیشتر در شبکه کاربران باید به صورت مجزا هزینه ای پرداخت کنند. این خبر صدای نارضایتی تعداد زیادی از کاربران را بلند کرد که Mental Ray موتور رندر قبلی شرکت هر چند مشکلاتی داشته و موتور به روزی نبود ولی همراه با Iray به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داشته است و بلافاصله تعداد زیادی از کاربران اعلام کردند حال که قرار هست هزینه ای برای موتور رندر به صورت مجزا پرداخت شود ترجیح می دهند برای همان موتور رندر محبوب اکثر کاربران Max یعنی Vray پرداخت کنند و بدین ترتیب مهمترین به روزرسانی نسخه جدید از طرف کاربران هنوز نیامده به چالش کشیده شد.
 

MCG 2018

شاید بتوان گفت مهمترین بروزرسانی انجام شده در Max در چند سال گذشته ابزار MCG می باشد که امسال علاوه بر اضافه شدن چندین ابزار جدید، با تغییراتی در جهت ساده تر کردن کارکرد و افزایش کارایی همراه بوده است که در زیر به تعدادی از آنها خواهیم پرداخت.
  • بهبود پک کردن ، به روزرسانی و نصب ابزارهای ساخته شده در MCG جدید به صورتی که به طور مثال با یک drag & drop ساده ی یک فایل از قبل ذخیره شده MCG بر روی یکی از زوایای دید ابزار مورد نظر بر روی نرم افزار لود می شود.
  • بهبود رابط کاربری و کارکردن با node ها :
  • Live Type : قابلیت نشان دادن همزمان ایرادات و خروجی کار به شما در هنگام کارکردن در فضای MCG.
  • Mapped Connection : اصلاح سیستم mapping و اتصالات در جهت درک راحت تر و سریعتر اتفاقات.
  • Undo+Redo : ابزاری مهم که دو سال گذشته MCG از نبود آن رنج می برد.
  • New Color Scheme : اصلاح تم رنگی برای درک بهتر node ها در عین هماهنگی بیشتر با بقیه بخش های node base نرم افزار Max.
  • - بازنگری در جهت بهبود ساختار سیستم node ها در جهت کاهش تعداد operator ها در هنگام ساخت یک ابزار جدید.
  • بازنگری در تجربه یادگیری :
  • تغییر نام تعدادی از node ها و سایر بخش های و گروه بندی های MCG در جهت درک راحت تر مفهوم Node ها توسط کاربران.
  • تغییرات در گروه بندی آرایه ها و node ها
  • توضیحات ساده تر و  بیشتر در مورد موارد استفاده و کاربرد node در بخش Node properties panel
  • اصلاح و ارتقاء help ابزار MCG در جهت آموزش بهتر این ابزار
  •  - اضافه، اصلاح و حذف کردن تعدادی از compound ها و operator ها :
  • که از جمله این تغییرات در این بخش می توان به حذف کردن تعدادی از operator هایی که کارایی کمتری داشتند به همراه اضافه شدن تعداد 78 operator جدید در 2018 و 34 operator دیگر در 2018.1 و امکان دسترسی ابتدایی به particle ها را نام برد.
02-mcg-2018
 
در این عکس می توان ظاهر جدید Node properties panel، Mapped Connection و تعدادی از operator جدید را مشاهده کرد.
 
دوستان در صورتی که کاربر این قسمت هستند و یا دوست دارند نمونه کارهای انجام شده در MCG 2018 را ببینند می توان با کلیک بر روی این لینک به تعدادی از سمپل های ارائه شده توسط آتودسک دسترسی پیدا کنند.
 

افزایش کارایی و رفع مشکلات

به گفته آقای Jon A.Bell از توسعه دهندگان نرم افزار Max در این ورژن زمان زیادی در جهت رفع باگ های اصلی و اساسی به خصوص باگ های به جا مانده از نسخه 2017 و افزایش سرعت و کارایی ابزارهای داخلی Max شده و طبق ادعای ایشان این ورژن یکی از پایدارترین نسخه های چندین سال اخیر می باشد.
 
در مورد اینکه چه قسمت های شامل افزایش سرعت و کارایی شده اند متاسفانه لیستی دقیقی تا این لحظه به صورت رسمی از سمت Autodesk منتشر نشده ولی طبق گفته های پراکنده در انجمن های مختلف ظاهرا قسمت هایی چون : کار با پسوندهای obj ، fbx و alembic ، رابط کاربری نرم افزار، xref ، UVW unwrap و MAXScript Editor  از بخش های مهمی هستند که از سرعت و کارایی بهتری نسبت به قبل برخوردار شده اند و در مورد لیست باگ ها و ایرادات رفع شده نیز به تازگی لیستی از سوی تیم توسعه دهنده منتشر شده که شامل بیش از 250 باگ رفع شده در نسخه 2018 و 75 مورد دیگر در نسخه 2018.1 می باشد. از این لیست بخش modeling با بیش از 80 مورد و بخش UI نرم افزار با بیش از 50 مورد در صدر رده بعدی از نظر تعداد اصلاحات می باشند.
 
دوستان در صورتی که دوست دارند از جزییات رفع اشکالات در نسخه 2018 بیشتر با خبر شوند می توانید بر روی این لینک کلیک کنند.

جهت مشاهده لیست اصلاحات و رفع اشکلات در نسخه 2018.1 بر روی این لینک کلیک کنید


3ds Max Interactive

خبری خوب به خصوص برای کاربران معماری و بازی سازان به خاطر اضافه کردن یک موتور رندر Real-Time گیم به عنوان نرم افزاری کمکی در جهت ساخت پروژه های  VR و  AR به همراه Max با نام Interactive که در نسخه 2018.1 به پک ابزارهای اتودسک اضافه شده است. Interactive در واقع نسخه ای از موتور گیم Stingry می باشد که با چند کلیک ساده از یک منوی جدید در Max با نام 3ds Max Interactive فایل ها و Asset های سه بعدی را از Max تحویل گرفته و در جهت استفاده و ساخت پروژه های VR و AR در اختیار انجین گیم قرار می دهد. از نمونه امکانات در 3ds Max Interactive می توان به مواردی چون سهولت استفاده، امکان استفاده هم زمان و Real Time هر دو ابزار Max و Interactive در کنار هم و ساپورت صحنه های Vray اشاره کرد.
 
03-interactive
 
صحنه ای از کار کردن هم زمان نرم افزار Max  و Max Interactive در کنار هم
 

Data Channel modifier

مدیفایری قدرتمند و خلاقانه که در ورژن 2017.1 برای اولین بار رونمایی شد. این ابزار قادر است سطوح مدلهای مختلف سه بعدی را با توجه به شیوه انتخابی توسط کاربر به نحوی select کند که تنها بخشی از زیر گروه های یک مدل چون polygon و یا vertex انتخاب شده و در اختیار سایر مدیفایرها یا ابزارهای دیگر نرم افزار در جهت تاثیرگذاری قرار گیرد. به طور مثال تنها با چند کلیک ساده می تواند لبه های کناری و تیز یک مدل را انتخاب و به بخش متریال منتقل کرده تا بتوانیم برای لبه ها متریالی متفاوت از بقیه مدل جهت ایجاد حس پوسیدگی و خوردگی ایجاد کنیم و یا حتی با انتقال لبه های انتخاب شده به مدیفایر Meshsmooth تنها لبه های مدل تحت تاثیر نرم شدگی قرار گیرند. البته شایان ذکر هست که کار کردن با آن ابزار در نگاه اول مقداری پیچیده بوده و احتیاج به یک آموزش ابتدایی دارد. این ابزار دارای محدوده تاثیر گذاری بزرگی بوده و می تواند از skin و انیمیت تا مبحث متریال را تحت تاثیر و پوشش خود قرار دهد. البته نمونه قدیمی تر این ابزار به عنوان پلاگین Tension قبلا در دسترس کاربران Max قرار داشته است. در فیلم زیر که توسط آقای Martin Coven منتشر شده می توانید نمونه ای از تاثیرگذاری این ابزار را بر روی قسمتهای مختلف یک مدل مشاهده کنید.

 


بهبود رابط کاربری

در ادامه تغییراتی که در ظاهر و رابط کاربری Max از نسخه 2017 شاهد بودیم در این نسخه نیز تغییرات مثبتی در جهت ساده کردن و کاربر پسندتر کردن نرم افزار را شاهد هستیم که در زیر به تعدادی از آنها همراه با عکس اشاره می کنم :
  • اضافه شدن خطوط شناورکننده جهت جا به جایی پنجره ها و پنل ها.
  • قابلیت شناورسازی منوها.
  • دسترسی سریع به ابزار Workspace همراه با قابلیت سریع محیط کار به سایر محیط های ذخیره شده.
  • قابلیت جداسازی و جا به جایی Timeline
  • اضافه و به روز کردن بیش از 360 آیکن جدید
  • قابلیت جدا کردن سریع قسمت های مختلف toolbar ها همراه با قابلیت جا به جا کردن آیکن های Toolbar ها با کمک دکمه Alt
  • تبدیل دکمه Jewel که لوگوی Max بر روی آن بود به منوی File
  • جا به جایی و تقسیم بندی جدید بعضی از ابزارها در منوها
  • قابلیت پهن و نازکردن Command Panel در جهت بهتر دیدن ابزارهای داخل این قسمت
  • قابلیت روی هم گذاشتن پنجره ها و اصطلاحا قابلیت Tab کردن پنچره ها
  • جا به جایی ابزارهای playback انیمیشن
  • مشکی کردن بخش داخلی تعداد زیادی از منوها
04-ui
 
شایان ذکر است که تغییرات انجام شده بیشتر از این موارد می باشد و اگر بخواهیم رابط کاربری جدید را با نرم افزارهای دیگر مقایسه کنیم هنوز با نرم افزاری چون Blender از نظر میزان آزادی عمل به خصوص در UI فاصله زیادی وجود دارد و تا حدودی شاید استایل کار کردن با رابط کاربری جدید کاربران را به یاد محصولات Adobe به خصوص After Effect بیاندازد. در کل به نظر من تغییرات انجام شده کار کردن در فضای Max را نسبت به قبل لذت بخش تر و مدرن تر ساخته است.
 

Motion Path
 
05-motion-path
 
بعد از مدت ها انتظار امکان اصلاح مسیر حرکت اشیاء انیمیت شده با جزییات بیشتر و بدون استفاده از اسکریپت و پلاگین بهMax  اضافه شد. ابزار Motion Path جایگزینی برای Trajectory می باشد که می تواند مسیر حرکت اشیاء متحرک را تا حدودی مانند Editable Spline اصلاح کند. ابزاری که مهمترین بروزرسانی انیمیشن در نسخه 2018 بوده و به نظر بسیاری از کاربران شبیه به ابزار مشابه در افترافکت است. Motion Path در واقع سه کرکره یا Rollout جدید را به ابزارهای Trajectory به شرح زیر اضافه کرده است :
  • کرکره Visibility : ابزاری جهت نشان دادن مسیر حرکت بدون انتخاب شکل مورد نظر.
  • کرکره Key Control : شامل ابزارهایی جهت کم و زیاد کردن و ویرایش کلیدهای انیمیت در طول مسیر حرکت.
  • کرکره Display : شامل ابزارهایی جهت نشان دادن مسیر حرکت به شکل های مختلف و مورد نیاز.

Blended Box Map

یک Map پرکاربرد جدید که در ورژن 2017.1 به Max اضافه شده با قابلیت بازکردن UV و انداختن تکسچرهای مختلف بر روی مدل مورد نظر حداکثر از 6 جهت مختلف بدون نیاز به Unwrap کردن مدل. البته این ابزار قادر است لبه های تکسچرهای انداخته شده بر روی مدل را در هم ترکیب هم بکند. این Map می تواند جایگزین سریع و مناسب برای مدیفایرهای UVW Map و یا Unwrap در مرحله تکسچرینگ برای بسیاری از مدل ها به خصوص مدل های صنعتی و محیطی باشد. البته شایان ذکر است که این ابزار دارای محدودیت هایی هم در جهت اجرا شدن بر روی مدلهایی که در آنها از مدیفایرهای Deformer و یا پروژه هایی که از موتورهای رندر Real Time استفاده می شود را دارا می باشد. در صورتی که دوستان به دنبال ابزاری مشابه می گردند به ابزار Triplaner در نرم افزارهایی چون Mari و Substance Designer و البته Vray 3.3 می توان اشاره کرد.
 
06-blendedboxmap
 
در این عکس دیده می شود که از 6 جهت اصلی 6 رنگ بر روی این مدل با استفاده از Blended Box انداخته شده که لبه آنها نیز در هم ترکیب شده، حال در نظر بگیرید که به جای هر رنگ می توانید از یک عکس یا تکسچر استفاده کنید.
 

بروزرسانی بخش Compositor در State Set

بخش State set و Compositor جزء بخش های Node Base  قدرتمند Max در جهت آماده کردن صحنه برای رندر و خروجی گرفتن برای مرحله کامپوزیت به خصوص برای نرم افزارهای Photoshop و After Effect می باشد که متاسفانه توسط کاربران کمتر به آن توجه شده است. البته شاید نبود آموزش مناسب به اندازه کافی و پیچیده بودن کار کردن با این بخش در نگاه اول خود مزید بر علت باشد. به هر حال در نسخه 2018 شاهد به روز رسانی هایی برای بخشCompositor  هستیم که وظیفه اصلی این بخش تنظیم کردن Element های مختلف (Render Pass) برای خروجی گرفتن و امکان انجام چندین رندر با خصوصیات و Element های مختلف به صورت موازی می باشد. تغییرات جدید در این نسخه شامل بخش های زیر می باشد:
  • اصلاح رابط کاربری و ظاهر جدید جهت هماهنگ کردن با بخش های دیگر Node Base نرم افزار
  • اضافه کردن State های جدید Arnold System و Arnold Image Quality جهت هماهنگ کردن و اضافه کردن موتور رندر Arnold به این بخش
  • اضافه کردن State جدید Render Element جهت امکان اضافه کردن Element های مختلف به رندرهای موازی، در این صورت رندرهای مختلف که به صورت موازی هم انجام می شوند می توانند از نظر تعداد و نوع element ها با هم متفاوت باشند.
  • اضافه کردن State جدید Dynamic Object Collection که امکان حذف و اضافه کردن عوامل صحنه به رندر به صورت داینامیک تنها با انتخاب بخشی از اسم آنها را برای ما امکان پذیر می کند.
  • اضافه کردن State های جدید Layer Collection و Dynamic Layer Collection که امکان انتخاب عوامل صحنه برای رندر را از طریق لایه بندی آنها به دو صورت انتخاب مستقیم لایه و انتخاب داینامیک لایه بر اساس بخشی از اسم لایه ها را برای کاربران میسر می شود.
 
07-state-set
 
ظاهر جدید همراه با تعدادی از State های جدید بخش Compositor
 

مروری بر ابزارها و اصلاحات کوچک

علاوه بر موارد نام برده شده در بالا موارد کوچکتری از به روز رسانی ها و تغییرات نیز وجود دارند که به صورت پراکنده توسط توسعه دهندگان، تسترهای نسخه بتای نرم افزار و کاربران در اینترنت منتشر شده.
  • اضافه شدن گزینه Quad Intersection به مدیفایر Chamfer که می توانید تاثیر آن را در عکس زیر ببینید :
08-quad
 
تاثیر روشن کردن ابزار Quad Intersection در هنگام chamfer در تصویر وسط و مکان ابزار در مدیفایر Chamfer در سمت راست
 
  • تغییر ظاهر Welcome Screen
09-welcome-screen
  • اضافه شدن دوربین VR به Max هر چند که بخشی از ابزارهای جدید آرنولد 5 می باشد که با MAXtoA 1 به Max اضافه شده است.
  • به روزرسانی های Scene Convertor که ابزاری جهت تبدیل ابزارها و امکانات موتورهای رندر مختلف به همدیگر می باشد که از جمله آپدیت ها آن می توان به اضافه شدن موتور رندر Arnold و مواردی چون امکان پاک کردن Asset های گم شده در فایل ذخیره شده را نام برد.
  • به روز رسانی ابزار 3ds Max Asset Library به ورژن 1.5.41 . همانطور که دوستان در جریان هستند این اپلیکیشن نرم افزاری مدیریتی در جهت مدیریت، جستجو، خرید و نظم دادن به فایل های Max و Asset های مورد احتیاج صحنه های Max بر روی سیستم، شبکه های داخلی و اینترنت می باشد که از نمونه به روز رسانی ها در نسخه جدید موارد زیر را می توان نام برد :
  • اضافه شدن امکان خرید آنلاین از سایت CGTrader
  • هماهنگ کردن ظاهر و رابط کاربری نرم افزار با نرم افزار Max
  • امکان اضافه کردن Tag به فایلها
  • امکان تنظیم اختصاصی Thumbrail برای Asset ها
  • اضافه کردن امکان جستجو در History ابزار
  • قابلیت Import کردن و کارکردن با سایر فایل های سه بعدی غیر از Max که توسط نرم افزار Max پشتیبانی می شوند.
10-asset-library
 
نمایی از داخل ابزار Asset Library
 
دوستان در صورت نیاز می توانند این ابزار را از این لینک به صورت رایگان دانلود کرده و نصب نمایند
 
  • سرویس جدید برای تبدیل فایل های Max به LMV جهت استفاده در ابزار Forge Viewer که ابزاری جهت دیدن فایلهای سه بعدی تحت اینترنت و در مرورگرهای اینترنتی می باشد.
  • تبدیل Temple ها و صحنه های آماده Max از نرم افزار Mental Ray به Art
  • اضافه شدن Pyside 2 به زبان برنامه نویسی Python در بخش کدنویسی نرم افزار
  • اضافه شدن Alembic Float Controller به قسمت Assign Controller جهت نمایش ترک های انیمیشن در فایل های Alembic ورودی
  • Model Assist : استایل جدید اضافه شده در نحوه نشان دادن مدل ها در زوایای دیدکه در نسخه 2018.1 به Max اضافه شده و بسیار شبیه به استایل Default Shading می باشد البته با این تفاوت که سه ضلعی ها سازنده Polygon ها را بر روی مدل نشان نمی دهد.در عکس زیر می توانید تفاوت ها را مقایسه کنید.
11-model-asset
 
سمت چپ Default Shading ، وسط Model Asset، سمت راست مکان ابزار در منوهای زوایای دید
 
  • و موارد کوچک تری چون اضافه شدن Preset به مدیفایر Data Channel نسبت به نسخه 2017.1 ، تغییرات در نحوه محاسبات و انتخاب packing در بخش Unwrap ، اصلاحات یک سری از مشکلات Blended Box Map با موتورهای رندر مختلف و... نام برد.

جمع بندی

با توجه به موارد و نکات نام برده شده می توان موارد زیر را به عنوان نقاط قوت و ضعف اصلی در این نسخه اشاره کرد:
 
نقاط قوت :
  • امکان استفاده از موتور آرنولد در Max  بعد از مدت ها انتظار.
  • بهبود رابط کاربری و مدرن شدن نرم افزار.
  • انتشار نسخه ای نسبتا پایدار نسبت به نسخه های منتشر شده قبل.
  • کاربردی بودن ابزارها و امکانات اضافه شده برای کاربران با زمینه مختلف کاری در صنعت سه بعدی.
 
نقاط منفی :
  • اضافه نشدن بخش سیالات در صورتی که سالهاست جزئی از خواسته های اصلی کاربران می باشد.
  • وجود تعداد زیادی ابزارهای نیمه کاره و یا از رده خارج که سالهاست کاربران درخواست به روز رسانی آنها را دارند.
  • روند نسبتا کند اصلاحات و تغییرات در زمینه های مورد درخواست کاربران نسبت به بعضی از رقبا
  • انتشار بی نظم و تا حدودی عجیب در هنگام رونمایی نسخه 2018
 
در کل امتیاز شخصی من به این نسخه در مقایسه با نسخه های قبلی و سایر رقبای سه بعدی 6.5 از 10 می باشد.
 

سخنی چند در مورد Max

با وجودی که مدیر نسبتا موفق سالهای اخیر بخش توسعه نرم افزاری Max آقای Eddie Perlberg از کار خود استعفاء داده و ظاهرا هنوز مدیر جدیدی جایگزین ایشان نشده ولی به نظر می آید با توجه به برنامه ریزی های بلند مدت شرکت هایی چون آتودسک روند چند سال اخیر در توسعه این نرم افزار ادامه پیدا خواهد کرد و اگر چنین باشد پیش بینی شخصی من در مورد مسیر و جهت حرکت نرم افزار در سال های آینده به صورت زیر می باشد:
 
  • ادامه روند بهبود رابط کاربری، بهبود زوایای دید و افزایش کارایی و بهبود UI نرم افزار. روندی که از نسخه 2017 شروع شده و با توجه به اینکه بخش های زیادی از نرم افزار هنوز احتیاج به اصلاح و بازبینی دارد به احتمال زیاد ادامه دار خواهد بود.
  • ادامه روند پیشرفت MCG که به عنوان مهمترین اتفاق سال های اخیر نرم افزار Max حساب می شود و در این راستا این نکته نیز قابل اشاره هست که بعد از توقف به روزرسانی Softimage بخش اصلی توسعه ICE این نرم افزار به تیمMax  پیوستند و این جابه جایی باعث شد تعداد زیادی از کاربران Max امیدوار باشند که در آینده مسیری که ابزار ICE در نرم افزار Softimage طی کرد و منجر به وجود آمدن سیستم مولتی فیزیک Lagoa  شد را نیز MCG در Max طی کند و اگر شاهد چنین اتفاقی باشیم این احتمال وجود دارد که سیستم سیالات و فیزیک جدیدی برای 3DS MAX از داخل این سیستم بیرون بیاید. البته این موضوع در حد حدس و گمان بوده و  هنوز تغییر عمده و یا خبری مبنی بر سمت گیری MCG به این سمت دیده نشده است.
  • با توجه به تبلیغات وسیع و سرمایه گذاری آتودسک بر روی تکنولوژی VR و مرتبط کردن مستقیم این بخش با هر دو نرم افزار Max و Maya به خصوص در نسخه Max 2018.1 به احتمال زیاد در آینده شاهد به روز رسانی های بیشتری مرتبط با صنعت بازی سازی در Max به خصوص بهینه کردن Asset های خروجی برای موتورهای گیم خواهیم بود.
  • طی سخنرانی سال گذشته خانم Jennifer OConnor در سال 2016 در کانادا که مسیر آینده بخش رندر در نرم افزار Max را برای کاربران توضیح دادند، به نظر می آید برای یکی دو سال آینده در بخش رندر در ادامه سال های گذشته که شاهد تغییراتی چون اضافه شدن دو موتور رندر جدید به همراه یک موتور رندر Real Time و اضافه شدن متریال و دوربین فیزیکال بودیم برنامه ریزی بلتد مدتی بر روی بخش رندر شده و احتمال دارد که دامنه این تغییرات به سایر امکانات قدیمی تر رندر چون به روز رسانی موتور Scanline و Render Frame Window هم برسد.
  • بخش تکسچرینگ و مدلسازی به خصوص مدلسازی صنعتی نیز بخشی می باشد که در چند سال گذشته به آرامی در حال به روزرسانی بوده که به مواردی چون اصلاحات Boolean، Bevel Profit و اضافه شدن Text Plus در بخش مدلسازی و اصلاحات بخش UVWmap و اضافه شدن map هایی چون Shapemap، Textmap، Blended Box و MultiTile را می توان اشاره کرد و می توان امیدوار بود که این روند ادامه پیدا خواهد کرد و با توجه به درخواست های زیاد کاربران در انجمن آتودسک شاید در آینده نزدیک شاهد یک به روزرسانی قدرتمند در ابزار Boolean در جهت داشتن ابزاری شبیه به MeshFusion در نرم افزار Modo باشیم.
  • و در آخر نیز به نظر می آید در ادامه سیاست دو سال گذشته در حوزه انیمیشن نیز شاهد به روزرسانی ها و اصلاحاتی کوچک باشیم که این اصلاحات در کنار هم می تواند باعث تغییراتی بزرگ در بخش انیمیشن نرم افزار شوند.
 
به نظر می آید در حال حاضر نرم افزار Max در حال پوست اندازی بوده و تا حدودی برنامه ریزی که برای آینده این نرم افزار در نظر گرفته شده نسبت به قبل روشنتر شده است، حال ممکن است این پوست اندازی با خوش بینی زمینه ساز بازگشتی ققنوس وار همچون نسخه XSI برای نرم افزار Softimage در جهت بازگشتش به رقابت باشد و یا ممکن است تنها نوش دارویی بعد از مرگ سهراب. برای دیدن نتیجه کار تنها می توان صبر کرد هر چند با سرعتی که پیشرفت تکنولوژی در پیش گرفته شاید وقتی برای صبر کردن نباشد.
 
باآرزوی موفقیت و تشکر از دوستانی که این مطلب را دنبال کردند امیدوارم این مطلب مورد توجه و استفاده دوستان عزیز قرار گرفته باشه.
 
احسان سراهیان
حوزه هنرهای دیجیتال را با انیمیشن از اواخر دهه 70 خورشیدی شروع کردم و در این چند دهه افتخار همکاری با استودیوها و افراد مختلفی را در پروژه های متنوع انیمیشن، VFX و گیم به عنوان نیروی اجرایی و یا سرپرست اجرا در داخل و خارج از کشور داشته ام. در حال حاضر نیز مدیرعامل استودیو هنرهای دیجیتال هوگو و آسیفا...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 68 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید