میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
autodesk-announces-maya-lt-2016
سه‌شنبه 12 اسفند 1393
در
اخبار دنیای CG

رونمایی از نسخه 2016 نرم افزار Maya LT

سه‌شنبه 12 اسفند 1393
در ماه March سال 2015 میلادی شاهد رونمایی از نسخه 2016 نرم افزار Maya LT از سوی کمپانی Autodesk هستیم. معمولا انتشار نسخه جدید نرم افزارهای این کمپانی همراه با تغییرات متفاوت است و این بار در Maya LT نسخه 2016 تغییرات و ویژگی های فوق العاده ای به این نسخه افزوده شده است که در زیر به آن می پردازیم.
 
همانطور که مقالات اخیر در وبسایت منتشر شد هدف Autodesk از انتشار این نرم افزار حمایت از کاربرانی است که علاقه به ساخت بازی های غیر تجاری یا اصطلاحا Indie Game دارند، است. از ویژگی های برتر و به اصطلاح فوق العاده این نسخه می توان به Sculpting Tools و پشتیبانی مربوط به Phisically based shading اشاره کرد. این نسخه از نرم افزار در کنفرانس GDC 2015 که در این هفته برگزار شده بود، اعلام شد. از ویژگی های جدید این نسخه می توان به موارد زیر اشاره داشت.
 

brush-based Sculpting

یکی از ویژگی های جدید نسخه 2016 نرم افزار Maya LT ابزار Sculpting است که بر پایه نرم افزار Mudbox ساخته شده است. کمپانی Autodesk این ابزار کاربردی Sculpting یا حکاکی را به این نسخه از نرم افزار اختصاص داده است. ویدئویی که در قسمت پایین قرار داده شده است کاملا مشاهده می شود که این قسمت یا به اصطلاحا این Toolset کاملا مشابه نرم افزار Mudbox است مثلا Brush Properties، Fallof و Stamp Effect.
 
رونمایی از Maya LT 2016 توسط Autodesk در رویداد GDC 2015
 
تحلیل: حدس زده میشد که Maya این ابزار را در نسخه های جدید داشته باشد و دقیقا عملکردی مشابه به نرم افزارهای Sculpting دارد و از همه جالب تر پس از آن می توان شی Sculpt شده را به Low-Res تبدیل کرد. دقیقا این دسته از ویژگی ها وابستگی کاربران Maya را به سایر نرم افزارها کمتر می کند. همانطور که در نسخه 2015 مایا قابلیت شبیه سازی مایعات توسط Bifrost افزوده شد در نسخه های جدید باید انتظار افزوده شدن اینگونه ابزارها را داشت.
 

UV Workflows

در این نسخه، پنجره UV workflow بر اساس Brush تعبیه شده است. ابزار Unfold 3D UV unwrapping که در نسخه 2015 این نرم افزار افزوده شده بود، در این نسخه با تغییراتی ادغام شده است. از جمله این تغییرات می توان به cut/sew edge، Automatic projection، pinning، weld، Split و unfold brushes اشاره کرد.
 
تحلیل: همواره در هر نسخه از نرم افزارهای Maya شاهد تغییرات در پنجره UV workflow هستیم. افزوده شدن ابزارهای جدید از جمله ویژگی جدید UV بر پایه Brush می تواند سرعت کاررا دوچندان کند.
 

پشتیبانی از PBR Shader

در این نسخه شاهد تغییراتی در قسمت Shader FX هستیم از جمله آن می توان به عملکرد Shader FX بر اساس Material اشاره کرد که قابلیت پشتیبانی از Game engines مانند Unreal Engine 4 و Unity 5 را دارد.
 

بهبود عملکرد Animation Tools و Export Option

رونمایی از Maya LT 2016 توسط Autodesk در رویداد GDC 2015
 
در این نسخه شاهد افزوده شدن Spline IK و Cluster Deformation هستیم که در امر Riging بسیار پر کاربرد است. مثلا از Spline IK با استفاده از Curve بعنوان مثال میتوان اشیایی همانند دم (Tail) را Rig کرد Clusterها در بحث Deform کردن Object می توانیم استفاده کنیم. همچنین قابلیت Export کردن به موتورهای بازی سازی با بهبود عملکرد روبه رو شده است که به سرعت انتقال بالا و همچنین پشتیبانی از Objectهای با Detail بالا در این بخش اشاره شده است.
 

بهبود کارایی Viewport

در این نسخه شاهد تغییرات جذابی در بخش UI نرم افزار هستیم. همچنین به تکنولوژی جدید کار کردن بین CPU و GPU اشاره شده است که باعث سریعتر شدن عملکرد و کارایی Viewport می شود. در این مقاله بطور مختصر به ویژگی های برتر این نسخه پرداختیم. در مقالات اخیر این نرم افزار اشاره کردیم که این کمپانی در هر نسخه به فکر توسعه و افزودن ابزارهای جدید است که کاربرانی به صنعت ساخت بازی علاقه مند هستند به این نرم افزار رو بیاورند و همکاری بین این نرم افزار با موتورهای بازی سازی را مشاهده نمایند. یکی از نکاتی که برای بنده جذاب بود تغییر UI نرم افزار در این نسخه بود که احتمال بسیار قوی هست که نرم افزار Maya نرم افزار در این نسخه بود که احتمال بسیار قوی هست که نرم افزار Sculpting مشابه نرم افزار Mudbox را در دل خود جای دهد.
 

 
در ویدئوی زیر شما می توانید بصورت دقیق ویژگی های جدید این نسخه از نرم افزار را مشاهده نمائید.
 
مشخصات
مدت زمان : 3 دقیقه و 8 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 17 مگابایت

 
منتظر نظرات و تحلیل های شما در خصوص ویژگی هایی که ممکن است این کمپانی در نسخه 2016 مایا منتشر کند، هستیم.
 
پژمان رجبی
Lookdev & Lighting Artist at AlzahraVFX

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 45 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید