میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
مدلسازی قوی تر: از Fusion تا Revit
چهارشنبه 8 اردیبهشت 1395
در
معرفی ابزار

مدلسازی قوی تر: از Fusion تا Revit

چهارشنبه 8 اردیبهشت 1395
باسلام به دوستان عزیز و علاقمندان به نرم افزار رویت همینطور که در جریان هستین مدل سازی در این نرم افزار به دو سبک متفاوت انجام میشه که در یک روش از پلان به حجم میرسیم و در روش دوم از حجم به پلان که روش دوم اصطلاحا مدل سازی کانسپچوال نام داره و معمار از یه سری کانسپت اولیه به حجم میرسه و خوب البته قابلیتهای بسیار زیادی در نرم افزار رویت و این سبک مدل سازی نهفته هست ولی متاسفانه این یه حقیقته که اکثر کاربران حرفه ای رویت و حتی توسعه دهندگان این نرم افزار معتقدند مدل سازی کانسپچوال در این نرم افزار در مقایسه با برخی نرم افزار های مدل سازی و ابزارهای توانمند و سریع اونا پیشرفت خوبی نکرده و سرعت کار پائین و ساخت یک مدل ارگانیک بسیار سخته و مانند نرم افزار راینو یا بقیه نرم افزار های ارگانیک معماری ساده نیست وحجم مربوطه مثل یه خمیر مجسمه سازی تو دست معمار نیست و کنترل فرم ها به سادگی امکانپذیر نیست و معمار برای رسیدن به اون فرمی که در ذهن داره کلی وقتش گرفته میشه و شاید بر اثر طولانی شدن کار حجمی که اول تو ذهنش داشته رو فراموش کنه و حجم نهایی کلی تغییر کنه و حالا برای رفع این مشکل باید از چه روشی اقدام کرد ؟ و البته راه های زیادی ممکنه وجود داشته باشه که من اینجا یه روش از روشهای موجود رو پیشنهاد میدم که پیشنهاد یکی از کارشناسان آتودسکه نام آقای karamBaki هست که این نام رو هم روی این روش گذاشتن.

ReFusion IT = Fusion + Dynamo + Revit

در این روش فرم نهایی رو میشه بعد از خروجی گرفتن برای رویت بارها و بارها آپدیت کرد و مزیت اصلی این روش هم در اینه والبته نکته کلیدی در این روش استفاده از نرم افزار جدید، ساده و دوست داشتنی فیوژن 360 برای ایجاد مدل مورد نظرمون هست.
 
01
 
که در اصل این نرم افزار برای مهندسان مکانیک طراحی شده و یه ابزار مینی مکانیکال هست ولی با توانایی مدل سازی خاصی که داره اونو بسیار کاربر پسند کرده و در رشته های دیگه هم ازش به راحتی میشه استفاده کرد بطور مثال این مدل میز رو معمار فقید خانم ZAHA HADID طراحی کردن و توسط Jake Fowler با نرم افزار فیوژن 360 مدل سازی شده که یه طراحی کاملا ارگانیک هست.
 
02
 
ابزارهای این برنامه شباهت زیادی به پلاگین تی اس پی لاین (T-Spline) در نرم افزار راینو داره و در اصل توسط تیم برنامه نویسی که تی اس پی لاین رو برنامه نویسی کردن ایجاد شده. یه نمونه کار ماندگار از همین معمار که مدل حجمی اون توسط پلاگین تی اس پی لاین ساخته شده بنام مرکز فرهنگی حیدر علی اف در کشور آذربایجان در تصویر ذیل مشاهده می فرمایید.
 
03
 
04
 
و به قول تیم سازنده اگه مایل به گسترش این برنامه هستین این برنامه رو خریداری کنید.

در تصویر ذیل محیط نرم افزار راینو و پلاگین تی اس پی لاین رو مشاهده می نمائید.
 
05
 
خوب برگردیم به فیوژن 360 این برنامه نه تنها با ابزار های سوپر انعطاف پذیری که داره توانایی فوق العاده مدل سازی ارگانیک رو به کاربران عادی و حرفه ای نرم افزار رویت خواهد داد بلکه توانایی اینو داره که جایگزینی تمام عیار برای تمام ابزارهای مدل سازی کانسپچوال در رویت بشه تا کاربران رویت توانایی اینو بدست بیارن که در کوتاه ترین زمان کانسپتهای شگفت انگیز معماری رو خلق کنند که با دانش حداقل در برنامه فیوژن 360 این مهم امکانپذیر خواهد شد و یک انقلاب مدلسازی معماری در نرم افزار رویت صورت خواهد گرفت.
 
06
 
همانطور که ذکر شد در این نرم افزار به سادگی هر چه تمام تر توانایی ایجاد فرمهای ارگانیک و هموار رو خواهید داشت و این ضعف رویت رو با این نرم افزار میشه به راحتی حل کرد و به کار سرعت داد تا فرمهای قابل آپدیت شدن بعد از تغییرات بین دو نرم افزار ایجاد کرد. این نرم افزار cloud-based هست و نصب این نرم افزار تحت وب صورت میگیره که میشه با ثبت نام در سایت آیتودسک لایسنس رایگان برای نسخه کامل و 3 ساله جهت فعالیت آموزشی رو دریافت کرد و از طریق اینترنت نرم افزار رو بر روی سیستم نصب کرد، البته لایسنس تجاری این نرم افزار برای یک سال 300 دلار هست. تجربه خودم از کار با این نرم افزار واقعا لذت بخش بود و ابزارهای این برنامه همه خیلی ساده طراحی شده و به کاربر کمک میکنه در کوتاه ترین زمان ممکن به حجم مورد نظر خودش برسه البته نمیخوام توضیح خیلی تخصصی در مورد نحوه کار با این نرم افزار بدم و البته آموزشهایی هم درباره این نرم افزار در اینترنت موجوده که نیاز رو در رابطه با این موضوع تقریبا تا حد زیادی برطرف میکنه در ویدئویی که آماده کردم و در انتهای مطلب مشاهده خواهید کرد پروسه گرفتن یه حجم اولیه رو از این نرم افزار مشاهده خواهید کرد و سپس مدل رو به داینامو و از اون به داخل رویت منتقل خواهیم کرد و قبل از مشاهده فیلم در چند تصویر ذیل محیط این نرم افزار و نمونه مدل هایی که باهش کار شده رو مشاهده می فرمایید.
 
07
 
08
 
09
 
10
 
11
 
و البته در این بین گریزی هم به پلاگین قدرتمند داینامو که برای نرم افزار رویت قابلیت طراحی خاص پارامتریک رو به ارمغان آورده خواهیم داشت که فقط از این برنامه جهت اصلاح جئومتری فایل خروجی برای نرم افزار رویت استفاده خواهیم کرد این نرم افزار به دو صورت استودیوی مستقل که رایگان نیست و یا به صورت پلاگین رایگان در نرم افزار رویت نصب میشه در ابتدای کار با این پلاگین کار باهش یه کم سخته ولی اگه باهش کمی کار کنی و روش کار دستت بیاد فرمهای خیلی پیچیده و پارامتریک و قابل کنترلی رو میشه ازش خروجی گرفت. مشابه این پلاگین میشه به پلاگین گرس هاپر در نرم افزار Rhino و یا پلاگین پارا تری دی در 3ds MAX اشاره کرد.

و در ادامه چند تصویر از محیط این پلاگین رو مشاهده می فرمایید.
 
12
 
13
 
14
 
15
 
در مرحله آخر و در نرم افزار رویت تمام مدل های ساخته شده رو به صورت یک حجم مَس وارد میکنیم و البته با فرمت SAT و سپس عناصر ساختمانی رو بر روی حجم مربوطه قرار خواهیم داد.

پروسه کاری که انجام خواهد شد در این دیاگرام نمایش داده و در ویدئو هم مراحل کار رو توضیح خواهم داد.
 

دیگه صحبتم رو بیشتر از این طولانی نمیکنم و ازتون دعوت میکنم که این ویدئوی آموزشی رو تماشا کنید.


اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 48 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید