میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
bitmap2material-overview
سه‌شنبه 3 دی 1392
در
مقالات

ساخت Map به سادگی چند کلیک و درگ

سه‌شنبه 3 دی 1392
در ادامه معرفی ابزارهایی که در زمینه ساخت Map ، Texture و UV تا کنون روی وبسایت قرار گرفته امروز هم با یکی دیگه از این ابزارها خدمت شما رسیدیم تا بار دیگر تجربه لذت در ساخت مپ‌های مختلف در کمترین زمان ممکن و به ساده ترین شکل رو خدمتتون معرفی کنیم. شاید این مقدمه ای که میخوام درباره این ابزار بنویسم رو خیلی وقت پیش باید مینوشتیم ولی امروز این موقعیت پیش اومد تا نگاهی داشته باشیم به روشهای مختلفی که تاکنون ارائه شده. درباره UV، ساخت تکسچر، ویرایش اونها، خروجی گرفتن از مپ‌های گوناگون و... که همگی پروسه خاص خودشون رو داشتن و ما با معرفی یکسری ابزار سعی کردیم فرآیند این پروسه رو برای شما ساده تر و جذاب تر کنیم. حالا برگردیم به عقب یعنی بیش از دو سال پیش که فعالیت وبسایت شروع شد و نگاهی میندازیم تا ببینیم چه ابزارهایی در زمینه ساخت تکسچر و یا بنوعی در مبحث تکسچرینگ دخیل بودن و خدمتتون معرفی شده. اول با یک آموزش مقدماتی در زمینه تکسچرینگ و یووی شروع شد و بعد نوبت به معرفی یکسری نرم افزار رسید مثل PixPlant و NeoTextureEdit که توسط نویسندگان وبسایت ارائه شد. در ادامه یک آشنایی کلی رو با Substance ها داشتیم (البته Substance به مطلب امروز هم مرتبط هست) و بعد نوبت به معرفی دو ابزار کاربردی و محبوب رسید که مورد توجه بسیاری از هنرمندان قرارگرفت. پلاگینهای dDo و nDo2 که با کمک فتوشاپ به شما در خلق یک تکسچر فوق العاده کمک میکردن. همچنین در ادامه آموزشهای جامع این دو ابزار با وجود حجم بالایی که داشتن روی وبسایت قرار گرفت تا علاقمندان بتونن با روش درست و اصولی استفاده از این دو پلاگین قدرتمند آشنا بشن. همچنین پلاگین و ابزارهای ریز و درشت دیگری هم بودن مثل XNormal ، Unwrella ، RichDirt و... که این اواخر هم جدیدترین نرم افزار در این زمینه با نام Knald خدمت شما معرفی شد.
 
آشنایی با ابزار Bitmap2Material جهت ایجاد و ساخت مپ‌های مختلف در نرم افزارها
 
در تمامی نرم افزارها و پلاگینهای بالا برای تهیه مپ‌های متفاوت باید یک فرایندی طی بشه. حالا در برخی از این نرم افزارها این فرایند سریعتر انجام میشه و این مساله الزامیست که شما باید تصویر خودتون رو در یکی از این ابزارها لود کنید و مپ‌های مورد نظر رو بسازید سپس ازش خروجی تهیه کنید و از Map های ساخته شده در نرم افزار 3D استفاده کنید. بعنوان مثال وقتی میخواید برای مدل خودتون در نرم افزاری مثل 3ds Max یک Height Map تهیه کنید، ابتدا باید مپ مورد نظر رو در یکی از این نرم افزارها بسازید و خروجی بگیرید، سپس اون رو در نرم افزار 3ds Max فراخوانی کنید که خود این پروسه زمانبر میشه و گاهی ممکنه تعداد مدلهای شما بسیار بالا باشه و نسبت به همین بالا بودن تعداد مدلها، شما با تکسچرهای بیشتری هم سرکار خواهید داشت. حالا این سوال پیش میاد که در اینگونه موارد چه کاری میتونیم انجام بدیم ؟! معمولا ما یک مپ رو بعنوان Diffuse انتخاب میکنیم و از روی همون تصویر مپ‌های دیگه رو هم میسازیم ولی آیا راهی وجود داره که ما در همون محیط 3ds Max یا هر نرم افزار 3D دیگه بتونیم مپ‌های دیگه رو هم بسازیم و به متریال خودمون اختصاص بدیم ؟!
 
آشنایی با ابزار Bitmap2Material جهت ایجاد و ساخت مپ‌های مختلف در نرم افزارها
 
پاسخ سوالات بالا بله هست و اینجا لازمه که ابزاری بهتون معرفی کنم به نام Bitmap2Material که کاریست از کمپانی Allegorithmic سازنده نرم افزار Substance Designer و میشه گفت که همین Bitmap2Material درواقع یک Substance هست اما با یک الگوریتم پیچیده این امکان رو برای شما فراهم میکنه تا بتونید از یک تصویر Diffuse تمامی مپ‌های موردنظرتون رو در همون نرم افزار تهیه کنید.
 

 
معرفی Bitmap2Material
 
آشنایی با ابزار Bitmap2Material جهت ایجاد و ساخت مپ‌های مختلف در نرم افزارها
 
ابزار Bitmap2Material با استفاده از یک تصویر Diffuse میتونه مپ‌های مختلفی همچون Normal ، Height ، Specular ، Curvature ، AO و... در اختیار شما قرار بده تا بتونید یک متریال کامل و حرفه ای رو طراحی کنید. اصل ایده ساخت یک چنین ابزاری بدون شک بالا بردن سرعت در فرآیند ساخت یک متریال حرفه ای و واقع گرایانه بوده تا کاربران نرم افزارهایی مثل Modo ، Maya ، 3ds Max و حتی گیم انجین هایی مثل UDK و Unity هم بتونن از این ابزار کاربردی و فوق العاده استفاده کنند. شاید خیلی ها ابزار Bitmap2Material رو بیشتر به نام B2M بشناسن و جالبه بدونید این B2M درواقع بخش کوچکی از ابزارهایی است که Allegorithmic در بخش Substance ارائه کرده و در ادامه با محیط و برخی از قابلیتهای کلیدی B2M آشنا میشیم. اما قبل از اون ویدئویی برای آشنایی کلی با این ابزار خدمتتون ارائه خواهد شد که پیشنهاد میکنم حتما ببینید :
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 51 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 12 مگابایت

 
با تماشای ویدئو و صحبتهایی که در بالا شد حتما با عملکرد کلی این ابزار آشنا شدید و مثلا اگر شما کاربر نرم افزار 3ds Max باشید میدونید در یک صحنه شلوغ که شما با تعداد زیادی مدل سرکار دارید میبایست برای هریک از مدلها متریالی رو بسازید. خب برای ساخت یک شیدر حرفه ای به تعدادی مپ نیاز هست مثل Normal ، Bump ، Displace ، Height ، Specular ، AO و... و طبیعی است که در اینجا شما نیاز به یک نرم افزار ثانویه خواهید داشت. قبلا درباره نرم افزارهایی که اینکار رو انجام میدن صحبت کردیم و تعدادی از اونها نیز خدمتتون معرفی شد (مثل همین Knald) حالا B2M تمام این مپ‌ها رو در داخل خود نرم افزار تری دی مکس میسازه و درواقع نیاز شما به اون نرم افزار ثانویه رو برطرف میکنه و جالبه که بدونید اینکار به سادگی چند کلیک و درگ انجام میشه و قطعا فرآیند ایجاد مپ‌ها توسط این ابزار برای شما لذت بخش خواهد بود.
 
آشنایی با ابزار Bitmap2Material جهت ایجاد و ساخت مپ‌های مختلف در نرم افزارها
 
یکی از ویژگی‌هایی که این ابزار در اختیار کاربرانش قرار میده MakeItTile نام داره و درواقع همون امکان Tileable کردن تکسچرهاست. گاهی اوقات در برخی مدلها مثل یک زمین وسیع یا یک دیوار و... لازم هست که تکسچر شما چند یا چندین بار تکرار بشه و اگه تکسچرتون قابلیت Tileable رو نداشته باشه، در لبه های مرز تکسچر تکرار شده خطوطی دیده میشه و این امر باعث خراب شدن تکسچر و متریال شما خواهد شد. بوجود اوردن حالت Tiled Textures و ساخت تکسچری با حالت Tileable روشهای مختلفی داره که شاید اصلی ترین اون استفاده از نرم افزار فتوشاپ هست اما برخی نرم افزارها مثل PixPlant این امکان رو در اختیار شما قرار میدن تا بتونید تکسچر خودتون رو Tileable کنید. خب حالا این مساله بازهم باعث وجود نیاز به یک نرم افزار ثانویه است و B2M این مشکل رو برطرف کرده و شما بصورت مستقیم میتونید تکسچر خودتون رو در داخل نرم افزار 3D بهش حالت Tileable بدید تا بسادگی امکان تکرار اون وجود داشته باشه. این قابلیت در B2M با نام MakeItTile گنجانده شده و در 2 متد Offset و Splat قابل تنظیمه.
 
آشنایی با ابزار Bitmap2Material جهت ایجاد و ساخت مپ‌های مختلف در نرم افزارها
 
از دیگر ویژگی های این ابزار میشه به پارامترهای اون برای هر بخش نام برد که سازنده از اون بعنوان کنترل کامل (Full Control) نام میبره. میدونید معمولا سادگی و خودکار بودن بیش از حد باعث ایجاد محدودیت در یک ابزار میشه ولی با اینحال B2M سعی کرده تا برای بخش های مختلف ابزارش پارامترهایی رو تعریف کنه تا شما بتونید بخوبی روی هر مپ و جزئیات اون کنترل دقیقی داشته باشید.
 

 
محیط کاربری
 
آشنایی با ابزار Bitmap2Material جهت ایجاد و ساخت مپ‌های مختلف در نرم افزارها
 
خب B2M درواقع نه نرم افزاره و نه پلاگین بلکه یک ابزاریست بر پایه Substance و قابل استفاده در نرم افزارهایی که در بالا به اونها اشاره کردیم. یعنی نرم افزارهای UDK ، Modo ، Maya ، 3ds Max و Unity و در هریک از این نرم افزارها استفاده از Substance ها شیوه خاص خودش رو دارن. بعنوان مثال در نرم افزار تری دی مکس (از نسخه 2012 به بالا) شما ابتدا میبایست متریال ادیتور رو در حالت Slate Material Editor ویا همون حالت node base قرار بدید و از قسمت Maps یک Substance رو با کلیک و درگ به صفحه اضافه کنید. سپس با کلیک بر روی دکمه Load Substance فایل با پسوند sbsar مربوط به B2M رو فراخوانی کنید. پس از فراخوانی B2M در مپ Substance خواهد دید که یک قسمت برای ورودی یک Bitmap Diffuse قرار داره و 9 خروجی که همون مپ‌های شما هستن و میبایست اونها رو به متریال خودتون اختصاص بدید.
 

 
در انتها هم لازم میدونم بگم که استفاده از ابزار B2M قطعا باعث بهبود و پیشرفت کار شما خواهد شد و در سرعت پروسه کارها و پروژه های شما تاثیر بسزایی خواهد داشت. ساخت یک متریال حرفه ای با تمامی مپ‌های مربوطه در چند ثانیه اونهم فقط با یک تصویر Bitmap چیزی نیست که بشه به همین راحتی از کنارش گذشت و بنظرم واقعا میتونه ارزش خرید نسخه اصلی رو هم داشته باشه.
 
آشنایی با ابزار Bitmap2Material جهت ایجاد و ساخت مپ‌های مختلف در نرم افزارها
 
بگذارید یک مثالی بزنم که شاید براتون پیش اومده باشه چون قبلا بارها این مساله برای خود من پیش اومده. فرض کنید که شما قصد ساخت یک متریال حرفه ای رو دارید و برای اینکار ابتدا یک تصویر رو بعنوان Diffuse متریال خودتون انتخاب میکنید و سپس توسط یک نرم افزار مثل PixPlant ، CrazyBump و یا ... مپ‌های مربوط به اون تصویر رو میسازید و در نرم افزار تری دی مکس روی متریال خودتون اعمال میکنید. خب در ابتدا ممکنه که متریال خوب باشه ولی شاید بعد از رندر متوجه بشید که تصویر Diffuse باید اصلاح بشه و مشکل اینجاست که شما میبایست دوباره تمام اون مپ‌ها رو از اول بسازید و... ولی درصورت استفاده از B2M فقط کافیه که تصویر Diffuse رو ویرایش کنید و بلافاصله تمامی مپ‌ها بصورت خودکار بروزرسانی خواهند شد. این چیزیست که قطعا در سرعت کار شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
 
با تمام خوبی هایی که از این ابزار نام بردیم لازمه این رو هم بگم که ممکنه در برخی موارد و در بعضی تصاویر شما اون خروجی رو که مدنظر دارید رو بدست نیارین و مجبور به استفاده از نرم افزار ثانویه باشید. به هر حال این ابزار با تمام امکاناتی که داره ولی باز هم محدوده و قطعا اونطوری که شما در سایر نرم افزارها میتونید روی مپ‌ها مدیریت داشته باشید در B2M اینطور نخواهد بود.
 
درصورت تمایل میتونید از لینک زیر B2M رو دانلود کنید و مورد استفاده قرار بدید و فراموش نکنید که لینک دانلود اهمیتی نداره و موقتی خواهد بود. هدف ما راهنمایی و آموزش جهت درک صحیح ابزارهای دنیای CG و استفاده درست از اونهاست.
 
 
همچنین برای استفاده از این ابزار در نرم افزارهای مختلف مثل تری دی مکس ، مایا و یونیتی آموزشهایی منتشر شده که سعی میکنم در اولین فرصت اونها رو هم براتون منتشر کنم.
 
درضمن خیلی خیلی مشتاقم تا نظرات و دیدگاههای شما رو درباره این ابزار فوق العاده بدونم. پس منتظر حضور شما هستیم ...
 
مطالب سایت رو بدون ذکر کامل منبع کپی نکنید !
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 82 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید