میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
crowd-simulation
سه‌شنبه 12 دی 1391
در
مقالات

جمعیتی پر هزینه

سه‌شنبه 12 دی 1391
سلام
امروز با یه مقاله جدید اومدم خدمتتون ، نام موضوع مورد بحث امروزمون هست Crowd Simulation . این موضوعی که الان ما میخوایم بهش بپردازیم یه مقداری متفاوته با مطالب قبلی سایت و تاکنون من مطلب فارسی رو درسایتها ندیدم که به این مبحث پرداخته باشه .
شبیه سازی جمعیت یا همون Crowd simulation به فرآیند حرکت تعداد زیادی از اشخاص و یا کاراکتر ها گفته میشه که درحال حاضر در کارهای گرافیک سه بعدی و البته در فیلم های هالیوودی بکار گرفته میشه . این شبیه سازی جمعیت تعاملی از انواع حرکتها و رفتارهای جمعی و به همراه یک حلقه ای از تکرار این حرکات در کاراکتر ها میباشد .
یک انیماتور برای شبیه سازی جمعیت معمولا یک کتابخانه از انواع حرکتها رو برای کاراکتر باید داشته باشه و در یک پروژه شبیه سازی جمعیت حرکت ها و موشن ها هرکدام در دسته های مختلفی قرار میگیرند . برای ساده تر شدن بحث یک مثالی رو میزنم . مثلا یه صحنه نبرد رو در نظر بگیرید ، در این صحنه ما تعدادی سرباز کماندار همچنین تعدادی سرباز نیزه دار و در آنطرف میدان هم تعدادی سرباز شمشیر زن و... داریم . حالا هر کدام از این دسته ها میبایست دارای یک نوع از انیمیشن باشن . کمانداران درحال تیراندازی ، نیزه داران درحالت دفاعی و سربازان شمشیرزن هم درحال حمله و تمامی این حرکات توسط یک عامل ( Agent ) هدایت میشن .
این حرکت و موشن ها و تعامل اون در ساخت جمعیت بطور معمول توسط یکی از این دو روش انجام میشه :
1- حرکت ذره ای ( Particle Motion )
در حالت اول یعنی حرکت ذره ای کاراکترها توسط نیروهایی همچون جاذبه ، باد ، برخورد ، ضربه و ... شبیه سازی میشن . یعنی دقیقا حالت پارتیکل ها در نرم افزار های سه بعدی .
البته این روش خیلی حالت طبیعی رو به شبیه سازی شما نمیده و محدودیت های زیادی رو هم برای شما به همراه میاره . مثلا اینکه فقط روی سطوح صاف و هموار جواب میده !
2- جمعیت هوشمند ( Crowd AI )
خب حالا رسیدم به بخش اصلی و گرانقیمت این نوع شبیه سازی یعنی شبیه سازی جمعیت بر اساس هوش مصنوعی . هوش مصنوعی که میتونه دارای حس بینایی ، شنوایی ، احساسات اولیه ، پرخاشگری ، خشم و ... باشه .
حالا با کنار هم قرار دادن کاراکتر ها و فراخوانی انیمیت ها و عوامل ( Agents ) و سپس یک هوش مصنوعی که به هر گروه یک هدفی داده میشه ( مثالی رو که در بالا زدیم یادتون هست ؟ کمانداران ، نیزه داران و ... ) که در انتها میتونیم یک جنگ تمام عیار رو در فضای مجازی بصورت سه بعدی راه بندازیم .
در این حالت کاراکتر های شما دیگه محدودیت های حالت ذره ای رو ندارن . مثلا اونها قادر هستند که از داخل یک جنگل عبور کنند و یا از کوهی بالا برن و همونطوری که ابتدا بهش اشاره کردم برنامه ریزی و ساخت این نوع شبیه سازی بسیار پر هزینه خواهد بود !
بهترین مثالی که برای این کار بشه بیان کرد فیلم ارباب حلقه هاست ( The Lord of the Rings ) . من اطمینان کامل دارم همه شما عزیزانی که دارید این مطلب رو میخونید با فیلم ارباب حلقه ها آشنا هستید و صحنه های نبرد رو در اون فیلم دیدید . تصاویر زیر رو ببینید :
 
معرفی تکنیک شبیه سازی جمعیت Crowd Simulation و نرم افزار Massive Prime
 
معرفی تکنیک شبیه سازی جمعیت Crowd Simulation و نرم افزار Massive Prime
 
معرفی تکنیک شبیه سازی جمعیت Crowd Simulation و نرم افزار Massive Prime
 
 
البته صحنه های نبرد این فیلم در تصاویر نمیگنجند و باید حتما فیلم رو دیده باشید تا متوجه منظورم بشید . اما نکته ای که اینجا میخوام بهش بپردازم نرم افزار مورد استفاده در این پروژه هستش . خب ما تا اینجا درباره فرآیند شبیه سازی جمعیت ( Crowd simulation ) صحبت کردیم ولی حالا میخوام بهتون نرم افزاری رو معرفی کنم که این کار رو بسادگی برای شما انجام میده . نام این نرم افزار هست Massive Prime
این نرم افزار فیلم ها و انیمیشن های خیلی بزرگی رو هم در کارنامه خودش داره که در قسمت زیر تعدادی از اونها رو براتون لیست کردم :
The Lord of the Rings
Avatar
Rise Of The Planet Of The Apes
King Kong
I, Robot
Category 7: The End of the World
Blades of Glory
Eragon
Happy Feet
300
The Ant Bully
Buffy
Doctor Who
Changeling
Speed Racer
WALL-E
Up
7aum Arivu
نکته قابل توجهی که در این نرم افزار وجود داره مبلغ اونه یعنی 17.999 دلار ( حدود هجده هزار دلار ) ! همونطوری که در بالا هم گفته شد شبیه سازی هوش مصنوعی بر اساس Crowd AI هزینه های بالایی رو به همراه داره و دقیقا این هزینه بالا در مبلغ این نرم افزار به چشم میخوره .
این مبلغ میشه چیزی حدود 5 برابر قیمت نرم افزار تری دی مکس و واقعا قیمت بالاییست . دلیل اصلی بالا بودن این قیمت میتونه انحصاری بودن این نرم افزار در این زمینه باشه . خب تا کنون نرم افزاری نتونسته باهاش رقابت کنه و این میتونه دلیل اصلی این گرانی قیمتش باشه . البته منطقی هم هست ، تصور کنید که قراره فیلمی شبیه سازی یه چنین جمعیتی رو داشته باشه ( مثل فیلم ارباب حلقه ها ) ، حالا دو راه برای سازندگان وجود داره : اول اینکه میتونن برنامه نویسانی رو استخدام کنند تا اون شبیه سازی هوشمند مورد نظر رو برنامه نویسی کنن و راه دوم هم خرید این نرم افزاره . و صد در صد خرید این نرم افزار برای تهیه کنندگان بصرفه تر خواهد بود .  
برای اینکه بیشتر با این نرم افزار آشنا بشید پیشنهاد میکنم که ویدئو زیر رو ببینید :
 
 
البته یه خبر خوب هم برای کاربرای خانگی دارم و اون اینکه نسخه 4.1.18 برای سیستم عامل 64 بیتی کرک شده . البته کرک باگ های زیادی داره ولی برای یادگیری و کارکردن با این ابزار قدرتمند خوبه و قابل تحمله .
 
پسورد مدیافایر : www.mostafa3d.com
راهنمای نصب :
  1. ابتدا نرم افزار را نصب کنید
  2. سپس در پوشه patched exe فایل massive.exe را با فایلی با همین نام در مسیر : C:\Program Files\Massive\bin جایگزین کنید .
  3. از این نرم افزار لذت ببرید
 
امیدوارم که از این مطلب لذت برده باشید
البته اینجا یه نکته ای رو من بهش اشاره کنم و اون اینکه هدف اصلی این سایت قرار دادن لینک دانلود نیست ، شما با یه جستجوی ساده هم میتونید لینکهای مختلفی برای دانلود این نرم افزار پیدا کنید . بلکه هدف اصلی من اینه که شما رو با این ابزار ها آشنا کنم . چون معمولا مقالاتی در این زمینه ها به زبان فارسی در نت موجود نیست .
همینطور هم از شما عزیزان انتظار دارم که نظرات خودتون رو بنویسید . اگه در مطالب چیزی رو جا انداختم و یا بدرستی بیان نکردم ، خوشحال میشم که اونو به من بگید .
در ضمن تمامی حقوق معنوی مطالب سایت محفوظه و کپی برداری بدون ذکر منبع ( www.Mostafa3D.com ) پیگیری رو به همراه خواهد داشت .
باز هم تاکید میکنم که نظر یادتون نره . :)
خدانگهدار
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 33 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید