میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
krakatoa-overview
پنج‌شنبه 8 آبان 1393
در
مقالات

رندر میلیونها پارتیکل با سرعتی باورنکردنی !

پنج‌شنبه 8 آبان 1393
از همین ابتدا که نوشتن این مطلب استارت خورده، راستش دقیقا خودمم نمیدونم باید از کجا شروع کنم. شاید عنوانی که برای این مطلب در نظر گرفتم بتونه تا حدی بعنوان راهنمایی در ابتدای این مقاله بحساب بیاد. بنوعی میشه گفت مطلب امروز ما مربوط میشه به یک موتور رندرینگ اما انجین مورد نظر امروز ما با موتورهای رندرینگی که اکثر اونها رو میشناسیم خیلی خیلی فرق میکنه و متفاوته. پلاگین مورد نظر امروز ما Krakatoa نام داره و محصولی هست از شرکت نرم افزاری Thinkbox که نسخه تجاری این پلاگین از سال 2007 برای نرم افزار 3ds Max عرضه شد.
 
قبل از اینکه صحبت رو شروع کنم یه نکته ای رو بگم. راستش خیلی وقته که یه مساله ای فکرم رو بدجوری به خودش مشغول کرده و لازم میدونم در اینجا بهش اشاره ای داشته باشم. از حدود سه سال پیش که فعالیت سایت شروع شد، بخش معرفی ابزار بعنوان یکی از مهمترین فعالیت های سایت بحساب میومد و تصمیم بر این بود که تمامی ابزارهای مفید و ارزشمند این عرصه رو خدمت شما دوستان معرفی کنیم. خب تاکنون در این بخش نرم افزارها، پلاگین ها و اسکریپت های مختلف، متنوع و مفیدی معرفی شدن و بخش معرفی ابزار به یکی از محبوبترین قسمت های سایت تبدیل شده اما احساس میکنم در همین بخش به خیلی از پلاگین ها و ابزارهای بزرگ کم محلی شده و حتی تاکنون بهشون کوچکترین اشاره ای هم نداشتیم ! بعنوان مثال همین پلاگین امروز یعنی Krakatoa بعنوان یکی از ابزارهای بسیار کاربردی برای کاربران نرم افزارهای تری دی مکس، مایا و سینمافوردی بحساب میاد و تاکنون پروژه های بسیار بزرگ و برجسته ای با این پلاگین کار شده و این بی توجهی نسبت به اینگونه ابزارها اصلا جالب نیست ! به همین خاطر از این پس سعی میکنیم در این بخش به این دسته از ابزارهای بزرگ بیشتر توجه داشته باشیم.
 

تاریخچه پلاگین Krakatoa

معرفی پلاگین قدرتمند Krakatoa و نگاهی به قابلیت های این پلاگینحالا برگردیم به بحث اصلی. دوستان حتما لوگوی پلاگین Krakatoa رو دیدید. شکل یک کوه درحال فوران و یک فرد درحال فرار رو داره و شاید براتون جالب باشه که بدونید نام این پلاگین از یک کوه آتشفشانی در کشور اندونزی با همین نام یعنی کراکاتوا الهام گرفته شده. اما بیایید در ابتدا یه نگاه کوتاهی به تاریخچه این پلاگین داشته باشیم و پس از اون ویژگی های اصلی کراکاتوا رو باهم مرور میکنیم.
 
در سال 1997 کمپانی Frantic Films توسط شخصی به نام Chris Bond در آمریکای شمالی تاسیس شد که یک کمپانی فعال در زمینه رشد و توسعه تکنولوژی های روز دنیا در عرصه ویژوال افکت بحساب میومد. این کمپانی در سال 2004 برای اولین بار از ساخت ابزار جدیدی خبرداد که امکان ایجاد، ویرایش و پردازش تعداد بسیار زیادی پارتیکل در نرم افزار سه بعدی رو فراهم میکرد و در اون زمان از این تکنولوژی نمیشد بعنوان یک پلاگین نام برد چراکه بصورت اختصاصی برای جلوه های ویژه برخی از اثار سینمایی مثل Cursed و Stay توسط این شرکت ساخته شده بود. اما نهایتا در سال 2007 و در رویداد بزرگ SIGGRAPH بود که Frantic Films خبر انتشار پلاگینی رو برای نرم افزار 3ds Max داد به نام Krakatoa که باعث شگفتی بسیاری از فعالان این عرصه شد. پلاگینی که امکان مدیریت و رندرینگ تعداد بسیار زیادی پارتیکل رو در کمترین زمان ممکن فراهم میکرد و خب میشه گفت که کراکاتوا در سیگراف سال 2007 بعنوان اولین Particle Renderer برای نرم افزار تری دی مکس عرضه شد.
 
معرفی پلاگین قدرتمند Krakatoa و نگاهی به قابلیت های این پلاگین
 
پس از مدتی شرکت Frantic Films توسط کمپانی Prime Focus خریداری شد و تا مدتی در ابتدای نام پلاگین کراکاتوا میشد اسم کمپانی Prime Focus رو مشاهده کرد که پس از گذشت زمان بخش نرم افزاری Prime Focus منتقل شد و نهایتا در سال 2010 شرکت نرم افزاری Thinkbox Software تاسیس و بازاریابی، فروش، توسعه و پشتیبانی پلاگین Krakatoa توسط این شرکت ادامه یافت. اما این پایان مسیر کراکاتوا نبود و رفته رفته این پلاگین تونست جایگاه ویژه ای رو بین هنرمندان این عرصه پیدا کنه و نسخه های مجزایی از اون برای نرم افزارهایی نظیر مایا و سینمافوردی و همینطور یک نسخه مستقل نیز ارائه شد.
 

کاربرد پلاگین Krakatoa چیست ؟

معرفی پلاگین قدرتمند Krakatoa و نگاهی به قابلیت های این پلاگین
 
اگه شما یکی از افراد فعال در زمینه ویژوال افکت و یا موشن گرافیک باشید حتما تا حالا با سیستم های ذره ای و یا همون پارتیکل سیستم ها سروکار داشتید. ذراتی که در نرم افزارهای سه بعدی همیشه میتونن افکت های فوق العاده رو خلق کنن اما همین ذرات تولید شده وابستگی بسیار زیادی با منابع سخت افزاری شما دارن. به این معنی که هرقدر تعداد ذرات شما افزایش پیدا کنه، طبعا به منابع سخت افزاری بیشتری هم نیاز خواهید داشت و با بیشتر و بیشتر شدن ذرات در نهایت به بن بست خواهید خورد. تصور کنید که قراره فضایی پر از گرد و خاک رو توسط سیستم ذره ای شبیه سازی کنید. قطعا در اینگونه صحنه ها تعداد ذرات بسیار زیاد خواهند بود. شاید میلیونها و بعضا میلیاردها که بدون تردید هیچ موتور رندری بسادگی امکان رندر از این تعداد پارتیکل رو نخواهد داشت و در اینجاست که میشه اهمیت پلاگین Krakatoa رو متوجه شد و کراکاتوا بعنوان یک سیستم Volumetric Particle Rendering امکان ایجاد، تغییر، ذخیره سازی (کش)، تبدیل، ویرایش، شیدینگ و البته رندرینگ تعداد بسیار زیادی Particle رو با یک سرعتی باورنکردنی ممکن میکنه.
 
معرفی پلاگین قدرتمند Krakatoa و نگاهی به قابلیت های این پلاگین
 
در بالا به تعدادی از کاربردهای اصلی پلاگین Krakatoa اشاره داشتیم و واقعا دور از انصافه که بخوایم از این پلاگین صرفا بعنوان یک سیستم رندرینگ نا ببریم. هر وقت صحبتی از کراکاتوا میشه سه کلمه رو میشه بخوبی بخاطر آورد و اونهم Manipulation ، Rendering و Management Toolkit هست که از این پلاگین میشه بعنوان یک سیستم جامع جهت مدیریت، تغییرات و رندرینگ پارتیکل ها نام برد.
 

نسخه های مختلف Krakatoa

معرفی پلاگین قدرتمند Krakatoa و نگاهی به قابلیت های این پلاگین
 
درحال حاضر Krakatoa در 4 نسخه عرضه میشه و البته در ابتدا به این گستردگی نبود. توی بخش تاریخچه به این موضوع اشاره داشتیم که این پلاگین در سیگراف 2007 برای اولینبار بعنوان یک پلاگین برای نرم افزار 3ds Max عرضه شد و تا چندی پیش نیز به همین صورت ادامه داشت. ولی پس از انتشار نسخه 2 شاهد اضافه شدن یک پسوند در نام Krakatoa بودیم که خبر گسترش این پلاگین رو میداد. نسخه 2 این پلاگین برای نرم افزار 3ds Max با نام Krakatoa MX ارائه شد که درواقع MX به نرم افزار مکس اشاره داشت. در کنار این نسخه شاهد ارائه شدن این پلاگین برای نرم افزار Maya نیز بودیم که این نسخه جدید هم Krakatoa MY نام گرفت و چندی پیش هم نسخه مخصوص نرم افزار Cinema 4D با نام Krakatoa C4D ارائه شد. در نهایت نسخه ای بصورت مستقل با نام Krakatoa SR نیز تونست به جمع خانواده کراکاتوا اضافه بشه و با این رویکرد که بتونه بستری آزاد جهت برقرار ارتباط توسط API با دیگر نرم افزارهای این عرصه باشه.
 
پس نسخه های پلاگین Krakatoa بدین شرح است :
 
Krakatoa MX - نسخه مخصوص نرم افزار Autodesk 3ds Max
Krakatoa MY - نسخه مخصوص نرم افزار Autodesk Maya
Krakatoa C4D - نسخه مخصوص نرم افزار Maxon Cinema 4D
Krakatoa SR – یک نسخه مستقل از این پلاگین که در اون امکان برقراری ارتباط توسط API با نرم افزارهای دیگر به زبانهای Python و یا C++ فراهم شده.
 
معرفی پلاگین قدرتمند Krakatoa و نگاهی به قابلیت های این پلاگین
 
به این موضوع هم اشاره ای داشته باشم، همین چندی پیش بود که نسخه مخصوص نرم افزار سینمافوردی توسط Thinkbox بصورت رسمی عرضه شد. خبر انتشار این نسخه C4D از خیلی وقت پیش اعلام شده بود که نهایتا با تاخیر نسبتا زیاد این نسخه در اواسط ماه آوریل امسال برای سینمافوردی هم ارائه شد و اتفاقا همون موقع خبر انتشارش رو در پادکست شماره 3 خدمت شما رسونده بودیم.
 

برخی از ویژگی های کلیدی Krakatoa

معرفی پلاگین قدرتمند Krakatoa و نگاهی به قابلیت های این پلاگین
 
اما شاید بد نباشه اگه یه نگاه کوتاهی هم به برخی از ویژگی های کلیدی و اصلی این پلاگین داشته باشیم. به هرحال هر ابزار قدرتمندی که در این عرصه وجود داره، جدای از کاربردهای اصلی خودش معمولا یکسری ویژگی های کلیدی و مهم رو میشه در اون دید و بهشون اشاره داشت. شاید یکی از مهمترین ویژگی های Krakatoa تعامل بسیار خوبش با اکثر سیستمهای ذره ای در نرم افزارهای مختلف سه بعدی سازی باشه. پلاگین کراکاتوا امکان برقراری ارتباط و تعامل با سیستم هایی مثل X-Particles ، ThinkingParticles ، Particle Flow ، Phoenix ، RealFlow ، FumeFX و حتی Naiad قدیم و یا همون بایفراست فعلی نیز فراهم شده و شما براحتی میتونید پارتیکل های ایجاد شده توسط چنین سیستم هایی رو توسط کراکاتوا فراخوانی، ویرایش، مدیریت و در نهایت رندر کنید. و البته ناگفته هم نماند که کراکاتوا امکان فراخوانی داده های مخصوص ذرات (PRT) رو نیز در خودش داره که بعنوان مثال میتونید ذرات در فرمت های ذخیره شده ای مثل BIN در نرم افزار RealFlow رو در Krakatoa فراخوانی و رندر کنید.
 
معرفی پلاگین قدرتمند Krakatoa و نگاهی به قابلیت های این پلاگین
 
یکی دیگه از ویژگی های جالب و قابل توجه در این پلاگین دارا بودن یک سیستم جامع جهت ویرایش داده های با نام Magma هست که این بخش بصورت یک سیستم کاملا node-base ارائه میشه. در نسخه 2 پلاگین کراکاتوا بخش Magma بصورت کامل یک بازنویسی رو در خودش دیده که این بروزرسانی باعث افزایش سرعت و کارایی این بخش شده.
 
معرفی پلاگین قدرتمند Krakatoa و نگاهی به قابلیت های این پلاگین
 
و در آخر هم به یک قابلیت جالب در این پلاگین اشاره داشته باشیم که در نسخه 2 بشدت توسعه داده شده و اونهم امکان رندرینگ مو (Hair) توسط کراکاتواست. حتما به این موضوع توجه داشتید که Krakatoa بعنوان یک Volumetric Particle Rendering تمامی پردازش های خودش رو بصورت CPU-based انجام میده و با بهینه سازی های بسیار گسترده ای که صورت گرفته باعث شده تا فرآیند رندرینگ داده ها در این پلاگین در کمترین زمان ممکن صورت بگیره و حالا تصور اینکه بتونیم Hair رو توسط همین سیستم رندر کنیم، شاید کمی هیجان انگیز باشه چراکه سرعت در این پلاگین حرف اول رو میزنه و هم اکنون در نسخه 2 این پلاگین و با پشتیبانی که از سیستم های ساخت مو در نرم افزارهای سه بعدی مثل Hair and Fur و حتی پلاگین Hairfarm داشته، امکان رندرینگ مو در کمترین زمان ممکن فراهم شده. و حتی توسط سیستم Magma میتونید برای موها شیدر مخصوصی رو در نظر بگیرید.
 

ردپای Krakatoa در برخی از آثار بزرگ سینمایی

معرفی پلاگین قدرتمند Krakatoa و نگاهی به قابلیت های این پلاگین
 
دوستان میدونید معمولا وقتی از یک پلاگین و یا نرم افزاری در کارهای سینمایی استفاده میشه، سازنده این رو بعنوان یک امتیاز محصول خودش بحساب میاره و این موضوع درباره پلاگینی مثل Krakatoa که ساخت اون توسط شرکت فعال در زمینه VFX بوده نیز بشدت دیده میشه. تاحدی که حتی قبل از انتشارش اولین استفاده ازش در 2 کار سینمایی بود. در ادامه سعی میکنم یه لیستی از آثاری که در ویژوال افکت اونها از پلاگین Krakatoa استفاده شده رو تقدیمتون کنم.
 
معرفی پلاگین قدرتمند Krakatoa و نگاهی به قابلیت های این پلاگین
 
  • Lucy محصول سال 2014 توسط ILM
  • Man of Steel محصول سال 2013 توسط Scanline VFX
  • Star Trek into Darkness محصول سال 2013 توسط Pixomondo
  • Oblivion محصول سال 2013 توسط Pixomondo
  • A Good Day to Die Hard محصول سال 2013 توسط Pixomondo
  • Snow White and The Huntsman محصول سال 2012 توسط Pixomondo
  • The Avengers محصول سال 2012 توسط Hydraulx
  • Harry Potter and the Deathly Hallows Part II محصول سال 2011 توسط Gradient Effects
  • Skyline محصول سال 2011 توسط Hydraulx
  • Sucker Punch محصول سال 2011 توسط Prime Focus VFX
  • Transformers Dark of The Moon محصول سال 2011 توسط Atomic Fiction
  • Green Lantern محصول سال 2011 توسط Pixomondo
  • Avatar محصول سال 2009 توسط Prime Focus VFX
  • G.I.Joe The Rise Of Cobra محصول سال 2009 توسط Prime Focus VFX
  • 2012 محصول سال 2009 توسط Pixomondo
  • Dragonball Evolution محصول سال 2009 توسط Prime Focus VFX
  • Journey to the Center of The Earth 3D محصول سال 2008 توسط Frantic Films
  • Quantum of Solace محصول سال 2008 توسط MK12
  • Superman Returns محصول سال 2006 توسط Frantic Films
  • Cursed محصول سال 2005 توسط Frantic Films
  • Stay محصول سال 2005 توسط Frantic Films
 
معرفی پلاگین قدرتمند Krakatoa و نگاهی به قابلیت های این پلاگین
 
واقعا فکر میکنم تک تک این آثار میتونن برای این پلاگین بنوعی یک امتیاز مثبت بحساب بیان و حتما شما دوستانی که در زمینه VFX فعالیت دارید، با اکثر این فیلم ها آشنا هستید و از همینجا بخوبی میشه قدرت کراکاتوا رو حس کرد.
 

 
در انتهای هر مطلب معرفی ابزار طبق معمول همیشه میریم به سراغ لینک های دانلود ولی متاسفانه یه خبر بد برای کاربران نرم افزار 3ds Max دارم و اونم اینکه هنوز یک نسخه کرک شده کامل و بدون مشکل برای ورژن 2 منتشر نشده. (البته نسخه هایی هست که باید بررسی بشن) راستش دوست ندارم بیشتر از این درباره کرک، فعالسازی و ... توی مطلب صحبت کنم و ازتون دعوت میکنم برای دانلود جدیدترین نسخه به تاپیک مخصوص این پلاگین در تالار گفتگو مراجعه کنید و در اونجا حتما باهمدیگه به بررسی کرک های موجود برای نسخه های مختلف این پلاگین میپردازیم.
 
 
نسخه مخصوص نرم افزار Cinema 4D قبلا توی بخش دانلود قرار گرفته که با مراجعه به این لینک میتونید بهش دسترسی داشته باشید. و دوتا قول هم بهتون بدم. اول اینکه بزودی در تالار گفتگو بخش پلاگین های Maya جدیدترین نسخه های موجود Krakatoa برای این نرم افزار هم قرار خواهد گرفت که جهت دانلود پیشنهاد میکنم در تالار گفتگو پیگیر این موضوع باشید. دومین قول هم اینکه به محض انتشار یک نسخه کرک شده Stable برای نرم افزار 3ds Max حتما لینک دانلود مستقیم اون در بخش دانلود قرار خواهد گرفت.
 

 
امیدوارم که از خوندن این مطلب لذت برده باشید و براتون مفید بوده باشه
 
حتما نظرات و دیدگاههای خودتون رو برای ما بنویسید ...
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 61 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید