میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
lumion-overview
دوشنبه 10 آذر 1393
در
مقالات

نگاهی به دنیای Real Time در نرم افزار Lumion

دوشنبه 10 آذر 1393
چندی پیش در یک مطلب خبری نگاهی به نرم افزار LumenRT 2015 داشتیم. درست چند روز قبل از انتشار LumenRT 2015 خبر رونمایی از یک نرم افزار قدرتمند و محبوب دیگه در این زمینه بگوش میرسید. نرم افزار Lumion نسخه 5 که بطور کلی میشه گفت اینها نرم افزارهایی هستن که بیشتر با عناوینی مثل Real-Time Architectural Visualisation Tool شناخته میشن و از محبوبیت ویژه ای در بین هنرمندان دنیای معماری برخوردارن. توی این مطلب میخوایم یک نگاه کوتاهی به نرم افزار Lumion داشته باشیم. کمپانی Act-3D حدود یکماه پیش از نسخه 5 این نرم افزار رونمایی کرد و میتونیم در این مطلب هم یک معرفی کلی از خود این نرم افزار رو داشته باشیم و هم ویژگی های جدید این نسخه رو باهمدیگه مرور کنیم. درواقع با انتشار این مطلب چند کار رو باهم انجام میدیم. هم یک معرفی ابزار رو داریم و هم خبر انتشار نسخه جدید اون و هم بررسی ویژگی های جدید که فکر میکنم شاید بد نباشه اگه در ادامه مطلب با ما همراه باشید.
 

کاربرد اصلی Lumion چیست ؟

معرفی Lumion و مروری بر ویژگی های جدید نسخه 5 این نرم افزار
 
همونطوری که در بالا هم اشاره کردم نرم افزار Lumion بعنوان یک Real-Time Architectural Visualisation Tool شناخته میشه. اما بیایید نگاهی دقیق تر به این موضوع بندازیم. لومیون یک نرم افزار بسیار کارآمد در جهت تصویر سازی بصورت ریل تایم از محیط ها، نماها و ساختمان ها بصورت سه بعدی برای هنرمندان و فعالان عرصه معماریست. نرم افزاری که به گفته کمپانی سازنده در بیش از 90 کشور در سراسر دنیا کاربر داره و مشتریانش هم شامل معماران، طراحان، مهندسان و حتی اساتید دانشگاهها هستن. شاید براتون جالب باشه که بدونید درحال حاضر نرم افزار Lumion بعنوان یکی از ابزارهای اصلی 3D Visualizations توی دانشگاهها تدریس میشه و این امر باعث محبوبیت فوق العاده این نرم افزار شده.
 
معرفی Lumion و مروری بر ویژگی های جدید نسخه 5 این نرم افزار
 
نرم افزار لومیون درواقع یک راه حل کامل و ساده برای تصویر سازی نماها و طرح های شما در غالب تصویر و ویدئوست و نکته جالب اینجاست که شما برای کار و طی کردن پروسه نیازی به داشتن دانش کافی در زمینه های مختلف سه بعدی سازی رو ندارید و خودتون به سادگی و در عرض مدت زمان کوتاهی میتونید از ابتدا تا انتهای یک پروژه معماری، تصویر سازی سه بعدی فوق العاده ای رو انجام بدید و نهایتا از کار خروجی مثل تصویر و یا ویدئو تهیه کنید.
 
انتهای این بخش از مطلب رو با یک مثال ساده و جالب به پایان میرسونم که در ادامه میتونید ویدئویی رو نیز درباره همین مثال مشاهده کنید. دوستان یک پروسه رو تصور کنید مثلا از یک طرح معماری در یک نرم افزار CAD تا ساخت یک انیمیشن معماری و خروجی گرفتن بصورت ویدئو. خب اگه بخوایم روش سنتی رو ببینیم پس باید اینکار ابتدا در یک نرم افزاری مثل Revit طراحی بشه و بعد اون رو به یک نرم افزار انیمیشن سازی منتقلش کنیم و این رو میدونم که بسیاری از دوستان فعال در زمینه معماری همیشه نرم افزار 3ds Max و انجین V-Ray از اولین انتخابهاشون هست ولی میدونید این مسیر سنتی هم خیلی سخته و هم خیلی زمانبر که بدون تردید زمان توی این عرصه نقش خیلی مهمی رو ایفا میکنه. رندر یک ویدئو چقدر میتونه وقت گیر باشه و قطعا کسانی که معمولا با نام کارفرما شناخته میشن، چندین و چند هفته فرصت ندارن تا بخوان یک ویدئو از کار رو ببینن ولی حالا بیایید کمی فانتزی تر این پروسه رو تصور کنیم. خب شما طرح موردنظر رو در Revit طراحی کردید و فقط کافیه اون رو به یک نرم افزار ثانویه ارسال کنید و در همونجا المانهای مختلف مثل سبزه، درخت، چمن، آب، اشیا مختلف داخلی و خارجی و حتی کاراکتر رو در صحنه خودتون اضافه کنید و سپس نوبت به متریالها و نورپردازی میرسه و البته فراموش نکنید که در تمامی مراحل شما میتونید نتیجه کار رو بصورت ریل تایم مشاهده کنید و در عرض مدت چند دقیقه یک ویدئوی معماری با کیفیت بسیار خوبی رو از پروژه تهیه کنید. شاید بشه گفت که این پروسه رویایی دقیقا کاری هست که Lumion برای شما انجام میده. این نرم افزار یک جمله معروفی داره که میگه شما فقط یک مدل از پروژه رو در اختیار Lumion بگذارید و بقیه چیز ها به عهده این نرم افزار خواهد بود.
 
اگر مثال بالا براتون جالب بود شاید بد نباشه نگاهی به ویدئوی زیر بندازید تا ببینید با این نرم افزار توی 15 دقیقه چه کارهایی میشه انجام داد.
 
مشخصات
مدت زمان : 8 دقیقه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 133 مگابایت
 
فقط یه نکته ای رو بگم. حتما همونطوری که در ویدئو هم دقت داشتید نسخه مورد استفاده 3 بود و این درحالی هست که درحال حاضر نسخه 5 این نرم افزار منتشر شده و قطعا باید انتظارات خیلی خیلی بیشتری رو ازش داشته باشیم. حالا که صحبت از نسخه 5 شد نظرتون چیه تا در ادامه این مطلب نگاه کوتاهی رو هم به این نسخه جدید بندازیم و ببینم Lumion 5 چه ویژگی های جدیدی رو در خودش جای داده.
 

ویژگی های جدید Lumion 5

حدود یکماه پیش (اواخر اکتبر) نسخه 5 لومیون با چند ویژگی جدید و برجسته منتشر شد. همونطوری که در ابتدا هم اشاره کردم خیلی دوست داشتم همون موقع خبر انتشار این نسخه رو توی سایت ارائه کنم ولی بهتر بود تا قبل از اون نگاه کوتاهی هم به خود نرم افزار داشته باشیم و به همین خاطر انتشار این خبر با کمی تاخیر همراه بود. ولی به هرحال ویژگی های جدید Lumion 5 رو میشه به چند قسمت تقسیم کرد. بخشهایی مثل Materials، Artistic Effects، Workflow، Lighting و Content Library که البته جدای از اینها توسعه های مختلفی رو هم در این نسخه شاهد هستیم.
 
Materials
 
معرفی Lumion و مروری بر ویژگی های جدید نسخه 5 این نرم افزار
 
اولین و شاید مهمترین ویژگی که در این نسخه به چشم میخوره اضافه شدن متریالهای جدید فیزیکال و یا همون Physically-Based Materials هست که این قابلیت کمک خیلی زیادی به طبیعی تر شدن و زیبایی کارهای شما میکنه. همچنین در بخش متریال ها میشه به Interface جدید اونها نیز اشاره داشت که بسیار ساده تر، حرفه ای تر و کارآمد تر از نسخه های قبلی شده. در تصویر بالا میتونید بخشی از این اینترفیس جدید رو مشاهده کنید.
 
Artistic Effects
 
معرفی Lumion و مروری بر ویژگی های جدید نسخه 5 این نرم افزار
 
در بخش Artistic Effects هم اضافه شدن چند افکت جدید به چشم میخوره مثل Pastel Sketch Effect ، Analogue Color Lab ، Blueprint Effect و Oil Painting Effect که با اونها میش به نتایج جالبی دست پیدا کرد. حتما در ویدئوی بالا توجه داشتید که در انتهای کار این امکان برای شما وجود داشت تا بتونید یک افکتی رو برای ویدئو و یا تصویر خودتون در نظر بگیرید. خب در نسخه های پیشین این افکت ها محدود بودن ولی حالا با اضافه شدن این چند افکت جدید، میتونید به گزینه های بیشتری دسترسی داشته باشید. در ادامه ویدئویی تقدیمتون خواهد شد که نمونه های عملی از این افکت ها رو میبینیم.
 
Workflow
 
معرفی Lumion و مروری بر ویژگی های جدید نسخه 5 این نرم افزار
 
بخش Workflow نیز از بروزرسانی های بسیار خوبی که در این نسخه روی نرم افزار لومیون انجام شده بی نصیب نبود و شاید در این بخش بشه به سریعتر شدن 50 درصدی رندر و همینطور امکان تعیین کیفیت قبل از رندر، قراردادن اشیا بصورت انبوه و همینطور جا به جا کردن اشیا بصورت گسترده نیز اشاره داشت.
 
Lighting
 
معرفی Lumion و مروری بر ویژگی های جدید نسخه 5 این نرم افزار
 
اما بخش نورپردازی نرم افزار هم یک قابلیت جدید رو در خودش میبینه و اونم چیزی نیست جز Volumetric Sunlight و همونطوری که از نامش مشخصه برای ایجاد نورهای حجمی در نرم افزار Lumion هست. دوستان فراموش نکنید که این یک نرم افزار Real Time هست که بر پایه GPU کار میکنه و چنین افکت هایی مثل Volumetric Sunlight خیلی خیلی میتونه قابل توجه و جالب باشه.
 
Content Library
 
معرفی Lumion و مروری بر ویژگی های جدید نسخه 5 این نرم افزار
 
و در آخر هم میشه به اضافه شدن محتوای های گسترده مثل کاراکترها و همینطور گیاهان و درختان جدید اشاره داشت که در بخش Content Library میتونیم به این کتابخانه بزرگ دسترسی داشته باشیم. درضمن ناگفته نماند که نرم افزار Lumion در 2 نسخه معمولی و Pro ارائه میشه که نسخه Pro برتریهایی نسبت به نسخه معمولی داره که یکی از اونها دسترسی کامل به همین محتوای آماده و کتابخانه نرم افزار Lumion هست.
 
خب در اینجا هم نوبت به ویدئوی ویژگی های جدید Lumion 5 میرسه که قطعا تماشای اون خالی از لطف نخواهد بود.
 
مشخصات
مدت زمان : 2 دقیقه و 35 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 42 مگابایت

 
دوستان در انتهای مطلب به این موضوع هم اشاره ای داشته باشم که لینک دانلود نسخه 5 نرم افزار Lumion منتشر شده ولی از اونجایی که حجم بالایی داره امکان ارائه اون با لینک مستقیم مقدور نبود ولی شما میتونید با مراجعه به این تاپیک از لینکهای دانلودی که در اونجا قرار گرفته استفاده کنید.
 
درضمن آموزشهای بسیار خوبی هم برای این نرم افزار از طرف سازنده منتشر شده که اگه دوست داشتید توی تالار گفتگو درخواست بدید تا لینکهای دانلود آموزشها در اختیارتون قرار بگیره.
 
امیدوارم که این مطلب براتون مفید بوده باشه
 
درضمن منتظر نظرات شما درباره این نرم افزار هم هستیم ...
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 62 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید