میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
maya-2016-review
یکشنبه 3 خرداد 1394
در
اخبار دنیای CG

نقد و بررسی Maya 2016

یکشنبه 3 خرداد 1394
در 13 April امسال بالاخره کمپانی اتودسک محصولات نسخه 2016 خود را ارائه داد. رونمایی از محصولات نسخه 2016 این کمپانی امسال کمی متفاوت تر نسبت به سالهای قبل بود. انتشار ویژگی های جدید کمی با تاخیر انجام شد و در این دوران کاربران هر یک از نرم افزارها، حدس و گمان های خود را مبنی بر افزوده شدن ویژگی هایی به نسخه 2016 در فضای مجازی مطرح می کردند. سرانجام در NAB 2015 کمپانی اتودسک از محصولات نسخه 2016 خود رونمایی کرد. در این مقاله به بررسی ویژگی های جدید در نسخه 2016 نرم افزار MAYA می پردازیم.
 
نسخه 2016 نرم افزار MAYA LT زودتر از نرم افزار MAYA منتشر شد و پس از دیدن نسخه جدید MAYA LT کاربران می توانستند حدس هایی مبنی بر افزوده شدن یک تغییر بزرگ در نسخه جدید MAYA بزنند.
 

بخش عمومی

1) تغییر Interface:
نسخه 2016 نرم افزار MAYA LT که رونمایی آن سریعتر از نرم افزار MAYA اتفاق افتاد در آن یک تغییر بزرگ بشدت به چشم میخورد که تغییر در UI نرم افزار و workflows بود. در این نسخه ظاهر و فضای کاربری نرم افزار بشدت شیک و مدرن شده و     می توان به اصطلاح صفات fresher، cleaner و sharper را به UI نسخه 2016 نسبت داد. از جمله می توان به دسته بندی منظم همراه با آیکون های راهنما در کنار هر یک از گزینه ها اشاره کرد. تمامی آیکون های گزینه ها مجددا طراحی شده است و این باعث شده تا کاربران به راحتی بتوانند با نرم افزار ارتباط برقرار کنند و دسترسی سریعتر به هر یک از گزینه ها برای آنها میسر شده است. آیکون ها بصورت fuzzy (تیره) و Flat و نوشته ها بصورت blurry طراحی شده است.
 
مرور کامل ویژگی ها و قابلیت های جدید نرم افزار Maya 2016
 
این UI کاملا بر اساس مانیتورهای 4K و نمایش شبکه چشمی طراحی شده و کاملا مقیاس پذیر یا به اصطلاح scalable است و بعنوان مثال اگر با مانیتورهای 4k کار کنید، UI نرم افزار قابلیت scalable یا مقیاس پذیری مطابق با اندازه تصویر با وضوح بالا را داراست. اکثر منوها و گزینه ها در نسخه 2016 مجددا سازماندهی شده اند. برخی از منوها منتقل شده اند و یا تغییر نام داده اند که به تغییرات زیر می توانیم اشاره کنیم:
 
تغییرات در ماژول Animation:
منوهای ماژول Animation به دو بخش تقسیم شده اند که در کنار آن یک ماژول بنام Riging بوجود آمده است. از جمله منوهای Skeleton و Skin به ماژول جدید Riging منتقل شده است.
 
برخی از منوهای موجود در ماژول Animation هنوز هم وجود دارند، اما نقل مکان یا تغییر نام داده اند:
  • منوی Geometry cache در نسخه 2016 به نام جدید Cash تغییر یافته است.
  • ابزار ATOM در نسخه 2016 ، در منوی File قرار گرفته است.
  • ابزارهای Set Key و ابزارهای مربوط به Keyframe در نسخه 2016، در یک منوی جدیدی بنام Key منتقل شده اند.
  • ابزارهای Ghost، Snapshot، Turntable و Motion Trail در یک منوی جدیدی بنام Visualize سازماندهی شده اند.
  • منوهای Create and Edit Deformers در ماژول Animation در یک گروه و در یک منوی جدید بنام Anim Deform در نسخه 2016 سازماندهی شده اند.
 
تغییرات در سایر منوها و ماژول ها:
  • تمامی گزینه های ماژول Surface در نسخه 2016 با ماژول Polygon ادغام شده است.
  • ابزارهای Paint Effect و XGen در نسخه 2016 در یک منوی جدید بنام Generate در ماژول Polygon منتقل شده اند.
  • تمامی گزینه ها ماژول های nDynamic و Dynamic در یک ماژول جدید بنام FX ادغام شده است.
  • ابزار Bifrost بعنوان یک منو در ماژول FX قرار دارد.
  • منوی Particle و Soft/Rigid Bodies از مایا حذف شده اند. گزینه های منوی Particle در یک بخش جدید بنام Legacy Particles در منوی nParticle و گزینه های مربوط به Soft/Rigid Bodies در یک بخش جدید بنام Legacy Rigid Bodies در منوی Field/Solvers منتقل شده است.
کمپانی اتودسک با وجود این تغییرات و جابجایی منوها در Maya، یک ابزاری را در منوی Help افزوده که توسط این ابزار می توانید محل جدید منوی مورد نظر خود را جستجو کرده و به آن دسترسی داشته باشید.
 
در بخش Hotkey، نسخه 2016 یک طراجی مجدد را انجام داده است که دسترسی را سریعتر و آسان تر برای ویرایش و ایجاد کلیدهای میانبر، کرده است. در نسخه 2015 تغییری که در UI نرم افزار اتفاق افتاد بحث مرتب سازی و چیدمان گزینه های منوها بود که در ابتدا باعث سردرگمی کاربران میشد ولی در نسخه 2016 این مرتب سازی و چیدمان ابزارها در منوها بهبود پیدا کرده است. اگر بخواهیم یک جمع بندی را در بخش Interface داشته باشیم، نسخه 2016 سازماندهی بسیار خوبی را در امر منوها و ماژول ها داشته است. هرچقدر سازماندهی بهتر انجام شود در نتیجه دسترسی کاربران به ابزارها و گزینه ها راحت تر خواهد شد و کاربران از سردرگمی و حجم زیاد گزینه ها در منوها، در امان خواهند بود.
 
برای آگاهی از تغییرات در بخش Interface، حتما توصیه می شود ویدئو زیر را مشاهده کنید.
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 15 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 3 مگابایت
 
2) آپدیت Viewport 2.0:
در بخش Viewport 2.0 در نسخه 2016 کمپانی اتودسک آپدیتی را انجام داده است که شامل:
  • پشتیبانی از مد OpenGL Core Profile
  • افزوده شدن قابلیت های Exposure، Gamma و View Transform controls
  • قابلیت Interactive Sequence Caching برای سرعت بخشیدن به بازپخش image sequences
  • پشتیبانی UV Editor از 2d Texture Placement node بطوری که شما می توانید پارامترهای the place2dTexture را در پنجره UV Editor و Viewport 2.0 تغییر دهید.
  • افزوده شدن قابلیت metadata
  • و...
در بحث Viewport 2.0 تغییرات عمده دیگر هم وجود داره و در کل می توان یکی از ویژگی های آپدیت جدید در این بخش را پارامتر سرعت دانست.
 
3) ارتباط با موتور بازی سازی Unity و Unreal:
در نسخه 2015 نرم افزار MAYA LT یکی از ویژگی های رونمایی شده آن نسخه، ارتباط با موتور بازی سازی Unity و Unreal بود. حال در نسخه 2016 ارتباط مستقیم MAYA با دو نرم افزار نامبرده میسر شده است که کاربران این نرم افزار می توانند به راحتی Objectهای خود را بصورت مستقیم به دو موتور بازی سازی منتقل سازند.
 
همچنین دو ویژگی Game Exporter و Cloud Import/Export که در نرم افزار MAYA LT افزوده شده بود، در نسخه 2016 به MAYA هم افزوده شده است. قابلیت Game Exporter این امکان را فراهم میده تا Object مورد نظر به همراه انیمیشن بصورت Clipهایی در فریم های مشخص شده به فرمت FBX خروجی گرفته شود. قابلیت Cloud Import/Export در واقع یک فضایی را برای فروش یا اشتراک Assetها  بین کاربران در یک پلتفرم بنام 123D در سایت اتودسک فراهم میاره که ابتدا با Login شدن توسط حساب کاربری خود به سایت اتودسک، می توانید DropBox موجود را چک کرده و کارهای خود را بعنوان Asset برای فروش یا اشتراک گذاری قرار دهید.
 
قابلیت های Send to Unity & Unreal و Cloud Import/Export در نسخه 2015 نرم افزار MAYA LT افزوده شده بود که برای مشاهده ویدئو و درک بهتر این قابلیت ها می توانید به مقاله ویژگی های جدید  Maya LT 2015رجوع کنید و همچنین قابلیت Game Exporter در نسخه Extension 1 نرم افزار Maya LT 2015افزوده شد که برای دیدن ویدئو این قابلیت می توانید به مقاله ویژگی های جدید نسخه Extension 1 نرم افزار Maya LT 2015رجوع کنید.
 
مرور کامل ویژگی ها و قابلیت های جدید نرم افزار Maya 2016
 
4) پنجره Profiler:
قابلیت Profiler که در نسخه نسخه 2015 Extension 1 افزوده شده بود، این امکان را می دهد تا عملیات های اجرا شده در صحنه را Record یا ضبط کند و در قالب یک گراف میزان پردازش نسبت داده شده به آن عملیات را نمایش می دهد. برای درک بهتر این عملکرد می توانید ویدئو زیر را مشاهده کنید:
 
مشخصات
مدت زمان : 2 دقیقه و 58 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 5 مگابایت
 
5) پنجره Hypershade:
یکی از تغییرات و ویژگی های نسخه 2016 مایا، پنجره Hypershade است. کاربرد این پنجره در اعمال متریال ها، تکسچرها و عملیات های مربوط به موارد نامبرده به Objectها است. حال در نسخه 2016 این پنجره تغییرات زیادی را در خود دارد که ابزارها و ویژگی های جدید را دل خود جای داده است.
 
مرور کامل ویژگی ها و قابلیت های جدید نرم افزار Maya 2016
 
می توان به تغییرات در Interface این پنجره به موارد زیر اشاره داشت:
  • افزوده شدن node editing interface که در محیط کار موجود است و این امکان را می دهد تا Nodeها را بصورت گراف بوجود آورد.
  • قابلیت داشتن پانل های (Viewport, Render View, Outliner, UV Editor, Graph Editor, and Attribute Spread Sheet) در پنجره Hypershade
  • افزوده شدن پنجره Material Viewer که این امکان را می دهد تا نتیجه تغییرات در پارامترهای متریال موجود را مشاهده کنید و شما می توانید render shaders، bump maps یا 2d textures را بصورت Real Time در پانل Material Viewer داشته باشید.
  • امکان نمایش نتیجه متریال ها در یک محیط HDR و با نمونه اشکال مختلف در پنجره Material Viewer
  • داشتن پانل Viewport در پنجره Hypershade که می توان نتیجه اعمال متریال ها را بصورت مستقیم در Viewport این پنجره مشاهده کرد.
  • امکان ایجاد چندین Tab برای اعمال متریال ها
  • امکان مشاهده نتیجه متریال ساخته شده در قالب Shaderهای مختلف در پنجره Material Viewer
  • پشتیبانی از GLSL shaders
  • و...
پنجره Hypershade در نسخه 2016 بسیار کاربرپسند شده و قابلیت های خوبی درونش خودش جا داده است که برای درک بهتر قابلیت های این پنجره می توانید ویدئو زیر را مشاهده کنید:
 
مشخصات
مدت زمان : 2 دقیقه و 10 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 5 مگابایت
 
6) Color Management:
ویژگی Color Management یا به اصطلاح مدیریت رنگ (SynColor) همانطور که اطلاع دارید در نسخه Extension 1 مایا 2015 معرفی شد. در واقع این ویژگی یک گردش کار صحنه خطی در اختیار شما قرار می دهد، در حالیکه یک صحنه ای را برای خروجی آماده می کنید، یک پیش نمایش مناسب در Viewport و Render View در اختیار شما قرار می دهد. این ویژگی تنها در Viewport 2.0 فعال است و برای دسترسی به تنظیمات و مدیریت رنگ ها می توانید از قسمت Preferences رجوع کنید. برای اینکه بیشتر با این ویژگی فوق العاده آشنا بشوید، پیشنهاد میشه ویدئو زیر را مشاهده کنید:
 
مشخصات
مدت زمان : 5 دقیقه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 5 مگابایت

بخش Modeling

1) قابلیت Sculpting
 
مرور کامل ویژگی ها و قابلیت های جدید نرم افزار Maya 2016
 
قابلیت حکاکی یا Sculpting قبلا در مایا وجود داشت ولی در نسخه 2016، یک ویژگی جدید با نام Sculpting افزوده شد که نشأت گرفته از ابزارهای نرم افزار Mudbox است. در حال حاضر می توان به این صورت تعبیر کرد که یک محیط نرم افزار Mudbox همراه با ابزارها و Brushها در دل نسخه 2016 مایا قرار داده شده است. البته نکته مهمی که باید گفته شود، افزوده شدن این ویژگی جدید در نسخه 2016، به این معنی نیست که دیگر احتیاجی به نرم افزار Mudbox نیست و قابلیت های این نرم افزار را نادیده گرفت. بلکه این ابزارها می تواند سرعت کار را بالا ببرد که در امر مدلسازی می توان مدل را  با براش های موجود Sculpt کرد و در بحث Animate می توان در ساخت Blendshape از این ابزارها استفاده کرد.
 
توانایی این ابزارها به دو مورد ذکر شده ختم نمیشود و در سایر مباحث پرکاربرد است. در پنجره Visor همانند نرم افزار Mudbox یک سری مدل های پایه یا Base Meshes و Stampها وجود دارد که برای شروع پروسه Sculpting می توانید از مدل های پایه که درون مایا قرار دارد استفاده کنید. در نتیجه می توان گفت: هدف اتودسک از افزودن این ویژگی، جایگزین کردن با نرم افزار Mudbox نیست، بلکه استفاده آن در امر انیمیشن است.
 
مرور کامل ویژگی ها و قابلیت های جدید نرم افزار Maya 2016
 
2) یکپارچگی Modeling Toolkit
قابلیت Modeling Toolkit در نسخه 2014 افزوده شد که در امر مدلسازی بسیار به کابران کمک می کند. از جمله آپدیت هایی که در این بخش صورت گرفته شامل:
  • ابزار Streamlined
  • Integrated Transform Constraints
  • Integrated Selection constraints
  • Integrated Soft Selection and Symmetry
  • Integrated Modeling Toolkit preferences
  • Target Weld Tool integration
  • Object and component selection
  • Reactivate the last used tool
  • Hotkeys
 
مرور کامل ویژگی ها و قابلیت های جدید نرم افزار Maya 2016
 
3) پنجره UV Editor
در نسخه 2016، پنجره UV Editor بر پایه ابزارهایی از نوع Brush یا به اصطلاح UV brushes قرار دارد. همچنین پنجره UV Editor شامل آپدیت هایی شده است. در نسخه 2016 یک ابزار دیگه جهت UV mapping بنام Contour Stretch افزوده شده است.
 
مرور کامل ویژگی ها و قابلیت های جدید نرم افزار Maya 2016
 
در بخش Modeling، آپدیت های دیگری را داریم که در بالا به مهمترین آنها اشاره کردیم. از جمله این آپدیت ها:
  1. بهبود OpenSubdiv
  2. بهبود ابزار Bevel
  3. آپدیت Manipulator
  4. pivot editing
  5. و....

بخش Rigging

1) Delta Mush
در بخش Modeling و همچنین Rigging ابزارهای Deformation وجود دارد که در نسخه 2016 یک ابزار جدید بنام Delta Mush افزوده شده است. این Deformer به شما اجازه می دهد تا تغییر شکل مصنوعات را فیلتر کنید و از تکنیک smoothing effects استفاده نمایئد. ابزار Delta Mush در زمینه های متفاوتی پرکاربرد است مثل paint-free skinning و shot post-correction و... .این ابزار فوق العاده در واقع پروسه Paint-Wieght Tool را کاهش میده و در Rig کردن کاراکتر می توانید با افزودن Delta Mush معایب ریگ کاراکتر را برطرف کنید. این یک ابزار پر کاربرد در زمینه Rig است. برای اطلاع از این ویژگی می توانید ویدئو زیر را مشاهده نمائید.
 
مشخصات
مدت زمان : 3 دقیقه و 21 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 48 مگابایت

بخش XGen

ویژگی XGen یکی از ویژگی های فوق العاده نرم افزار مایا است که در نسخه 2016 تغییرات عمده ای را در خود دارد. یکی از امکانات افزوده شده به این ویژگی، پنجره XGen Library است که نرم افزار بصورت پیش فرض دارای یک سری Presets آماده از نوع Hair & Fur است که می توانید استفاده کنید، همچنین این پنجره امکان ساخت Presets را به شما می دهد و می توانید کتابخانه خود را همیشه بصورت آماده در اختیار داشته باشید.
 
مرور کامل ویژگی ها و قابلیت های جدید نرم افزار Maya 2016
 
از دیگر امکانات افزوده شده به XGen، دارا بودن shader network در پنجره Hypershade است. بعنوان مثال شما می توانید Color یا Texture مورد نظر را برای اعمال به XGen Hair یا سایر اشیای دیگر، از Shaderهای موجود در متریال های استاندارد نرم افزار استفاده کنید. اگر به تغییرات نسخه های نرم افزار مایا توجه کنیم، می بینیم که بیشتر ابزارها بر پایه Brush قرار می گیرند. چرا که نحوه عملکرد و استفاده ابزارها بر پایه براش راحت تر خواهد بود. همانطور که پنجره UV Editor بر پایه Brush قرار گرفته است، ویژگی XGen ابزار جدیدی را با نام Sculpt Guides در اختیار دارد.  ویژگی XGne تغییرات عمده دیگری را داشته که به مهمترین آنها اشاره کردیم.
 

بخش Bifrost

تکنولوژی Bifrost برگرفته شده از نرم افزار نایاد است که در نسخه 2015 رونمایی شد، حال در نسخه های جدید نرم افزار مایا، این تکنولوژی شروع به رشد و توسعه کرده است و مورد استقبال کاربران قرار گرفته و همه کاربران این انتظار را دارند که در هر نسخه ویژگی های جدیدی به این تکنولوژی افزوده شود. در نسخه 2016، منوی Bifrost به ماژول FX منتقل شده است و ویژگی های جدیدی را در خود دارد که نسبت به نسخه های قبل در امر شبیه سازی پیشرفت دوچندانی کرده است.
 
الف) Bifröst Aero:
آیروداینامیک جدیدی بنام FLIP solver در بایفراست قرار دارد که به شما اجازه ایجاد شبیه سازی هایی از قبیل آتش، دود، ابر و مه را می دهد. Bifröst Aero شامل کنترل مستقل از تراکم پارتیکل FLIP در امر شبیه سازی است. این به معنی آن است که شما می توانید عمل شبیه سازی را در resolutions پایین تر انجام دهید، در حالیکه در موقع Render عمل شبیه سازی را با resolution بالاتر ارائه می دهد.
 
برای درک بهتر، حتما توصیه می شود ویدئو زیر را تماشا کنید:
 
مشخصات
مدت زمان : 27 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 2 مگابایت
 
ب) Bifröst foam
یکی دیگر از ویژگی های جدید تکنولوژی Bifrost بنام foam یا به اصطلاح کف است. ذرات foam به شما اجازه ایجاد حباب، کف، اسپری کردن و حرکت سریع مایعات را به شما می دهد. با استفاده از Bifröst foam شما می توانید یک امواج سهمگین را بصورت واقع گرایانه ایجاد کنید.
 
برای درک بهتر، حتما توصیه می شود ویدئو زیر را تماشا کنید:
 
مشخصات
مدت زمان : 21 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 4 مگابایت
 
ج) Bifröst adaptive camera
شما می توانید با استفاده از adaptive camera کنترل انتشار foam در شبیه سازی مایعات را در دست داشته باشید. بوسیله Camera Adaptivity  شما می توانید ذرات پایه foam بر اساس فاصله از یک دوربین را منتشر کنید. این تکنیک به شما اجازه می دهد شبیه سازی های با وضوح بالا در نمای نزدیک دوربین با جزئیات مورد نیاز را انجام دهید.
 
د) Guided
یک Workflow جدید بنام guided simulation به شما اجازه می دهد رفتار مایعات را توسط cached simulation یا انیمیت یک آبجکت Mesh را در دست داشته باشید. توسط guided  شما می توانید یک مایع با عمق تمام و وضوح پایین یا بالا را ایجاد و Cash کنید .
 
ویژگی های دیگری به تکنولوژی بایفراست افزوده شده است که شامل:
  1. Bifröst graph
  2. Kill volumes
  3. افزوده شدن پارامتر جدید بنام Viscosity و Surface Tension
  4. Tile View
  5. Better opacity
  6. Performance improvements
  7. و...
همانطور که ملاحظه کردید تکنولوژی Bifrost به سرعت در حال رشد و تکامل است و در نسخه های جدید این تکنولوژی قدم های خود را در امر شبیه سازی افکت هایی از قبیل دود، مه و گازهای دیگر محکم می کند.
 

بخش Script

در بخش پنجره Script Editor شاهد آپدیت هایی هستیم و حدود 40 Command جدید به زبان Mel و Python افزوده شده است. در بخش API، در نسخه 2016 مایا حدود 160 کلاس جدید به Python API 2.0 افزوده شده است.
 

و اما سرانجام ... MentalRay

مرور کامل ویژگی ها و قابلیت های جدید نرم افزار Maya 2016
 
قبل از انتشار نسخه 2016 نرم افزار مایا، شایعاتی مبنی بر حذف موتور رندر MentalRay از مایا در فضای مجازی وجود داشت. موتور رندر MentalRay بصورت پیش فرض همراه با نرم افزار نصب می شد و در نسخه 2016 کاربران دیگر مطمئن شده بودند که این موتور رندر از مایا حذف شده است. اما سرانجام این شایعات، انتشار موتور رندر MentalRay بصورت پلاگین و با ورژن بالاتر یعنی 3.13 به همراه ویژگی های جدید ارائه شد.
 
ویژگی های جدید این موتور رندر را بصورت لیست بیان می کنیم و بحث راجب این ویژگی های جدید را به مقاله ای تخصصی تر موکول می کنیم. ویژگی های جدید عبارتند از:
  1. Light Importance Sampling
  2. پشتیبانی جدید از متریال های MDL
  3. New Global Illumination
  4. Native Ambient Occlusion Pass, GPU Accelerated
  5. iray 4
  6. Native UV Tiling
  7. "Deep" Data
  8. پشتیبانی از OpenEXR 2.2
  9. ویژگی جدید Alembic
  10. Improved Human Hair Shader
  11. Improved Layering Shaders
  12. Custom Color Profiles
  13. mental ray Dynamic Library
  14. New object light
  15. و...

سخن آخر

کمپانی اتودسک سالانه ویژگی های جدید و فوق العاده ای را به نرم افزار Maya اختصاص می دهد. تکنولوژی Bifrost به سرعت در حال رشد و توسعه است و در نسخه های آینده انتظار افزوده شدن ویژگی های بیشتر که در امر شبیه سازی واقع گرایانه کمک خواهند کرد، هستیم. در این مقاله به مهمترین ویژگی ها اشاره کردیم، کماکان ویژگی های خیلی جزئی تری هم وجود داشت که در حوصله این مقاله نخواهد بود. امیدوارم که از این مطلب لذت برده باشید.
 
امکان استفاده و کپی برداری از مطالب سایت فقط با ذکر کامل منبع (با لینک فعال) امکانپذیره. پس بدون ذکر کامل منبع مطالب سایت رو کپی نکنید !
 
پژمان رجبی
Lookdev & Lighting Artist at AlzahraVFX

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 50 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید