میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
motiva-colimo-overview
سه‌شنبه 22 مهر 1393
در
مقالات

رویای تغییر رنگ و تکسچر پس از رندر

سه‌شنبه 22 مهر 1393
شاید با خوندن عنوان این مطلب تا حدی متوجه شده باشید که امروز قراره درباره چه نرم افزاری صحبت کنیم. نرم افزاری که میتونه یک رویا رو با چند کلیک ساده به واقعیت تبدیل کنه. احتمالا تاکنون بارها و بارها این مساله براتون پیش اومده که پس از رندر یک محیط متوجه میشید که بخشی از صحنه نیاز به تغییراتی داره مثلا باید رنگ دیوار تغییر کنه و یا شاید هم دوست داشته باشید تکسچر کف شکل دیگه ای داشته باشه. اما این تغییرات برابر میشه با تحمل زمان طولانی برای رندر مجدد در نرم افزار 3D که اینکار هم زمان زیادی رو از شما میگیره و در بعضی موارد هم میتونه هزینه هایی رو براتون دربر داشته باشه. حالا شده تا حالا به این موضوع فکر کنید که آیا واقعا راه حلی وجود داره که بشه پس از رندر ویرایش هایی مثل تغییر رنگ، تغییر تکسچر و حتی تغییر میزان شدت نور رو توی پروژه هاتون انجام بدید ؟ آیا واقعا اینکار امکانپذیره ؟!
 
معرفی Motiva COLIMO و مروری کوتاه به قابلیت های این نرم افزار
 
جواب این سوال بله هست و قطعا این موضوع رو خودتون هم میدونید. اگه یادتون باشه چندی پیش بود که خبر انتشار نرم افزار مشابه ای که در اصل یه چنین کاری رو انجام میداد، خدمت شما معرفی کردیم. نرم افزاری نوپا از طرف کمپانی معروف The Foundry به نام Colorway که میشه گفت این نرم افزار میتونه در آینده رقیب سرسختی برای نرم افزار مورد نظر امروز ما باشه. اما حالا که صحبت از نرم افزار مورد نظرمون شد لازمه بگم این نرم افزار چیزی نیست جز COLIMO که کاریست از کمپانی Motiva که توی این چند سال اخیر بشدت تونسته مورد توجه بسیاری از هنرمندان این عرصه قرار بگیره.
 
معرفی Motiva COLIMO و مروری کوتاه به قابلیت های این نرم افزار
 
نرم افزار COLIMO ابزاری است در زمینه Post Production که فرآیند های مختلف ویرایشی رو میتونه روی تصاویر رندر شده شما بصورت ریل تایم و بدون هیچ افت کیفیتی انجام بده. چیزی که همیشه مورد توجه بسیاری از هنرمندان بوده، تکنیک های مختلفی هست که پس از رندر روی تصاویر انجام میشه که همیشه نرم افزار ویرایش تصاویر (مثل فتوشاپ) میتونه در این زمینه مورد استفاده قرار بگیره. اما نرم افزارهای ویرایش تصاویر تا چه اندازه ای میتونن در اینباره به ما کمک کنن ؟ مثلا اگه یک صحنه محیط داخلی رو داشته باشیم، آیا بعد از رندر میشه بسادگی تکسچر کفپوش اون رو تغییر داد ؟ و یا اینکه شدت نور صحنه رو بر اساس سورس نوری که توی صحنه وجود داره، کم و یا زیاد کنیم ؟ شاید انجام این تغییرات با نرم افزار ویرایش تصاویر کار ساده ای نباشه ولی حتما براتون جالبه که بدونید اینکار با نرم افزار COLIMO فقط بسادگی چند کلیکه !
 
برای آشنای بیشتر و بهتر با این نرم افزار پیشنهاد میکنم که ویدئوی کوتاه زیر رو تماشا کنید.
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 55 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 11 مگابایت
 
حتما با تماشای ویدئو بخوبی متوجه این موضوع شدید که این نرم افزار امکان تغییر 3 عنصر رو در خودش داره. اول رنگ بعد تکسچر و نهایتا نورها که البته این تغییرات بسیار دقیق و حرفه ای انجام میشن. بعنوان مثال در صحنه خودتون آبجکت هایی که شیدر اونها دارای رفلکت و رفرکت هستن، با تغییر رنگ و یا تکسچر بخوبی واکنش نشون میدن و این تغیرات بصورت کامل و بی نقص انجام میشه و البته نا گفته هم نماند که این تغییرات در GI رندر شما نیز اثرگذار خواهند بود. در نسخه های جدید این نرم افزار چند ویژگی جدید و جالب توجه هم به چشم میخوره. اولی امکان تنظیم focus دوربین و در نهایت ایجاد افکت depth of field در اون هست و همینطور امکان ایجاد و ساخت تصاویر stereoscopic با این نرم افزار نیز بسیار ساده امکانپذیر شده.
 
معرفی Motiva COLIMO و مروری کوتاه به قابلیت های این نرم افزار
 
دوستان اطمینان دارم که این مساله براتون پیش اومده که کارفرما پس از رندر درخواست تغییر رنگ، تکسچر و نور در پروژه رو داشته باشه و این یک چالش بحساب میاد که برای تک تک تغییرات نیاز باشه تا تمامی فرآیند رندر دوباره از سر گرفته بشه اما اگه دنبال راه حل ساده تری هستید، شاید بد نباشه تا نگاهی به این نرم افزار بندازید. فقط یادتون باشه که امکان استفاده از COLIMO برای انجین های Modo ،Mental Ray ،Vray و Thea Render فراهم شده که میتونید از این موتورهای رندرینگ در نرم فزارهایی مثل مکس، مایا، سافت ایمیج، اسکچ آپ، بلندر، مودو و سینمافوردی استفاده کنید. اما ساده ترین روش استفاده از این نرم افزار برای 3ds Max هست چراکه اسکریپتی از طرف Motiva برای این نرم افزار ارائه شده که تاحد زیادی این فرآیند رو میتونه بصورت خودکار انجام بده. لینک دانلود این نرم افزار رو در تالار گفتگو قرار دادم که از طریق لینک زیر میتونید نسبت به دانلود اون اقدام کنید.
 
 
لینک آموزشهای ویدئویی و همینطور لینک جهت تهیه اسکریپت های مربوطه رو هم در همون تاپیک وجود داره و دیگه حرفی برای گفتن نمیمونه. امیدوارم که بهترین شکل ممکن بتونید از این نرم افزار کاربردی استفاده کنید و از همه مهمتر اینکه براتون مفید باشه.
 
منتظر شنیدن نظرات شما درباره این نرم افزار هم هستیم ...
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 53 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید