میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
phoenix-fd-overview
سه‌شنبه 3 تیر 1393
در
مقالات

آب و آتش کنار هم در 3ds Max

سه‌شنبه 3 تیر 1393
فکر میکنم از آخرین معرفی ابزاری که در سایت داشتیم زمان زیادی گذشته. شاید بد نباشه اگه امروز بریم و یک پلاگین دیگه ای رو باهم مرور کنیم و ببینیم چه کارهایی میتونه انجام بده. احتمالا همونطوری که در عنوان مطلب دقت کردید ابزار مورد نظر امروز ما یجورایی به شبیه سازی در نرم افزار 3ds Max ارتباط داره و البته شاید براتون جالب باشه که بدونید این پلاگین برای نرم افزار Maya نیز ارائه شده ولی خیلی وقته که نسخه مایا اون آپدیتی رو نداشته. پلاگینی الان میخوایم نگاهی بهش داشته باشیم Phoenix FD نام داره و محصولی هست از سازنده انجین محبوب V-Ray یعنی کمپانی ChaosGroup که البته در پادکست 4 هم به انتشار نسخه جدید این پلاگین اشاره ای داشتیم.
 

نگاهی کلی به Phoenix FD

معرفی پلاگین Phoenix FD ابزاری جهت شبیه سازی سیالات در نرم افزار Autodesk 3ds Max
 
پلاگین Phoenix FD بعنوان یک Fluid Simulator بسیار قدرتمند شناخته میشه. خلا نبود یک شبیه ساز سیالات در نرم افزار 3ds Max باعث شده تا کمپانی های مختلفی بفکر ساخت افزونه هایی باشن که این کمبود رو در نرم افزار تری دی مکس جبران کنه که Phoenix FD یکی از همین افزونه هاست که چند سال پیش از طرف ChaosGroup سازنده انجین V-Ray ارائه شد و بسرعت تونست جایگاه خودش رو در بین کاربران این نرم افزار پیدا کنه و البته میشه گفت که از همون ابتدا به اینصورت قدرتمند ظاهر نشده بود ولی به مرور زمان و با توسعه های بسیار خوبش تونست به جایگاهی که الان داره برسه و هرروز هم میبینم محبوبیتش در بین هنرمندان جلوه های ویژه بیشتر و بیشتر میشه.
 
شاید این تصوری که در ذهن بسیاری از آرتیست ها شکل گرفته و اونم اینکه میبایست برای هر شبیه سازی از نرم افزار جدایی بهره گرفت، کمی کلیشه ای شده باشه ولی این علامت سوال همیشه در ذهن بسیاری از هنرمندان وجود داشته که چطور میشه به یک Fluid Simulator دسترسی داشت که بتونه شبیه سازی هایی مثل آتش، دود و انفجار رو در کنار شبیه سازی هایی مثل آب، مایعات، کف، قطرات و... رو باهم انجام بده. شاید کمی تخیلی بنظر برسه ولی این دقیقا کاریه که Phoenix FD انجام میده و حالا فکر میکنم بهتر میشه دلیل محبوبیت این پلاگین رو درک کرد.
 

شبیه سازی آب و آتش در Phoenix FD

معرفی پلاگین Phoenix FD ابزاری جهت شبیه سازی سیالات در نرم افزار Autodesk 3ds Max
 
صحبت درباره Fluid Simulation در این پلاگین بسیار طولانی هست و من فقط خیلی کلی میگم که شبیه سازی در Phoenix FD بطور کل به دو دسته تقسیم میشه. اول Fuel Simulation هست که امکان شبیه سازی آتش، انفجار و دود رو برای کاربران خودش فراهم میکنه. دومین بخش این پلاگین هم Liquid Simulation هست و همونطوری هم که از اسمش مشخصه برای شبیه سازی مایعات مورد استفاده قرار میگیره. شبیه سازی مایعات آپشن های مختلفی رو داره که از نسخه 2.0 به بعد هم خیلی گسترده تر شد و شاهد افزوده شدن قابلیت هایی مثل شبیه سازی Foam و Splashes نیز در اون بودیم.
 
معرفی پلاگین Phoenix FD ابزاری جهت شبیه سازی سیالات در نرم افزار Autodesk 3ds Max
 
شاید بارها و بارها در سایتهای مختلف عناوینی مثل Phoenix FD vs FumeFX و یا Phoenix FD vs RealFlow رو دیده باشید که خب این نشون دهنده اینه که این پلاگین در حوزه شبیه سازی سیالات چقدر گسترده عمل میکنه که بخش Liquid Simulation اون با نرم افزار بزرگی مثل RealFlow و بخش Fuel Simulation هم با پلاگین بزرگی مثل FumeFX مقایسه میشه. اما بعنوان یکی از شاخصه های اصلی این پلاگین میشه به تعامل کاملش با انجین V-Ray اشاره داشت. خب همونطوری که در ابتدا هم اشاره کردم این پلاگین توسط ChaosGroup سازنده انجین V-Ray ساخته شده و طبیعیه که پلاگینی هم که این کمپانی در این زمینه میسازه با انجین خودش کاملا سازگاری خواهد داشت و این اتفاق رو میتونیم بخوبی در Phoenix FD ببینیم و جالبه که خیلی ها این رو بعنوان یکی از دلایل اصلی محبوبیت Phoenix FD میدونن. البته هیچ شکی به قدرت Phoenix FD نیست ولی به هر حال ارتباط کامل با انجین قدرتمندی مثل V-Ray موضوع ساده ای نیست.
 
معرفی پلاگین Phoenix FD ابزاری جهت شبیه سازی سیالات در نرم افزار Autodesk 3ds Max
 
میدونید شاید در یک مقطع زمانی بخصوص در اوائل انتشارش این پلاگین هنوز نمیتونست اونطوری که باید توی Pipeline آرتیست ها جایگاهی رو داشته باشه. یعنی اگر کسی بدنبال شبیه ساز آتیش میگشت قطعا پلاگین FumeFX اولین و مهمترین گزینه برای اون بود و اگر هم کسی میخواست که شبیه سازی آب رو انجام بده خب نرم افزارهایی مثل ریل فلو و نایاد قدیم براش بهترین گزینه ها بودن ولی به مرور زمان داریم میبینیم که این پلاگین چطور تونسته جایگاه خوبی رو بین هنرمندان پیدا کنه. شاید بعضی ها عامل اصلی این محبوبیت رو کمپانی معروف سازنده میدونن یعنی ChaosGroup و درواقع تعاملش با وی ری ولی خب گذشته از اینها نمیشه پیشرفت ها و توسعه هایی که این پلاگین ظرف مدت کوتاهی که داشته رو نادیده گرفت.
 
دوستان من نمونه کارهایی که توسط کاربران این پلاگین انجام شده رو براتون جمع آوری و در یک ویدئو آماده کردم و گفتم شاید براتون جالب باشه که قبل از دانلودش، ابتدا نگاهی به کارهایی که باهاش انجام داده شده داشته باشید و اگه مورد قبولتون بود اونوقت پلاگین رو دانلود کنید و ازش لذت ببرید. این ویدئو درکل دو بخش اصلی شبیه سازی های این پلاگین رو شامل میشه. بخش Fuel Simulation ها و پس از اون هم Liquid Simulation هایی که با Phoenix FD انجام شده رو باهم دیگه میبینیم. دیدن ویدئو خالی از لطف نیست و پیشنهاد میکنم که از دستش ندید.
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 53 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 20 مگابایت

 
بنظرم این نمونه کارها واقعا خوب و درخور توجه بودن. البته من سعی کردم توی این مجموعه بهترین Test هایی که با Phoenix FD انجام شده رو براتون قرار بدم و قطعا جدای از اینها، کارهای برجسته تری هم با این پلاگین تاکنون انجام شده و فراموش نکنیم که Phoenix FD یک پلاگینه که داره در نرم افزار 3ds Max شبیه سازی سیالات رو بصورت کاملا فیزیکال انجام میده و این واقعا نکته مهمی است. درضمن این مساله طبیعیه که بعنوان مثال این پلاگین نمیتونه تمامی قابلیت ها و امکاناتی رو که شما در RealFlow داشتید رو در اختیارتون قرار بده ولی به هر حال بعنوان یک پلاگین که اینگونه شبیه سازی ها رو در داخل خود نرم افزار انجام میده، میتونه برای برخی از شبیه سازی ها نتیجه ای خوب و قابل قبولی رو برای شما داشته باشه. اگه احساس میکنید که Phoenix FD میتونه خواسته های شما رو در اینگونه شبیه سازی ها برآورده کنه، از قسمت زیر میتونید اون رو دانلود و در نرم افزار 3ds Max ازش استفاده کنید.
 
 
دوستان همونطوری که گفتم این پلاگین برای مایا هم عرضه شده. خب میدونید که پس از انتشار V-Ray برای مایا، کاربرانش این حق رو داشتن که بتونن از Phoenix FD نیز استفاده کنن و ChaosGroup هم این مساله رو بخوبی درک کرد و یک نسخه مخصوص نرم افزار مایا نیز منتشر شد ولی متاسفانه خیلی وقته که نسخه مایا آپدیتی رو نداشته و یجورایی به حال خودش رها شده. به هر حال اگه نسخه جدیدی از این پلاگین برای نرم افزار مایا هم ارائه بشه سعی میکنیم که هم اطلاع رسانی انجام بشه و هم اون رو در اختیارتون قرار بدیم.
 
امیدوارم که از این پلاگین نهایت استفاده رو ببرید و براتون مفید باشه
 
یادتون نره که دیدگاههای شما مهمترین بخش این وبسایت بوده و هست و این حضور شماست که این سایت رو سرپا نگه میداره. پس بازهم مثل همیشه منتظر دیدگاهها، نظرات و حضور گرمتون هستیم ...
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 60 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید