میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
فتوشاپ به ایستگاه بیستم رسید
شنبه 5 آبان 1397
در
اخبار دنیای CG

فتوشاپ به ایستگاه بیستم رسید

شنبه 5 آبان 1397
باسلام و درود خدمت همه دوستان و همراهان همیشگی وبسایت
 
بعد از مدتها بازهم با یک مطلب نقد و بررسی جدید خدمت شما عزیزان رسیدم تا اینبار نگاهی داشته باشیم به ویژگی های جدید نرم افزار Photoshop و احتمالا همونطوری که در جریان هستید چند روز پیش کمپانی ادوبی نسخه 2019 نرم افزارهای خودش رو عرضه کرد و در مطلب قبلی رضوان پورمرتضی نگاه دقیق انداخته بود به ویژگی های جدید After Effects CC 2019 و حالا اگه موافق باشید توی این مطلب هم نگاهی داشته باشیم به Adobe Photoshop CC 2019 و ببینیم محبوب ترین نرم افزار ویرایش عکس در دنیا توی این نسخه دستخوش چه تحولاتی شده.
 
00
 
بله دوستان نرم افزار محبوب فتوشاپ اینبار به ایستگاه بیستم رسید و امسال شاهد ارائه نسخه 20.0 از طرف کمپانی ادوبی بودیم و اگه بخوایم نگاهی تیتروار به مهمترین تغییرات این نسخه داشته باشیم میتونیم اونها رو به اینصورت دسته بندی کنیم.
  • افزوده شدن ابزار جدید Frame Tool برای کادربندی راحتتر
  • اضافه شدن یک پنجره برای تنظیم دقیق Content-Aware
  • امکان جدید Undo با همون کلیدهای معمول Ctrl + Z
  • مخفی بودن پیشفرض نشانگر Reference Point
  • امکان ادیت متون فقط با دابل کلیک
  • سادگی در تایید خودکار (Auto-commit) کادرها
  • امکان ترنسفورم متناسب (Transform proportionally) بصورت پیشفرض
  • امکان قفل کردن Workspace جهت جلوگیری از جا به جایی ناخواسته
  • امکان نمایش لحظه ای blend mode ها فقط با عبور موس
  • امکان Symmetry در حالت های مختلف
  • انتخابگر رنگ جدید بصورت Color Wheel
  • صفحه Home screen جدید
  • و برخی ویژگی های کوچک و کاربردی (به درخواست کاربران)
 
خب اگه موافق باشید در ادامه نگاهی به ویژگی هایی که در بالا به اونها اشاره کردیم، داشته باشیم.

Frame Tool

ویژگی اولی که قصد داریم به اون نگاهی داشته باشیم خیلی کاربردی و مفیده ولی چندان تازگی نداره. اگه شما کاربر نرم افزار InDesign بوده باشید حتما با ابزار Frame Tool اون آشنا هستید.
 
01
 
فتوشاپ با اضافه کردن این ویژگی قابلیت ایجاد فریم بعنوان ماسک و قرار دادن تصاویر با امکان فیکس شدن اندازه اون به میزان استاندارد Frame ایجاد شده، این ابزار رو در اختیار شما قراره میده تا بتونید بسادگی صفحات مورد نظر خودتون رو بصورت اصولی و البته سریع Layout و تنظیم کنید.

Content-Aware Fill

فتوشاپ از چندی پیش ابزاری رو در خودش اضافه کرده بود بنام Content Aware که حتما به یاد دارید. این ابزار برای اصلاح تصاویر و حذف المانها مورد استفاده قرار میگیرفت. اما توی این نسخه از نرم افزار فتوشاپ یعنی Adobe Photoshop CC 2019 شاهد اضافه شدن یک پنجره جدید بنام Content-Aware Fill هستیم.
 
02
 
با کمک پنجره Content-Aware Fill امکان اصلاح نمایش نتیجه بصورت لحظه ای، مشخص کردن نواحی برای Sample های مورد استفاده در اصلاح، مشخص کردن جهت برای چرخش و تغییر مقیاس در فرایند اصلاح بصورت Content-Aware و البته امکان ایجاد نتیجه بر روی یک لایه جدید بدون تغییر بر روی تصویر اصلی را شاهد هستیم.

Multiple Undo

خب حتما میدونید که عملکرد فتوشاپ درخصوص Undo و کلید Shortcut اون کمی متفاوت بود. تا پیش از این اگه شما در نرم افزار از کلید های Ctrl + Z استفاده میکردید، یکبار عمل Undo و مجددا عمل Redo صورت میگرفت.
 
03
 
اما دیگه از این پس در نرم افزار Adobe Photoshop CC 2019 کلیدهای Ctrl + Z میتونه به هرتعدادی که نیاز داشته باشید عمل Undo رو انجام بدید. فراموش نکنید که این ویژگی بصورت پیشفرض روی فتوشاپ فعال هست اما درصورتی که شما با همون کلیدهای ترکیبی قبل یعنی Ctrl + Alt + Z راحتتر هستید، فقط کافیه تیک Use Legacy Undo Shortcuts رو فعال کنید تا بتونید مثل گذشته از فتوشاپ استفاده کنید.

چند ویژگی کاربردی

Double-click to edit text : از این پس برای ویرایش متون در نرم افزار فتوشاپ نیازی نیست که حتما از تولبار ابزار Text رو انتخاب کنید. فقط کافیه روی لایه متن دوبار کلیک کنید تا حالت ویرایش متن برای شما فعال بشه و بتونید متن مورد نظرتون رو تغییر بدید.
 
Auto-commit : تایید خودکار و یا همون Auto-commit یکی دیگه از ویژگی های کاربری هست که خیلی میتونه توی سرعت عمل در نرم افزار تاثیرگذار باشه. اگه یادتون باشه توی نرم افزار فتوشاپ موقعیت هایی وجود داشت که باید کادر درحال ویرایش رو تایید میکردید که بهش گفته میشد commit مثل زمانی که متنی رو مینوشتید و یا درحال Transform لایه ای بودید و عموما اینکار توسط کلیدهای Enter و یا Ctrl + Enter انجام میشد. حالا دیگه اینکار فقط با یه کلیک خارج از اون کادر امکانپذیر شده. پس فراموش نکنید که در Photoshop CC 2019 وقتی متنی رو مینویسید و یا ویرایش میکنید و یا درحال ترنسفورم آبجکت، تصویر و یا شیپی هستید فقط کافیه یک کلیک در فضای بیرون از کادر بکنید تا عمل commit بصورت خودکار صورت بگیره.
 
Transform proportionally by default : اما یکی دیگه از تغییراتی که توی بخش Transform ها بوجود اومده مربوط میشه به امکان ترنسفورم proportionally بصورت پیشفرض. این واژه (proportionally) یعنی تغییر اندازه آبجکت بصورت متناسب با درنظر گرفتن طول و عرض اون که تا پیش از این درهنگام Transform باید کلید Shift رو نگه میداشتید که از این پس چنین کاری نیاز نیست و به راحتی میتونید اینکار رو انجام بدید.
 
Lock Workspace : حتما بارها برای شما هم پیش اومده که وقت کار کردن با نرم افزار فتوشاپ اشتباها با موس کلیک و درگ کنید و باعث جداشدن یک پنجره از UI نرم افزار بشید و مجبور باشید وقتی رو صرف قرار دادن اون پنجره در محل قبلیش بکنید.
 
04
 
خب در Photoshop CC 2019 این مشکل با قابلیت Lock Workspace کاملا برطرف شده و شما میتونید محیط کاری خودتون در نرم افزار رو هنگام کار کردن قفل کنید تا از بهم ریختن ناخواسته اون جلوگیری بشه.

Blend mode preview

حتما با Blend Mode ها کار کردید. مد هایی که میتونید روی لایه خودتون بندازید و اونو با تصویری که درحال ویرایشش هستید ترکیب کنید. البته بخاطر زیاد بودن مدها باید برای تنظیم و ترکیب شدن بهتر لایه مدهای مختلفی رو تست کنید و اینکار یعنی باید دائما لیست کشویی Blend Mode رو باز کنید، یک مد رو انتخاب و اونو اعمال کنید تا نتیجه رو ببینید. اینکار خیلی زمانبر و البته کمی هم آزاردهنده بود.
 
05
 
خب این مشکل توی Photoshop CC 2019 رفع شده و زمانی که لیست کشویی Blend Mode رو باز میکنید فقط کافیه با موس روی مدها برید و بصورت لحظه ای نتیجه کار رو میتونید توی صفحتون ببینید.

Symmetry mode

ابزاری جدید و بی نهایت کاربردی خصوصا برای کسانی که از فتوشاپ برای طراحی دیجیتال استفاده میکنن. شاید بشه گفت که این ابزار Symmetry mode بعنوان یکی از مهمترین توسعه های این نسخه از نرم افزار فتوشاپ بحساب میاد.
 
06
 
بله از این پس شما میتونید با کمک این بخش یعنی Symmetry mode و قلم خودتون یک تصویر قرینه در حالت های مختلف مثل Vertical, Horizontal, Dual Axis, Diagonal, Wavy, Circle, Spiral, Parallel Lines, Radial و... ایجاد کنید.

Color Wheel

انتخابگر جدید رنگی بصورت دایره ای یکی دیگه از ویژگی های جدید نرم افزار Adobe Photoshop CC 2019 بحساب میاد که میتونید تصویری از این انتخابگر جدید رنگی رو در قسمت زیر مشاهده کنید.
 
07
 

چند ویژگی کوچک و کاربردی دیگر ...

Math in number fields
 
08
 
ریاضیات در اعداد فیلدها یکی از ویژگی هایی بود که تا پیش از این توی نرم افزارهای دیگه ای مثل After Effects شاهدشون بودیم و حالا این ویژگی بر روی نرم افزار فتوشاپ هم اضافه شده. شما بسادگی میتونید اعداد درون فیلد ها رو با علائمی مثل (*) (-) (+) و ( (/ اونها رو ضرب، کسر، جمع و تقسیم کنید.
 
 
Long layer names
 
09
 
نامهای طولانی از این پس توی بخش لایه ها امکان نمایش دادن رو دارن. تا پیش از این وقتی نام لایه ای خیلی طولانی میشد فتوشاپ ادامه نام رو به ... تغییر میداد و امکان مشاهده نام کامل نبود. ولی حالا شما میتونید با نگه داشتن نشگانگر موس روی اون لایه بصورت tooltip نام کامل اون لایه رو مشاهده کنید.
 

دوستان البته ویژگی های بیشتری توی این نسخه از فتوشاپ دیده میشه مثل امکان تنظیم مقیاس فونت های UI بر اساس مقیاس محیط کاربری (Scale UI To Font) و همینطور امکان معکوس کردن سریع تصویر با کمک ابزار Flip document view که در منوی View اضافه شده و البته Home screen جدید که مطمئنم برای کسانی که نسخه قانونی دارن خیلی میتونه جذاب و لذت بخش باشه. اما دیگه فرصتی نیست تا درباره تک تک این ویژگی ها باهم صحبت کنیم.
 
بصورت کلی میتونم این نسخه از فتوشاپ رو یک بروزرسانی خیلی خوب و قابل قبول بحساب بیارم. البته فراموش نکنید که کمپانی ادوبی هیچگونه وجه اضافه ای رو از کاربرانش برای این نسخه های جدیدی که عرضه میکنه نمیگیره و کاربران هنچنان بصورت اجاره ای (Subscription) میتونن از این نرم افزارهای فوق العاده استفاده کنن و از آپدیت های بی نظیر اونها لذت ببرن.
 
لینک دانلود این نسخه از نرم افزار فتوشاپ رو در تالار گفتگو قرار میدم تا دوستانی که تمایل به استفاده از اون رو دارن بتونن دانلود کنن.
 
حتما نظرتون رو درباره این نسخه از نرم افزار فتوشاپ برامون بنویسید. بی صبرانه منتظر خوندن نظرات شما هستم ...
 
یاحق
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 29 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید