میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
site-roadmap-1394
چهارشنبه 27 اسفند 1393
در
اخبار سایت

پیش بسوی آینده (برنامه های سایت در سال 1394)

چهارشنبه 27 اسفند 1393
بازهم به انتهای یک سال دیگه رسیدیم و اولین چیزی که به ذهنمون میرسه اینه که چقدر زود گذشت. انگار همین دیروز بود ... اما واقعا خیلی خوشحالیم که تونستیم یکسال دیگه در خدمت شما باشیم و چه افتخاری بزرگتر از این که در سال 93 لحظه به لحظه و قدم به قدم در کنار شما بودیم و شما عزیزان هم مثل همیشه با حضور و همراهی گرمتون تنهامون نگذاشتید.
 

مروری بر سال 1393

01-1393
 
طبق معمول هرسال ابتدا میخوایم به مسیرمون نگاه کنیم، کمی سرمون رو به عقب برگردونیم و ببینیم راهی که طی شد چطور بود و در سال 93 تونستیم چه کارهایی که انجام بدیم. خب سال گذشته قول هایی رو به شما دادیم مثل راه اندازی یک محتوای صوتی بنام پادکست که خوشبختانه این امر محقق شد و امسال تونستیم با 8 شماره از این پادکست ها از طریق صدا هم باهم در ارتباط باشیم. اما بخش هایی مثل مقالات و انتشار مطالبی مثل نقد و بررسی از دیگر اهداف سایت در سال 93 بود که خوشبختانه میتونم بگم اینها هم استارت خوبی رو داشتن. البته شاید بشه گفت که در حد انتظار نبوده ولی وقتی شروعی داشته باشه حتما ادامه هم خواهد داشت.
 
اما جدای از مواردی که حتی قولش رو داده بودیم ما کمی پامون رو فراتر هم گذاشتیم. بخش آموزشهای وبسایت فعال شد، مساله ای که من بشخصه اصلا فکرش رو نمیکردم که در سال 93 فرصت و امکانش فراهم بشه اما با کمک نویسندگان وبسایت بخش آموزشها به یکی از فعالترین قسمت های سایت تبدیل شد.
 
02-tutorials
 
بخش تالار گفتگوی سایت هم دستخوش تحولات زیادی شد که دلیل اصلی این موضوع خود شما بودید و مطمئنم که در جریان اکثر توسعه های این بخش نیز هستید. خوشبختانه در سال 93 تونستیم اتفاقات بسیار مثبت و قابل توجهی رو در بخش تالار گفتگو شاهد باشیم و امیدوارم که در سال 94 هم به همین ترتیب باشه.
 
ولی خب به هرحال مواردی هم بود که میسر نشدن مثل مصاحبه و بخش سخت افزار در مطالب سایت. البته حتما میدونید که تالارهای سخت افزار در انجمن راه اندازی شدن ولی خب قرار بر این بود تا بتونیم مطالبی در رابطه با سخت افزار که یکی از بخش های مهم در حوزه CG محسوب میشه رو هم داشته باشیم ولی خب بخاطر یکسری ناهماهنگی ها این امر محقق نشد. اما هنوز امید داریم که در سال 94 بتونیم این کمبودها رو جبران کنیم.
 

نقشه راه در سال 1394

در سال جدیدی که تا چند روز دیگه آغاز میشه شاید بد نباشه تا کمی تغییر تاکتیک داشته باشیم. اینبار بیاییم و بجای اضافه کردن فعالیت های جدید کمی به داشته هامون توجه کنیم و سعیمون رو بر این بگذاریم که با گسترش اونها به نتیجه ای شاید صدها برابر بهتر از یک کار جدید دست پیدا کنیم.
 
اگر کمی توجه کنیم متوجه میشیم که درحال حاضر ما بخش های بسیار ارزنده و متنوعی رو داریم که فعالیت های اونها رو خیلی خیلی میشه گسترش داد. یکی از این بخش ها بلاگ صوتی نام داره که درحال حاضر فقط آیتم پادکست در این بخش فعاله و من همینجا این قول رو بهتون میدم که در سال جدید شاهد فعالیت های متنوعی در بخش صوتی وبسایت خواهید بود.
 
از طرف دیگه بخشی رو داریم بنام معرفی ابزار که همیشه مورد توجه شما دوستان بوده و بعنوان یکی از محبوبترین بخش ها محسوب میشه. اما شاید خلاصه بودن اکثر مطالب این بخش به پلاگین های یک نرم افزار کمی آزار دهنده باشه ! از همین رو در سال جدید تلاشمون رو خواهیم کرد تا بتونیم طیف گسترده ای از نرم افزارها، پلاگین ها و اسکریپت های مرتبط با این حوزه رو پوشش بدیم. شاید بصورت موردی بتونم به این موضوع هم اشاره کنم که یکی از مهمترین هدف ها معرفی پلاگین ها و اسکریپت های نرم افزارهایی همچون After Effects و Maya است. و البته معرفی نرم افزارهای کاربردی هم جایگاه خودش رو خواهند داشت.
 
03-more
 
حالا که صحبت از افتر افکتز شد یاد موضوعی افتادم و اونم اینکه شاید در حوزه Visual Effects اونطوری که باید و شاید فعالیت نداشتیم. البته یکی از بخش های جدیدمون بررسی جلوه های ویژه آثار بزرگ سینمایی است ولی فکر میکنم کافی نبود و لازمه تا کمی دقیقتر به جزئیات و تکنیک های موجود در حوزه VFX بپردازیم. حتی شاید بتونیم آموزشهای ویدئویی هم در اینباره داشته باشیم که اطمینان دارم جذابیت های خاص خودش رو داره.
 
یکی از مواردی که شاید به جرات میشه گفت که در سال 93 توی مطالب سایت اصلا بهش نپرداختیم بخش معماری بود که اتفاقا این رشته در سایت دوستداران و علاقمندان زیادی رو داره. بر اساس قولی که از همکاران فعالمون در این رشته دادن میتونم بگم که در سال 94 یکی از اهداف ارائه مطالب و آموزشهای کاربردی در این حوزه خواهد بود. اینکه بتونیم نه فقط در بخش نرم افزاری بلکه در تمامی شاخه های معماری ورود کنیم و با ارائه محتوای ارزشمند و مفید دوستان علاقمند به این رشته رو هم راضی نگه داریم.
 
و اما بعنوان آخرین بخشی که قصد گسترش و توسعه فعالیت های اون رشته در سایت رو داریم میتونم به Game اشاره کنیم. البته در سال پیش در این زمینه خیلی منفعل نبودیم و میتونم به مقالاتی که در زمینه گیم انجین های مختلف منتشر شد اشاره کنم و همینطور پوشش خبری از رویداد مهمی مثل GDC و اگر تمامی فعالیت های سال گذشته در حوزه بازی های رایانه ای رو صرفا یک شروع بحساب بیاریم، قطعا در سال جدید با طیف گسترده تر و وسیع تری از این دست مطالب و محتواها در خدمت شما خواهیم بود.
 
مجله ایستگاه گرافیک
 
04-mag
 
خب میدونید دوستان جدای از سیاست جدید سایت در سال جدید یعنی توسعه بخش های موجود به هرحال باید انتظار فعالیت جدیدی رو هم داشت باشیم و چه چیزی بهتر از مجله ای که استارتش از سال 93 در تالار گفتگو خورد. مجله ای که قراره بعنوان اولین مجله فارسی زبان الکترونیکی (PDF) در زمینه گرافیک سه بعدی و انیمیشن سازی بصورت تخصصی فعالیتش رو شروع کنه.
 
اما تاکنون این مجله تونسته مسیر طولانی رو با کمک و همراهی شما طی کنه و ما تونستیم برای مجله تازه تاسیس خودمون یک نام رو انتخاب کنیم. با پیشنهادات بسیار خوب شما مجله نام پیدا کرد و اونم چیزی نبود جز ایستگاه گرافیک (CG Station) و همینطور در فاز بعدی تونستیم بخش مستقلی رو در تالار گفتگو برای این مجله نوپا راه اندازی کنیم. درحال حاضر میتونم بگم که شاید بیش از 90 درصد پیش نیازهای این مجله تامین شده. مثل نام، دامنه (www.cgstation.ir)، انتخاب تیم تحریریه و ... که امیدوارم در سال 94 با کمک و حمایت های همیشگی شما این مجله بتونه بصورت رسمی فعالیت خودش رو آغاز کنه.
 

بخش کتابخانه شکست خورد !

به هرحال وقتی همیشه صحبت از پیشرفت ها و موفقیت هاست، باید این روحیه رو هم داشته باشیم که کمی از شکست ها صحبت کنیم و خب بخش کتابخانه یکی از اونهاست. حدود 3 سال پیش که این بخش با نام (کتابها و مجلات) کلید خورد اهداف و خیلی خوبی براش وجود داشت که کمترین اون بوجود آوردن یک کتابخانه کامل و ارزشمند از انواع کتابها و مجلات عرصه CG بود که خب از همون سالهای اول مشکلات این بخش شروع شد. جدای از مشکلات فنی که دائما با اونها درگیر بودیم، متاسفانه امکان ارائه بسیاری از کتابها در این بخش میسر نبود ! مشکلاتی مثل کپی رایت، حق نشر و... باعث شده که این بخش نهایتا به نقطه بازنشستگی خودش نزدیک بشه.
 
05-lib-off
 
در سال 94 بصورت مرحله به مرحله آیتم های موجود در این بخش حذف و در نهایت تا 3 ماه آینده بخش کتابخانه بصورت کلی از وبسایت حذف خواهد شد. اما اگه نیمه پر لیوان رو نگاه کنیم میشه به این موضوع هم اشاره داشته که شاید این موضوع باعث بشه که تا دیگر فعالیت هایی که در غالب محتویات متنی (PDF) توی سایت وجود داره مثل بخش دانشنامه و البته مجله جدید و تازه تاسیس بیش از پیش بها بدیم و تلاشمون رو بکنیم که اونها بعنوان یکی از فعال ترین بخش های سایت در سال 94 باشن.
 

گسترش فعالیت های گروهی

یکی از زیباترین اتفاقاتی که در سال گذشته توی تالار گفتگو شاهدش بودیم فعالیت های گروهی بود که شکل میگرفت. شاید ذهنیت نه چندان خوبی که همگی از فعالیت های گروهی رو در فضای مجازی داریم باعث شده که ما اکثر اعتقادی به اونها نداشته باشیم اما سال گذشته این مساله بخوبی ثابت شد که همیشه همه چیز سیاه نیست و اگر اراده لازم وجود داشته باشه همه چیز امکانپذیر میشه. از همین رو تصمیم گرفتیم که در سال جدید تمام تلاش خودمون رو بکار بگیریم تا اینگونه فعالیت ها گسترش پیدا کنه.
 

 
بازهم تکرار میکنم که سیاست اصلی سایت و گروه در سال جدید گسترش فعالیت هایی هست که درحال حاضر اونها رو داریم و اطمینان دارم که پیشروی مسیر بر اساس توسعه فعالیت های وجود خیلی خیلی میتونه موفق تر اضافه کردن فعالیت های جدید باشه چراکه فراموش کردن بخش های فعال فعلی که میتونن خیلی فراتر از جایگاه فعلیشون باشن، خیلی کار عاقلانه ای نخواهد بود. و البته بدون تردید تمام هدف ما جلب رضایت شما هنرمندان عزیز هست.
 
بازهم تکرار میکنم این جایگاهی که هستیم بدون همراهی شما به هیچ وجه نمیتونست امکانپذیر باشه و قطعا طی کردن مسیری که در پیش داریم هم بدون همراهی شما غیرممکن خواهد بود. درضمن بی صبرانه مشتاقیم تا دیدگاه شما رو در رابطه با اهداف جدید بدونیم. و البته یک سوال مهم : به نظر شما فعالیت های سایت در سال 1393 چطور بود ؟
 
پس منتظر شما هستیم ...
 
سال نو بر شما مبارک
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 73 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید