میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
snowflow-overview
سه‌شنبه 9 آبان 1391
در
مقالات

زمستان به سبک تری دی مکس

سه‌شنبه 9 آبان 1391
سلام
 
امروز هم مثل همیشه با معرفی یه اسکریپت توسعه یافته و در اصل یه پلاگین در خدمتتون هستم . دیدم دیگه کم کم داریم وارد فصل سرما میشیم و معرفی این پلاگین هم بی مناسبت نیست !
پلاگین مورد نظر ما نامش هست SnowFlow و همونطوری که از نامش معلومه فعالیت این پلاگین در زمینه ساخت و شبیه سازی برف در نرم افزار تری دی مکسه . اما اینجا اول لازمه که ساخت و شبیه سازی برف رو در تری دی مکس دسته بندی کنیم . به عنوان مثال من ایجاد برف رو در مکس به سه بخش تقسیم میکنم :
  1. بارش برف
  2. برف نشسته بر روی زمین و یا اجسام
  3. شبیه سازی تغییر فرم برف در انیمیشن ها
بخش اول یعنی بارش برف که صد در صد نیازی به پلاگین نداره و توسط سیستم ذره ای قابل شبیه سازی هست . در تری دی مکس یک نوع سیستم ذره ای وجود داره به نام Snow که دقیقا کارش همینه یعنی شبیه سازی بارش برف .خب حالا میریم سراغ بخش دوم یعنی ساخت برف نشسته بر روی زمین و یا اجسام . ساخت این حالت بستگی به محیط و کار شما داره ، شاید شما یه زمین وسیع داشته باشید و با ساخت یه پلان بر روی این زمین و اعمال اصلاحگر نویز کار ساخت برف شما رو انجام بده اما زمانی که شما در صحنتون چند تا درخت و بوته هم داشته باشید دیگه موضوع فرق میکنه . در این زمان دیگه نمیتونید یه پلان روی درختتون بندازید به عنوان برف و ساختن ذره به ذره برف نشسته بر روی تک تک شاخه ها بصورت دستی تقریبا غیرممکنه . یه چیزی رو دقت کردید که من چند وقته چه قدر به درخت و بوته و... گیر دادم :)) در اینجاست که این پلاگین هنر اصلی خودش رو نشون میده . اینکه من دارم درباره برف نشسته بر روی زمین و اجسام صحبت میکنم شاید خیلی نشه با کلمات توصیفش کرد به همین خاطر یه تعداد تصویر رو در قسمت زیر قرار میدم که کامل با این مبحث آشنا بشید :
 
معرفی پلاگین SnowFlow ابزاری جهت شبیه سازی برف در 3ds Max
 
معرفی پلاگین SnowFlow ابزاری جهت شبیه سازی برف در 3ds Max
 
معرفی پلاگین SnowFlow ابزاری جهت شبیه سازی برف در 3ds Max
 
این تصاویری که دیدی مربوط میشدن به برف نشسته بر روی زمین و یعنی کار اصلی SnowFlow و اگه فراموش نکرده باشید هنوز یه بخش دیگه مونده یعنی " شیه سازی تغییر فرم برف در انیمیشن ها " .
خیلی قبل از انتشار پلاگین SnowFlow اسکریپتی توسط همین سازنده منتشر شده بود به نام SnowPrint که کارش در زمینه شبیه سازی تغییر حالت آبجکت در نرم افزار تری دی مکس بود . درسته که نام این اسکریپت قدیمی SnowPrint هست ولی کارش فقط منحصر به برف نیست . مثلا با همین میتونید حالت رد پا راه رفتن در شن و ماسه و... رو شبیه سازی کنید . و خروجی کار شما در SnowPrint تصاویری هستند که میشه از اونها در displacement map و یا bump map  استفاده کرد .
حالا یک نسخه از همین اسکریپت SnowPrint بر روی پلاگین SnowFlow اضافه شده . این کار واقعا یک حرکت عالی از طرف سازنده این پلاگین بود و در اصل یک تحول عظیم رو در این پلاگین بوجود اورد .
خب تصور کنید که کاراکتر شما قراره از روی برفی که ساختید عبور کنه ، اولین نکته ای که بهش توجه میشه تغییر حالت برف در جای پای کاراکتر هست که ساختش با SnowPrint دیگه کار سختی نیست .
 
برای آشنایی بیشتر با این بخش هم پیشنهاد میکنم ویدئو کوتاه زیر رو ببینید :
 
 
این پلاگین درحال حاضر در دو نسخه SnowFlow و SnowFlow Pro منتشر شده که تفاوت عمده این دو در زبان برنامه نویسیشونه . نسخه معمولی به زبان مکس اسکریپت نوشته شده و نسخه Pro به زبان C++ . صد در صد نسخه Pro خیلی بهتره ولی باید بگم که متاسفانه این نسخه هنوز کرک نشده .
توجه داشته باشید که گفتم "تفاوت عمده" این دو در زبان برنامه نویسیشون هست چون غیر از زبان برنامه نویسی قابلیت های خوبی در نسخه Pro وجود داره . در قسمت زیر دو تصویر میزارم که اولی با نسخه معمولی ساخته شده و دومی با نسخه Pro :
 
معرفی پلاگین SnowFlow ابزاری جهت شبیه سازی برف در 3ds Max
معرفی پلاگین SnowFlow ابزاری جهت شبیه سازی برف در 3ds Max
 
در اینجا SnowFlow نسخه 1.8 رو براتون میزارم . این نسخه برای مکس 2009 تا 2012 نسخه 32 و 64 بیتی هستش . آخرین نسخه SnowFlow منتشر شده تا کنون 1.9 هست که تا مکس 2013 رو ساپورت میکنه ولی متاسفانه این نسخه هم هنوز بصورت عمومی منتشر نشده ;)
 
ویرایش 1 : لینک دانلود فایل نصبی با کرک برای مکس 2009 تا 2011 اضافه شد .
 
امیدوارم که از این مطلب لذت برده باشید و مفید واقع شده باشه .
 
باز هم تاکید میکنم که منتظر نـــــــظرات شما عزیزان هستم .
 
مطالب سایت رو هم بدون ذکر منبع www.Mostafa3D.com کپی نکنید !
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 57 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید