میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
tehran-acm-siggraph-opening
چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393
در
اخبار دنیای CG

در افتتاحیه Tehran ACM SIGGRAPH چه گذشت ؟

چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393
بعد از ظهر روز سه شنبه 30 اردیبهشت افتتاحیه Tehran ACM Siggraph در دانشگاه امیر کبیر تهران برگزار شد. البته همونطوری که میدونید قبلا خبر برگزاری این رویداد رو در مطلبی به اطلاع شما رسونده بودیم که البته سوالات زیادی درباره این افتتاحیه برای شما بوجود اومد و به همین خاطر تصمیم گرفتم تا به اونجا برم و گزارشی رو از این رویداد براتون آماده و در اختیارتون قرار بدم. خب پس در این مطلب سعی میکنم خیلی خلاصه و کوتاه چکیده ای از صحبت ها و اتفاقات افتتاحیه Tehran ACM Siggraph رو به اطلاع شما دوستان برسونم.
 
اول اینکه قرار بود این نشست در ساعت 17 شروع بشه ولی به دلایلی با کمی تاخیر همراه بود. سالن در همون ابتدا هم تقریبا تکمیل شده بود که رفته رفته افراد بیشتری حضور پیدا کردن و میشه گفت که سالن آمفی تئاتر کاملا پر شد و نهایتا در حدود ساعت 17:20 با حضور چهار عضو هیئت موسس اون یعنی جناب امیر حسین فصیحی، مهرداد آشتیانی، یاسر ژیان و البته امیرحسین عرفانی برنامه افتتاحیه Tehran ACM Siggraph آغاز شد.
 
گزارشی از افتتاحیه رویداد Tehran ACM SIGGRAPH در دانشگاه امیرکبیر تهران
 
در ابتدا امیرحسین عرفانی صحبت رو با معرفی اهداف اصلی این برنامه شروع کردن. اینکه قرار هست در این افتتاحیه چه بخش های مورد بررسی قرار بگیره که این بخش ها شامل معرفی کلی ACM SIGGRAPH که این معرفی از واژه سیگراف آغاز شد تا تاریخچه ای از اون و سپس معرفی Chapter هایی که با عنوان Professional Chapter شکل گرفتن و نمایش نقشه ای از تمامی Chapter هایی که در شهرهای مختلف دنیا وجود داره که تهران هم شاملش میشد و صحبت درباره همین Chapter تهران. درباره کلمه Chapter بقول جناب عرفانی شاید نشه معادل فارسی براش پیدا کرد و به گفته ایشون میشه اینطوری تعریفش کرد که Chapter ها درواقع یک نماینده ای از سیگراف در شهر های مختلف دنیا هستن و پس از اون درباره عضویت، مزیت ها و روشهای عضو گیری صحبت شد که در ادامه خیلی خلاصه به اونها اشاره میکنیم.
 
گزارشی از افتتاحیه رویداد Tehran ACM SIGGRAPH در دانشگاه امیرکبیر تهرانصحبت درباره معرفی SIGGRAPH رو جناب مهرداد آشتیانی ادامه دادن. اینکه هدف اصلی Special Interest Group رشد و پیشرفت صنعت گرافیک و Interactive Techniques بود و مباحثی پیرامون شاخه های مختلفی که SIGGRAPH امروز در اون میبینیم. در ادامه صحبت هایی درباره خلع های موجود در زمینه CG در ایران اشاره میشه و نبود رشته های آکادمیک در دانشگاهها که البته ابراز امیدواری کردن که این کمبودها با توسعه و پیشرفت همین رویداد Chapter تهران رفته رفته کمتر بشه. همچنین ایشون در ادامه صحبتها به مباحث مختلفی درباره SIGGRAPH پرداختن مثل Technical Papers ها نمایش نمونه هایی از مقالات تخصصی که استودیو های بزرگی مثل پیکسار و دیزنی طی این سالها در SIGGRAPH  ارائه کردن و استفاده از همین Paper ها در انیمیشن های خودشون و البته اشاره به انواع اتفاقات مختلفی که در حوزه سیگراف شکل گرفته مثل Courses Exhibition ،Emerging Technologies ،International Resources ،Job Fair ،Keynote Speakers ،Posters و...
 
البته دوستان میدونم که شما با SIGGRAPH آشنایی کامل دارید و فکر نمیکنم نیازی باشه تا تمامی صحبت هایی که در اینباره صورت گرفته رو براتون بازگو کنم. و صحبتهای جناب آشتیانی با نمایش انیمیشن کوتاه جدید پیکسار یعنی Blue Umbrella به پایان رسید.
 
گزارشی از افتتاحیه رویداد Tehran ACM SIGGRAPH در دانشگاه امیرکبیر تهران
 
پس از اون صحبتهای جناب امیر حسین فصیحی شروع شد که محور اصلی صحبتهای ایشون درباره Chapter تهران بود. ایشون هدف اصلی راه اندازی این Chapter رو ایجاد یک نهادی جهت فعالیت، رشد و توسعه در زمینه های Computer Graphics و Interactive Techniques در ایران توصیف کردن. در ادامه درباره فعالیتهای اصلی Chapter تهران صحبت شد و به گفته ایشون قطعا مهمترین اونها برگزاری یکسری رویداد خواهد بود مثل یک زیر مجموعه ای از اتفاقاتی که در کنفرانس های اصلی سیگراف شکل میگیره و ما میتونیم اونها رو در Chapter تهران داشته باشیم. در ادامه صحبتهای جناب فصیحی بخش های مختلفی از این Chapter معرفی شد. فعالیتهایی مثل کارگاهها، سمینارها، نمایشگاهها، مسابقات و... همچنین ایشون اضافه کردن که عضویت در Chapter تهران برای سال اول رایگان خواهد بود. در ادامه درباره مزیت هایی که عضویت در این Chapter داره توضیحاتی ارائه شد که این مزیت ها در دو بخش داخلی و خارجی تقسیم میشه. خب در بخش داخلی اینکه اعضا میتونن به بخش های مختلفی دسترسی داشته باشن مثل دسترسی به محتوای پایگاه اینترنتی Chapter تهران، شرکت در رای گیری ها و... اما در بخش بین المللی از اونجایی که Chapter تهران کاملا متصل هست به بدنه SIGGRAPH اصلی و نشانی اینترنتی این Chapter درواقع ساب دامنه آدرس اینترنتی سیگراف اصلی هست و طبیعیه که فعالیتهایی که در این Chapter انجام میشه میتونه در سیگراف نیز بازتاب داشته باشه و یک راه تعاملی هست با SIGGRAPH و البته میتونه پل ارتباطی باشه با Chapter های دیگه و ایشون در ادامه از همه دعوت به همکاری کردن که در این Chapter حضور پیدا کنن که این حضور میتونه از یک ایمیل ساده شروع بشه تا حضور فعال در رویدادها چه بعنوان شرکت کننده و چه بعنوان ارائه دهنده.
 
در انتها نیز جناب امیرحسین عرفانی بعنوان بخش پایانی این جلسه توضیحاتی رو ارائه دادن اینکه چه کارهایی تاکنون برای این Chapter انجام شده. اینکه شکل گیری Chapter تهران درواقع از حدود 5 ماه پیش شروع شده بوده و اینکه Chapter ها با کنفرانس ها و نمایشگاهایی که با نام SIGGRAPH برگزار میشه کاملا دو مقوله متفاوتی هستن و ایشون در ادامه صحبتهای آقای فصیحی به این نکته اشاره داشتن که کارگاهها، سمینارها و درکل رویدادهای Chapter تهران قرار هست که در نیمه دوم مهر ماه امسال اتفاق بیوفته. مساله مهم بعدی که بهش اشاره شد اینکه فعلا ما این امکان رو نداریم تا نمایشگاه سیگراف رو در ایران برگزار کنیم ! (شاید این پاسخ سوال بسیاری از دوستان باشه) ولی در ادامه جناب عرفانی به این نکته هم اشاره داشتن که با وجود اینکه امکان برگزاری نمایشگاه سیگراف رو نداریم ولی میتونیم یک Chapter اکتیو و فعال رو داشته باشیم. همچنین ایشون در انتها اضافه کردن که شما هم اکنون با مراجعه به وبسایت Chapter تهران و با پرکردن یک فرم ساده میتونید عضویت خودتون رو در این Chapter تکمیل نمایید.
 
دوستان امیدوارم که با مطالعه این گزارش کلیاتی از این افتتاحیه و درواقع این رویداد Tehran ACM Siggraph متوجه شده باشید.
 
با آرزوی موفقیت روز افزون برای تک تک شما
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 21 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید