میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
پلاگینی که دنیای شبیه سازی در 3ds Max را دگرگون کرد
سه‌شنبه 26 آذر 1398
در
معرفی ابزار

پلاگینی که دنیای شبیه سازی در 3ds Max را دگرگون کرد

سه‌شنبه 26 آذر 1398
به یاد ایام قدیم امروز با معرفی یک پلاگین جدید در خدمت شما دوستان رسیدم. پلاگینی که توی این چند ماه اخیر سرو صدای زیادی بپا کرد و وقتی یکم دقیقتر بهش نگاه کنیم متوجه میشیم که همین افزونه به تنهایی میتونه دنیای شبیه سازی ها در نرم افزار 3ds Max رو کاملا متحول کنه. فقط یک پلاگین قدرتمند در بخش Particle System میتونست بخش داینامیک مکس رو دگرگون کنه و Tyson Ibele بخوبی از این موضوع اطلاع داشت. پس سرانجام تلاش های اون شد پلاگینی بنام TyFlow که حالا حتی نظر اتودسک رو هم به خودش جلب کرده.
 
01-tyson
 
ابتدا اجازه بدید خیلی کوتاه Tyson Ibele رو خدمتتون معرفی کنم. این شخص کسی نیست جز سازنده پلاگین TyFlow که یک انیماتور فعال و خوش ذوقه که در تورنتو کانادا زندگی میکنه. اون درحال حاضر در شرکتی بنام MAKE مشغول فعالیته و در زمان های خالی خودش مشغول ساخت بازی های ویدیویی برای موبایله و حالا با خلق TyFlow وارد مرحله جدیدی از فعالیت در دنیای CG شده.
 
02
 
پلاگین TyFlow درواقع یک سیستم شبیه ساز ذرات در نرم افزار 3ds Max بحساب میاد و اگه کمی بخوام دقیقتر اونو توضیح بدم میتونم بگم که TyFlow یک نسخه توسعه یافته از همون PFlow مکسه. اما واژه (توسعه یافته) شاید کم لطفی برای این پلاگین بحساب بیاد چرا که این پلاگین خیلی از معادلات گذشته شبیه سازی ذرات در مکس رو به هم زده و حالا با کمک این پلاگین مکس وارد فاز جدیدی از شبیه سازی شده.
 
حتما برای شما هم پیش اومده که ساعتها، روزها و حتی هفته ها درگیر شبیه سازی ذرات با سیستم ذره ای مکس باشید. مشکلاتی از قبیل سرعت پایین بدلیل عدم استفاده از تمامی هسته های پردازنده، عدم یکپارچگی با سایر بخش های داینامیکی مکس، سیستم Cache ضعیف و ... که همه اینها تا حد زیادی عذاب آور و کلنجار رفتن با اونها بعضا غیرممکنه. حالا TyFlow همون سیستم شبیه ساز ذرات رو با امکاناتی به مراتب بیشتر و قدرتمندتر بازنویسی کرده که در درجه اول میشه به موضوع Multi Thread بودن تمامی Nod ها اشاره داشت که از تمامی منابع سخت افزاری استفاده میکنند و شما با سرعتی چندبرابری نسبت به PFlow سروکار خواهید داشت.
 
03-tyflow
 
و اما ویژگی منحصربه فرد و فوق العاده بعدی که لازمه بهش اشاره کنم بحث کش کردن هست که در اینجا با ویژگی بنام realtime timeline caching روبه رو هستیم. یعنی یک سیستم شبیه ساز ذره ای که بصورت دائم درحال کش کردن تمام تایم لاین بوده و شما با یکبار Play کردن پس از اون میتونید بصورت کاملا ریل تایم نتیجه کار رو مشاهده کنید. بدون کوچکترین وقفه ای !
 
استفاده تمامی هسته ها از انجین PhysX و بهره گیری از تمامی قابلیت های فیزیکی نظیر rigidbody، امکان شبیه سازی ذرات، خاک، گرد و غبار، طناب، سیم، پارچه و... همگی بر پایه تکنولوژی OpenCL با سرعتی باورنکردنی، امکان شبیه سازی های شکستن و خرد کردن اجسام بصورت داینامیکی، امکان شبیه سازی جمعیت، قابلیت mesh breaking بصورت اختصاصی برای ذرات، پشتیبانی کامل از Nitrous صفحه ویوپرت مکس و صدها ویژگی منحصر به فرد دیگه که اصلا اونها رو در سیستم PFlow مکس نخواهید دید.
 
04-tyflow-fracture
 
توجه داشته باشید که تمامی اینها فقط با ایجاد یک Event و چند اپراتور ساده امکانپذیر میشه و اون ساختار دیوانه کننده سیستم PFLow مکس رو کاملا فراموش کنید. سادگی در ایجاد و عملکرد این پلاگین مثال زدنیه.
 
پیش از اینکه بیشتر توضیح بدم اول شما رو دعوت میکنم که ویدیوی زیر رو تماشا کنید.

 
باید به این موضوع هم اشاره کنم که TyFlow بصورت کامل از پلاگین PhoenixFD برای grid-particle، پلاگین V-Ray برای رندر و Deadline برای رندرفارم یا همون رندر شبکه ای پشتیبانی میکنه.
 
در انتها سوال مهمی که پیش میاد اینه که آیا این پلاگین منتشر شده ؟ و اینکه چه تصمیمی برای آینده اون گرفته شده ؟
بر اساس گفته های Tyson Ibele هنوز تصمیم نهایی و قطعی برای TyFlow اتخاذ نشده. از طرفی این شخص پیشنهادهایی هم از طرف کمپانی Autodesk داشته که باید دید در نهایت چه تصمیمی گرفته میشه. اما درحال حاضر نسخه Beta این پلاگین بصورت کاملا رایگان برای 3ds Max نسخه های 2016 تا 2020 منتشر شده که در بخش زیر لینک دانلود اون رو در اختیارتون قرار میدم.
 
 
این پلاگین قدرتمند و رویایی قطعا انقلابی رو در بخش شبیه سازی در نرم افزار 3ds Max بوجود میاره. تا حالا اشخاص بزرگ و سرشناسی مثل الن مکی آموزشهای تخصصی و ویژه ای رو به این پلاگین اختصاص دادن که اگه تمایل داشتید در کامنت ها درخواست بدید تا توی پست های بعدی تمامی آموزشهای منتشر شده برای TyFlow رو در اختیارتون قرار بدم.
 
حتما نظر و دیدگاهتون رو برامون بنویسید.
 
یاحق
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 30 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید