میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
unity5-review
شنبه 16 اسفند 1393
در
مقالات

نقد و بررسی Unity 5

شنبه 16 اسفند 1393
حدود سه روز پیش در کنفرانس GDC 2015 بالاخره بعد از یکسال نسخه نهایی یونیتی 5 بصورت رسمی منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفت. شاید خبرش رو شنیده باشید اما در کنار خبر انتشار این نسخه ویدئوهای جذابی نیز از طرف کمپانی سازنده ارائه شد. پس اگه موافق باشید در ابتدا نگاه کوتاهی به ویژگی های جدید این نسخه از موتور بازی سازی Unity داشته باشیم و در ادامه این مطلب هم قصد دارم تمامی ویدئوهایی که توسط Unity Technologies در رویداد GDC 2015 منتشر شده رو تقدیم حضورتون کنم.
 
شاید در ذهنتون الان این سوال بوجود اومده باشه که آیا قبلا در سایت مطلبی رو درباره Unity 5 نداشتیم ؟ اتفاقا چرا درست اوائل امسال یعنی 5 فروردین 93 در مطلب (گیم انجین Unity 5 در راه است) نگاهی به ویژگی های اعلام شده از طرف Unity Technologies در رویداد GDC 2014 داشتیم. بله یکسال از اولین رونمایی یونیتی 5 گذشت تا بالاخره کمپانی سازنده تصمیم به انتشار این نسخه گرفت و خب از اونجایی که نسخه نهایی منتشر شده، طبعا اطلاعات کاملی هم در رابطه با ویژگی های جدید این نسخه ارائه شده که در ابتدا نگاهی به اونها خواهیم داشت.
 

انقلابی در گرافیک انجین Unity 5

انتشار یونیتی 5 و مروری کوتاه بر ویژگی های جدید این نسخه از گیم انجین Unity
 
همونطوری که انتظارش هم میرفت توسعه هایی که در گرافیک این نسخه از موتور یونیتی صورت گرفته واقعا فوق العادست. قبلا هم درباره برخی از اونها صحبت کرده بودیم مثل پردازش GI و یا همون Global Illumination بصورت کالا ریل تایم و فیزیکال در یونیتی 5 که بعنوان یکی از شاخص ترین توسعه های بخش گرافیک این نسخه محسوب میشه. از طرف دیگه ویژگی های Physically-based Standard Shader و HDR Reflection Probes به چشم میخوره و همونطوری که از اسمشون مشخصه شیدرهای این نسخه از انجین نیز وارد فاز جدیدی شدن.
 

یک ادیتور قدرتمند و انعطاف پذیر

انتشار یونیتی 5 و مروری کوتاه بر ویژگی های جدید این نسخه از گیم انجین Unity
 
شاید حلقه گمشده انجین یونیتی تا قبل از این نسخه کمبودهایی باشه که در بخش ادیتور احساس میشد اما الان شاید با اطمینان بشه به این موضوع اشاره کرد که درحال حاضر ادیتور یونیتی 5 میتونه بعنوان یکی از قدرتمند ترین ادیتورها در بین انجین های مطرح شناخته بشه. توسعه های بخش ادیتور انجین خیلی زیاده و شاید بشه از 64 بیتی شدنش شروع کرد که این امر باعث استفاده بهینه از منابع سخت افزاری و در نهایت سرعت بهتر در پروسه ساخت بازی خواهد بود.
 
انتشار یونیتی 5 و مروری کوتاه بر ویژگی های جدید این نسخه از گیم انجین Unity
 
اما جدای از اینها بدون تردید مهمترین ویژگی بخش ادیتور این نسخه از انجین یونیتی توسعه بخش Audio و یا همون صداگذاری در یونیتی 5 خواهد بود که بسیار پویا و فوق العاده شده. فکر میکنم توصیف امکاناتی نظر The Audio Mixer که در این نسخه شاهدش هستیم غیرقابل شرح باشه و بنظرم بهترین راه اینه که خودتون اون رو از نزدیک ببینید تا بتونید با قدرت این بخش آشنا بشید.
 
انتشار یونیتی 5 و مروری کوتاه بر ویژگی های جدید این نسخه از گیم انجین Unity
 
بخش Physics Engine نرم افزار نیز با نسخه PhysX 3.3 بروزرسانی شده که نتیجه اون امکان شبیه سازی های فیزیکی در صحنه های وسیع با کارایی و سرعت بیشتر خواهد بود. همچنین افزوده شدن یک سیستم انیمیشن جدید از دیگر ویژگی های جدید یونیتی 5 در بخش ادیتور محسوب میشه که شاید بد نباشه همینجا صحبتم رو کوتاه کنم و ازتون بخوام که ویدئوی زیر رو تماشا کنید.
 
مشخصات
مدت زمان : 2 دقیقه و 37 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 30 مگابایت

خروجی برای 21 پلتفورم

انتشار یونیتی 5 و مروری کوتاه بر ویژگی های جدید این نسخه از گیم انجین Unity
 
قبلا اشاره ای به یک پلتفورم جدیدی به نام WebGL در یونیتی 5 شده بود اما فکر میکنم Unity Technologies فراموش کرده بود که این نسخه از یونیتی قراره خروجی های خودش رو به 21 پلتفورم افزایش بده ! شاید در ابتدا این موضوع کمی سوال بر انگیز باشه اما احتمالا همونطوری که در ویدئو نیز توجه کردید در Unity 5 این امکان برای شما فراهم شده تا بتونید بازی های خودتون رو برای 21 پلتفورم خروجی بگیرید. این 21 پلتفورم شامل :
  1. Windows
  2. Mac
  3. Linux/Steam OS
  4. Web Player
  5. WebGL
  6. iOS
  7. Android
  8. Windows Phone 8
  9. Windows Store Apps
  10. Tizen
  11. BlackBerry 10
  12. Xbox 360
  13. Xbox One
  14. PlayStation 3
  15. PlayStation 4 and Morpheus
  16. PlayStation Vita
  17. Wii U
  18. Oculus Rift
  19. Gear VR
  20. Samsung SMART TV
  21. Android TV

گسترده ترین بروزرسانی در تاریخ Unity

به گفته Unity Technologies این نسخه از گین انجین یونیتی بیشترین و گسترده ترین بروزرسانی ها رو داشته. خب وقتی دقیقتر به این مساله نگاه میکنیم متوجه این موضوع خواهیم شد که کاملا درسته و جز این چیز دیگری هم نمیتونه باشه چراکه تمامی بخش های نرم افزار از بخش گرافیک تا صدا گذاری، ادیتور و ... دستخوش تحولات زیادی شده که شاید در نسخه های پیشین توی هر Version میتونستیم فقط یکی یا دوتا از اونها رو ببینیم.
 
مشخصات
مدت زمان : 4 دقیقه و 24 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 67 مگابایت

حضور Unity 5 در رویداد GDC 2015 (ویدئوها)

اما یونیتی 5 در این دوره کنفرانس توسعه دهندگان بازی های رایانه ای و یا همون Game Developers Conference 2015 حضور پررنگ و برجسته ای داشت. خب طبعا وقتی قرار هست نسخه جدید و قابل توجهی مثل Unity 5 منتشر بشه غیر از این هم نباید انتظار داشت ولی این حضور پررنگ با انتشار چند ویدئو همراه بود که بشدت مورد توجه فعالان و دوستاران بخش گیم دیزاین قرار گرفت. در ادامه 2 تا از ویدئوهای منتشر شده در این رویداد رو تقدیمتون میکنم و امیدوارم که مورد توجه شما نیز قرار بگیره.
 
ویدئوی اول اختصاص داره به Unity 5 - The Blacksmith - GDC 2015
 
مشخصات
مدت زمان : 3 دقیقه و 45 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 41 مگابایت
 
و اما ویدئوی دوم هم بعنوان یک Reel منتشر شده و اونم چیزی نیست جز Unity 5 Highlight Reel - GDC 2015
 
مشخصات
مدت زمان : 3 دقیقه و 8 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 66 مگابایت

 
خب دوستان این بود تمامی ویژگی های جدید Unity 5 و همینطور اتفاقاتی که در GDC 2015 درباره یونیتی افتاد. البته دوست داشتم این مطلب رو دو روز پیش تقدیمتون کنم ولی خب باید صبر میکردم تا تمامی خبرها و ویدئوهای این نسخه یونیتی منتشر بشه تا بتونم با یک مطلب کامل در خدمت شما باشم. این رو هم اضافه کنم که بزودی در تالار گفتگو لینک دانلود Unity 5 رو براتون قرار میدم تا براحتی بتونید اون رو دانلود و ازش استفاده کنید.
 
درضمن توی 2 بخش منتظر شما هستم، اول بخش نظرات همین مطلب و خیلی خیلی مشتاقم تا دیدگاهها و نظرات شما عزیزان رو درباره این نسخه از گیم انجین یونیتی بدونم. دومین بخش هم مربوط میشه به گالری و بی صبرانه منتظر نمونه کارها و آثار شما که احتمالا در آینده ای نزدیک با همین یونیتی 5 کار شده خواهم بود ...
 
امیدوارم که از این مطلب لذت برده باشید
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 39 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید