میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
vray3-new-features
جمعه 15 شهریور 1392
در
مقالات

ویژگی های جدید V-Ray 3

جمعه 15 شهریور 1392
دو روز پیش نسخه بتا V-Ray 3 برای نرم افزار 3ds Max منتشر شد و در این مطلب میخوایم نگاهی بندازیم به قابلیتهای جدید این موتو رندرینگ قدرتمند . این نسخه بتا جهت آزمایش و دریافت بازخوردهای کاربران کنونی V-Ray منتشر شده . طبق همون قولی که بهتون داده بودم امروز نگاهی میندازیم به مهمترین قابلیتهای جدید اضافه شده در این نسخه و همچنین ویدئوهایی که برای توضیحات اونها ارائه شده نیز در اختیار شما قرار خواهد گرفت .
این نسخه جدید با چندین ویژگی منتشر شده که در این مطلب ما به شرح کامل 5 ویژگی اصلی و مهم اون میپردازیم
 

 
سرعت در رندرینگ - Faster Ray Tracing
 
نگاهی به ویژگی های جدید موتور رندرینگ V-Ray نسخه 3.0
 
اولین ویژگی همونطوری هم که انتظارش میرفت Faster Ray Tracing نام گرفت که درواقع این شرکت انقلابی رو در سرعت پردازش هسته ray tracing ایجاد کرده و حالا ما شاهد این هستیم که از V-Ray 3.0 به عنوان موتور رندری با سرعت 1.5 تا 5 برابری نسبت به نسخه های قبلی نام برده میشه .
از ابتدای شروع کار موتور رندرینگ V-Ray هیچوقت از این موتور به عنوان یک انجین پرسرعت نام برده نمیشد . مشکلاتی که با کم و زیاد شدن بازتاب ها و دیگر افکت ها بشدت خودنمایی میکرد و متاسفانه در تمامی مراحل نسخه های V-Ray 2 تغییرات چشمگیری در این زمینه دیده نشد !
تا اینکه چندی پیش کمپانی Chaos Group اعلام کرد میخواد از موتور رندر V-Ray 3.0 در SIGGRAPH 2013 رونمایی کنه و اخباری هم درباره ویژگی های جدید این نسخه داد . بهینه سازی سرعت Ray Tracing یکی او این قابلیتها بود .
بالاخره بعد از پیگیری ها و تحقیقاتی که توسط تیم توسعه دهنده V-Ray انجام داده شد و با کمک بازخوردهایی که از طرف کاربران این انجین دریافت کردند نهایتا تونستن به نتیجه دلخواه برسن و به گفته شرکت Chaos Group برای دستیابی به این سرعت، بسیاری از کدهای مرکزی هسته مربوط به محاسبات این انجین بهینه سازی و ویرایش شده .
 
همچنین از دیگر ویژگی های این بخش حالت دینامیکی برای تغییر اندازه باکت ها در زمان رندره که در بخش بهینه سازی سرعت میشه بهش اشاره کرد  .
 
در ویدئو زیر ابتدا مقایسه ای بین سرعت رندرینگ V-Ray 2.4 با V-Ray 3.0 انجام میشه که نشون میده تفاوتی 40 درصدی بین این دو نسخه بوجود اومده ! برای اینکه بیشتر با Faster Ray Tracing آشنا بشید پیشنهاد میکنم که این ویدئو رو ببینید :
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 42 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : HD
حجم : 4 مگابایت

 
محیط کاربری جدید - New User Interface
 
نگاهی به ویژگی های جدید موتور رندرینگ V-Ray نسخه 3.0
 
هر نرم افزار و یا پلاگینی یک محیط کاربری داره که به اون User Interface یا همون UI گفته میشه و هرچقدر که این محیط ساده تر و روانتر تر باشه قطعا برای اون نرم افزار و یا پلاگین یک امتیاز محسوب میشه . موتور رندر وی ری نیز از یک چنین محیط کاربری برخورداره که در هر نسخه ما شاهد تغییراتی در اون بودیم .
در نسخه جدید وی ری یعنی V-Ray 3 میبینم که گفته میشه محیط کاربری وی ری دستخوش تحولات زیادی شده و از اون به عنوان یک محیط کاربری جدید نام برده میشه . محیط کاربری در V-Ray 3 و پارامترهای اون در 3 حالت قابل تنظیم هستند : عمومی Basic ، پیشرفته Advanced و تخصصی Expert که در هر لحظه با تغییر این مدها شاهد کم و زیاد شدن تعداد پارامترهای تنظیمات این انجین خواهیم بود .
در مد اول (Basic) پارامترهای پایه و عمومی برای تنظیم در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت . مد دوم (Advanced) پارامتر ها بیشتر برای تنظیم پیشرفته و در مد سوم (Expert) تمامی پارامترهای ریز و درشت در اختیار یک کاربر متخصص قرار میگیره تا بتونه یک کنترل دقیق روی رندر پروژه داشته باشه .
 
همچنین از دیگر ویژگی های جدید این بخش میشه به بروزرسانی مستقیم فایلهای راهنما (Documentation) و تول تیپ ها (tooltips) اشاره کرد . البته شاید این ویژگی که بصورت آنلاین هست برای ما کاربران ایرانی کاربردی نداشه باشه !
 

 
رندرینگ تصاعدی - Progressive Rendering
 
نگاهی به ویژگی های جدید موتور رندرینگ V-Ray نسخه 3.0
 
حالت کلی رندرینگ و فرآیند تشکیل یک تصویر رندر شده تاکنون در وی ری به یک شکل بوده و اون هم باکت هایی مربعی شکل به تعداد هسته های پردازنده که با تکمیل هر کدام یک کادر کوچکی از تصویر تشکیل میشن . اما در نسخه 3 وی ری شاهد اضافه شدن یک متد جدید در این فرآیند به نام Progressive Rendering هستیم . این متد که شباهت بسیار زیادی به همون تکنولوژی path tracing در V-Ray RT داره، اکنون در بخش Production Render در اختیار کاربران قرار گرفته .
اگه حالت V-Ray RT رو دیده باشید با شیوه کلی این فرآیند آشنا هستید . Progressive Rendering باعث میشه که پس از فشردن دکمه رندر یک نمای کلی از رندرینگ نهایی داشته باشید و با گذشت زمان این فرآیند ادامه پیدا میکنه و تصویر شکل گرفته شما بصورت تصاعدی واضح تر خواهد شد و دیگه نیازی به صبر کردن برای تکمیل باکت ها و مشخص شدن شکل کلی رندر نیست .
حتما تاکنون براتون پیش اومده که پس از اضافه کردن یک افکت مثل Fog نیاز باشه تا چندتا رندر تست از کار بگیرید و با شیوه رندر قدیم احتمالا کاری خسته کننده و زمانبر بوده . اما اکنون شما میتونید در حالت Progressive Rendering در همون چند ثانیه ابتدایی نمایی کلی از رندرتون رو داشته باشید .
 
برای آشنایی بیشتر با این قابلیت پیشنهاد میکنم که ویدئو زیر رو حتما ببینید :
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 28 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت :HD
حجم : 5 مگابایت

 
تنظیمات سریع - Quick Settings
 
نگاهی به ویژگی های جدید موتور رندرینگ V-Ray نسخه 3.0
 
یکی دیگر از ویژگی های جدید نسخه 3 تنظیمات سریع نام داره . قبل از انتشار این نسخه به دوتا ویژگی تاکید میشد یعنی همین تنظیمات سریع (Quick Settings) و سرعت در رندرینگ ولی تاکنون توضیح دقیقی از شیوه اجرای Quick Settings ارائه نشده بود تا اینکه بالاخره مشخص شد این بخش به کمک یکسری پریست های آماده که درواقع همون پارامترهای از قبل تنظیم شده هستند، قراره اجرایی بشه .
همونطوری که میدونید موتورهای رندرینگ به دلیل پیچیدگی در ساختار با تعداد زیادی پارامتر و تنظیمات سروکار دارند و کاربر برای یک تنظیم درست و اصولی در جهت رندر گرفتن از پروژه خودش میبایست با این پارامتر ها به خوبی آشنایی داشته باشه . در این میان شرکتهای سازنده سیاست های مختلفی رو برای دسته بندی و ترتیب این تنظیمات اجرا میکنن . مثلا Thinkbox شاید خیلی اهمیتی به این موضوع نمیده و این رو میشه در پیچیدگی در پارامتر های پلاگین KRAKATOA دید ولی کمپانی Chaos Group نگاه متفاوتی داره .
دسته بندی پارامتر ها ، نظم و چینش دقیق و قابل فهم از نکاتی هستند که همیشه در موتور رندر وی ری مورد توجه قرار گرفته . با تمام این اوصاف به دلیل کثرت در تعداد پارامتر ها باز هم ممنکه که کاربران با تنظیمات دقیق و تک تک اونها به مشکل بخورند که نسخه 3 ما شاهد اضافه شدن پریست هایی هستیم که نیاز کاربران رو به تنظیم تک تک پارامتر ها به حداقل میرسونه . این Presets ها به این گونه عمل میکنند که شما یک لیست کشویی رو باز میکنید و بر اساس پروژه خودتون که مثلا انیمیشن یا یک کار تک فریم و... رو انتخاب میکنید و تمام پارامترهای اون بخش به بهترین شکل برای پروژه شما تنظیم میشن .
البته قبلا هم شاهد یه چنین کاری در وی ری بودیم . یادتونه ؟ تنظیمات بخش Irradiance map که تعدادی از پارامتر های این بخش به کمک یک پریست در حالتهایی مثل Medium ، Low و High تنظیم میشدن و اکنون در نسخه 3 ما شاهد اضافه شدن تعداد بیشتر از این پریست ها هستیم .
 

 
بهبود رندرینگ مو - Improved Hair
 
نگاهی به ویژگی های جدید موتور رندرینگ V-Ray نسخه 3.0
 
رندرینگ مو V-Ray و سرعت بسیار پایین انجین در این بخش هم به یکی دیگر از مشکلات وی ری تبدیل شده بود که در نسخه 3 گفته میشه روی این مشکل هم بخوبی کارهای لارم انجام شده و اصلاحات خوبی درجهت افزایش سرعت در این قسمت بوجود اومده . کمپانی Chaos Group گفته که کاربران از این پس میتونن میلیونها مو رو با بهترین کیفیت و کمترین زمان رندر کنن و در این میان از افزایش سرعت 5 تا 15 برابری صحبت شده که در نوع خودش خیلی جالبه .
 
در ویدئو زیر یک نمونه از سرعت رندرینگ مو در V-Ray 3 انجام شده که دیدنش خالی از لطف نیست :
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 31 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : HD
حجم : 4 مگابایت

 
در بخشهای دیگر هم شاهد اضافه شدن قابلیتهای جدید همچون اضافه شدن VRmats برای تعامل بیشتر میان شیدرها در نرم افزارهای مختلف . افزوده شدن شیدرهای جدیدی همچون Skin shader و ray-traced SSS و... . پشتیبانی از فرمت Alembic . پشتیبانی کامل از فرمت OpenEXR . افزوده شدن قابلیت Render Mask برای مشخص کردن ناحیه های رندر و همچنین در این نسخه شاهد اضافه شدن عناصر جدید در بخش ریل تایم این موتور رندرینگ هستیم . همونطوری که میدونید در V-Ray RT محدودیتهایی در پشتیبانی از برخی المان ها وجود داشه که در نسخه جدید یعنی V-Ray 3 گفته میشه پشتیبانی گسترده تری در بخش ریل تایم وی ری بوجود اومده .
 
در انتها هم به چندتا نکته درباره این نسخه بتا ، لینک دانلود ، لایسنس و ...
این نسخه بصورت آزمایشی در اختیار کاربران کنونی V-Ray قرار گرفته . یعنی کسانی که هم اکنون لایسنس قانونی نسخه های پیشین رو دارن میتونن با مراجعه به وبسایت Chaos Group اقدام به دانلود نسخه 3 بتا کنن و بر اساس گفته های این شرکت قراره از بازخوردهایی که کاربران برای اونها ارسال میکنن، ایرادها و مشکلات احتمالی رو برطرف و شاید حتی قابلیتهای جدید دیگری نیز اضافه کنن .
درحال حاضر لینک دانلودی از نسخه بتا برای عموم منتشر نشده و کسانی هم که از نسخه های کرک شده استفاده میکنن فعلا منتظر کرک نباشن چون خیلی خیلی بعیده که نسخه بتا و آزمایشی رو کسی کرک کنه . پس فعلا بهتره که منتظر باشیم تا نسخه نهایی منتشر بشه . این ویژگی هایی که در قسمت بالا به برخی از اونها اشاره شد ، قطعی هستند و صد در صد در نسخه نهایی وی ری 3 نیز شاهد اونها خواهیم بود . پس از انتشار نسخه نهایی خیلی بعیده که باز هم ویژگی جدیدی بهش اضافه بشه ولی با این حال اگه نکته قابل توجهی بود در قالب یک مطلب خدمتتون ارائه خواهد شد .
 
ببخشید که مطلب طولانی شد . درواقع فکر میکنم که هرچی درباره وی ری بنویسیم بازم کمه :)
 
امیدوارم که از این مطلب لذت برده باشید و تونسته باشیم یک کلیاتی درباره این نسخه جدید خدمتتون ارائه کنیم
 
خودتون هم میدونید که نظرات و گفتگوهای شما مهمترین بخش این وبسایته . پس منتظر شما هستیم ...
 
مطالب سایت رو هم بدون ذکر منبع (www.Mostafa3D.com) کپی نکنید !
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 92 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید